vettä silikonin taakse

taas huolissaan

Kylpyhuoneen suihkunurkkauksen silikoni oli laitettu niin huonosti, että sen yläreuna alkoi irrota jo kuukausi vaihdon jälkeen. (vaihtaja en ollut minä)Nyt puolisen vuotta vaihdon jälkeen olen päättänyt laittaa uudet, sillä se silikonin tummuva reuna on ruma. Mutta - koska silikonin taakse on päässyt vettä eli kosteutta muhimaan, onko mahdollista, että paikka paikoin seinän ja lattian välissä näkyvään vesieristeeseen on muodostunut hometta?

Se välikkö seinän ja lattian välillä on osittain niin kapea, ettei sinne näe, vain muutaman kohdan pääsen tarkastamaan. (Silikonin alla ei ollut mitään listaa, joten joistain kohdin näen sen vesieristeen.)

Mitä tehdä?

9

13721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakentaja raju

ei muuta kun laitat silikoonit päällä ja myyt sen talos ja aika äkkiä, etkä kerro ostajalle mitään, homeessa koko paska! silikoonit pitää korjata heti jos niissä on jotain mullakin on aina silikoonituubi saunassa mukana!

Toivottavasti teet elämäsi kaupat!

• taas huolissaan

Kuule, en odottanut mitään vitsivastausta, vaan asiallista tietoa.

• Kake

kyllähän sitä on voinut muodostua, mutta ei se todennäköisesti haittaa mitään. Jos vesieristys on ehyt, niin lattia / seinä ei ole silloin päässyt alta lahoamaan (jos yleensä mahdollista...puu jne). Homeesta ei yleensä kannata olla tuolla tavalla huolissaan, monessa talossa leivät ovat paljon enemmän homeessa kuin talo ja ihmiset eivät saa niistäkään oireita. Kun homeitiöt / muut lahottajabakteerit eivät pääse hengitysilmaan, mitään haittaa niistä ei ole.
      Eli summasummarum reikä vaan tukkoon, jos mitään muuta muuta tapahtumaa ei ilmaannu.

• taas huolissaan

Minäpä kerron sinulle, miksi minä olen huolissani kaikesta homeeseen liittyvästä: sairastin kuusi vuotta edellisessä kodissani olleen homeen vuoksi. Minulla oli kuuden vuoden ajan päivittäistä kuumeilua, flunssaa ja tulehduksia. Keväällä keuhkoistani löytyi vielä tulehdus, jota nyt parannellaan.

Tällaiset kokemukset tekevät vauhkoksi.
        No, soitin rakennustietosäätiöön, jossa sanottiin, että vesieristeen homehtuminen on epätodennäköistä, mutta että voin kaiken varalta puhdistaa reunat ja suihkuttaa homeenestoainetta.

• Eikka
        taas huolissaan kirjoitti:

Minäpä kerron sinulle, miksi minä olen huolissani kaikesta homeeseen liittyvästä: sairastin kuusi vuotta edellisessä kodissani olleen homeen vuoksi. Minulla oli kuuden vuoden ajan päivittäistä kuumeilua, flunssaa ja tulehduksia. Keväällä keuhkoistani löytyi vielä tulehdus, jota nyt parannellaan.

Tällaiset kokemukset tekevät vauhkoksi.
        No, soitin rakennustietosäätiöön, jossa sanottiin, että vesieristeen homehtuminen on epätodennäköistä, mutta että voin kaiken varalta puhdistaa reunat ja suihkuttaa homeenestoainetta.

Jos vesieristys on tehty oikein ei siellä ole hometta missään. Jos taas vesieriste on esim. rikki jostain nurkasta niin mahdollisuus homeeseenkin on. Vesieriste ei kerää hometta, sehän on yksi tarkoitus siinä.
        Sitäpaitsi vesihän menee muutenkin läpi laattojen sauma-aineista. Vesieriste juuri pitää ettei vesi mene sen pidemmälle.

• taas huolissaan
        Eikka kirjoitti:

Jos vesieristys on tehty oikein ei siellä ole hometta missään. Jos taas vesieriste on esim. rikki jostain nurkasta niin mahdollisuus homeeseenkin on. Vesieriste ei kerää hometta, sehän on yksi tarkoitus siinä.
        Sitäpaitsi vesihän menee muutenkin läpi laattojen sauma-aineista. Vesieriste juuri pitää ettei vesi mene sen pidemmälle.

Kiitos. Nyt rauhoituin. Onkai selvää, että jos on viety useita vuosia elämästä, pyrkii olemaan tuon homeen mahdollisuuden vuoksi niin tarkka kuin mahdollista? Kärsin tästä itsekin, kun aina säikyn tämän tyyppisiä asioita. Tapahtuma jätti ikävän trauman, heh.

Vielä yksi kysymys: miltä rikkoontunut vesieriste näyttäisi? (saattoi olla tyhmä kysymys, vaan en ole remontti-ihminen)

• pha
        taas huolissaan kirjoitti:

Kiitos. Nyt rauhoituin. Onkai selvää, että jos on viety useita vuosia elämästä, pyrkii olemaan tuon homeen mahdollisuuden vuoksi niin tarkka kuin mahdollista? Kärsin tästä itsekin, kun aina säikyn tämän tyyppisiä asioita. Tapahtuma jätti ikävän trauman, heh.

Vielä yksi kysymys: miltä rikkoontunut vesieriste näyttäisi? (saattoi olla tyhmä kysymys, vaan en ole remontti-ihminen)

Vouto ei näy ylöspäin. Voi olla ette mitään ei näy ikinä. Puupohjalla alkaa esiintyä turpoamista ja maalin hilseilyä. Kivirakenteissa maali voi myös hilseillä.
        Kun yleensä puhutaan homeen aiheuttamasta ongelmasta mielestäni syytä ei tulisi ensimmäiseksi hakea jonkin sauman homehtumisesta vaan selvittää onko asunnon ilmanvaihto kunnossa. Ei se riitä että on seinissä aukkoja tai katolle hormejä. Pitäisi selvittää toimiiko se ja mistä korvaava ilma tulee. Jos ilmanvaihto on kunnossa paikat pystyvät kuivumaan eikä homeen pitäisi olla ongelma.

• maxi

kyllä asia on vähän niin, että vettähän menee laatan taakse joka tapauksessa, vaikka ois minkälaiset silikonit. Laatan saumalaastihan on huokoista. Joten tärkeintähän on, että vesieristys on kunnossa ja että laatan taakse pääsevä vesi pääsee lattialla valumaan kaivoon. Eli silikoni on lähinnä helpoin tapa laittaa nurkat siistiksi, kun saumalaasti ei oikein toimi parhaalla tavalla nurkissa, kun rakenteet elävät. Ei muuta kuin laitat siistit uudet silikonit ja kuivalle ja puhtaalle pinnalle, niin pitäis kyllä kestää aika kauan siisteinä.

• yksi

Yksi vaihtoehto on avata kaikki silikonisaumat ja jättää auki.Sitten hakee kaupasta suihkukopin neljällä seinällä ja sellaisen jossa on myös pohja.Suihkuhana liitosletkuilla koppiin ja pohjassa oleva poistovesi letkulla lattiakaivoon.Näin kaikki pysyy kuivana.Ja jos haluaa asentaa poistoilman moottorilla joka kytkeytyy esim. aina kun on suihkussa valo päällä.Ja lopuksi voi laittaa silikonit saumoihin.Saa sitä suihkukoppia sen verran siirrettyä.Mutta muistutan vielä että tämä oli vain yksi vaihtoehto monista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe