Suomalais-ugrilainen KANSATIEDE

Hakija2008

Heissan!
Ketään muita hakemassa kyseiseen aineeseen Helsingissä, tai miksei muuallakin? Miltä ovat kaksi pääsykoekirjaa tuntuneet, entä muuten yleiset fiilikset:)? Haetko myös muualle, ja kuinka tosissasi tänne:)?
Kirjoitelkaa...Mä jo vähän vanhempi (yo 2001).

12

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hähhää

      pöllömpää ainetta tai opiskelupaikkaa et vo valita. ei valmista mihinkään eikä anna valmouksia mihinkään vähääkään järjelliseen toimintoon. tää siis on aine, johon mennään, kun ehdottomasti mihinkään muualle ei pääse.

      • Hakija2008

        Olipa TODELLA rakentava kommentti. Oon kyllä harkinnut asiaa tarkkaan, ja juuri kansatiede on se mun valinta, ei siksi että se olisi joku jämätiede vaan siksi että se kiinnostaa.
        Mitä sä saavutat tolla ilkeilyllä? Et ole tainnut itse opiskella yhtään mitään...
        Aineesta valmistuu kansatieteilijäksi, eli saa ammatin. Haluan itse museoalalle, mutta paljon muitakin vaihtoehtoja on jos aine kiinnostaa!


      • kokemusta on4
        Hakija2008 kirjoitti:

        Olipa TODELLA rakentava kommentti. Oon kyllä harkinnut asiaa tarkkaan, ja juuri kansatiede on se mun valinta, ei siksi että se olisi joku jämätiede vaan siksi että se kiinnostaa.
        Mitä sä saavutat tolla ilkeilyllä? Et ole tainnut itse opiskella yhtään mitään...
        Aineesta valmistuu kansatieteilijäksi, eli saa ammatin. Haluan itse museoalalle, mutta paljon muitakin vaihtoehtoja on jos aine kiinnostaa!

        tässä vaiheessa on totuus kai valjennut sullekin...


    • YO 2000

      Mä oon hakemassa, olen ylioppilas v. 2000, nythän mekin saadaan lähtöpisteitä. Luin myös enkkuun mutta luovutin melkeen heti kun ei oikeen mee päähän noi runoanalyysit... Haluisin opiskella viroa pääaineena, ja kirjat kyl vaikuttaa selkeemmiltä kun enkun (vertaa enkun 3 kirjaa ja sivuja yhteensä niissä jotain varmaan lähemmäs 1000, ja tässä yht. 400 sivua). Sitä vaan pelkään että vaikka melkeen puolet on päässy sisään niin on niin harvinainen aine, että ne kaikki ketä pyrkii varmasti myös osaa tosi hyvin aiheen. Luulen että noi kirjat pitä osata ulkoa... Enkkuun on niin vaikea päästä niin mä päätin sit panostaa tähän.

      • Hakija2008

        Miten meni:)?
        Mulla mielestäni hyvin, ainakaan ei heti aiheet nähtyä tullut toivotonta oloa vaan kirjoittelin reipasta tahtia miltei 12 sivua. Heinäkuussahan sen sitten näkee, että tuliko aiheesta vai aiheen vierestä :) Hyvä fiilis jäi kuitenkin.


      • YO2008
        Hakija2008 kirjoitti:

        Miten meni:)?
        Mulla mielestäni hyvin, ainakaan ei heti aiheet nähtyä tullut toivotonta oloa vaan kirjoittelin reipasta tahtia miltei 12 sivua. Heinäkuussahan sen sitten näkee, että tuliko aiheesta vai aiheen vierestä :) Hyvä fiilis jäi kuitenkin.

        12 sivua? Kääk. Siis siihen analyysiin teit monta sivua? Ne ekat vastauksethan oli noin 1 sivu/vastaus. Mä en osannut sitä analyysia, en osannut tehdä kunnolla foneemianalyysia enkä morfologista. Kirjassa oli esimerkki foneemianalyysista mutta entä se morfologinen? Sijamuotojen yms. analysointiako olisi pitänyt? Eihän se kovin vaikealta tuntunut mutta tuskin pääsen sisään kun 20 jää ainakin vajaaksi vikasta tehtävästä johtuen. En vaan tajunnut mitä kaikkea ne vaatii siitä kielten välisestä vertailusta.


      • veroc
        YO2008 kirjoitti:

        12 sivua? Kääk. Siis siihen analyysiin teit monta sivua? Ne ekat vastauksethan oli noin 1 sivu/vastaus. Mä en osannut sitä analyysia, en osannut tehdä kunnolla foneemianalyysia enkä morfologista. Kirjassa oli esimerkki foneemianalyysista mutta entä se morfologinen? Sijamuotojen yms. analysointiako olisi pitänyt? Eihän se kovin vaikealta tuntunut mutta tuskin pääsen sisään kun 20 jää ainakin vajaaksi vikasta tehtävästä johtuen. En vaan tajunnut mitä kaikkea ne vaatii siitä kielten välisestä vertailusta.

        Älä sure, en minäkään siitä analyysijutusta saanut kovin montaa kohtaa. Jos kaikki muu meni nappiin, kyllähän ne pisteet sitten riittää. Edellinen vastaus meni varmaankin väärään aiheeseen... Ja mäkin olen vanha, yo-99...


      • Hakija2008
        veroc kirjoitti:

        Älä sure, en minäkään siitä analyysijutusta saanut kovin montaa kohtaa. Jos kaikki muu meni nappiin, kyllähän ne pisteet sitten riittää. Edellinen vastaus meni varmaankin väärään aiheeseen... Ja mäkin olen vanha, yo-99...

        Mikä analyysi :D?
        Minne sä hait? Mä hain Helsinkiin ja täällä kysyttiin kulttuurimaiseman vaalimisen keinoja, ja Ruotsiin muuttaneiden suomalaisen identiteetin ilmentymistä...


      • Hakija 2008
        YO2008 kirjoitti:

        12 sivua? Kääk. Siis siihen analyysiin teit monta sivua? Ne ekat vastauksethan oli noin 1 sivu/vastaus. Mä en osannut sitä analyysia, en osannut tehdä kunnolla foneemianalyysia enkä morfologista. Kirjassa oli esimerkki foneemianalyysista mutta entä se morfologinen? Sijamuotojen yms. analysointiako olisi pitänyt? Eihän se kovin vaikealta tuntunut mutta tuskin pääsen sisään kun 20 jää ainakin vajaaksi vikasta tehtävästä johtuen. En vaan tajunnut mitä kaikkea ne vaatii siitä kielten välisestä vertailusta.

        Sekoitatko sä nyt suomalais-ugrilaisen kansatieteen & kielitieteen kokeet :)?


      • veroc
        Hakija 2008 kirjoitti:

        Sekoitatko sä nyt suomalais-ugrilaisen kansatieteen & kielitieteen kokeet :)?

        Luultavasti tässä koko ketjussa on tarkoitettu itämerensuomlaisten kielien ainetta, ei suomalais-ugrilaista kansantiedettä. Ainakin siinä on mahdollista opiskella viroa pääaineena ja sinne minä hain:)


      • Hakija2008
        veroc kirjoitti:

        Luultavasti tässä koko ketjussa on tarkoitettu itämerensuomlaisten kielien ainetta, ei suomalais-ugrilaista kansantiedettä. Ainakin siinä on mahdollista opiskella viroa pääaineena ja sinne minä hain:)

        Jaahas, no mä oon ketjun aloittaja, ja tarkoitin kyllä nimenomaan KANSATIEDETTÄ ;)


    • muinaistutkija

      Kannattaa tarkkaan harkita, mihin yliopistoon hakee, sillä oppiaineen sisältö ja ilmapiiri vaihtelee todella paljon.Kannattaa kuulostella kokemuksia ainetta opiskelleilta. Pelkkä kansatiede ei myöskään työllistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe