lumikuorman kestävä kasvi

Leena

Osaisiko joku neuvoa mitään sellaista kasvia, joka viihtyy melkein räystään alla ja joutuisi talvella kestämään ehkä metrinkin korkuista jäistä lumikuormaa? Talomme vieressä on pengerrys ja jos pengerryksen päälle jotain aikoo laittaa, joutuu se auttamattomasti lumikuorman alle.

5

1670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivi

Hei,

Täällä sama ongelma... Olen ajatellut laittaa alppitatarta (tai sumentatarta), tuoksuvattua ja nauhuksia - nämähän leikataan aina talveksi alas. Yhden räystään alla meillä on virpiangervoa, ja talvenkestävyys oli viime talvena yllättävän hyvä, vaikka lunta oli todella paljon, ja lumet tippuivat katolta niiden päälle. Toiset suosittelevat myös koivuangervoa, mutta omat kokemukset ovat huonot, ts. ei kestä paksua, jäistä lumipeitettä.

Päivi

• räystään alle

Räystään alle kannattaa todellakin laittaa lähinnä perennoja, joiden maanpäällinen osa kuolee talveksi, mutta jotka nousevat nopeasti keväällä. Lajit ilmansuunnasta riippuen. Minulla on pohjoisen puolella töyhtöangervoa ja kotkansiipisaniaista, joihin olen tyytyväinen(Saniainen tosin alkaa jo aika aikaisin loppukesästä ränsistyä)

• Auvo

Luulisin, että katolle kuin katolle saa laitettua esteen, joka ei päästä lunta putoamaan ennenkuin se keväällä lorisee vetenä alas. Näitä esteitä näkee paljon uusien talojen katoilla varsinkin käytävien kohdalla.

• Auvo
        räystään alle kirjoitti:

Räystään alle kannattaa todellakin laittaa lähinnä perennoja, joiden maanpäällinen osa kuolee talveksi, mutta jotka nousevat nopeasti keväällä. Lajit ilmansuunnasta riippuen. Minulla on pohjoisen puolella töyhtöangervoa ja kotkansiipisaniaista, joihin olen tyytyväinen(Saniainen tosin alkaa jo aika aikaisin loppukesästä ränsistyä)

Jos haluaa säilyttää vapauden valita minkä kasvin tahansa räystään alle, on paras tapa laittaa katolle este joka pitää lumen ylhäällä, kunnes se keväällä lorisee vetenä alas. Esteestä on sekin etu, että kasvu alkaa aikaisemmin kun ei ole sulatettavaa lumivallia maassa. Uudemmissa taloissa näitä näkeekin.

• Keksa

Meillä on räysään alla vuorenkilpeä ja hyvin tuntuvat viihtyvän vaikka talvella niiden päällä on yli metrinkin korkuinen lumikasa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4399
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3273
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      999
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      996
    7. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      25
      990
    8. 153
      985
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      914
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe