Mikä lakka olisi hyvää?

Guitar83

Moi!

Mitä lakkaa suosittelisitte käytettäväksi puisissa esineissä? Ajattelin alkaa työpaikalla väkertämään itselleni ja ehkä lahjaksikin muunmuassa säästöpankkia yms. vastaavia koriste- ja käyttöesineitä.

Olen nyt katsellut sivusilmällä erilisia lakkoja, mutta täytyy myöntää että olen niiden suhteen täysin ummikko. Haluaisin kuitenkin mahdollisuuksien mukaan saada kovan, hieman pianolakkamaisenkin pinnan, jolloin ainakin nitroselluloosalakka olisi tiemmä hyvä, mutta en ole mistään mokomaa löytänyt.

Toisaalta olisi hyvä jos lakka olisi vesiohenteinen (em. ei varmaankaan ole) jolloin sävytys onnistuisi helposti vaikkapa kahvilla.

Olisiko kenelläkään ehdotuksia tai kokemuksia? Saahan vaikkapa Biltemasta ns. venelakkaa, mutta jostain syystä suhtaudun siihen vähän epäilevästi. Haluaisin kuitenkin mahdollisimman laadukkaan tuntuisen ja viimeistellyn pinnan aikaiseksi. Lakan käyttö on tosin täysin vierasta puuhaa vaikka puusepän hommia olenkin pari vuotta tehnyt, joten harjoitteluksihan tuo aluksi menee joka tapauksessa.

5

7179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lastu

      Kovan ja kiiltävän pinnan saat helpoimmin ja nopeimmin 2-komponenttisella korkeakiiltoisella lakalla ja mieluimmin ruiskulla levitettynä, tällöin pinnankäsittely on nopeaa, koska voi ruiskuttaa useita kerroksia lyhyillä väliajoilla ja pinnanlaatu on hyvä, jos pohjatyöt on tehty hyvin. Paineilmaruiskun saa vaikka jostain halpahallista kolmellakympillä.

      Sellulakkaa en itse laittaisi lainkaan pelkästään hajun vuoksi ja uusi kerros pyrkii aina sulattamaan aiempaa, joten tässäkin ruisku olisi paras. Tuo sellulakka on ainakin jossain vaiheessa ollut myynnissä huonekalulakan nimellä.

    • parkettilakka

      voi sävyttää, helppo levittää, kuivuu nopeasti, kova ja kiiltävä tai himmeä, tasoittuu hyvin, pienemmät esineet voi lakata upottamalla, ei juurikaan haise, antiikkipinnan saa huovalla hiomalla, esim: pöydät tulevat huippuhyväpintaisia ja kulutusta kestäviä parkettilakalla, itse olen käyttänyt tätä lakkaa kaikkeen mahdolliseen myös kiväärin tukkien lakkaukseen jopa 6-10 kerrosta ja tulos on ollut paras mahdollinen.

    • Pömpöm

      Ihan niitä hienoimpia lakkoja ei kannata ajatellakaan ellei ole pölytöntä huonetta. Sellainen täydellinen pianolakkaus on siis taviksen ulottumattomissa aivan takuuvarmasti. Himmeämmät antaa aina enemmän armoa.

      Itseasiassa harkitse haluatko lakkaa vai vain päällystää puun. Lakkaa tarvitaan suojaksi kovempaa kolhiintumista varten ja pesun helpottamiseksi. Jos esineeseen ei kohdistu tälläisiä vaatimuksia niin sitten kannattaa ennemminkin vahata joka ajaa pintakäsittelynä saman asian, sekin suojaa ihan pätevästi ja helpottaa pesua.

      Huonekaluvahat ovat värillisiä, kirkkaalla vahalla saa silkinkiiltoisen suojapinnan.

      Varsinaisista lakoista hartsipohjaiset ja vesiohenteiset ovat suht helppoja.

      Öljylakka on sitten kestävämpää mutta se muuttaa esineen väriä aika usein jonkin verran.

      Tuo venelakka on sitten todella kestävää, siksi sillä veneen osat käsitelläänkin. Se on jöötiä, turhan jöötiä melkeis kaikkeen sellaiseen minkä päällä ei kuljeta ja hypitä ja raahata tavaraa.

      Älä edes unelmoi nitroselluloosalakasta. Ota mielummin kirkasta vahaa. Yksi pölyhiukkanen siinä nitron pinnassa ja aloitat aina alusta :D vahalla saa melko samanlaisen jäljen jos jaksaa vain hinkata tarpeeksi... Jos olet tarpeeksi hullu kuten minä olen niin osta kaksi laastisammiota, teet niistä "keskoskaapin" jossa on ilmansuodatin... sitten pienempien esineiden nitrolakkauskin onnistuu aika helposti :D

      • Guitar83

        Niinhän siinä kävi että lakan jätin toistaiseksi pois listalta. Liian pölyiset tilat sen käyttöön.

        Sen sijaan löysin Liberonin tuotteita Starkilta ja nyt on testit käynnissä. Spriipohjainen petsi, öljy (hartsia mukana) ja antiikkivaha. Testikappaleita juuri tuossa aikaisemmin tänään öljysin ja lopuksi laitetaan vaha pintaan.

        Mitä olen kuvia nähnyt ko. tuotteiden yhdistelmistä, niin jäljen pitäisi tulla olemaan todella hyvä. Pääsee myös paljon helpommalla kun ei tarvitse lakkojen kanssa pelata. Jos olisi kynäruisku, kompura ja tilat niin tietysti joku katalyyttilakka tms. olisi varmasti vaihtoehtona parempi, mutta eiköhän nuo omat väkerrykset tule toimeen ilman lakkaakin.

        Hyvä idea muuten tuo erillinen lakkauskaappi.. Täytyy pitää mielessä jos joskus vaikka olisi tilat vähän isomman sellaisen säilyttämiseen. Toimisi samalla myös maalailuun ja tekisihän siitä piru vaikka uuninkin (pulverimaaleja ajatellen) jos tekisi sen vähän paremmin (lämpöpuhallin ja karkaistua lasia esim.).


    • Dicco

      Lakan pitää haista vähintään tinnerille, mikäli pintaa tahdot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe