Kaksivuotiaan päiväunet?

Iidamariina

Minulla on tyttö, joka täytti viime viikolla kaksi vuotta.
Annoin mummon hoitaa pari päivää tyttöä, kun oli pakkotilanne eikä muuta hoitajaa saatu.

Tyttöni ei ole nukkunut -tai en ole antanut nukkua- päiväunia ainakaan kahteen kuukauteen. Syy: en saa muuten illalla helposti nukkumaan.

Sanoin mummolle, että EI saa antaa nukkua päikkäreitä.
Ja mitäs mummo teki. Laittoi tytön kahdentoista aikaan päivällä päikkäreillä.
Olin itse pari päivää sairaalassa hoidossa toimenpiteen takia.

Kun huomautin mummolle, että miksi meni laittamaan päikkäreille, niin mummo selitti, että tyttö oli herännyt aamulla ennen seitsemää.
Mieheni väitti, että tyttö oli nukkunut illalla 9 aikaan hyvin, kun hän oli nukuttanut. Siis mieheni. Jota en usko, hän vain halusi puolustaa äitiään.

Mummohan otti nokkiinsa huomautuksestani, tai ei se sanonut siihen mitään, mutta naamasta näin, että herneet meni nenään.
Muorista ei ole kuulunut sen jälkeen mitään.

Se vain oli kysymyksenä, että MIKSI ei voi uskoa lapsen äitiä -siis huomio mummot- ja äidin ohjeita.
Kyllä äiti tuntee lapsen hyvin.
Sinä päivänä kun pääsin sairaalasta, niin lapsi veteli sikeitä yhden aikaan päivällä, sain hepulin ja herätin tytön, vaikka oli hieman kiukkuliina, niin selvisi tuliaisteni myötä.

Illalla laitoin iskän nukuttamaan, sai hän yrittää nukuttamista, koska äitinsä oli ollut asialla.

19

2542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkj

Ehkä vika ei olekkaan mummossa... ;)

• kiitos..

että jaoit tämänkin tiedon meidän kanssamme. Kyllä näkee että taas on tyhjästä nyhjästy iso perheriita aikaseksi. Tuliko edes hyvä mieli?

• monta ruuvia

että, oikein HYI OLKOON, miten HUONO äiti olet.

Kaksivuotias tarvitsee vielä päiväunet, ja sinä vain itsekkyytesi tähden haluat lapsen olevan "helppo" nukutettava iltaisin.

Et ole minkään arvoinen ihmisenä.

• .....

on mennyt kasvatus pieleen. Voi, voi.

Kylläpä se lapsi nyt on lopullisesti pilalla, kun sitä on joku toinen hoitanu pari päivää ja ihan väärin.

• Tuutilullaa

Panetko lapsesi nukkumaan klo 19.00?
      Tuon ikäinen nukkuu ainakin 12 tuntia vuorokaudesa.

Naapurillani oli päivähoidossa alle parivuotias, jota ei saanut nukuttaa päiväunia, koska äiti pani hänet nukumaan klo 18. saadakseen "omaa aikaa".
      Ihmettelin aina, miksi oli lapsen hankkinut.

• ällistynyt

Olen mummina todennut, että 2-v ja jopa 4-v nukkuvat päiväunet, tosin 4-v, joskus lipsuu tästä kotona, mutta kun he molemmat ovat tarhassa, niin siellä on nukuttava, tai muuten pidettävä hiljainen hetki.

Tämä 2-v menee illalla nukkumaan klo 19....ja herää pirteänä aamulla kuudelta tai puol`setsemän, mikä onkin hyvä, koska tarhaan on lähdettävä.

Jos taas tämä 4-v (3,5-v)nukkuu päivällä, niin illalla on hieman vaikeuksia, koska vain minulla on "aikaa" mennä nukuttamaan ja minä en suinkaan ole aina nukuttamassa. Aamulla onkin sitten vaikea herätä ja tarhaan lähtö takkuilee.

Mielestäni ei lapsen rytmi kahdessapäivässä mene täysin pilalle, joten epäilenkin teillä olevan muita ongelmia anopin kanssa ja toisaalta kyllä päikkärit kuluvat viellä tuonikäiselle.

• äiti.32.ja-3.lasta

huomannut, että äidin kanssa ne lapset tahtovat pistää hanttiin, vaikka missä. Se on jännä juttu se! Luulenpa, että kyse teidän illoista on siinä ja olet vaan itse lähtenyt lapsen leikkiin mukaan.

Minulla on 3 lasta ja näiden vanhempien kanssa on ollut sama tilanne jossain kohtaan. Kun sitten isä onkin mennyt nukuttamaan, ei olla kiukuteltu ollenkaan vaan nukahdettu ku enkelit! Sama jos ovat olleet hoidossa. Opin sitten jossain kohtaan, että se (syy) on minussa, koska annoin periksi hullunmyllylle!

Moni 2 vuotias tarvitsee unensa vielä päivällä. Joten anna nukkua jos hän nukahtaa, sen ei pitäisi vaikuttaa kovinkaan paljoa yöuniin. Ei ole mitään järkeä pitää väsynyttä lasta väkisin hereillä, eikä kovin terveellistäkään lapselle!

• Pyyanna

Ymmärrän että ottaa pannuun, meidän mummo laitta alpsen päiväunille saadakseen juoda iltapäiväkahvit rauhassa ja illalla sitten itketään.

Tyttöni lopetti päiväunet 2-vuotiaana, menee illalla nukkumaan puoli kahdeksan maissa ja herää aamulla puoli kahdeksalta.
        Jos nukkuu päivällä ei koskaan nukahda illalla ennen puoli kymmentä jolloin äiti on jo ihan väsy.

• Iidamariina
        Pyyanna kirjoitti:

Ymmärrän että ottaa pannuun, meidän mummo laitta alpsen päiväunille saadakseen juoda iltapäiväkahvit rauhassa ja illalla sitten itketään.

Tyttöni lopetti päiväunet 2-vuotiaana, menee illalla nukkumaan puoli kahdeksan maissa ja herää aamulla puoli kahdeksalta.
        Jos nukkuu päivällä ei koskaan nukahda illalla ennen puoli kymmentä jolloin äiti on jo ihan väsy.

Meidän tyttö menee illalla kello 9 nukkumaan ja normaalisti herää siinä puoli kahdeksan. Sitten on se päivä hulinaa täynnä ja olen ihan väsy.
        Tyttö on hirveän villi, menoa riittää, ja kiukkuamista, on uhmaikä kaiken aikaa. Päivät menee neidin kanssa tapellessa.
        Karkit on toinen ongelma, joita aina pyytää eikä meinaa saada syömään ruokaa. Siinä toinen tappelun aihe.
        Senkin vuoksi on niin tärkeä että saan olla vähän aikaa rauhassa ja juoda edes iltateetä ilman että joku aina vonkuu vieressä.
        On tärkeää saafa keskittymishäiriöinen lapsi illalla nukkumaan ja TÄTÄ ei mummo ymmärtänyt.

• Iidamariina
        Iidamariina kirjoitti:

Meidän tyttö menee illalla kello 9 nukkumaan ja normaalisti herää siinä puoli kahdeksan. Sitten on se päivä hulinaa täynnä ja olen ihan väsy.
        Tyttö on hirveän villi, menoa riittää, ja kiukkuamista, on uhmaikä kaiken aikaa. Päivät menee neidin kanssa tapellessa.
        Karkit on toinen ongelma, joita aina pyytää eikä meinaa saada syömään ruokaa. Siinä toinen tappelun aihe.
        Senkin vuoksi on niin tärkeä että saan olla vähän aikaa rauhassa ja juoda edes iltateetä ilman että joku aina vonkuu vieressä.
        On tärkeää saafa keskittymishäiriöinen lapsi illalla nukkumaan ja TÄTÄ ei mummo ymmärtänyt.

Lisäyksenä vielä, ei pitäisi olla vaikeaa herättää jos lapsi meinaa nukkua päiväunille, sanoin sen mummolle.
        olen itse herättänyt jos penska on meinannut alkaa koisaamaan, en todellakaan itse halua valvoa illalla pitkään.

• tuossa mielessä
        Iidamariina kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, ei pitäisi olla vaikeaa herättää jos lapsi meinaa nukkua päiväunille, sanoin sen mummolle.
        olen itse herättänyt jos penska on meinannut alkaa koisaamaan, en todellakaan itse halua valvoa illalla pitkään.

Jossain vaiheessa lapsen kanssa voi olla vaikeaa, toiset vaan ovat niin virkkuja. Oma nuorin poikani lopetti päiväunet aika varhain, ei silti nukahtanut alkuillasta. Tarhassa piti kuitenkin nukkua päivällä.. se oli hankalaa ja aiheutti erimielisyyksiä. Nimittäin, jos poika nukkui puolenpäivän maista 2 tuntia, hän oli sitten viimeinen joka nukkui illalla. Todella hankalaa, kun itse yksinkertaisesti nukahtaa mutta lapsi vaan valvoo, makaa sängyssä ja huutelee sieltä. Hyvin usein meni puoleenyöhön. Yritin tarhassa puhua asiasta, osa hoitajista oli samaa mieltä kanssani, siellä oli kuulemma muitakin lapsia, jotka valvoivat kotona illasta sitten liian pitkään. Mutta kun lastentarhan johtajatar tiesi kaikki :) Välillä antoi luvan lapsille tehdä hiljaisia hommia, lukea tai piirtää, mutta sitten taas muuttui säännöt. Aika outoa minusta.
        Lapsetkin ovat erilaisia.

• mihin 2v tarvii karkkia
        Iidamariina kirjoitti:

Nosta katkeesi sieltä omasta navastisi peiliin.

Miksi teillä ylipäätänsä on karkkia? Jätä ne nyt hyvä ihminen sinne kaupaan, lisäaineet vaan lisää lasten vilkkautta.

Mitäs kävi mielessä siinä vaiheessa kun lapsen tekoa rupesit suunnittelemaan? Että, lapset on valmiita ja ne voi laittaa komeroon, kun ei huvita.

"On tärkeää saafa keskittymishäiriöinen lapsi illalla nukkumaan ja TÄTÄ ei mummo ymmärtänyt." Sinulta on jäänyt ymmärtämättä, että keskittymishäiriöinen lapsi tarvitsee säännöllisen rytmin unineen, ulkoiluneen ja aterioineen.

• kolmen lapsen äiti
        Iidamariina kirjoitti:

totta helkutissa päivät menee kiukussa ja tapellessa koska lapsesi on VÄSYNYT etkä anna hänen nukkua tarvitsemiaan päiväunia! lapsi lopettaa itse kyllä päiväunien nukkumisen kun on siihen valmis. anna hyvä nainen lapsesi nukkua edes tunti päivällä ja nauti itse siitä hetkestä jolloin voit itsekkin levähtää. sitten et ole itsekkään illalla loppu vaan jaksat paremmin nukutukset sun muut iltahommat ja juoda myös sen niin tärkeän iltateesi.

• herätyskello...

Toivottavasti sinulla on myös asiantuntijan diaknoosi keskittymishäiriöisestä lapsestasi, sillä hänellä on jäänyt tärkeä vinkki sinulle kertomatta.

Erikoislapsen kohdalla on erityisen tärkeää säännölliset rytmit, joihin vielä kaksivuotiaalla kuuluvat PÄIVÄUNET.

Se, että sinulta ei ilta rutiinit suju, niin pyydä apua mieheltäsi, äläkä kärvistele messias- sydroomassasi. Erikoislapsen kohdalla kärsivällisyytä koetellaan kovemman kautta, mutta sinä olet jo luovuttanut ja laittanut oman iltateesi, lapsen edelle.

Pari päivää mummon hoidossa ei pitäisi vaikuttaan lapseesi noin dramaattisesti, jos lapsen arjessa on rutiinit vakiintuneet. Lapsen unirytmit pitäisi mennä lapsen, eikä äidin ehdoilla. Väsynyt lapsi on ylivilkas ja kiukuttelee huomattavasti enemmän kuin riittävästi unta saava lapsi.

Niele nyt loukattu äidinegosi ja kiitä, että sait apua mummolta, jos kiukuttelusi jatkuu, niin hoitoapua on vaikea saada. Sillä tukiverkosto on erikoislapsen kohdalla enemmän kuin tarpeen.

Omalla esimerkilläsi saat enemmän aikaa kuin sanomalla, syö itse terveellisesti ja säännöllisesti. Ota päivä unet lapsesi kanssa, niin jaksat illalla paremmin.

• vakuuvarma

Kumma, miten kaikki tuntuvat tietävän toisten asiat mainiosti täällä. Joka kirjasta tuli minullekin tietoa, että kaksivuotias nukkuu niin ja niin paljon, mutten ei ole terve.

Hölynpölyä! Meillä kaksivuotias lopetti päiväunten ottamisen. Ei saatu nukkumaan kotona eikä päiväkodissa. Rytmi on ollut koko elämän muuten hyvin säännöllistä ei riidellä kotona, ei katsota televisiota, pelejäkin on pelannut vasta yli kymmenvuotiaana, sokerin kanssa on niukkaa. Silti päiväunia ei ole nukkunut sen koommin kuin kahdesti, kovassa kuumeessa ja nyt on kohta yläasteelle menossa.

Äiti tietää varmasti parhaiten. Mutta en kyllä mummoakaan moittisi, kärttyinen uneen valmis tapaus ei ole helpoin hoidettava. Äiti hyvä, lapsesi on vain sellainen, virkeä koko elämänsä. Kokemuksesta tiedän, että sitä on hankala selittää kenellekään, eli sitä on toisten vaikea ymmärtää. Ymmärrä ja hyväksy sinä lapsesi kuitenkin. Hän on sellainen ja hänestä tulee vielä kiva nuori.

Lapsi muuten kyllä mankuu karkkia, jos annat mankua. Neuvoni - anteeksi neuvominen ;-) - tähän on, että lopetat hymyillen ja varmasti mankumista kuuntelemasta ja sanot iloisesti, että ehei, eihän meillä syödä karkkia. Lapsikin oppii olemaan ylpeä siitä.

Mukavaa iltaa!

• äiti.32.ja-3.lasta
        vakuuvarma kirjoitti:

Kumma, miten kaikki tuntuvat tietävän toisten asiat mainiosti täällä. Joka kirjasta tuli minullekin tietoa, että kaksivuotias nukkuu niin ja niin paljon, mutten ei ole terve.

Hölynpölyä! Meillä kaksivuotias lopetti päiväunten ottamisen. Ei saatu nukkumaan kotona eikä päiväkodissa. Rytmi on ollut koko elämän muuten hyvin säännöllistä ei riidellä kotona, ei katsota televisiota, pelejäkin on pelannut vasta yli kymmenvuotiaana, sokerin kanssa on niukkaa. Silti päiväunia ei ole nukkunut sen koommin kuin kahdesti, kovassa kuumeessa ja nyt on kohta yläasteelle menossa.

Äiti tietää varmasti parhaiten. Mutta en kyllä mummoakaan moittisi, kärttyinen uneen valmis tapaus ei ole helpoin hoidettava. Äiti hyvä, lapsesi on vain sellainen, virkeä koko elämänsä. Kokemuksesta tiedän, että sitä on hankala selittää kenellekään, eli sitä on toisten vaikea ymmärtää. Ymmärrä ja hyväksy sinä lapsesi kuitenkin. Hän on sellainen ja hänestä tulee vielä kiva nuori.

Lapsi muuten kyllä mankuu karkkia, jos annat mankua. Neuvoni - anteeksi neuvominen ;-) - tähän on, että lopetat hymyillen ja varmasti mankumista kuuntelemasta ja sanot iloisesti, että ehei, eihän meillä syödä karkkia. Lapsikin oppii olemaan ylpeä siitä.

Mukavaa iltaa!

"Hölynpölyä! Meillä kaksivuotias lopetti päiväunten ottamisen. Ei saatu nukkumaan kotona eikä päiväkodissa."

suurinosa kuitenkin tarkoitti varmasti sitä, että YLEENSÄ 2 vuotiaan on nukuttava päiväunet! Ja jos se itse HALUAA nukkua, niin olisi lapsen annettava nukkua. VIISAAT sanoo, että ennen klo 15 nukutut unet ei vaikuta yöuneen! Lapsen voi myös rauhallisesti herätellä uniltaan, jos tuppaantuvat menemään liian pitkiksi! Tunnin päiväunet voivat jo komeasti rauhoittaa pienen arjen! Sen ansiosta voi jopa uni illalla tulla paremmin.

Jokainen kuitenkin on eri yksilö, kuten toit esille!

• sinä...
        vakuuvarma kirjoitti:

Mukavaa iltaa!

Luet ilmeisesti itsesi samaan joukoon, jotka tietävät kummasti toisten asiat.

Hölynpölyä! MEILLÄ kaksivuotias lopetti päiväunten ottamisen" eli nyt sitten kaikki kaksivuotiaat lopettavat päiväunet, kaksi vuotiaana.

• unista
        vakuuvarma kirjoitti:

Mukavaa iltaa!

"Hölynpölyä! Meillä kaksivuotias lopetti päiväunten ottamisen. Ei saatu nukkumaan kotona eikä päiväkodissa."

Paitsi että ap:n tapauksessahan kyse ei ollutkaan siitä, että lasta ei saataisi nukkumaan päiväunia, vaan siitä, ettei äiti halua antaa lapsen nukkua. Ap:hän puhuu moneen kertaan siitä, että itse herättää lapsensa päiväunilta kun tämä meinaa nukahtaa. Yöunienkaan kanssa ei tainnut olla ongelmaa muilla kuin ap:llä. Mummihan oli saanut kaksikesäisen illallakin hyvin nukkumaan päikkäreistä huolimatta...

• jos vaikka

olisit onnelinen ja kiitollinen, että mummo suostui hoitamaan lastanne ne pari päivää pakkotilanteessanne. Mitä, jos ei olisi hoitanut?

Usko miestäsi, hyvin ne illat on mennyt. Lopeta se karkin syöttäminen, kaksivuotiaan ei pitäisi edes tietää, mitä ne on. Voi olla vaikka, että keskittymishäiriöt vähenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe