Hei!
Olen alkoholistiperheen aikuinen lapsi. Nyt oman lapsen saatuani ja vanhempieni avioeron kautta, olen alkanut pikkuhiljaa miettimään näitä asioita enemmän. Olen käynyt AAL:n kotisivuilla ja ongelmalistan selaistuani huomasin monen kohdan sopivan itseeni prikulleen.
Nyt kiinnostaisikin tietää, että olisiko näistä ryhmistä apua todella tähän kasvavaan ahdistukseen? Siis miten se auttaa ihmistä, että huomaa ympärillään olevan muita, jotka tuntevat samoin ja ovat kokeneet samaa? Tiedän jo nyt, että meitä on muitakin. Se vain ei mieltäni paranna.
Onko täällä ketään, joka on jakanut kokemuksiaan vertaistukiryhmissä ja saanut siitä helpotusta ongelmiensa kanssa painimiseen?
AAL ja muut
6
343
Vastaukset
- Tuula
Olen käynyt ryhmissä ja apua niistä on, se on selvää...mutta miksi ja millätavoin se vaikuttaa, sen näet itse parhaiten kun menet takas AAL-sivuille ja kirjaudut jäseneksi!
Pääset sitten näinollen "kurkkimaan" toisten kirjoituksia ja huomaat, että tälläkin hetkellä siellä pohtii joku kaltaisesi ihminen "mennäkö ryhmään vai ei" ja jotkut toiset taas puolestaan kertovat omista kokemuksistaan ryhmissä käynnistä.
..tässä se vastaus jo oikeastaan tulikin: homma perustuu suurelta osin siihen, että ryhmässä tunnistaa itsensä toisten puheista, alkaa käsittää omia reaktioitaan, alkaa tuntea itsensä vähemmän "erilaiseksi" ja oppii olemaan omana itsenään, itsensä hyväksyen....siitä on mielestäni paljon apua kun alkaa käsittämään itseään ja muita, kun oppii uusia tapoja selviytyä jne.......
Mene ihmeessä edes
nettisivuille...siellähän voit halutessasi ensialkuun vain lukea toisten kirjoituksia ! - Tapsa K
mm. osoitteesta:
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/alkoholistin_lapset.htm - Tapsa K
osoitteesta:
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/alkoholistin_lapset.htm - Tapsa K
osoitteesta:
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/alkoholistin_lapset.htm- Tapsa K
muisti, eikä tahdo millään ottaa uutta tietoa vastaan.
Siis oikea palsta.
sano
- HÖRHÖR
voi löytää itsensä. Huomaa, ettei olekaan hullu vaan muillakin on samanlaisia kokemuksia. Itse ainakin olin alkoholiperheen lapsena sekaisin kuin käkikello: visertelin viideltä, kuseskelin kuudelta ja seitsemältä sammuin.
Äiti vielä yritti ns. uskovaisena raitistaa juovaa miestään kaatelemalla viinoja viemäriin. Minun juomisesta ei sanonut koskaan mitään
Voi hyvä tavaton sitä viinan tuhlausta ja väärinkäyttöä. Ukko kuitenkin käytti oikein ja kaatoi suusta sisään kunnes kuoli.
Oli perheellä leivästä nuukaa, kun lähes kaikki rahat kaadettiin viemäriin. Kumma ettei se oppinut 30:ssä vuodessa, ettei se mitään auta.
Sitten se kuolikin hjärtslaakiin kun voimat loppu, mutta ukko jatkoi juomista.
Mutta minusta kehittyi noissa olosuhteissa vanhempiaan rakastava ja kunnioittava ja rehellinen ja peeerrrrkeleen teeerrrrve suloposki lapsonen. Ja vasenkätinenkin vielä peerrrrRRRkele. Alusta alkaen maailma päin persettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14010166
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485393Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p404040Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323602Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352654Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191906Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3591572Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?981567Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?731428Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311386