Kun lapsi varastaa

Neuvoton

Hei!
Olen kipeästi neuvojen tarpeessa,lapseni 9 ja 12
vuotta ovat jäänneet kiinni varastamalla rahaa
isovanhemmiltaan. Ekan kerran jälkeen olivat sopineet ettei vanhemille kerrota asiasta.Mutta
jo toisen kerran jälkeen pappa kertoi meille.
Lapset eivät vielä tiedä että tiedämme asiasta.
Kun kuulin asiasta minut valtasi suunnaton raivo noinko olen lapsiani neuvonut toimimaan, onneksi
lapset olivat koulussa etten tehnyt mitään harkitsematonta.miten asiaapitäisi käsitellä
Mitkä olisivat rangaistukset.Viikkorahojen menetys
isovanhemille useamman viikon ajan ,
työn tekeminen ,kotiaresti.Itselläni on tällä hetkellä päälimmäisenä tunteena raivo ja viha
lapsiani kohtaan,onneksi joudun olemaan illat työssä,sovimme mieheni kanssa että asia hoidetaan
viikonloppuna.Toisaalta ihmettelen miksei isovanhemmat ole kertoneet aikaisemmin asiasta
olin voinut puuttua asiaan aikaisemmin.

18

9942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

      ..varastivat ja jäivät kiinni, ikää taisi olla tuolloin samoja kuin sun lapsillasi, toinen 2.luokalla ja toinen 5.luokalla.
      Tilanne oli sellainen että olimme vastikään muuttaneet uudelle paikkakunnalle ja lapsilla oli uusia kavereita, joukossa vanhempi poika, joka kehui miten helpooa on varastaa ja miten usein hän varateli. Kaupasta.

      Illalla juttelimme, minä ja lapset, varastamisesta ym. asioista.

      SEuraavana aamuna töissä soi puhelin, lähikaupasta soitettiin, lapseni olivat jääneet kiinni näpistelystä. Asia ei mennyt sen enemmän eteenpäin, koska eivät olleet ennättäeet avata karkkipatukoitaan.

      Lapset säikähtivät. Isompi häpesi niin että olisi ollut valmis vaikka julkiseen raipparangaistukseen.
      Minä tunsin itseni pettyneeksi, tavattoman pettyneeksi - en tiedä mihin, itseeni, lapsiini, kaikkeen. Ja voimattoman surulliseksi.

      Illalla keskustelin häpeilevien itkevien lapsien kanssa, itkimme kaikki. En jaksanut edes raivota, olin niin tavattoman pettynyt. Lapsille tuli kotiaresti, pituutta en muista. Ja kielto olla sen uuden pojan kanssa tekemisissä. Oli tullutkin samana iltapäivänä oven taakse ja nuorempi oli itku silmässä vetänyt oven kiinni "me ei saada olla sun kanssa, häivy!"

      Jälkeenpäin harmitti, etten jutellut tämän pojankin kanssa..

      Viikkorahoja en laittanut pois, koska ajattelin että se innostaa uudelleen näpistelyyn, kun ei ole rahaa.

      Teidän tapauksessanne isovanhemmat tekivät väärin kun eivät kertoneet ja heti siitä näpistelystä mutta ehkä he ajattelivat että asia hoituu kun he keskenään sopivat, ehkä lapset olivat niin kautvaisiakin... Mutta eipä asia hoitunut. Lapset siis pettivät myös isovanempien luottamuksen.
      Kerran menetettyä luottamusta on vaikea saada takaisin. Aina kun rahapussista puuttuu euro tai kaksi, ajattelee heti että ei kai ne lapset taas.. ja muutenkin, laajemmaltikin.

      Lapset eivät varmaankaan ole tätä tajunneet. Ajatelleet vain, että helppoa rahaa. Ainakaan omani eivät mitään järjellistä selitystä osanneet antaa sille, miksi näpistelivät. Karkin puute ei ollut, kotona oli samana aamuna ollut namia tarjolla!!
      Viikkoraha tosin oli pieni, mutta eihän ratkaisu ole varastaminen!

      Jokin konkreettinen sanktio voisi olla hyvä. Koska he jo kertaalleen pettivät isovanhempien luottamuksen - varstivat uudelleen, on tavallaan (minun mielestäni) tuplarangaistus..

      Mutta omat miettimäsi vaihtoehtosi ovat hyviä..

      Kovin usean viikon ajan et voi viikkorahaa ottaa pois lapsilta, se johtaisi sitten rahattomana oloon ja suuttumukseen sinua kohtaan jolloin itse rangaistuksen SYY unohtuisi? Entä jos he lyhentävät (molemmat) näpistetyt rahasummat, niin että vko-rahasta jää käteeen vain kolmannes? Kotiaresti auttaa miettimään asiaa. Viikko - kaksi viikkoa?

      Isovanhempien kanssa pitäisi myös jutella vakavasti miksi eivät HETI kertoneet teille ja että ensi kerralla on kerrottava! Olipa kyseessä mikä tahansa sääntöjen rikkominen..

      Raivoaminen ei auta, huuto. Mutta voit kyllä osoittaa aivan selkeästi miten pettynyt ja vihainen olet tilanteesta.

      JA minusta asia pitäisi puhua HETI NYT, ei vasta viikonloppuna!

      Muuten, tuossa iässä ilmeisesti tulee "tarve" kokeilla kaikkea kiellettyä - todella kiellettyä. Kyse on jännityksestä, seikkailusta, vaaran hakemisesta... ainakin itselläni. Itsekin näpistelin tuon ikäisenä. En jäänyt kiinni, kotona kyllä epäilivät..
      ja kuvittelin etteivät minun lapseni koskaan, että niin hyvin olisin osannut toimia heidän kanssaan, antanut rakkautta ettei sitä tarvitse varastaa kaupan hyllyltä.. jaa-aa.

      Aika muuttuu, lapset pysyvät samoina.

      Jos olet huono kasvattaja, niin sitten meitä on kaksi :)
      Omat mukulani oppivat kerrasta muuten.

      Mutta edessäsi on vielä paljon, alkoholi, tupakka... vaikka miten itsekin ajattelin että MINUN lapseni, niin.. niin ne vaan ovat kaikkea mahdollista tehneet, ja eivät edes jääneet kiinni! Kuten nyt täysi-ikäistynyt esikoinen sanoi, minä olin sinisilmäinen. (kertoi jälkeenpäin kaikenmaailman tempauksensa)

      Mutta eihän sitä muuta voi kuin luottaa omaan lapseensa! Eihän voi elää niin, että aina epäilee että tekeekö se nyt jotain, valehteleeko se nyt, entäs jos sittenkin..! Lapsen on myös oltava sen luottamuksen arvoinen!

      Jaksamista sulle!
      ja kerrohan miten kävi, miten lapset reagoivat!?

      • neuvoton

        Hei!
        Olipa helpotus lukea etten ole yksin ongelmien kanssa.Syy siihen ettei asiaa oteta esiin ennenkuin viikonloppuna johtuu työajoistani.Olisi kohtuutonta herättää lapset kesken unien (työaikani päättyy klo 22) ja luulen että tähän tarvitaan enemmän aikaa kuin puoli tuntia jota meillä on yhteistä aikaa aamuisin iltavuoroviikolla.Ehkäpä työni onkin saanut aikaan sen että lapset eivät tunnu saavansa huomiota ja tällä tavalla tulevat ainakin jollain tavalla huomioiduksi.Onhan perheessä iskäkin jolla on säännölliset työajat mutta kun on joka kolmas viikko yksin vastuussa kaikesta.Enpä tiedä
        Kiitos tuestasi.Kirjoittelen miten meillä kävi.


    • ehp

      en ole vielä omieni kanssa (13 ja 7) joutunut tuollaiseen tilanteeseen, mutta lasten serkkupoika ja yks tuttava on. Näissä oli kyse kaupasta varastamisesta.
      Molemmissa lapsen kanssa mentiin sitten vielä kauppaan pyytämään anteeksi ja asiasta puhuttiin lähiympäristön kanssa. Lapset saivat siin kokemuksen, että tämmöinen puuhastelu ei pysy salassa, ei kannata ja sitä ei hyväksytä. Häpeä oli melkoinen. Kun anteeksipyynnöt oli hoideltu ja jokin määräaika tais olla viikkoraha pois, asia oli loppuunkäsitelty (toivottavasti). Eli asiasta ei tehty pojille riippaa, johon aina tartutaan.
      Käsitelkää asia nyt kuitenkin nopeasti, lapsennehan luulevat nyt koko ajan, että teitä voi huiputtaa ja vielä isovanhempien avulla...
      Onnea matkaan

    • äiti vm.76

      Minä ainakin jättäisin ilamn viikkorahaa ja sitten vielä että menisivät tekemään isovanhemmilleen jotain pientä askaretta, koska mielestäni varastamisesta pitää saada kunnon rangaistukset. Sun kannattaa jutella niiden lastesi kanssa asiasta (rauhallisesti), ja kertoa mitä siitä seuraa kun varastaa.

      • Mami

        Ei mulekaan anettu viikorahaa kun olin pieni


    • Tuntuva rankaisu

      Kunnon vanhanajan piiskakuritus paljaalle takapuolelle molemmille ja vielä sopivasti kotiarestia päälle.

      • Äiti

        No huh huh, olipas rankka ehdotus tuo selkäsauna.
        Muistutan tässä vielä, että lapselle aiheutettu fyysinen kärsimys on tänäpäivänä rangaistava teko. Sitä paitsi selkäsauna kasvattaa vain vihaa ja raivoa lapsessa, sillä ei ole toivottua vaikutusta. Mielestäni asiasta on keskusteltava rauhallisesti lasten kanssa, koska lapset ovat jo noinkin vanhoja, niin ymmärtävät selvää puhetta. Rangaistuksena meidän perheessä käytetään paljon kotiarestia, joka on hyväksi koettu. Kiinnitäppä huomiota onko lapsillasi tapana muuten valehdella. Ovatko jääneet valheista kiinni.


    • Anneli

      Tuttuni lapset tekivät samalla tavalla lapsena joskus 70-luvulla. Kasvoivat vasemmistolaisessa perheessä, jossa hoettiin jäähyväisiä aseille. Nyt molemmat pojat ovat aikuisia ja poliisin tuttuja... Eli rikosrekisterissä löytyy ja tupakkaa kuluu...

    • kevätsipuli

      Hyvä että haluat käyttää aikaa asiasta puhumiseen, se onkin paikallaan. Lapset vaan pöydän ääreen ja rauhallisesti juttelemaan. Kannattaa kertoa myös, että varastaminen on RIKOS josta voi joutua poliisin pakeille, vaikka se olisi "vaan" mummu tai pappa kenen lompakosta varastetaan. Voisi myös marssittaa lapset erikseen isovanhempien luon pyytämään anteeksi.. ja viemään vaikka kukkia tms. korvaukseksi varastamisesta?? Omista viikkorahoista lyhennettynä tietysti..
      Joku viisas ja kannustava täällä olikin ehdotellut vitsarangaistusta ja tulevaa uraa rikollisena.. Niihin kommentteihin ei kannata kiinnittää huomiota! Kasvattajana et ole huonompi ketään muuta.. Hienoa että suhtaudut asiaan vakavasti!
      Lisärangaistuksia voisivat olla esim.tuo ehdotettu kotiaresti (sellainen tuntuva, viikkokin saattaa olla joskus aika vähän), kännykkäkielto(jos kännyköitä on), tietokonepelikielto.. tms. Kannattaa siis pitää huolta, että lapset menettävät jotain sellaista, mikä ihan OIKEASTI kirpaisee. Kannattaa myös antaa ymmärtää, että olisitte olleet ymmärtäväisempiä mikäli lapse olisivat itse kertoneet tapahtuneeesta teille.. Ideoita vain!

      • 13v poika

        ei varastelusta jää aina kiini en ainakaa minä ole :D enkä jää!! tervesin 13v poika


      • ganjariippuvainen123

        Mikä kännykkä kielto ???????


    • äiti

      Arki on koittanut ja teidän lapset varmaan jo saaneet nuhdesaarnansa ja rangaistuksensakin? Miten meni ja mihin päädyidde, miten lapset reagoivat, entä isovanhemmat? Olisi kiva kuulla.

    • toinen äiti

      "Lapsi varastaa rakkautta."

      Jospa rangaistuksen sijaan lapset tarvitsevatkin keskustelua, enemmän huomiota mitä ovat tähän asti saaneet, aikaa ja läheisyyttä vanhempiinsa.

      Ja heille pitää sanoa, että jos niin kauheasti tekee mieli jotain, että aikoo varastaa, niin mieluummin tulee pyytämään siihen rahaa kuin varastaa.

      • Äiti myös

        Suomessa ollaan liian lepsuja antamaan rangaistuksia ja siksi esim pikkurikolliset jatkavat rikoksia (rikos kannattaa). Vanhempana saa myös miettiä tarkkaan mitä rangaistuksia lapsilleen voi antaa, ettei joudu "paheksutuksi" tai saa jopa viranomaisia kimppuunsa. Itse en kannata fyysistä rangaistusta, mutta toivoisin tiukempaa linjaa lasten tekemisten puuttumiseen, niin että vanhempia tuettaisiin olemaan tiukempia. Mitä voin tehdä kun lapseni ottaa sisaruksiltaan tavaroita (tai meiltä vanhemmilta) ja piilottelee niitä tai vie kouluun (tai syö, kun kyse on herkuista)? Sisarusten rahat ja tunnearvotavarat on jo nyt lukkojen takana. Lapselle ei auta arestit, ei tavaroiden menetykset, ei huutaminen... ja minulla on hyvä mielikuvitus keksiä rangaistuksia! Joskus tulee mieleen että se vanha kunnon selkäsauna voisi auttaa, mutta vastustan ajatusta. Psykiatri totesi ongelmaan vain että se on yleistä lapsilla! Pitääkö tässä vain kärsiä, jemmata tavaroitaan ja laskea rahoja, odottaen että lapsi kasvaa sen ikäiseksi että varastelu toivottavasti loppuu??? Auttaisiko yleinen tiukempi suhtautuminen lasten huonoon käytökseen, kuten ennen vanhaan oli tapana.


      • Steinerissa
        Äiti myös kirjoitti:

        Suomessa ollaan liian lepsuja antamaan rangaistuksia ja siksi esim pikkurikolliset jatkavat rikoksia (rikos kannattaa). Vanhempana saa myös miettiä tarkkaan mitä rangaistuksia lapsilleen voi antaa, ettei joudu "paheksutuksi" tai saa jopa viranomaisia kimppuunsa. Itse en kannata fyysistä rangaistusta, mutta toivoisin tiukempaa linjaa lasten tekemisten puuttumiseen, niin että vanhempia tuettaisiin olemaan tiukempia. Mitä voin tehdä kun lapseni ottaa sisaruksiltaan tavaroita (tai meiltä vanhemmilta) ja piilottelee niitä tai vie kouluun (tai syö, kun kyse on herkuista)? Sisarusten rahat ja tunnearvotavarat on jo nyt lukkojen takana. Lapselle ei auta arestit, ei tavaroiden menetykset, ei huutaminen... ja minulla on hyvä mielikuvitus keksiä rangaistuksia! Joskus tulee mieleen että se vanha kunnon selkäsauna voisi auttaa, mutta vastustan ajatusta. Psykiatri totesi ongelmaan vain että se on yleistä lapsilla! Pitääkö tässä vain kärsiä, jemmata tavaroitaan ja laskea rahoja, odottaen että lapsi kasvaa sen ikäiseksi että varastelu toivottavasti loppuu??? Auttaisiko yleinen tiukempi suhtautuminen lasten huonoon käytökseen, kuten ennen vanhaan oli tapana.

        Tuttavani lapsi on steiner-koulussa ja liun häneltä jotain steineriin liittyvää materiaalia. Siinä kerrottiin, että jossain vaiheessa monille lapsille tulee tuo varastaminen kokeiluun. Se liittyi jotenkin ikään ja kokeiluun tai johonkin. Vilkaisin vain sitä kohtaa, koska omat lapset ovat vielä niin nuoria, ettei kouluikä ole lähelläkään. Luin tarkemmin jotain nuorempia koskevia osioita. Tuo varastaminen vain jäi jostain syystä mieleeni. Jos haluat, voit varmaan etsiä esim. kirjastosta aiheeseen liittyvää materiaalia.


    • yxmuzi

      ensinnäkin itsesi.
      Sitten puhut lapsillesi vakavasti asiasta. Teet selväksi, että varastaminen on väärin. Anna heidän ehdottaa itse sopivaa rangaistusta ja hyvitystä.
      Anteeksipyyntö isovanhemmilta ja varastettujen rahojen korvaaminen, mieluiten työllä, ovat itsestäänselvyyksiä.
      Tärkeää on, että te vanhemmat ja isovanhemmat olette kaikki samaa mieltä ja tosissanne. Kannattaa ehkä ensin sopia yhteinen linjaus.

      • yxmuzi

        enpä huomannut keskellä yötä, että ketju on monta vuotta vanha.
        Kaipa lapset ovat jo oppineet rehellisiksi tai istuvat linnassa.
        Mistä näitä vanhoja ketkuja oikein pulppuaa?


    • Varkaanäiti

      Oma lapsi jäi kiinni varastamisesta 8 vuotiaana. Osaltaan halusi kai huomiota, jota suuressa perheessä sai vain vähän. Juttelemalla asia kuitenkin selvitettiin.

      Löysin myös avuksi kirjallisuutta. Perttu Virtanen ja varkaus kolahti omaan tyttöön hauskan tarinan ja kuvituksen voimin. Tätä luettiin yhdessä. Tablettihullulle tytölle löytyi myös e-kirja Pikkukettu varastaa, joka oli oikein sopivan lyhyt tytön itse lukea ja sitten yhdessä jutella. Jälkimmäisessä ei tosin ole lainkaan kuvia, mutta se ei tuntunut mielikuvituksekasta tyttöä haittaavan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      455
      3313
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      426
      3056
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2839
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2192
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2030
    6. 177
      1399
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      80
      1199
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe