A6 2.5 TDI V6 kokemuksia

Saabista Audiin?

Moi!

Kiinnostaisi kovasti hakea/haettaa Saksasta otsikon mukainen A6 Avant mallia 1998 noin 150tkm ajettuna. Onko kellään kokemuksia ko. autosta. Sen kestävyydestä, talviominaisuuksista ym.? Onko jakohihnan vaihtaminen tuohonkin koneeseen iso homma ja osat kalliit? Entä ajo-ominaisuudet? Kiitokset vastauksista.

25

5361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matti

      Ensi sunnuntaina Audi A6 2.5 V6 TDI Avant 12/98 satamassa odottamassa hakua :-) Autollani ajettu 130tkm ja tuo "iso" huolto tehtiin 117tkm kohdalla, on varmaan aika kallis koska myyjä sitä mainosti. Olen ollut huomaavinani että tuo 120tkm huolto olisi suomessa tuossa 600-700eur. Ai niin suomessa tuo "saksan 120tkm" huolto tehdään jo 90tkm:ssa... olenkohan väärässä?

      Autosta ei ole minkään valtakunnan kokemusta, ei edes tuttavien kautta joten mielenkiinnolla odottelen...ensi viikolla katsastukseen ja verolaput vetämään.

      • Tuotu on...

        Heinäkuussa tuli samanlainen peli haettua, eli 02/2000, 116tkm, Avant ja manuaali.

        Nyt takana on sellainen 10tkm ja hyvin on hyrrännyt. Tosin itsellä ei ole kokemuksia vastaavista autoista, kun alla on aiemmin ollut bensa vectra. Lyhyesti sanottuna hiljainen, kulutus 5.5 - 7, suorituskyky vähintäänkin vastaava kun 100kw seden vectrassa ja mahtava maantiellä.

        Parjatulla Laakkosella kun autoa kävin näyttämässä, ei moottorikoodia (AKN?) löytynyt Audin mapista. Vilkaisu VW puolella auttoi ja Passateissa on vastaavia koneita ollut. Itse sain hihnan vaihdon tingittyä ostaessa Saksassa. Uskon että Suomessa merkkiliikkeessa iso huolto hihnan vaihdon kanssa on lähellä tonnia, kun pelkkä pikkuhuolto on Laakkosella 400e.

        Tällä hetkellä itse pähkäilen riittäisikö lohko vai kannattaako investoida webastoon. Myös tuo hurjanpitkä huoltoväli, jota kone ehdottaa vähän mietityttäää. Taidan käydä kuitenkin ainakin öljyn vaihdolla ennen talvea, kun edellisestä on 35tkm ja ajotietokone lopaa vielä reilut 20tkm ennen huoltoa.

        Niin ja veropäätöstä ei ole vielä tullut. Kun tein veroliput, niin tullissa arvelivat, että menee lähes 3kk. No sehän on vain maksuaikaa Saksan tuliaiselle.


      • tanu
        Tuotu on... kirjoitti:

        Heinäkuussa tuli samanlainen peli haettua, eli 02/2000, 116tkm, Avant ja manuaali.

        Nyt takana on sellainen 10tkm ja hyvin on hyrrännyt. Tosin itsellä ei ole kokemuksia vastaavista autoista, kun alla on aiemmin ollut bensa vectra. Lyhyesti sanottuna hiljainen, kulutus 5.5 - 7, suorituskyky vähintäänkin vastaava kun 100kw seden vectrassa ja mahtava maantiellä.

        Parjatulla Laakkosella kun autoa kävin näyttämässä, ei moottorikoodia (AKN?) löytynyt Audin mapista. Vilkaisu VW puolella auttoi ja Passateissa on vastaavia koneita ollut. Itse sain hihnan vaihdon tingittyä ostaessa Saksassa. Uskon että Suomessa merkkiliikkeessa iso huolto hihnan vaihdon kanssa on lähellä tonnia, kun pelkkä pikkuhuolto on Laakkosella 400e.

        Tällä hetkellä itse pähkäilen riittäisikö lohko vai kannattaako investoida webastoon. Myös tuo hurjanpitkä huoltoväli, jota kone ehdottaa vähän mietityttäää. Taidan käydä kuitenkin ainakin öljyn vaihdolla ennen talvea, kun edellisestä on 35tkm ja ajotietokone lopaa vielä reilut 20tkm ennen huoltoa.

        Niin ja veropäätöstä ei ole vielä tullut. Kun tein veroliput, niin tullissa arvelivat, että menee lähes 3kk. No sehän on vain maksuaikaa Saksan tuliaiselle.

        joutuu pulittaa saksasta tuolla autolla ja kun vero lisätään suomessa ni mikä on lopullinen hinta? kiinostaa siksi koska itellä on 10/2000 mallin samallainen ajettu 75tkm ja pitäs löytää käypä hinta audille. 3v on ajeltu ja etujarrulevyt vaihdettu ja ilmamassamittari on uusittu hiljattain(tdi koneissa on boschin mittari joissa on ollut ongelmia)oire ilmenee sillee että vedot häviää. hyvin on muuten pelannu ja talvellakin tarkenee hyvin. nyrkkisääntönä pitäisin sitä että jos auto ei jaksa 6 vaihteella kiihtyä mäessä kuin mäessä niin ei ole vedot tallella ja vetoalue alkaa 1500r/min ja sen jälkeen pitäs vääntöä olla. vebasto on hyvä jos raskii ostaa koska se lohkolämmitin on letkulämmitin ja on vähä onneton


      • mhjn
        tanu kirjoitti:

        joutuu pulittaa saksasta tuolla autolla ja kun vero lisätään suomessa ni mikä on lopullinen hinta? kiinostaa siksi koska itellä on 10/2000 mallin samallainen ajettu 75tkm ja pitäs löytää käypä hinta audille. 3v on ajeltu ja etujarrulevyt vaihdettu ja ilmamassamittari on uusittu hiljattain(tdi koneissa on boschin mittari joissa on ollut ongelmia)oire ilmenee sillee että vedot häviää. hyvin on muuten pelannu ja talvellakin tarkenee hyvin. nyrkkisääntönä pitäisin sitä että jos auto ei jaksa 6 vaihteella kiihtyä mäessä kuin mäessä niin ei ole vedot tallella ja vetoalue alkaa 1500r/min ja sen jälkeen pitäs vääntöä olla. vebasto on hyvä jos raskii ostaa koska se lohkolämmitin on letkulämmitin ja on vähä onneton

        A6 2.5 V6 tdi Tiptronic -00 110 kW koneella maksaa Saksassa siinä 17.000 - 19.000, kilometreistä (100-200 tkm välillä) ja varustuksesta riippuen. Manuaali hiukan vähemmän. Quattro pari tuhatta enemmän. Veroja on niistä mennyt 13.000 - 16.000 (katso verot tullin tilastosta http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/autoverotus/Kaytetty_hloauto_ylva_heina03.pdf). Jos tekee hakumatkan aikaihmisten malliin, on hyvä varata kaikkineen 1.500 hakukuluihin (sis. kaikki kulut siihen saakka että auto on Suomen rekisterissä, vuokra-auto, hotelli, siirtokilvet, EU-todistus jne.).
        Siis 31.500 - 36.500 välillä. Päälle mahdolliset avustajan tai välittäjän kulut. Melko lailla vaivaa ja oma riskinsä autonhaussa aina on (omalle ajalle ei kai kukaan laske mitään, lomapäiviähän siinä kuluu). Uusi ilmamassamittari ei ole kuluissa mukana (oli rikki myös omassani...tuntuu menevän kaikissa tdi:ssä) Suomessa vastaavasta autoliike pyytää n. 39.000.


    • mhjn

      A6 2.5 tdi Tiptornic, 110 kW, 116 tkm. Jos kelaat tätä palstaa tarkasti pitkälle taaksepäin, on myös A6 2.5 V6 tdi autosta silloin tällöin juttua. Sekä puolesta että vastaan. Autolehdet ovat kovsti kehuneet (esim. TM 9/98, TL 5/01), TM:n vertailuissa myös aina hyvä menestys, jopa voittoja (ajettavuudeltaan aina paras). Teho ja vääntö ovat kulutukseen nähden tietty mahtavia ominaisuuksia (vaikka ei välttämättä "state of the art" -luokkaa vertailuja harrastaville). Itselläni (automaatti) kulutus lienee n. litran verran keskimääräistä enemmän (7,5). Tällä viikolla ajoin taas 1000 km lenkin: diesel vakionopeuden säädin = hyvä yhdistelmä. Tyytyväinen tähän asti olen siis ollut, vaikka uudempi 132 kw/370 N versio ja neliveto ei haittaisi hiukkaakaan... Jakohihnashow on edessä 90 tkm välein (Saksassa 120 tkm). Myös Suomen maahantuoja "tunnusti" puhelimessa, että 2.5 V6 tdi on "kallis" pitää..."kuutoshuvista" siis joutuu maksamaan. Juuri katselin 116 tkm ajettua (vaihdettua) hammashihnaani: vetopyörät olivat kuluttaneet jälkeä, kudoksia näkyi hampaiden juuressa - vaihto oli siis paikallaan (tämän hihnan 106 tkm oli ajettu Euroopassa). Työ ja osat maksavat tolkuttomasti, koska hihnoja on neljä: 2 hammashihnaa, toinen nokka-akseleille ja vesipumpulle, toinen ruiskutuspumpulle. 2 urahihnaa (ilmastointi, laturi jne.). Koska keulaa on purettava (puskuri irti, vedet ulos jäähdyttimien veto tappien varassa eteenpäin) ja työtä on paljon, vaihdetaan aina myös vesipumppu (keskellä moottorin etuosaa syvällä), kaksi kiristinpyörää ja yksi kääntörulla - kuluvia osia kun ovat (laakerointi pyörien pinta). Lisäksi varaudutaan vielä varsinaisen kiristimen ja kiristyksen vaimentimen vaihtoon, niitä tuskin menee ensimmäisellä kerralla. VW auton "virallinen" -työaika on 5,5 tuntia tälle kaikelle, käytännössä työ kestää usein (merkkiliikkeessä) paljon pidempään, jopa tuplaten (laskutus 5,5 tunnin mukaan). Osat työ 1000 e molemmin puolin, jos saa osiin alennusta tai tuo ne Saksasta ja käyttää maakunnan merkkiliikettä voi säästää jopa 200 e kalleimpaan vaihtoehtoon verrattuna (silti alkuperäisosat Audi leima huoltokirjassa). Yhteenvetona: huippumiellyttävä "nopea vaunu", jonka käyttökustannuksia nostaa tuo etupään huolto 90 tkm välein.

      • Saabista Audiin?

        .. asiallisista vastauksista. Auto ilmeisesti on hyvä ja ainakin koeistuttuna hyvin laadukkaan tuntuinen verrattuna useimpiin rimpuloihin. Käyttökustannukset kyllä kuulostavat aika pahoilta tuolla v6 koneella. Ilmeisesti halvempi 110hv 1.9 tdi on kuitenkin liian laiska tuohon isoon koriin... Pitänee säästää vielä tovin :(


      • mhjn
        Saabista Audiin? kirjoitti:

        .. asiallisista vastauksista. Auto ilmeisesti on hyvä ja ainakin koeistuttuna hyvin laadukkaan tuntuinen verrattuna useimpiin rimpuloihin. Käyttökustannukset kyllä kuulostavat aika pahoilta tuolla v6 koneella. Ilmeisesti halvempi 110hv 1.9 tdi on kuitenkin liian laiska tuohon isoon koriin... Pitänee säästää vielä tovin :(

        Mukavaa, jos tekstistäni on ollut iloa. Joltain taksilta voisi ehkä kysyä niistä käyttökustannuksista pitkän päälle, koska 2.5 V6 moottorit ovat melko harvinaisia vielä Suomessa (nyt tilanne on luonnollisesti tuonnin mukana alkanut muuttumaan). Muistelen lukeneeni melko tuoreen TM vertailun, jossa A6 oli nimenomaan tuolla 4 -sylinterisellä 1.9 tdi moottorilla varustettu ja sitä kehuttiin tyyliin "väännöllä niitä autoja ajetaan, ei tehoilla". Muutenhan auto on sama "aito" A6. Vaikka TL kirjoitti, että "-- hyökkää eteenpäin siihen malliin, että totisemmallakin kuljettajalla leviää virne naamalle", tosiasia on myös, että Suomen maantienopeuksilla pärjää mainiosti myös pienemmällä moottorilla (jonka huolto- ja polttoainekulut ovat pienemmät). Rekkaa ohittaessa pitää luonnollisesti varata vähän enemmän aikaa ja tietä eteen. Ja 2.5 V6 tdi moottoria on alettu tekemään jo -97, mitä vanhempi auto, sen edullisempi hinta.


      • matti
        mhjn kirjoitti:

        Mukavaa, jos tekstistäni on ollut iloa. Joltain taksilta voisi ehkä kysyä niistä käyttökustannuksista pitkän päälle, koska 2.5 V6 moottorit ovat melko harvinaisia vielä Suomessa (nyt tilanne on luonnollisesti tuonnin mukana alkanut muuttumaan). Muistelen lukeneeni melko tuoreen TM vertailun, jossa A6 oli nimenomaan tuolla 4 -sylinterisellä 1.9 tdi moottorilla varustettu ja sitä kehuttiin tyyliin "väännöllä niitä autoja ajetaan, ei tehoilla". Muutenhan auto on sama "aito" A6. Vaikka TL kirjoitti, että "-- hyökkää eteenpäin siihen malliin, että totisemmallakin kuljettajalla leviää virne naamalle", tosiasia on myös, että Suomen maantienopeuksilla pärjää mainiosti myös pienemmällä moottorilla (jonka huolto- ja polttoainekulut ovat pienemmät). Rekkaa ohittaessa pitää luonnollisesti varata vähän enemmän aikaa ja tietä eteen. Ja 2.5 V6 tdi moottoria on alettu tekemään jo -97, mitä vanhempi auto, sen edullisempi hinta.

        tuo TL:n artikkeli inspiroi myös minua kun valkkasin moottorin kokoa :-) Huomasin että kohtuu ajetut 98/99 mallin farkut oli siedettävän hintaisia ja omani "riittävillä" varusteilla tullee maksamaan yhteensä noin 28...29 kiloeuroa, tuossa on mukana auto, verot, konsultti palkkio, rahti suomeen, katsastus ja ihka uudet 205/55/16 Pirelli P7 kumit saksassa asennettuna.


      • Saabista audiin?
        matti kirjoitti:

        tuo TL:n artikkeli inspiroi myös minua kun valkkasin moottorin kokoa :-) Huomasin että kohtuu ajetut 98/99 mallin farkut oli siedettävän hintaisia ja omani "riittävillä" varusteilla tullee maksamaan yhteensä noin 28...29 kiloeuroa, tuossa on mukana auto, verot, konsultti palkkio, rahti suomeen, katsastus ja ihka uudet 205/55/16 Pirelli P7 kumit saksassa asennettuna.

        Niin muuten ketä käytit konsulttina auton etsimisessä? Mistä päin Saksaa löysit autosi?


      • matti
        Saabista audiin? kirjoitti:

        Niin muuten ketä käytit konsulttina auton etsimisessä? Mistä päin Saksaa löysit autosi?

        jep, eli kaveri on Timo Heinonen (Automobile Heinonen) ja asuu Ingolstadt:issa, munchenistä vähän pohjoiseen päin, munchen on aika etelässä ja autot siellä vähän parempi kuntoisia kuin pohjoisessa. Tuolla Munchenin seudulla on valinnanvaraakin mielestä paremmin kuin pohjoisessa. Mun pirssi löytyi ihan kotikylästä Ingolstadtista, surffasin sen netistä ja Timo kävi potkimassa renkaat ja rekalla suomeen...pitäis lähteä hakemaan auto kun odottaa nyt kuljetusliikkeen terminaalissa.


      • Saabista audiin?
        matti kirjoitti:

        jep, eli kaveri on Timo Heinonen (Automobile Heinonen) ja asuu Ingolstadt:issa, munchenistä vähän pohjoiseen päin, munchen on aika etelässä ja autot siellä vähän parempi kuntoisia kuin pohjoisessa. Tuolla Munchenin seudulla on valinnanvaraakin mielestä paremmin kuin pohjoisessa. Mun pirssi löytyi ihan kotikylästä Ingolstadtista, surffasin sen netistä ja Timo kävi potkimassa renkaat ja rekalla suomeen...pitäis lähteä hakemaan auto kun odottaa nyt kuljetusliikkeen terminaalissa.

        Olisiko sinulla antaa yhteystietoja tälle Heinoselle? Ja kehtaako kysyä, paljonko Audisi maksoi siellä ja paljonko rahti ym. tulee maksamaan? Ps. Istuin tänään Saabini ollessa korjauksessa juuri tuollaisessa autossa ja täytyy sanoa, että Audin "laatuvaikutelma" on mahtava, vaikkei todellinen laatu ehkä aina olisikaan sitä :)


      • älä osta
        Saabista audiin? kirjoitti:

        Olisiko sinulla antaa yhteystietoja tälle Heinoselle? Ja kehtaako kysyä, paljonko Audisi maksoi siellä ja paljonko rahti ym. tulee maksamaan? Ps. Istuin tänään Saabini ollessa korjauksessa juuri tuollaisessa autossa ja täytyy sanoa, että Audin "laatuvaikutelma" on mahtava, vaikkei todellinen laatu ehkä aina olisikaan sitä :)

        niin osta vaan heinosen kautta jos uskallat turkkilaisetkin luotettavampia. ei kuulemma hyviä kokemuksia edellä mainitusta koijarista
        auto tulee joskus jos on tullakseen ei koskaan
        lupauksien mukaan
        eikä vastaa puhelimiin jos on saannut jo rahaa


      • matti
        Saabista audiin? kirjoitti:

        Olisiko sinulla antaa yhteystietoja tälle Heinoselle? Ja kehtaako kysyä, paljonko Audisi maksoi siellä ja paljonko rahti ym. tulee maksamaan? Ps. Istuin tänään Saabini ollessa korjauksessa juuri tuollaisessa autossa ja täytyy sanoa, että Audin "laatuvaikutelma" on mahtava, vaikkei todellinen laatu ehkä aina olisikaan sitä :)

        Auton pyyntihinta oli 16.000 ja myyntihinta 15.500, yksityiseltä ostetiin. Annoin Timolle urlin (mobile.de) ja Timo kävi ajamassa ja tutkimassa auton ja sovittiin että tehdään kauppa. Rahti suomeen 700e Timolle 600e joka sisältää ECE/COC todistuksen. Timo kävi vaihattamassa uudet Pirellin P7 renkaat alle (Saksassa asennettuna 510 eur, suomessa Euromaster 850e) ja pakkasi mukaan muutamat tuliaiskaljat. Koko hommaan meni aikaa 15.8-29.8, auto tuli eilen Rajamäelle, eli aika tarkkaan 2 viikkoa. Veroa tullee autolle noin 11.000eur. Timo laitatti nuo ECE/COC:t postilla suomeen ja tuli tänään.

        Myönnän että pari kertaa tuli tunne ettei kaveria saa MILLÄÄN kiinni mutta tämä tarina ainakin päättyi onnellisesti, kaverini tilasi Timolta samaan aikaan auton ja saa sen ensi perjantaina kotiovelle toimitettuna. Ilmeisesti Timolla aika paljon toimeksiantoja koska kännykkään vastaaminen kestää tovin...LUE se soi varmasti koko ajan. Itse sain yhteyden aina viimeistään vuorokauden/kahden sisällä.

        Jos et panikoidu vaikka puheluusi ei HETI vastata ja osaat käyttää gsm-tekstiviestiä (paras tapa) niin ei valittamista, käytän Timoa myös ensi kerralla. Laita mulle sähköpostia osoitteeseen [email protected] niin pistän Timon kaikki yhteystiedot.

        matti


      • matti
        älä osta kirjoitti:

        niin osta vaan heinosen kautta jos uskallat turkkilaisetkin luotettavampia. ei kuulemma hyviä kokemuksia edellä mainitusta koijarista
        auto tulee joskus jos on tullakseen ei koskaan
        lupauksien mukaan
        eikä vastaa puhelimiin jos on saannut jo rahaa

        > niin osta vaan heinosen kautta jos uskallat
        > turkkilaisetkin luotettavampia.

        En tunne ketään turkkilaista joten tuosta luotettavuudesta vaikea sanoa. Kyllä mun rahat ainakin meni ihan oikeaan osoitteeseen.

        > ei kuulemma hyviä kokemuksia edellä mainitusta
        > koijarista

        Joo, itselläni oli ihan hyvät "fiilikset" joten uskalsin kokeilla ilman että kaveria tunnen saatikka että olisin tavannut.

        > auto tulee joskus jos on tullakseen ei koskaan
        > lupauksien mukaan

        Mun auto tuli niin kuin piti, kyllä 2-3 viikkoa minusta on ihan hyväksyttävä.

        > eikä vastaa puhelimiin jos on saannut jo rahaa

        Tähän jo vastasin tuossa aiemmassa viestissä

        matti


      • mhjn
        matti kirjoitti:

        Auton pyyntihinta oli 16.000 ja myyntihinta 15.500, yksityiseltä ostetiin. Annoin Timolle urlin (mobile.de) ja Timo kävi ajamassa ja tutkimassa auton ja sovittiin että tehdään kauppa. Rahti suomeen 700e Timolle 600e joka sisältää ECE/COC todistuksen. Timo kävi vaihattamassa uudet Pirellin P7 renkaat alle (Saksassa asennettuna 510 eur, suomessa Euromaster 850e) ja pakkasi mukaan muutamat tuliaiskaljat. Koko hommaan meni aikaa 15.8-29.8, auto tuli eilen Rajamäelle, eli aika tarkkaan 2 viikkoa. Veroa tullee autolle noin 11.000eur. Timo laitatti nuo ECE/COC:t postilla suomeen ja tuli tänään.

        Myönnän että pari kertaa tuli tunne ettei kaveria saa MILLÄÄN kiinni mutta tämä tarina ainakin päättyi onnellisesti, kaverini tilasi Timolta samaan aikaan auton ja saa sen ensi perjantaina kotiovelle toimitettuna. Ilmeisesti Timolla aika paljon toimeksiantoja koska kännykkään vastaaminen kestää tovin...LUE se soi varmasti koko ajan. Itse sain yhteyden aina viimeistään vuorokauden/kahden sisällä.

        Jos et panikoidu vaikka puheluusi ei HETI vastata ja osaat käyttää gsm-tekstiviestiä (paras tapa) niin ei valittamista, käytän Timoa myös ensi kerralla. Laita mulle sähköpostia osoitteeseen [email protected] niin pistän Timon kaikki yhteystiedot.

        matti

        Kun kerran kalliit "eturemmit" on vaihdettu (silti kannattaa huoltokirjan ruksit syynätä tarkkaan "Zahnriemen" = hammashinnat, "Keilrippenriemen" = urahihnat) ja huollot tehty, on 28.000 mielestäni hyvä hinta tuolle "nopealle vaunulle".


      • matti
        mhjn kirjoitti:

        Kun kerran kalliit "eturemmit" on vaihdettu (silti kannattaa huoltokirjan ruksit syynätä tarkkaan "Zahnriemen" = hammashinnat, "Keilrippenriemen" = urahihnat) ja huollot tehty, on 28.000 mielestäni hyvä hinta tuolle "nopealle vaunulle".

        just pääsin himaan, ajelin kuljetusliikkeen terminaalista kotiin noin 300km ja kyllä tuntuu soivalta peliltä. Jalkoihin ei tarvinnu jäädä ja silti keskikulutus oli 6.6l/100km! En tosiaan ajanu mitenkään säästömoodilla.

        Mulla on tuon huollon kuitti jossa seuraavaa:

        -schlossträger gelöst u.befestigit (107e)
        -zahnriemen aus- u.eingebaut (194e)
        -k.rippriem ((pari kappaletta?) noin 70e)
        ...listassa yhteensä 34 huollettua osaa,
        laskun loppusumma 1429.33e

        olivat vaihtaneet uuden turbon :-) kun vika löytyikin ihan jostain muualta muttei viitsineet enään laittaa vanhaa takaisin.

        Huomenna katsastamaan ja sitten tekemään veroilmoitus ja hakemaan 3kk:n kilvet. Ei uskalla noilla siirtokilvillä hirveästi pärtsäillä.

        Kysymys: missä lämpötilassa aurinko-kattoluukku aloittaa sisätilan jäähdyttämisen? ja onko jotain superhyvää nahan käsittelyainetta jolla verhoilun saa uuteen kukoistukseen?

        matti


      • mhjn
        matti kirjoitti:

        just pääsin himaan, ajelin kuljetusliikkeen terminaalista kotiin noin 300km ja kyllä tuntuu soivalta peliltä. Jalkoihin ei tarvinnu jäädä ja silti keskikulutus oli 6.6l/100km! En tosiaan ajanu mitenkään säästömoodilla.

        Mulla on tuon huollon kuitti jossa seuraavaa:

        -schlossträger gelöst u.befestigit (107e)
        -zahnriemen aus- u.eingebaut (194e)
        -k.rippriem ((pari kappaletta?) noin 70e)
        ...listassa yhteensä 34 huollettua osaa,
        laskun loppusumma 1429.33e

        olivat vaihtaneet uuden turbon :-) kun vika löytyikin ihan jostain muualta muttei viitsineet enään laittaa vanhaa takaisin.

        Huomenna katsastamaan ja sitten tekemään veroilmoitus ja hakemaan 3kk:n kilvet. Ei uskalla noilla siirtokilvillä hirveästi pärtsäillä.

        Kysymys: missä lämpötilassa aurinko-kattoluukku aloittaa sisätilan jäähdyttämisen? ja onko jotain superhyvää nahan käsittelyainetta jolla verhoilun saa uuteen kukoistukseen?

        matti

        Onnittelut hienosta hyvin huolletusta autosta ! Tuntuu olevan niin, että 2.5 tdi:n tuonnissa hyvin merkittävää on, onko eturemmit (4 kpl) vaihdettu. Tosi arvokas huolto on näköjään tehty, Suomessa olisi maksanut reilusti enemmän kun pelkät eturemmit tekevät 1.000 e. Lisäksi Ingolstadt on Audin pääpaikka (vaikka A6 tulee Neckarsulmista), luulisi osaamista riittävän. Nahka kaipaa ensin paikallista pesua (mahdolliset tahrat yms.) ja sen jälkeen nahkarasvaa yleiseen "uudistamiseen". Joku väritön perusrasva (suutarinliikkeet, marketit jne.). Lopuksi voisi olla harkinnan arvoista kokeilla kyllästystä ("Scotchgard, Softcare"). Pesulat ja huonekaluliikkeet yleensä kaupittelevat näitä. Kyllästysaineen sumutus lopuksi päälle. Kun kaikki on kuivunut (kelit eivät kyllä enää suosi), eivät tahrat enää imeydy pintaan. Kyllästyskäsittely sopii hyvin myös kangaspenkeille (tein itse kesän kuumilla). Liekö nahkapenkeille välttämättä edes tarpeen. Jos oikein huippua haluaa, voi kysyä ammatikseen nahkahuoltoa tekevästä liikkeestä (muutama Suomessa, huoltavat nahkavaatteita). Sitten on osaamista, mutta maksaa myös.


      • matti
        mhjn kirjoitti:

        Onnittelut hienosta hyvin huolletusta autosta ! Tuntuu olevan niin, että 2.5 tdi:n tuonnissa hyvin merkittävää on, onko eturemmit (4 kpl) vaihdettu. Tosi arvokas huolto on näköjään tehty, Suomessa olisi maksanut reilusti enemmän kun pelkät eturemmit tekevät 1.000 e. Lisäksi Ingolstadt on Audin pääpaikka (vaikka A6 tulee Neckarsulmista), luulisi osaamista riittävän. Nahka kaipaa ensin paikallista pesua (mahdolliset tahrat yms.) ja sen jälkeen nahkarasvaa yleiseen "uudistamiseen". Joku väritön perusrasva (suutarinliikkeet, marketit jne.). Lopuksi voisi olla harkinnan arvoista kokeilla kyllästystä ("Scotchgard, Softcare"). Pesulat ja huonekaluliikkeet yleensä kaupittelevat näitä. Kyllästysaineen sumutus lopuksi päälle. Kun kaikki on kuivunut (kelit eivät kyllä enää suosi), eivät tahrat enää imeydy pintaan. Kyllästyskäsittely sopii hyvin myös kangaspenkeille (tein itse kesän kuumilla). Liekö nahkapenkeille välttämättä edes tarpeen. Jos oikein huippua haluaa, voi kysyä ammatikseen nahkahuoltoa tekevästä liikkeestä (muutama Suomessa, huoltavat nahkavaatteita). Sitten on osaamista, mutta maksaa myös.

        Nöyrät kiitokset otettu vastaan :-) Eli lyhyesti hoito jotten pistä nahkoja kuralle: pesu laimealla saippuavedellä (esim. fairy, ei mee kädet huonoks), nahkarasvaa (?!? täysin vieras tuote) ja lopuksi kyllästys "Scotchgard, Softcare" aineella...tuo lämpötila ei ole ongelma kun on himassa lämmin talli.

        Onkohan aiheellista käyttää autoa ruostesuojauksessa? Paikallinen finikor lisäturva käsittely 420eur. Ei ollu muuten ainuttakaan kiveniskeymää keulassa/konepellissä ja helmat oli kuin pakasta revitty ilman mitään jälkiä.


      • Kylänmiäs
        matti kirjoitti:

        just pääsin himaan, ajelin kuljetusliikkeen terminaalista kotiin noin 300km ja kyllä tuntuu soivalta peliltä. Jalkoihin ei tarvinnu jäädä ja silti keskikulutus oli 6.6l/100km! En tosiaan ajanu mitenkään säästömoodilla.

        Mulla on tuon huollon kuitti jossa seuraavaa:

        -schlossträger gelöst u.befestigit (107e)
        -zahnriemen aus- u.eingebaut (194e)
        -k.rippriem ((pari kappaletta?) noin 70e)
        ...listassa yhteensä 34 huollettua osaa,
        laskun loppusumma 1429.33e

        olivat vaihtaneet uuden turbon :-) kun vika löytyikin ihan jostain muualta muttei viitsineet enään laittaa vanhaa takaisin.

        Huomenna katsastamaan ja sitten tekemään veroilmoitus ja hakemaan 3kk:n kilvet. Ei uskalla noilla siirtokilvillä hirveästi pärtsäillä.

        Kysymys: missä lämpötilassa aurinko-kattoluukku aloittaa sisätilan jäähdyttämisen? ja onko jotain superhyvää nahan käsittelyainetta jolla verhoilun saa uuteen kukoistukseen?

        matti

        Tuli ihan Saksaan ikävä tuota sananvaihtoa lukiessa! Täällähän voi kirjoittaa kuka mitäkin, mutta teidän A6-kokemukset kuulostivat vakuuttavilta.

        Kun pääsisi ensin omasta VAG-kärrystä eroon, niin tekisi mieli hakea A6 Avant, joko 110kw tai sitten 81kw edullisempien huoltojen takia.


      • mhjn
        matti kirjoitti:

        Nöyrät kiitokset otettu vastaan :-) Eli lyhyesti hoito jotten pistä nahkoja kuralle: pesu laimealla saippuavedellä (esim. fairy, ei mee kädet huonoks), nahkarasvaa (?!? täysin vieras tuote) ja lopuksi kyllästys "Scotchgard, Softcare" aineella...tuo lämpötila ei ole ongelma kun on himassa lämmin talli.

        Onkohan aiheellista käyttää autoa ruostesuojauksessa? Paikallinen finikor lisäturva käsittely 420eur. Ei ollu muuten ainuttakaan kiveniskeymää keulassa/konepellissä ja helmat oli kuin pakasta revitty ilman mitään jälkiä.

        Se nahkarasva on vähän sama juttu kun kenkälankki, niissäkin lie rasvaa suurin osa ( väriaineita). Rasva pehmentää ja tekee kiiltoa pinnalle, estää myös kyllästeen tavoin veden imeytymistä ja lian tarttumista. Esim. vaatteiden nahkahuollossa (pesu liuottimella ammattipesulassa) käytetään aina nahkarasvaa, koska liuotin "pesee" nahan luontaista rasvaa pois. Veden kanssa ei kannata lotrata liikoja, miedossa pesuaineessa kasteltu rätti on varmasti hyvä kuivalla puuvillalla kuivailee perään (rätiksi revityt loppuun käyetyt alkkarit -100% puuvillaa- tosi hyviä tässä). Jos ei lähde, voi kokeilla liuotinta. Esim. Shellin lasinpesuneste on tuoteselosteesta katsottuna ollut aina pääasiassa isopropyylialkoholia, sopii myös puhdistukseen (liuottaa esim. värejä). Ja krhm... kun syksykin painaa päälle...eikös niissä nahkapenkeissä ole aina myös se useimmista tuontiautoista puuttuva istuimien lämmitys...(alkaa jo perisuomalainen kateus vaivaamaan).


      • matti
        mhjn kirjoitti:

        Se nahkarasva on vähän sama juttu kun kenkälankki, niissäkin lie rasvaa suurin osa ( väriaineita). Rasva pehmentää ja tekee kiiltoa pinnalle, estää myös kyllästeen tavoin veden imeytymistä ja lian tarttumista. Esim. vaatteiden nahkahuollossa (pesu liuottimella ammattipesulassa) käytetään aina nahkarasvaa, koska liuotin "pesee" nahan luontaista rasvaa pois. Veden kanssa ei kannata lotrata liikoja, miedossa pesuaineessa kasteltu rätti on varmasti hyvä kuivalla puuvillalla kuivailee perään (rätiksi revityt loppuun käyetyt alkkarit -100% puuvillaa- tosi hyviä tässä). Jos ei lähde, voi kokeilla liuotinta. Esim. Shellin lasinpesuneste on tuoteselosteesta katsottuna ollut aina pääasiassa isopropyylialkoholia, sopii myös puhdistukseen (liuottaa esim. värejä). Ja krhm... kun syksykin painaa päälle...eikös niissä nahkapenkeissä ole aina myös se useimmista tuontiautoista puuttuva istuimien lämmitys...(alkaa jo perisuomalainen kateus vaivaamaan).

        Ok, tänään alkaa nahkojen hinkkaus ja kiillotus. Täytyy käydä ostamassa kunnon aineet niin saadaan hunommallakin työllä edes kohtuullinen jälki. Ikäväkseni täytyy todeta ettei sähkösäädöillä olevissa sport-nahkapenkeissäni ole lämmittimiä mutta sen aioin korvata eberin sujuvalla käytöllä ;-)

        Eilen kävin kärryn katsastamassa ja huomenna tekemään veroilmoitusta.


      • Mimosa 3
        matti kirjoitti:

        > niin osta vaan heinosen kautta jos uskallat
        > turkkilaisetkin luotettavampia.

        En tunne ketään turkkilaista joten tuosta luotettavuudesta vaikea sanoa. Kyllä mun rahat ainakin meni ihan oikeaan osoitteeseen.

        > ei kuulemma hyviä kokemuksia edellä mainitusta
        > koijarista

        Joo, itselläni oli ihan hyvät "fiilikset" joten uskalsin kokeilla ilman että kaveria tunnen saatikka että olisin tavannut.

        > auto tulee joskus jos on tullakseen ei koskaan
        > lupauksien mukaan

        Mun auto tuli niin kuin piti, kyllä 2-3 viikkoa minusta on ihan hyväksyttävä.

        > eikä vastaa puhelimiin jos on saannut jo rahaa

        Tähän jo vastasin tuossa aiemmassa viestissä

        matti

        Olen ostanut matkailuauton Heinoselta ja saanut varmasti hyvän palvelun .Loppusummankin maksoin vasta kun olin kotona ja auto oli jo nimissäni.
        Kyllä auton etsiminen kestää aikansa . Älkää Heinosta syyttäkö se on tavallinen rehellinen mies


    • luotettava

      muuta en tiedä mutta tuo A6nen on audin malleista
      kaikista laaduttomin ja korjaukset maksaa aivan tolkuttomasti.
      Audi A6 - This model has a poor index ratio with an average claim amount of approx £280 - What you can tell is that there is a higher than average frequency and that most of the claims are suspension and axle problems.

      • tanu

        puhuu bull schittiä...se on laatuauto ja konekin kestää hyvin(sanovat taksimiehet)


      • tenu
        tanu kirjoitti:

        puhuu bull schittiä...se on laatuauto ja konekin kestää hyvin(sanovat taksimiehet)

        laatuauto hahahaaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      63
      849
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe