raskaus ja keliakia

tahtoo vauvan

Minulla on maaliskuussa todettu keliakia, ja nyt vauvakuume pukkaa pahasti päälle. Onko tietoa, miten raskaus sopii tähän kuvioon, kun suolinukka ei ole vielä parantunut? Onko mahdollista, että vauva ei kehity normaalisti? Onko raskaus riski ennen suolinukan paranemista?

8

2974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enali

      Jos olet Keliakialiiton jäsen, voit ottaa yhteyttä liiton asiantuntijalääkäriin. Hän osaa varmasti neuvoa hyvin. Yhteystiedot saat ainakin Keliakialiiton toimistolta.

      • zulaika

        ja raskautuminen vaikeaa..siis alkuraskauden keskenmenoja jo useita.Nyt sit niin tiukka dieetti et esim karamellit jäi poies kun epäröin niitä ja moni muu elintarvike jost en ollu satavarma gluteenittomuudesta.Ainakin tällä hetkellä vielä raskaana 11 viikolla.( b-vitamiinilisä,multitabseja ja e-vitamiinia.E-vitam.jäi pois testin tehdessäni.Ja nää kaikki lääkärin kehoituksesta,en omin päin popsinut menemään..)


      • pip
        zulaika kirjoitti:

        ja raskautuminen vaikeaa..siis alkuraskauden keskenmenoja jo useita.Nyt sit niin tiukka dieetti et esim karamellit jäi poies kun epäröin niitä ja moni muu elintarvike jost en ollu satavarma gluteenittomuudesta.Ainakin tällä hetkellä vielä raskaana 11 viikolla.( b-vitamiinilisä,multitabseja ja e-vitamiinia.E-vitam.jäi pois testin tehdessäni.Ja nää kaikki lääkärin kehoituksesta,en omin päin popsinut menemään..)

        Foolihappolisää kirjoitetaan kuulemma myös keliaakikoille. Se on erittäin tärkeää nimenomaan ensimmäisen kolmanneksen aikana, jottei sikiölle kehity hermostotorven ahtauma (en ole nyt ihan varma, oliko se tämän niminen, mutta kuitenkin). Ja tämä siis ilmeisesti pätee kaikkia keliaakikkoja, jotka ovat raskaana.


      • ei mulle ainakaan..

        ole määrätty mitään foolihapplisää..
        keliakiadiagnoosin sain vähän yli vuosi sitten. raskaaksi tulin melkein heti, kun pillerit jätin pois.


      • nimeltään..
        pip kirjoitti:

        Foolihappolisää kirjoitetaan kuulemma myös keliaakikoille. Se on erittäin tärkeää nimenomaan ensimmäisen kolmanneksen aikana, jottei sikiölle kehity hermostotorven ahtauma (en ole nyt ihan varma, oliko se tämän niminen, mutta kuitenkin). Ja tämä siis ilmeisesti pätee kaikkia keliaakikkoja, jotka ovat raskaana.

        hermostoputken sulkeutumishäiriö.


    • Keeppu

      Mulla oli lokakuussa jo kolmas tuulimuna/keskenmeno. Tuli lääkärin kanssa puheeksi että veljellä ihokeliakia; kysyi onko mulla vatsavaivoja. Sanoin, että onhan niitä ollut vuosikaudet, mutta että aiemmin lääkärille mainitessa sanoi vain että pitää syödä enemmän ruisleipää (ajatteli että saan liian vähän kuitua). Tämänkertainenkaan lääkäri ei kuitenkaan ottanut asiaan sen kummemmin kantaa, vaikka kerroin oireista.

      Kotiin päästyäni aloin oikeen toden teolla lueskelemaan keliakian oireita netistä ja huomasin nämä: ripuli, turvotus, iho-oireet, anemia, aftat ja väsymys. Koska lääkäreitä ei mun vaivat kiinnosta, päätin ihan itekseni kokeilla, vaikuttaako gluteeniton rv mitään ja vaikuttihan se. Nyt reilun kuukauden jälkeen rasvaripulit ja turvotus hävinneet, aamuisin ei enää nukuta niin vietävästi ja tuntuu että kaiken kaikkiaan voin paljon paremmin.

      Tiedän kyllä, että dietti pitäisi aloittaa vasta kun tähystys tehty, mutta kun lääkärit eivät oikeen syty ajatukselle kunnolla tutkimiselle, niin en jaksa jäädä odottelemaan. Koska haluaisin että lapsensaanti olisi edes periaattessa mahdollista ja ikääkin on jo kertynyt, ei tee mieli odotella loputtomiin josko pääsis tutkimuksiin. Jään siis ilman kelan "ruhtinaallista" 21 euroa/kk rv-korvausta. Ei hirveästi haittaa :)

      • diagnoosista

        Diagnoosi ei ole tärkeää pelkästään tuon korvauksen vuoksi, vaan joissakin paikoissa (kuten minulla lukiossa) ei saa gluteenitonta ruokavaliota ilman lääkärintodistusta.
        Apteekista saan kotitestin, jos se näyttää positiivista niin varmasti lääkäri pistää tähystykseen.


      • Keeppu
        diagnoosista kirjoitti:

        Diagnoosi ei ole tärkeää pelkästään tuon korvauksen vuoksi, vaan joissakin paikoissa (kuten minulla lukiossa) ei saa gluteenitonta ruokavaliota ilman lääkärintodistusta.
        Apteekista saan kotitestin, jos se näyttää positiivista niin varmasti lääkäri pistää tähystykseen.

        Juu, no mulla opiskelut takana, joten en tarvi mitään virallista todistusta mihinkään. Oon tyytyväinen valintaani :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe