Uusi harrastetila valmistuu kotipihaan, ja pitäis tehdä muiden metallitöiden ohessa vähän autopeltihommiakin.
haaveena olisi hankkia voimivirta mig & suojakaasuputeli tai täytelankavehje
Kysymys kuuluu: mitä pitäisi ottaa huomioon käytetyn MIGin ostamisessa, vai kannattaako unohtaa suosiolla?
Kuinka paksua plootua voi 16A rasiaan liitettävällä Migillä jyskyttää?
Mitä tyhmän peelon pitää tietää hitsaamisesta ennen aloittamista?
Hitsaaminen
4
3401
Vastaukset
- Corolla 86
Ostin Bilteman toiseksi halvimman valovirtavehkeen, olikohon joku 130-malli. Unohdin kaasut heti, vaikka ne siihen saikin. Täytelankaa vaan. Hitsasin venekärryn 3 mm tavarasta, sen jälkeen kokeilin ohutta peltiä ja ruosteistakin.
Ruostehommat olivat vaikeimpia. Kävi ilmi, että on paras olla juuri ruostuneen pellin paksuista taavaraa käsillä, muuten hommasta ei tullut mitään. Peltileikkuri on käynyt mielessä kun rälläkän jälki on ollut mitä on.
En osaa hitsata, mutta yleensä kama pysyy kiinni. Hitsaamisesta ei ehkä tarvitse paljoa tietää, ota joku kirja kirjastosta ja antaa työn opettaa. Paksussa tavarassa pitää tajuta viistää reunat ja muutenkin tajuta jättää tietynlainen rako (itse en yleensä jaksa tajuta). On kai hyvä tietää, työntääkö vai miten sitä paloa liikuttaa. Osta kunnon naamari, paskalla on paska työskennellä ja naama palaa kun ei viitsi käyttää paskaa.- Yö: Lanka palaa . . .
Sillä hitsaaminen on työlästä hommaa ja on aika arvokasta hommaa. Melkein sanoisin kahden kempin omistaja että älä osta kemppiä, osta mielummin wallius tai esab. Noi kempit on yliarvostettuja "telakkaromuja". Mulla on ollut molemmissa murheita riittämiin. Uudempi kone on Kempomat 2100(2002-mallinen) ja huonommin se hitsaa ohutlevyhommissa kuin yli 20v vanha Kempin 3-vaihe Migomag. On ollut jo 2 kertaa takuu korjauksessa ja ohjelmakortti vaihdettu ja muuten tsekattu, mutta edelleen ei hitsaa kunnolla. Itse epäilen diodeita viallisiksi. Valohoitona vaihdellaan huollossa linereita ja syytetään hiilidioksidi-suojakaasua syylliseksi.On vaan tullut yli 20v hitsailtua Co2:lla ruosteisia romuja . . . .
- hyvä
Tämä ei ole maksettu mainos, mutta minulla on kolme vuotta ollut Esabin 265 mikki, johon olen tyytyväinen.
Mieleen ei tulisi, mitkään täytelanka sykkyrät, jos sillä työtäkin pitää tehdä ja jonkinmoisesta laadusta ottettava vastuu.
Ehkä tuommoinen täytelankakone sopii sellaiselle auton pellittäjälle, joka tekee yhden lokasuojavaihdon vuodessa, mutta ammattikäytössä niitä ei näy.
Tosin Esabissanikin voisi käyttää ydintäytelankaa, en vain keksi mitä sillä tekisin.
Hanki kunnon ammattilaatuinen kone, siitä on iloa vuosiksi eteenpäin ja sen jälleenmyyntiarvokin on ihan eri luokkaa, kuin jollain Italian / Kiinan roskalla.
Kysyt -Kuinka paksua plootua voi 16A rasiaan liitettävällä Migillä jyskyttää?
Itse olen hitsannut 40 mm levyä, mutta tuo tietenkin on viistettävä / railottava.
Kysyt- Mitä pitäisi ottaa huomioon käytetyn MIGin ostamisessa, vai kannattaako unohtaa suosiolla?
Ensinnäkin, sen ottama maksimi virta, jotta pärjäät sähköjesi kanssa.
Langansyöttölaite on kuluvaa tavaraa, samoin
hitsausletku, kaasunsäädin/ mittarit
Tietenkin koneen on oltava vielä markkinoilla olevaa mallia, jotta saat varaosia.
Laadukkaita ammattitason mikkejä ei kovin usein ole käytettynä tarjolla. Huoltoliikkeissä vaihtokoneetkin tahtoo olle varattuja / tilattuja vuosiksi eteenpäin.
Konkurssihuutokaupossa noita joskus on, mutta tahtovat nousta kohtuuttomiiin.
"Isolla" 200 - 350 koneella voit halutessasi hitsata myös alumiinia. Tiedän, että tähän lausumaan tulee toisenkinlaisiakin näkemyksiä, mutta tuttavani on rakentanut muutaman alumiinipaatin (10 - 12 metrisen) mikillä ilman vetävää kahvaa ja silti syntyy laadukasta siistiä jälkeä. - hyviä vinkkejä
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
peltitöistä ja vehkeistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016349
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h814879Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1033144Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302972Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262195Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191576Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?931149Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3381145Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311066- 48844