Varoitus virusviesteistä

Leo Salmela

Sähköpostiini on jo viikon ajan tulvinut eri lähettäjän osoitteista lähetettyjä viestejä, kymmenittäin, ja kaikissa on tämä sama englanninkielinen viesti:

Please see the attached file for details.

sekä liitetiedosto, jota en ole erehtynyt avaamaan koska siinä on virus.

Haluankin varoittaa kaikki tästä viestistä koskapa virus näyttää saaneen kymmenien, ellei satojen tai jopa tuhansien sähköpostin hallintaansa.

5

1009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VilliViini

Vaikka käytänkin Linuxia (Debian), johon nuo virukset eivät tartu, alan polttaa päreeni: viimeisen kolmen tunnin aikana olen saanut 223 viruspostia, nyt näyttää tippuvan likimain 1 posti minuutissa.

On se kiva, että Outlook Express avaa kaikki liitetiedostot automaattisesti, niin saan minäkin postia!

• Joonas

Mikä se semmonen sähköposti on joka avaa noi liitetiedostot automaattisesti. Mulla on outlook expres kolumbuksen, se ei kyllä avaa mitään ellen tee jotakin. Eli jos sinne tulee jotakin pystyn sen poistaann ongelmitta. Jos on tommone joka avaa automaattisesti, ihmettelen että olet ottanut semmosen sähköpostin.

• neiti kesäheinä

saat laitettua rastin sellaiseen paikkaan, että se Outlook ei aukaisekaan heti automaattisesti posteja. Ne sai jotenkin klikattua, että ne tulee esikatseluruutuun, josta ne on helppoa klikata suoraan avaamatta roskikseen.

• VilliViini
        Joonas kirjoitti:

Mikä se semmonen sähköposti on joka avaa noi liitetiedostot automaattisesti. Mulla on outlook expres kolumbuksen, se ei kyllä avaa mitään ellen tee jotakin. Eli jos sinne tulee jotakin pystyn sen poistaann ongelmitta. Jos on tommone joka avaa automaattisesti, ihmettelen että olet ottanut semmosen sähköpostin.

Raskaasti yksinkertaistettuna se käy näin: Outlook Express avaa pelkkää HTMLää sisältävät viestit webbisivuna. Niinpä lähetän Sinulle emailin HTML-kielenä ja liitetiedostona virus.exe -tiedoston, joka tallettuu koneellesi xxx/tmp -hakemistoon. Sitten vain käsken html-kielisessä viestissä suorittamaan xxx/tmp/virus.exe -tiedoston. Näin levisi aikanaan Nimda -virus eli liitetiedostoa ei tarvinnut itse avata.

"Nimda exploits the MIME Header Attachment Execution vulnerability that allows HTML script with the body of the e-mail to execute the messages attachment. This means that the worm will infect a computer if the message body is read, or viewed in the preview pane. The attachment itself does not need to be opened if the e-mail reader is Microsoft’s Outlook or Outlook Express. Other e-mail software such are not vulnerable, unless the user opens the README.EXE attachment."

"As shipped with all versions of Windows up to but excluding Windows XP, Outlook Express will automatically execute MIME-spoofed attachments whenever the message is viewed or previewed - i.e. if you can see the "message text", you have been hit."

• Titta
        neiti kesäheinä kirjoitti:

saat laitettua rastin sellaiseen paikkaan, että se Outlook ei aukaisekaan heti automaattisesti posteja. Ne sai jotenkin klikattua, että ne tulee esikatseluruutuun, josta ne on helppoa klikata suoraan avaamatta roskikseen.

Asetukset kuntoon. Näyttöön tulee silloin ruutu jossa mm. kysytään haluatko avata tiedoston vai tallentaa sen.

Ei meidän OE ainakaan avaa yhtään liitetiedostoa ilman lupaa.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe