Pureva hämähäkki ?

Kotibongari

Tunteeko kukaan suomalaisten hämähäkkien vaarallisuutta ja tapoja. Vaikka eläinystävä olen, jouduin luultavasti hämähäkin puremaksi.
Niitä oli kodissani yhtenä viikkona useita, muutamat hyvin suurikokoisia. Jalkaani ilmestyi puremajälki ja kipu ihan erilainen kuin ampiaisenpiston tai muun hyönteisen. Epäilin ensin punkkia, mutta kun ihottuma levisi yli 10cm halkasijaltaan, se hälveni reunoja kohden, päin vastoin kuin punkin purema. Nilkan nivel turposi ja kipu muistuttaa iskun aiheuttamaa mustelmakipua. Löysin netistä muutamia vastaavan tapaisia puremakuvia ym. tietoa, mutta haluaisin lisäselvitystä.

31

19465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksikään

      Suomessa sisällä majailevista hämähäkeistä saada ihmisen nahkaa tuntuvasta puremasta puhumattakaan.

      Vesihämähäkki, rantahämähäkki ja ristilukki ovat muistaakseni ainoat, jotka voivat purra niin että aiheutuu kipua ja reaktio puremaan menneestä ruuansulatusnesteestä/myrkystä. Omia kokemuksia pueremista ei ole, mutta amppiaisen pistoonhan iitä yleensä verrattaan ja samanmoisiksi vaikutuksiltaan mainitaan.

      Et siis nähnyt purijaa ja oletat sen sitten olleen hämppy?

      Joku kirppu, kevään ensimmäinen (talvehtinut) horkkahyttynen tai viemärihyttynen, lude (niitäkin taas nykyään tavataan) tai joku pieni petolude lienevät todennäköisempiä vaihtoehtoja purijaksi.

      Tai sitten olet saanut huomaamattoman pienen nirhauman ja siihen on iskenyt ruusu. Se vaatii yleensä antibioottikuurin. Guugletapa kuvia ruusuusta (bakteeritulehdus).

      • Kotibongari

        Hämähäkit jotka tulivat sisälle olivat isoimpia, joita olen koskaan nähnyt. Kuvien perusteella lähinnä rantahämähäkkejä. Taloamme (rivitalo)peruskorjataan ja korjauksen yhteydessä syntyi tärinää ja saumauksia avattiin. Läheisyydessä iso järvi. Olen allerginen ampiaisille ja kokenut kaikkien muidenkin itikoiden pistot vähintäinkin kertaalleen. Otin jalastani digikuvan muistoksi, jota tähän en voi liittää.
        Kipu ja ihottuma olivat ihan erilaisia kuin mitkään aiemmin kokemani. Pistokohdassa oli pari paukamaa, jotka desinfisoin ja puristin, jolloin ulos tuli kirkasta nestettä, jälkeen syntyi rupi.
        Joitakin varastiohämähäkkejä on olemasssa jotka purevat ja muistuttavat rantahämähäkkejä. Ehkä myös ulkomailta voi tulla uusia hämähäkkilajeja ja esim. risteytyä kotimaisten kanssa. Hyvä olisi jos otuksia voitaisiin hieman kartoittaa lisää.

        http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/1758


      • Kotibongari
        Kotibongari kirjoitti:

        Hämähäkit jotka tulivat sisälle olivat isoimpia, joita olen koskaan nähnyt. Kuvien perusteella lähinnä rantahämähäkkejä. Taloamme (rivitalo)peruskorjataan ja korjauksen yhteydessä syntyi tärinää ja saumauksia avattiin. Läheisyydessä iso järvi. Olen allerginen ampiaisille ja kokenut kaikkien muidenkin itikoiden pistot vähintäinkin kertaalleen. Otin jalastani digikuvan muistoksi, jota tähän en voi liittää.
        Kipu ja ihottuma olivat ihan erilaisia kuin mitkään aiemmin kokemani. Pistokohdassa oli pari paukamaa, jotka desinfisoin ja puristin, jolloin ulos tuli kirkasta nestettä, jälkeen syntyi rupi.
        Joitakin varastiohämähäkkejä on olemasssa jotka purevat ja muistuttavat rantahämähäkkejä. Ehkä myös ulkomailta voi tulla uusia hämähäkkilajeja ja esim. risteytyä kotimaisten kanssa. Hyvä olisi jos otuksia voitaisiin hieman kartoittaa lisää.

        http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/1758

        Vaikka pisto tai purema on polven ja nilkan välissä, nilkan nivel turposi, se oli lähinnä tunnoton ja pinnalta aristava , turvoksissa edelleen. Ihottuma levisi koko alueelle polven ja nilkan väliin. Ihottuma on pois lievää turvotusta vielä puremna läheisyydessä.


      • Mahdollisesti pureva
        Kotibongari kirjoitti:

        Hämähäkit jotka tulivat sisälle olivat isoimpia, joita olen koskaan nähnyt. Kuvien perusteella lähinnä rantahämähäkkejä. Taloamme (rivitalo)peruskorjataan ja korjauksen yhteydessä syntyi tärinää ja saumauksia avattiin. Läheisyydessä iso järvi. Olen allerginen ampiaisille ja kokenut kaikkien muidenkin itikoiden pistot vähintäinkin kertaalleen. Otin jalastani digikuvan muistoksi, jota tähän en voi liittää.
        Kipu ja ihottuma olivat ihan erilaisia kuin mitkään aiemmin kokemani. Pistokohdassa oli pari paukamaa, jotka desinfisoin ja puristin, jolloin ulos tuli kirkasta nestettä, jälkeen syntyi rupi.
        Joitakin varastiohämähäkkejä on olemasssa jotka purevat ja muistuttavat rantahämähäkkejä. Ehkä myös ulkomailta voi tulla uusia hämähäkkilajeja ja esim. risteytyä kotimaisten kanssa. Hyvä olisi jos otuksia voitaisiin hieman kartoittaa lisää.

        http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/1758

        http://213.139.166.224/imgforum/viewtopic.php?t=6659


      • purema
        Kotibongari kirjoitti:

        Vaikka pisto tai purema on polven ja nilkan välissä, nilkan nivel turposi, se oli lähinnä tunnoton ja pinnalta aristava , turvoksissa edelleen. Ihottuma levisi koko alueelle polven ja nilkan väliin. Ihottuma on pois lievää turvotusta vielä puremna läheisyydessä.

        Luultavasti sinua on purrut lintukirppu. Joskus keväisin tyttären iho on ollut pahasti purtu.


      • juhky
        Kotibongari kirjoitti:

        Hämähäkit jotka tulivat sisälle olivat isoimpia, joita olen koskaan nähnyt. Kuvien perusteella lähinnä rantahämähäkkejä. Taloamme (rivitalo)peruskorjataan ja korjauksen yhteydessä syntyi tärinää ja saumauksia avattiin. Läheisyydessä iso järvi. Olen allerginen ampiaisille ja kokenut kaikkien muidenkin itikoiden pistot vähintäinkin kertaalleen. Otin jalastani digikuvan muistoksi, jota tähän en voi liittää.
        Kipu ja ihottuma olivat ihan erilaisia kuin mitkään aiemmin kokemani. Pistokohdassa oli pari paukamaa, jotka desinfisoin ja puristin, jolloin ulos tuli kirkasta nestettä, jälkeen syntyi rupi.
        Joitakin varastiohämähäkkejä on olemasssa jotka purevat ja muistuttavat rantahämähäkkejä. Ehkä myös ulkomailta voi tulla uusia hämähäkkilajeja ja esim. risteytyä kotimaisten kanssa. Hyvä olisi jos otuksia voitaisiin hieman kartoittaa lisää.

        http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/1758

        ulkomailta tulevat hämpyt eivät noin vain risteydy kotimaisten kanss.a Käsittääkseni hämppylajiella on vielä avain lukko systeemi, jolla varmisteean se et vieraan hämpym penis ei mahdu toisen lajin hämpyn "lukkoon". Vesihämähäkki on käsittääkseni ainoa laji joka voi purra kipeän pureman. Uskon vahvasti että kyseessä on ollut joku muu kuin hämähäkki.


      • Kotibongari
        juhky kirjoitti:

        ulkomailta tulevat hämpyt eivät noin vain risteydy kotimaisten kanss.a Käsittääkseni hämppylajiella on vielä avain lukko systeemi, jolla varmisteean se et vieraan hämpym penis ei mahdu toisen lajin hämpyn "lukkoon". Vesihämähäkki on käsittääkseni ainoa laji joka voi purra kipeän pureman. Uskon vahvasti että kyseessä on ollut joku muu kuin hämähäkki.

        Et tainnut lukea niitä muita "tietosivuja" olen saanut varmaa tietoa, että rantahämähäkki ja yksi huonehämähäkkilaji puree ja lisäksi rantahamähäkin tyylinen "varastohämähäkki".
        Ihmisillä on nykyään lemmikkeinäkin useita hämähäkkilajeja. En nyt allekirjoitaisi sitäkään ettei voi risteytyä. Asiasta on hyvin vähän olemassa tieteellistä tietoa. teoreettisesti ei risteykseen tarvita kuin sama kromosomilukumäärä.
        Tapoin niitä useita kun tulivat sisälle. Ehkä kyseessä oli yöllinen kosto. Jopa pureman kipu on vastaava muiden kokemiin kipuihin verrattuna ja siihen liittyvä tunnottomuus on myös tyypillistä. Ainakaan meillä ei enää hämähäkit asu hetkeäkään bongauksen jälkeen. Jalka on vieläkin turvoksissa, mutta ikäänkuin pintaa myöten. Ei kuten ampiaisen pisto, korkeampi pistokohdan ympäristöstä.


      • Kotibongari
        purema kirjoitti:

        Luultavasti sinua on purrut lintukirppu. Joskus keväisin tyttären iho on ollut pahasti purtu.

        Lintukirppu olisi todennäköisin, mutta olen senkin kokenut jo aiemmin ja jos minua olisi purrut useita lintukirppuja, en olisi kyennyt kävelemään. Lintukirpun purema kutiaa, tämä purema (ympäristöineen) oli niin kipeä, että vaikutti kuin jalkaa olisi hakattu
        tasaiselta alueelta.


      • Se sama kysyjä
        purema kirjoitti:

        Luultavasti sinua on purrut lintukirppu. Joskus keväisin tyttären iho on ollut pahasti purtu.

        Lintukirpun pureman pitäisi kutista, tämä ei. Huomasin asian kun jalka oli omituinen, kosketusarka ja osittain tunnotonkin ja kävely ei ollut normaalia.Kuvien mukaan jälkikään ei muistuttanut lintukirpun puremaa. Itse purema oli valkoinen paukama, mutta ympäristö punainen, ja levisi parin päivän aikana yli 10 cm kaikkiin suuntiin, eniten alaspäin nilkkaa kohden. Puristaessa tuli nestettä ja syntyi rupi.


      • akaattitiksutin
        Kotibongari kirjoitti:

        Vaikka pisto tai purema on polven ja nilkan välissä, nilkan nivel turposi, se oli lähinnä tunnoton ja pinnalta aristava , turvoksissa edelleen. Ihottuma levisi koko alueelle polven ja nilkan väliin. Ihottuma on pois lievää turvotusta vielä puremna läheisyydessä.

        Minulla on useita hämähäkkiä juossut iholla ja pelkäävänä ne puree.Varastohämähäkki naamalla olen nukkunut ei purrut.Sama on ampiaisella.Iholla tassuttelee syksyllä kun kärpänen mutta jos huitoo ja hosuu ja kirkuu piikki tulee.Luulen että pelästynyt hämähäkki puree ihmistä.


    • Suomen luonnosta on tavattu yli 600 eri hämähäkkilajia. Suurin osa on pieniä ja ihmiselle vaarattomia. Myrkyllisiä ne ovat kaikki, mutta vain kymmenisen pystyy puremaan ihmisen ihon läpi. Esimerkiksi vesihämähäkin purema on kivulias. Terhivuo vertaa sitä äkäiseen ampiaisenpistoon. Hämähäkinpuremasta voi toki olla hankalat seuraukset, jos myrkylle sattuu olemaan allerginen.

      • Kotibongari

        Purema vaikutti lonkkahermoon ja muihin ko. jalan hemoihin, oli purija sitten kuka tahansa.
        Yhdistin sen hämähäkkeihin, koska en ole koskaan tavannut niin suuria ja rumia hämähäkkejä kotonani, kun niitä nyt tuli olo- ja makuuhuoneeseen taloyhtiön remonttin yhteydessä.
        Uskon että ovat viihtyneet matalassa ei käyttötarkoituksessa olevassa ullakkotilassa, jossa on vain ilmastointihormit. Talo tärisi koko päivän, kun vanhoja saumauksia purettiin.
        Ainakin tietoni hämähäkeistä lisääntyi kertaheitolla ja minusta tuli ennakkoluuloinen ja hämähäkkirasisti. Uskoin tähän asti ettei yksikään suomalainen hämähäkkilaji pure ihmistä tai ainakaan siten, että siitä syntyy mitään seurauksia.


      • että sinua purikin
        Kotibongari kirjoitti:

        Purema vaikutti lonkkahermoon ja muihin ko. jalan hemoihin, oli purija sitten kuka tahansa.
        Yhdistin sen hämähäkkeihin, koska en ole koskaan tavannut niin suuria ja rumia hämähäkkejä kotonani, kun niitä nyt tuli olo- ja makuuhuoneeseen taloyhtiön remonttin yhteydessä.
        Uskon että ovat viihtyneet matalassa ei käyttötarkoituksessa olevassa ullakkotilassa, jossa on vain ilmastointihormit. Talo tärisi koko päivän, kun vanhoja saumauksia purettiin.
        Ainakin tietoni hämähäkeistä lisääntyi kertaheitolla ja minusta tuli ennakkoluuloinen ja hämähäkkirasisti. Uskoin tähän asti ettei yksikään suomalainen hämähäkkilaji pure ihmistä tai ainakaan siten, että siitä syntyy mitään seurauksia.

        kyy? Rakenuksessa olisi ollut kyy talvehtimassa ja remontti hääti sen sänkyysi, jossa se puri sinua kun kääntyilit unissasi?

        Hämähäkkiteoriaasi en oikein usko. Reaktiot suomalaisten hämähäkkien puremasta eivät taida olla noin pahoja kuin sinulla oli.


      • Ei tarpeellista vinoilua
        että sinua purikin kirjoitti:

        kyy? Rakenuksessa olisi ollut kyy talvehtimassa ja remontti hääti sen sänkyysi, jossa se puri sinua kun kääntyilit unissasi?

        Hämähäkkiteoriaasi en oikein usko. Reaktiot suomalaisten hämähäkkien puremasta eivät taida olla noin pahoja kuin sinulla oli.

        Taidat olla hämähäkkejä lemmikkeinä pitävä ja itse hyvin subjektiivinen
        Misi et lue aiemmin lähettämästäni nettiosoitteesta, jossa on hämähäkeistä ja puremista, tietoa kuvat ja kaikki. MINÄ täydensin omat tietoni sieltä. Liittäisin kuvan puremasta, mutta en tiedä miten se onnistuu tälle palstalle.
        Etsin absoluuttista totuutta, jotta voin ennaltaehkäistä seuraavat. Nivelvaivat ym. jälkiseuraukset eivät houkuta. Jos sinusta on normaalia, että 3cm mittaiset mustat hämähäkit ´juoksentelee yhtäkkiä kodissasi sisätiloissa, niin mahdas mitään, näkemys sekin.


      • Kysyjä itse
        että sinua purikin kirjoitti:

        kyy? Rakenuksessa olisi ollut kyy talvehtimassa ja remontti hääti sen sänkyysi, jossa se puri sinua kun kääntyilit unissasi?

        Hämähäkkiteoriaasi en oikein usko. Reaktiot suomalaisten hämähäkkien puremasta eivät taida olla noin pahoja kuin sinulla oli.

        Olit todella hyvin ilkeä. Jos se sinua rauhoittaa niin käärmeitä ei ole näkynyt täällä 25 vuoden aikana, mutta ne hämähäkit ilmeistyivät samanaikaisesti sen pureman kanssa.
        Talon ulkopuolella oli mm. Hylätyssä valaisimesa,joka irroitettiin hämähäkkien pesä.
        Olen todellinen aito eläinystävä, mutta ei ylety enää hämähäkkeihin. Bongaus tämäkin lisätiedon kanssa silti.


      • Olemn pahoillani
        Kysyjä itse kirjoitti:

        Olit todella hyvin ilkeä. Jos se sinua rauhoittaa niin käärmeitä ei ole näkynyt täällä 25 vuoden aikana, mutta ne hämähäkit ilmeistyivät samanaikaisesti sen pureman kanssa.
        Talon ulkopuolella oli mm. Hylätyssä valaisimesa,joka irroitettiin hämähäkkien pesä.
        Olen todellinen aito eläinystävä, mutta ei ylety enää hämähäkkeihin. Bongaus tämäkin lisätiedon kanssa silti.

        jos sain sinut tuntemaan noin.

        Anoppiani puraisi sisälle luikerrellut pieni kyy ja hänelle tuli juuri kuvaanlaistasi oireita, hermosärkyä ja puutumista.

        Hän ei huomannut koko puraisua. Mutta kun käteen tuli patti, jossa oli pari pientä reikää lähekkäin ja kun sisältä löytyi myöhemmin kyyn poikanen, niin tällä perusteella pätelmä oli, että vaiva oli kyyn aiheuttama. Ei tämäkään tietenkään sata varma päätelmä ole kun anoppi ei huomannut puraisua...


      • Pidin pilkkana
        Olemn pahoillani kirjoitti:

        jos sain sinut tuntemaan noin.

        Anoppiani puraisi sisälle luikerrellut pieni kyy ja hänelle tuli juuri kuvaanlaistasi oireita, hermosärkyä ja puutumista.

        Hän ei huomannut koko puraisua. Mutta kun käteen tuli patti, jossa oli pari pientä reikää lähekkäin ja kun sisältä löytyi myöhemmin kyyn poikanen, niin tällä perusteella pätelmä oli, että vaiva oli kyyn aiheuttama. Ei tämäkään tietenkään sata varma päätelmä ole kun anoppi ei huomannut puraisua...

        Anteeksi sitten minultakin. Pidin selitystäsi pilailuna. Asun isohkon kaupungin esikaupunkialueella, eikä täällä tosiaan ole esiintynyt käärmeitä. Ei myöskään mökilläni vuosikymmeniin. Siellä kävin vaan kerran, enkä yöpynyt. Olin vain yhtenä kauniina päivänä ulkona täällä kaupungissakin siten vaatetettuna, että purema yleensä siihen kohtaan olisi mahdollinen. On kotikaupungissani purrut joskus asfalttilla lasta jalkaan käärme vilkkaalla esikaupunkialueella vuosia sitten.Käärme oli sio kyy.
        Kotini on pieni ja ovet ja ikkunat melko tiiviit ja olen nyt remonttin ajan pitänyt ne tiiviisti suljettuina. Käärme piilossa on hieman mahdoton ajatus, mutta niistä hamähäkeistä ainakin yksi pääsi pakoon tappamatta.


      • Kotibingari
        Pidin pilkkana kirjoitti:

        Anteeksi sitten minultakin. Pidin selitystäsi pilailuna. Asun isohkon kaupungin esikaupunkialueella, eikä täällä tosiaan ole esiintynyt käärmeitä. Ei myöskään mökilläni vuosikymmeniin. Siellä kävin vaan kerran, enkä yöpynyt. Olin vain yhtenä kauniina päivänä ulkona täällä kaupungissakin siten vaatetettuna, että purema yleensä siihen kohtaan olisi mahdollinen. On kotikaupungissani purrut joskus asfalttilla lasta jalkaan käärme vilkkaalla esikaupunkialueella vuosia sitten.Käärme oli sio kyy.
        Kotini on pieni ja ovet ja ikkunat melko tiiviit ja olen nyt remonttin ajan pitänyt ne tiiviisti suljettuina. Käärme piilossa on hieman mahdoton ajatus, mutta niistä hamähäkeistä ainakin yksi pääsi pakoon tappamatta.

        Purema varmistui kyllä hämähäkin työksi. Ollessani sohvalla nukkumassa tajusin hierovani jalkani ulkosyrjää sohvan nojaa vasten ja muistin samalla, että jalkaan ulkosääreen pisti jokin aiemmin samassa tilanteessa ja juuri sen jälkeen näin hämähäkit lattialla, silloin vain kaksi. Oletin ensin että kihelmöinti jalassa lakkaa ja että ulkona oli ensimmäiset hyttyset purreet, tosin ei niitäkään näkynyt. Kun oireet eivät lakanneet vaan päivä päivältä yltyivät, aloin etsiä muita syitä. Sain myös selviä hämähäkin pistoon liittyviä yleisoireita myöhemmin. KANNATTAA BONGAILLA VAROVAISESTI


      • Kotibongari
        että sinua purikin kirjoitti:

        kyy? Rakenuksessa olisi ollut kyy talvehtimassa ja remontti hääti sen sänkyysi, jossa se puri sinua kun kääntyilit unissasi?

        Hämähäkkiteoriaasi en oikein usko. Reaktiot suomalaisten hämähäkkien puremasta eivät taida olla noin pahoja kuin sinulla oli.

        Kerroin jo aiemmin, että kyse oli jo varmuudella hämähäkistä, nukuin sohvalla Tv:tä katsellessa, kun hämähäkit ilmaantuivat ja hieraisin jalkaani sohvan selkänojaan sitä ennen ja tunsin piston tapaista ko. kohdassa. Kyyn ja myrkkyhämähäkin puremien erot ovat pienet. Jalassani on nyt puolen sentin "kraateri" ja pohjalla on pari piston reikääkin. Molempien puremat turvottavat "raajan" ja aiheuttavat pistokohtan kudostuhoa. Yleisoireet ilmaantuivat myöhemmin, ensin adrenaliinin erittyminen, myöhemmin syljen erittyminen ja hikoilu. Eroina
        on että käärmenpuremassa verenpaine laskee hämähäkin puremassa kohoaa. Pelästyin korkeaa verenpainetta, kun alapaineeni on ollut siinä 70, korkeintaan 78, se oli usean päivän aikana siinä 110.
        Molempien eläinten tavoitteena on "puuduttaa" ja lamauttaa uhri. Molemmat pakenee mieluimmin kuin purevat.
        Joko suomalaisia hämähäkkejä ei tunneta kylliksi, tai kyseessä oli karanneet "lemmikit"
        tai risteytys ulkolaisten ja kotimaisten välillä.


      • Kotibongari
        Kotibongari kirjoitti:

        Kerroin jo aiemmin, että kyse oli jo varmuudella hämähäkistä, nukuin sohvalla Tv:tä katsellessa, kun hämähäkit ilmaantuivat ja hieraisin jalkaani sohvan selkänojaan sitä ennen ja tunsin piston tapaista ko. kohdassa. Kyyn ja myrkkyhämähäkin puremien erot ovat pienet. Jalassani on nyt puolen sentin "kraateri" ja pohjalla on pari piston reikääkin. Molempien puremat turvottavat "raajan" ja aiheuttavat pistokohtan kudostuhoa. Yleisoireet ilmaantuivat myöhemmin, ensin adrenaliinin erittyminen, myöhemmin syljen erittyminen ja hikoilu. Eroina
        on että käärmenpuremassa verenpaine laskee hämähäkin puremassa kohoaa. Pelästyin korkeaa verenpainetta, kun alapaineeni on ollut siinä 70, korkeintaan 78, se oli usean päivän aikana siinä 110.
        Molempien eläinten tavoitteena on "puuduttaa" ja lamauttaa uhri. Molemmat pakenee mieluimmin kuin purevat.
        Joko suomalaisia hämähäkkejä ei tunneta kylliksi, tai kyseessä oli karanneet "lemmikit"
        tai risteytys ulkolaisten ja kotimaisten välillä.

        Lisäisin vielä faktaa, koska huomasin että lukijoita on paljon. Erot muihin puremiin:
        hämähäkin pureman reaktio on hidas, kuten tämäkin, etenkin jälkioireet syntyvät hitaasti ja viiveellä. Ampiaisen ja käärmeen purema voi aiheutta pahimmillaan nopean allergisen reaktion ja reaktio syntyy lievimmillaankin muutamassa minuutissa. Käärmeen purema laskee uhrinsa verenpainetta,hämähäkin aiheuttaa verenpaineen kohoamisen, molemmat lisäävät samoin kuin ampiaisen pisto adrenaliinin eritystä(joka lisää kiukkua.
        Hämähäkin pisto aiheutta myöhemmin sylkirauhasen
        toiminnan lisänntymistä, samoin hikoilua. Kuolasin yöllä niin että hävetti, enkä ollut silloin vielä lukenut ko. kirjallisuutta,hikoilin myös, joten oire ei ollut mielikuvitusta. Hämähäkin purema aiheuttaa kudostuhoa (samoin kyyn) ja jalassa on syvä kraateri puremakohdassa, pohjalla näkyy pari piston jälkeä 3mm päässä toisistaan.
        Yhdysvalloissa ja Austraaliassa on samannäköinen hämähäkki joka on tappanut ainakin 6 ihmistä, eli sen myrkky on muuttunut vahvemmaksi.
        Tämän hämähäkin yksin vartalo oli yli 3cm pitkä ja 1,5cm leveä, juoksi lujaa.


      • hurluiskis
        Olemn pahoillani kirjoitti:

        jos sain sinut tuntemaan noin.

        Anoppiani puraisi sisälle luikerrellut pieni kyy ja hänelle tuli juuri kuvaanlaistasi oireita, hermosärkyä ja puutumista.

        Hän ei huomannut koko puraisua. Mutta kun käteen tuli patti, jossa oli pari pientä reikää lähekkäin ja kun sisältä löytyi myöhemmin kyyn poikanen, niin tällä perusteella pätelmä oli, että vaiva oli kyyn aiheuttama. Ei tämäkään tietenkään sata varma päätelmä ole kun anoppi ei huomannut puraisua...

        siis kyyn poikanen sen patin SISÄLLÄ??? se on ALIEN!!!


      • hurluiskis
        Kotibongari kirjoitti:

        Lisäisin vielä faktaa, koska huomasin että lukijoita on paljon. Erot muihin puremiin:
        hämähäkin pureman reaktio on hidas, kuten tämäkin, etenkin jälkioireet syntyvät hitaasti ja viiveellä. Ampiaisen ja käärmeen purema voi aiheutta pahimmillaan nopean allergisen reaktion ja reaktio syntyy lievimmillaankin muutamassa minuutissa. Käärmeen purema laskee uhrinsa verenpainetta,hämähäkin aiheuttaa verenpaineen kohoamisen, molemmat lisäävät samoin kuin ampiaisen pisto adrenaliinin eritystä(joka lisää kiukkua.
        Hämähäkin pisto aiheutta myöhemmin sylkirauhasen
        toiminnan lisänntymistä, samoin hikoilua. Kuolasin yöllä niin että hävetti, enkä ollut silloin vielä lukenut ko. kirjallisuutta,hikoilin myös, joten oire ei ollut mielikuvitusta. Hämähäkin purema aiheuttaa kudostuhoa (samoin kyyn) ja jalassa on syvä kraateri puremakohdassa, pohjalla näkyy pari piston jälkeä 3mm päässä toisistaan.
        Yhdysvalloissa ja Austraaliassa on samannäköinen hämähäkki joka on tappanut ainakin 6 ihmistä, eli sen myrkky on muuttunut vahvemmaksi.
        Tämän hämähäkin yksin vartalo oli yli 3cm pitkä ja 1,5cm leveä, juoksi lujaa.

        melko hirviö kooltaan jos on kotimainen hämähäkki.


      • ...
        hurluiskis kirjoitti:

        melko hirviö kooltaan jos on kotimainen hämähäkki.

        Turha uskoa tuollaista huuhaata.
        Siinä vaiheessa kun joku alkaa hämähäkin pistoista höpöttämään, niin lopputekstiä ei kannata edes lukea. Hämähäkit kun eivät mitään pistiäisiä ole.

        Suomessa on tosiaan vain muutama laji jotka pystyy puremalla läpäistyä ihmisen ihon, täällä jo lueteltujen lisäksi mm. viherhämähäkki - joka jääkin usein luonnossa huomaamatta. Yksikään niistä puremista ei tosin ole edes ampiaisenpiston vertaa vaarallinen.


      • nintsi-
        Kotibongari kirjoitti:

        Lisäisin vielä faktaa, koska huomasin että lukijoita on paljon. Erot muihin puremiin:
        hämähäkin pureman reaktio on hidas, kuten tämäkin, etenkin jälkioireet syntyvät hitaasti ja viiveellä. Ampiaisen ja käärmeen purema voi aiheutta pahimmillaan nopean allergisen reaktion ja reaktio syntyy lievimmillaankin muutamassa minuutissa. Käärmeen purema laskee uhrinsa verenpainetta,hämähäkin aiheuttaa verenpaineen kohoamisen, molemmat lisäävät samoin kuin ampiaisen pisto adrenaliinin eritystä(joka lisää kiukkua.
        Hämähäkin pisto aiheutta myöhemmin sylkirauhasen
        toiminnan lisänntymistä, samoin hikoilua. Kuolasin yöllä niin että hävetti, enkä ollut silloin vielä lukenut ko. kirjallisuutta,hikoilin myös, joten oire ei ollut mielikuvitusta. Hämähäkin purema aiheuttaa kudostuhoa (samoin kyyn) ja jalassa on syvä kraateri puremakohdassa, pohjalla näkyy pari piston jälkeä 3mm päässä toisistaan.
        Yhdysvalloissa ja Austraaliassa on samannäköinen hämähäkki joka on tappanut ainakin 6 ihmistä, eli sen myrkky on muuttunut vahvemmaksi.
        Tämän hämähäkin yksin vartalo oli yli 3cm pitkä ja 1,5cm leveä, juoksi lujaa.

        kuulostaa tutulta nuo tuntomerkit.. asuin rivitalossa vuoden ajan ja siellä yhtä isoja hämähäkkejä vilisteli pitkin poikin. ja voin sanoa että kyllä ne vaan puree!


      • nintsi-
        ... kirjoitti:

        Turha uskoa tuollaista huuhaata.
        Siinä vaiheessa kun joku alkaa hämähäkin pistoista höpöttämään, niin lopputekstiä ei kannata edes lukea. Hämähäkit kun eivät mitään pistiäisiä ole.

        Suomessa on tosiaan vain muutama laji jotka pystyy puremalla läpäistyä ihmisen ihon, täällä jo lueteltujen lisäksi mm. viherhämähäkki - joka jääkin usein luonnossa huomaamatta. Yksikään niistä puremista ei tosin ole edes ampiaisenpiston vertaa vaarallinen.

        ja juu. hämähäkit ei ole pistiäisiä, koska ne purevat. duh.


    • Hämähäkkikammoinen
      • lusto

        Mihinkähän perustuu väite hämpyn ja ampparin pistojen vertailukelpoisuuteen? Kyse on aivan eri aineista, ampparin myrkyn on tarkoitus lamauttaa tai tappaa kohde, hämppy puolestaan valuttaa ruuansulatusnestettä, jonka on tarkoitus aiheuttaa kudostuhoa. Joku väittäjistä on voinut saada ampparin piston, josta ei turvotuksien häivyttyä jää mitään jälkeä.


    • Hämähäkki hyi

      Aika iso hämppis!!!

    • spaideri

      Tällainen kokemus: Itseä puri noin 5 vuotta sitten hämähäkki käsivarresta, en osaa kuvailla enään sen ulkonäköä. Mutta puremakohtaan ilmestyi aika pian "patti" joka myöhemmin valui mätää useamman päivän.

    • Anonyymi

      Meillä on kotona pyörinyt kaikenlaisia hämiksiä. Steatoda bipunctata (puree ja yleinen Suomessa) steatoda grossa (puree, harvinainen Suomessa. Pureman voi olla paha ja tehdä yleisoireita). Em. ovat valeleskiä ja kuuluvat samaan perheeseen mustan kesken kanssa. Lisäksi Espanjasta joskus tuli pari viuluhämähäkkiä laukussa mukana (ruskohämähäkki).

      Olen saanut steatoda lajeilta muutaman pureman. Nytkin on kyljessä iso patti. En tapa niitä (pesivat koloissa ja tappavat mm. Sokeritoukkia). Ruskiksen tapoin koska vieraslaji ja vaarallinen oikeasti.

      Suomessa on purevia lajeja, mutta vaarattomia ovat oikeastaan kaikki. Tekee kipeää ja kestää pari vk siinä kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe