Osaisiko joku neuvoa mitään sellaista kasvia, joka viihtyy melkein räystään alla ja joutuisi talvella kestämään ehkä metrinkin korkuista jäistä lumikuormaa? Talomme vieressä on pengerrys ja jos pengerryksen päälle jotain aikoo laittaa, joutuu se auttamattomasti lumikuorman alle.
lumikuorman kestävä kasvi
5
1670
Vastaukset
- Päivi
Hei,
Täällä sama ongelma... Olen ajatellut laittaa alppitatarta (tai sumentatarta), tuoksuvattua ja nauhuksia - nämähän leikataan aina talveksi alas. Yhden räystään alla meillä on virpiangervoa, ja talvenkestävyys oli viime talvena yllättävän hyvä, vaikka lunta oli todella paljon, ja lumet tippuivat katolta niiden päälle. Toiset suosittelevat myös koivuangervoa, mutta omat kokemukset ovat huonot, ts. ei kestä paksua, jäistä lumipeitettä.
Päivi- räystään alle
Räystään alle kannattaa todellakin laittaa lähinnä perennoja, joiden maanpäällinen osa kuolee talveksi, mutta jotka nousevat nopeasti keväällä. Lajit ilmansuunnasta riippuen. Minulla on pohjoisen puolella töyhtöangervoa ja kotkansiipisaniaista, joihin olen tyytyväinen(Saniainen tosin alkaa jo aika aikaisin loppukesästä ränsistyä)
- Auvo
Luulisin, että katolle kuin katolle saa laitettua esteen, joka ei päästä lunta putoamaan ennenkuin se keväällä lorisee vetenä alas. Näitä esteitä näkee paljon uusien talojen katoilla varsinkin käytävien kohdalla.
- Auvo
räystään alle kirjoitti:
Räystään alle kannattaa todellakin laittaa lähinnä perennoja, joiden maanpäällinen osa kuolee talveksi, mutta jotka nousevat nopeasti keväällä. Lajit ilmansuunnasta riippuen. Minulla on pohjoisen puolella töyhtöangervoa ja kotkansiipisaniaista, joihin olen tyytyväinen(Saniainen tosin alkaa jo aika aikaisin loppukesästä ränsistyä)
Jos haluaa säilyttää vapauden valita minkä kasvin tahansa räystään alle, on paras tapa laittaa katolle este joka pitää lumen ylhäällä, kunnes se keväällä lorisee vetenä alas. Esteestä on sekin etu, että kasvu alkaa aikaisemmin kun ei ole sulatettavaa lumivallia maassa. Uudemmissa taloissa näitä näkeekin.
- Keksa
Meillä on räysään alla vuorenkilpeä ja hyvin tuntuvat viihtyvän vaikka talvella niiden päällä on yli metrinkin korkuinen lumikasa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974399Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293273No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351368
- 10999
- 32996
- 25990
- 153985
- 6914
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862