Itseviha

nuori vielä

Ongelmanani on suunnaton itseviha. Vihaan kaikkea itsessäni. Vaikka miten yritän ajatella että esimerkiksi ulkonäölläni ei ole mitään sen suurempaa merkitystä, en vaan osaa hyväksyä itseäni. Joskus on hieman valoisempia päiviä/kausia, jolloin saatan katsoa itseäni ja ajatella olevani ihan siedettävän näköinen, enkä niin välitä mahamakkaroistani sun muusta. Mutta suurimman osan ajasta VIHAAN itseäni. Enkä siis pelkkää ulkonäköä, vaan kaikkea muutakin.

En mielelläni liiku ihmisten ilmoilla... minusta vaan tuntuu että jos joku katsoo minua, niin ajattelee kuitenkin vaan miten ruma ja läski olen.

En näyttäydy alasti kenenkään edessä, en todellakaan voisi mennä esimerkiksi uimahalliin yleisiin suihkutiloihin, enkä edes kavereiden kanssa saunaan. Kesäisin en voi mennä uimaan, vaikka uimisesta pidänkin.

Miten pääsisin eroon tästä itsevihasta? On niin rankkaa, kun oma peilikuva oksettaa ja oma luonne etoo.

13

3134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sanoa Sinulle?

Ainakin se tulee mieleeni, että se kuin koe ei ole oikeasti totta, se ei ole realistista. Tämän tiedät itsekin. Itseni kautta osaan kyllä eläytyä, että tuollaiselta voi tuntua, minulla on ja on ollut vastaavaa. Ei noin totaalisesti, vaan tietyt asiat, tietyt jutut minussa. Ne vainoavat ja estävät aina vaan ja siellä sun täällä.

Parhaana apuna itselleni olen pitkähkön elämäni aikana oppinut käsittämään, että minun pitäisi päästä olemaan ja toimimaan olosuhteissa, tarkoittaen ihmisiä näköpiirissä tai lähellä, joista saisin "peilattua" itseäni, kaisin vastareaktiota siihen, millainen todella olen. Sehän siis yleensä aina on rakentavaa, tukea-antavaa ja itseluottamusta kasvattavaa. Tuommoiseen fiilikseen, jota kuvaat, niin pääse parhaiten vaipumaan just siksi, kun ei ole peilejä, normaaleja ihmisiä jotensakin ympärillä ja varsinkin pitäisi olla normaalia seuraa noin kommunikaation tasolla. Siitä sitten Sinä alitajuntaasi sisäistäisit, että olet ihan O.K. Tuo mitä koet, tunnet, ei oikeasti ole noin, sillä heijaste, peili, ympäristöstä ei valehtele; ei pukkaa tommosta käsitystä sinulle itsestäsi kuin mitä sinulla just on. Ei tosiaankaan ole väliä, millaisia ollaan; varmaan keskivertoisesti samanlaisia kuin muutkin. Mutta miksei toi mene jakeluun, luihin ja ytimiin. Tämä mitä kuvaan on ihnottava ilmiö, tiedän itsestäni.

Epävarmuuden tilojen olen huomannu vaihtelevan suuresti, välillä olen ihan ehjä, positiivinen enkä koe mitään tuosta! Se on upeeta, joskus se voi kestää viikkoja. Sitten tulee pudotus tuollaisiin fiiliksiin ja esimerkiksi jään kotiin neljän seinän sisään vaan makaamaan. Sitten saan ihanasti kokea, että minusta ei todellakaan ole mihinkään, minussa ei ole mitään. Voihan tyhjä.

Yritetään nyt edelleen keksiä ratkaisua tähän, mitä kautta saisimme oikeanlaista peilausta siitä mitä ja ketä olemme. Olemme Jumalan luomia ja se on sinänsä HYVÄ, Hän sanoi niin. Huh-huijaa. Tässäpä mietin kanssasi.

• Masennustoukka

Mä sain aikuisiällä diagnoosinkin tuon kaltaisesta "oireilusta": persoonallisuushäiriön. Se on vaikeasti parannettava vaiva. Omalla ilmaisella terapiallani, epäpätevällä terapeutillani en sitä persoonallisuushäiriötäni saa paranemaan varmaan milloinkaan. Ellen sitten ole joskus niin rikas että voisin maksaa terapiani.
      Häilyvä, epämääräinen, kielteinen jne. kuva itsestä johtaa usein tuohon tilaan...tunnistin kyllä omia ajatuksiani ja kokemuksiani kirjoituksestasi.

Hmmm...nickisi on "nuori vielä". Murrosiässä usein on epävarma, tosin jos se epävarmuus jää erittäin voimakkaana päälle aikuisikään saakka, voi kyse olla juuri tällaisesta häiriöstä joka itsellänikin on.
      No, on sitä itse kenelläkin diagnoosinsa kun kunnolla lähdetään tutkimaan.

• nuori vielä

En missään murrosiässä enää ole. Vaan jo nuori aikuinen.

Aina olen ollut epävarma itsestäni, mutta en nuorempana (teininä) niin paljon kuin nyt... en ainakaan mielestäni. Tää tuntuu vaan pahenevan vuosi vuodelta...

• Masennustoukka
        nuori vielä kirjoitti:

En missään murrosiässä enää ole. Vaan jo nuori aikuinen.

Aina olen ollut epävarma itsestäni, mutta en nuorempana (teininä) niin paljon kuin nyt... en ainakaan mielestäni. Tää tuntuu vaan pahenevan vuosi vuodelta...

Persoonallisuushäiriö annetaanki vasta aikuiselle diagnoosiksi.
        Niin, ikävää että se epävarmuus vain pahenee koko ajan sulla. :/

• peili sirpaleiksi
        Masennustoukka kirjoitti:

Persoonallisuushäiriö annetaanki vasta aikuiselle diagnoosiksi.
        Niin, ikävää että se epävarmuus vain pahenee koko ajan sulla. :/

Olen vähän yli parikymppinen ja minullakin on sama ongelma, nyt viimeiset pari kuukautta ovat olleet oikein pohjanoteeraus. En mielestäni ole koskaan tarpeeksi viehättävä, älykäs tai vetovoimainen että esim. kukaan mies voisi minusta kiinnostua. Minun ongelmani ei ole vain ulkonäkö vaan mielestäni olen kaikinpuolin turhanpäiväinen ihminen, mitä tarjottavaa minulla voi olla kellekään? Harrastan liikuntaa, jumppaankin melkein joka päivä mutta en koe olevani kaunis. Koskaan ei ole riittävän hyvä mihinkään.

• peili sirpaleiksi
        peili sirpaleiksi kirjoitti:

Olen vähän yli parikymppinen ja minullakin on sama ongelma, nyt viimeiset pari kuukautta ovat olleet oikein pohjanoteeraus. En mielestäni ole koskaan tarpeeksi viehättävä, älykäs tai vetovoimainen että esim. kukaan mies voisi minusta kiinnostua. Minun ongelmani ei ole vain ulkonäkö vaan mielestäni olen kaikinpuolin turhanpäiväinen ihminen, mitä tarjottavaa minulla voi olla kellekään? Harrastan liikuntaa, jumppaankin melkein joka päivä mutta en koe olevani kaunis. Koskaan ei ole riittävän hyvä mihinkään.

Ja uimahallissa en voisi kuvitellakaan käyväni, miten ihmiset voivat kekkaloida alasti toistensa edessä? Saunaankin mene ainoastaan omassa seurassani, kukaan muu ei ole tervetullut. Yäk.

• on tuollaista
        peili sirpaleiksi kirjoitti:

Ja uimahallissa en voisi kuvitellakaan käyväni, miten ihmiset voivat kekkaloida alasti toistensa edessä? Saunaankin mene ainoastaan omassa seurassani, kukaan muu ei ole tervetullut. Yäk.

mutta kausittain. Kuitenkin vain pahenee, koska olen jo lähempänä kolmeakymmentä kuin kahta, joten ruumis ja sielu rappeutuvat hyvää vauhtia. Diagnoosi on vain estyneestä häiriöstä.

• Tälläkin viikolla.

Hyvällä tuulella ollessaan variskin lentää
      kuin haukka. -Marko Laihinen

• D.a.r.k.s.o.u.l

että miksi sinun on niin pakko vihata itseäsi?

Voitko muuttaa vihaamiasi asioita itsessäsi?

Onko sinulla edes mitään järkeviä perusteita itsesi vihaamiseen?

Onko itsen vihaaminen ollenkaan järkevää..?

Kyseenalaista oma ajattelusi.

• sitä

kukaan järkevänä pitää, mutta kun on niin omien ajatustensa kierteessä.

• nuori vielä

...mutta en voi sille mitään että minusta tuntuu siltä!

• D.a.r.k.s.o.u.l
        nuori vielä kirjoitti:

...mutta en voi sille mitään että minusta tuntuu siltä!

että sinun täytyy hakeutua hoitoon!..

• Uneton Pohjois-Savosta

Et kertonut mistä lähin olet kokenut noin suurta itse vihaa.

Minä tunnen samoin olen tuntenut aina. Lapsen meitä verrattiin serkkuihin ja sieltä asti olen tuntenut huonommuutta. Sen jäkenn aviomieheni pahe tivat tilannetta haukkumalla, mollaamalla ja syyllistämällä. Nykyään vaikka käyn terapiassa koen valtavaa itseinhoa, vihaa omaa olemusta ylikaiken... en katsele peileihin en vaan pysty. Ainakun nään jonkun enesanssi ajan taulun joss kuvataa lihavia naisi mollaan itse itseäni sanomalla "olen päässyt taideteokseen"
      En nyt kuitenkann ole ihan niin lihava mutta kuitenkin pidän itseäni muodottomana.

Mitä sinulle on tapahtunut, mikä seurauksena vihaat itseäsi. Kannattaisi miettiä ja hakea siltä pohjalta apua.
      Ja jos on vaikeaa hakea apua niin onhan tämä palsta auki 24/7. Täällä keskustellaan kaikésta mahdollisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe