Äiti käyttäytyy lapsellisesti.

......

Ongelmani on äitini käytös suuttuessaan. Hän syyttää asioista aina minua ja suuttuessaan hän aloittaa mykkäkoulun. Muutaman päivän hän vain mulkoilee minua vihaisesti, ei puhu mitään ja yrittää jollain tavalla saada minut mustasukkaiseksi lepertelemällä pikkuveljelleni. Mielestäni äitini käytös on todella lapsellista. Puhumattomuus vaikeuttaa elämääni, sillä mykkäkoulun aikana hän myös esittää kuuroa, oli kyse kouluasioista tms. Mitä teen?

10

5152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zigi

      Mä kyllä samaistuin sinuun kun kirjoitit miten äitisi sinua kiduttaa mykkäkoululla.
      Mä olin pieni ja aina äitini, en tiedä syytä ollenkaan, oli hiljaa ja siinä oli sellaista vihaisuutta, koska mä aina yritin mielistellä häntä ja olin ihan pihalla.
      Mä tosiaan yritin aina olla ulkona sitten isompana, mutta pienenä jouduin hänen kynsiinsä.
      Hän huhhutteli eli huh, huh, huh, huh kauheen masentunut varmaan. Käski milloin mistäkin hakea koivunvitsan ja sitten hakattiin taas.
      Ja sitten oli aamusta mykkäkoulua, ja sanoi että kun isä tulee...ja sitten kun isä tuli monien tuntien jälkeen kotiin niin sitten sanoi jotain mitä olin tehnyt ja sitten sain selkään isältä.
      Opin ahditumaan tästä mykkäkoulukidutuksesta niin että aina yritin mielistellä häntä miten vain, että olisin saanut hänet puhumaan. Kerrankin myin lapsenkielellä hänelle muka Aku Ankkoja, johon hän tiuskakaisi että älä yritä lässyttää.
      Mä olen siitä joutunut kärsimään elämässäni kun naiset aktivoi tämän minussa niin herkästi enkä tiedä miten olisin, aina on hylätty ja pilkattu olo.
      Syy ei ole sinun, sen varmaan tiedätkin vaan syy on äidissäsi, joka yrittää sitä vihaa purkaa sinuun. Onko sinulla mahdollista mennä puhumaan tästä asiasta jollekin viisalle ja lämminhenkiselle psykologille, joka auttaisi kestämään tämän ja kertoisi miten enemmän olisit riippumaton henkisesti äidistäsi.
      olet ihana, ainutkertainen nuori!

      • tosi surullista

        kun ne vanhemmat ei ymmärrä että ne saattaa pilata sen lapsen koko elämän käytöksellään. Ikävä kun lapset (älyltään) tekevät lapsia ja ne saa sitten siitä kärsiä. Tekee ihan pahaa kun lukee näitä, itsellä jo kolme isoa lasta, asuu muualla. Sitä tulee aina mietittyä että en kai vaan ole tällaista mennyt tekemään, mykkäkoulu se on tosi kurjaa. Minunkin äitini sitä harrasti lapsuudessani. Koitin aina muistaa mitä äitini teki ja yritin sitten olla tekemättä niitä omille lapsilleni, koska tiesin miltä ne tuntui.
        Välillä kyllä tuli jotain tiuskaistua kun oli hermot kireällä, toivottavasti niistä ei tullut mitään syviä haavoja lasteni sieluun...... surullista, niin surullista tämä elämä.


      • -Kiurunen-
        tosi surullista kirjoitti:

        kun ne vanhemmat ei ymmärrä että ne saattaa pilata sen lapsen koko elämän käytöksellään. Ikävä kun lapset (älyltään) tekevät lapsia ja ne saa sitten siitä kärsiä. Tekee ihan pahaa kun lukee näitä, itsellä jo kolme isoa lasta, asuu muualla. Sitä tulee aina mietittyä että en kai vaan ole tällaista mennyt tekemään, mykkäkoulu se on tosi kurjaa. Minunkin äitini sitä harrasti lapsuudessani. Koitin aina muistaa mitä äitini teki ja yritin sitten olla tekemättä niitä omille lapsilleni, koska tiesin miltä ne tuntui.
        Välillä kyllä tuli jotain tiuskaistua kun oli hermot kireällä, toivottavasti niistä ei tullut mitään syviä haavoja lasteni sieluun...... surullista, niin surullista tämä elämä.

        "Voi että tosi surullista kun ne vanhemmat ei ymmärrä että ne saattaa pilata sen lapsen koko elämän käytöksellään".

        Tässä näkee, että jotkut eivät ajattele nenäänsä pidemmälle. Minulla on mykkäkoulua pitävä anoppi. No, se ei minua paljon nappaa - ei minulla ole hänelle mitään asiaa. Mutta perkule on sama tapa on lapsuudesta tarttunut mieheenikin!

        Ei ole maailmassa rasittavampaa tapaa osoittaa mieltään, kuin mykkäkoulu. Jos itse olen vihainen, niin raivoan ja karjun. Ainakin ilma puhdistuu. Mykkäkoululla ei ole ennenkään asioita selvitetty, siihen tarvitaan puhetta ja hitunen järkeä.

        Viimeksi eilen mies soitteli äidilleen, oli tarkoitus kysyä häneltä ystävänpalvelusta. Kuinka kävikään, puhelu loppui typerään väittelyyn, eikä itse asia (palvelus) tullut puheeksi lainkaan. Nyt menee taas viikko, etteivät puhu toisilleen. Lapsellista. Ihan vierestä vituttaa, kuinka kaksi ihmistä voivat olla niin lapsellisia.


      • miehellesi
        -Kiurunen- kirjoitti:

        "Voi että tosi surullista kun ne vanhemmat ei ymmärrä että ne saattaa pilata sen lapsen koko elämän käytöksellään".

        Tässä näkee, että jotkut eivät ajattele nenäänsä pidemmälle. Minulla on mykkäkoulua pitävä anoppi. No, se ei minua paljon nappaa - ei minulla ole hänelle mitään asiaa. Mutta perkule on sama tapa on lapsuudesta tarttunut mieheenikin!

        Ei ole maailmassa rasittavampaa tapaa osoittaa mieltään, kuin mykkäkoulu. Jos itse olen vihainen, niin raivoan ja karjun. Ainakin ilma puhdistuu. Mykkäkoululla ei ole ennenkään asioita selvitetty, siihen tarvitaan puhetta ja hitunen järkeä.

        Viimeksi eilen mies soitteli äidilleen, oli tarkoitus kysyä häneltä ystävänpalvelusta. Kuinka kävikään, puhelu loppui typerään väittelyyn, eikä itse asia (palvelus) tullut puheeksi lainkaan. Nyt menee taas viikko, etteivät puhu toisilleen. Lapsellista. Ihan vierestä vituttaa, kuinka kaksi ihmistä voivat olla niin lapsellisia.

        mitä tunnet sisimmässäsi kun hän tekee tuollaista, pitää mykkäkoulua. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta ja koskaan ei ole liian myöhäistä KATKAISTA KETJUA joka jatkuu muuten sukupolvelta toiselle kuten nyt on käynyt. Jos ketjun katkaisee niin se ilo siitä on jo niin vapauttava että siihen ei koskaan enää halua ryhtyä millään alueella.

        Katkaiskaa ihmiset ne ketjut joita toistatte vanhemmiltanne opittuna, jokainen yrittäköön olla oma itsensä elämässä. Me ihmiset ei loppujen lopuksi olla mitään apinoita.
        Aikuisella ihmisellä on varaa valita millä tavalla haluaa käyttäytyä ja millaisen mallin haluaa lapselleen antaa. Muistakaa tämä.


    • Kouluikäisenä ollessani olin juuri samassa tilanteessa kuin sinäkin, tosin mykkäkoulu saattoi kestää viikonkin ja kaikki suuttumiset tapahtuivat varsinkin isojen juhlapyhien aikaan. Eli niin meni pääsiäiset ja joulut hiljaisuudessa kun hän ei puhunut mitään.

      Äitini ei ole siitä muuttunut miksikään, mököttää hän vielä nykyäänkin. Nuorempana yritin kanssa mielistellä häntä sekä jollakin tavalla jo pelkäsin hänen suuttumistaan. Marttyyriäidit yleensä ovat tuollaisia, ei kait siinä voi muuta tehdä kun sanoa asiansa suoraan, jossei se auta niin ei mahda mitään, toista ihmistä kun ei voi muuttaa. Kyllä siinä aina välillä miettii kumpi meistä on se lapsi ja kumpi aikuinen.

    • hirvittävä ase

      On niitä näköjään muitakin lapsia, joiden äiti on pitänyt mykkäkoulua.

      Äitivainaani oli sellainen hirviö. Olen jo kohta 60-vuotias, mutta vieläkin muistan lapsuudestani ne monen monet vuodet, kun isä ja äiti ensin riitelivät ja sitten äiti ryhtyi pitämään mykkäkoulua koko perheelle.

      Minulla ja sisarellani ei ollut mitään osaa eikä arpaa heidän väleissään, mutta muistot viikonkin mittaisista mökötyksistä ja syyllistävistä vilkuiluista saavat vieläkin hiukseni pystyyn.

      Monta muutakin samanlaista asiaa voisin äidistäni kertoa, mutta olkoon tämä mykkäkoulu esimerkki siitä, miten hän manipuloi koko perhettä ja jätti ikuiset arvet minunkin mieleeni.

    • 15v

      (Tiedan vanha keskustelu xD)
      Minun äitini on pitänyt minulle mukkäkoulua jo kaksi päivää ja syy siihen oli kun kerroin haluavani tosi lyhyet hiukan poikamaiset hiukset. Tällähetkellä pepun yli ja olen halunnut pituulsista eroon jo kolme vuotta. Aluksi olin sanonut vain haluavani vähän yli olkapäiden menevät hiukset, mutta kerroin äidilleni sitten minkälaisista hiuksista oikeasti pidän. No vastaan otto oli todella negatiivinen. Minulta pääsi itku siinä kommentteja kuullessa. Olin myös järkyttynyt vastaanotosta, koska meille on sanottu että pitää pystyä kertomaan päätä vaivaavat asiat tai mielipiteet. Sitten minulta meni illaksi puhevälit äitiini. Aamulla hän "saarnasi" minulle hiuksista eikä sekään päättynyt hyvin, vaikka sanoin minulle käyvän se yliolkapäiden ylle oleva malli, koska haluan arvostaa äidin mielipidettä, vaikka ei olekaan ehkä se vaihtoehto joka on minulle mieluisin. Äitini ei kuunnellut ja hän lähti melkein itkien töihin ja minä menin käymään omassa huoneessa ja itku tuli minullakin, koska asia on niin yksinkertainen kuin minun oma mieltymykseni hiuksiin. Ei se minusta ole riitelemisen airvoista. No lähdin sitten itkien koouluun. Koulussa en pystynyt keskittymään, koska tunsin syyllisyyttä muutakin perhettäni kohtaan siitä, että olisin voinut jättää vain kertomatta koko asian niin ei olisi tätä tilaa mikä nyt on. Kotiin molempien päästyttyä äiti ei puhunut eikä huomioinut kunnolla, vaikka muille puhui. Ei tullut edes kiitosta tiskikoneen purkamisesta täyttämisesta tai siivoamisesta mikä tulee muuten yleensä. Sanoin vielä minulle käyvän ne hiukset olkapäiden yli, mutta hän ei vadtannut siihen mitään jatkoi vain touhujaan. Päivä meni ohi ja aamulla äitini laittoi minulta hiukset, koska en saa niitä itse laitettua, kun ne ovat niin pitkät ja paksut. Hän ei puhunut minulle mitään sen aikana, lopulsi sanoi vain ole hyvä ja häipyi. Isälleni kuulin hänen sanovansa jatkavan samaa rataa minun kanssani ja yrittävänsa vain olla lisäsi viela peace and silens. Isäni lähtee siistänään käymään reissussa ja tulee keskiviikkona kotiin.
      Niin että en tiedä mitä teen, koska en mielestäni tehnyt oikeen mitään väärinkään. Kerroin oman mieltymyksen omiin hiuksiini. (Tiesin kyllä että äitini ei haluaisi minun leikkaavan ollenkaan hiuksiani, mutta minä halan ne lyhyemmiksi, koska en pärjää näitten kanssa. En voi hoitaa asioita itsenäisesti ja tykkään todella paljon lyhyistä hiuksista.) Sitten suostuin vielä niihin pidempiin vaikka niistä en niin paljoa tykkäisi, koska haluan asrvostaa äidin mielipidettä, koska hän on minulle rakas. Hän ei suostu siitä minulle puhumaankaan niin en saa tilannetta selvitettyäkään.

      Lisäksi mulla on todella kurja olo, haluaisin mulla olevan hyvät välit äidin kanssa, haluaisin kertoa hänelle koulupäivan pienet tapahtumat niin että häntä kiinnostaisi ja hän kuuntelisi kunnolla. Tällä hetkellä minua vain itjettää, vaivaa, ja harmittaa koko tilanne. Olisi vain pitänyt jättää mainitsematta koko lyhyet hiukset niin ei olisi tätä.....

      • PörröpäidenÄiti

        Käytännöllisyyttä. Hiukset on hassu asia, ne nimittäin kasvaa takaisin. Silti niihin suhtaudutaan tunteella. Varsinkin kai pitkiin hiuksiin. Koska hiukset kasvaa takaisin niin vääränlainen kampaus korjaantuu vuosien saatossa. Vääränlainen kampaus ei ole samanlainen kämmi kuin vaikka vääränlainen tatuointi. Joskus hiuksien elinvoimaisuus joteki laskee. Eli esim mulla ne ei enää suostu kasvaa yhtä pitkiksi ku lapsena. Sama pulma 15-vuotiaalla tyttärelläni. Onko sulla käytössä takun-kesyttäjä-niminen hiusharja, taitaa kulkee nimellä tangle teazer tms myös. On myös takunkesytys-suihkeita. Pitkät, etenki luonnonkiharat hiukset on tosiaa hankalia. Mä ymmärrän sen että äitis ottaa tunteella hiusten lyhentämisen. Mäkin iloitsen - ja hassulla tavalla olen ylpeä - omien tyttärieni pitkistä luonnonkiharista hiuksista. Vaikka mä en taida nähdä niiden etee läheskää niin paljo vaivaa ku sun äitis nähny sun hiuksiin. Jos päädyt leikkaamaa niin se voi olla paras ens sinne olkapäille. Siit voi sitte lyhentää toisel kertaa lisää tai lähtee uudellee kasvattamaan. Se helpottaa jo sua suuresti ku vähän lyhenee. Ja äitis saa sopeutumis-aikaa hiustes lyhentymisee. Tuntuu että kaipaat nyt ens sijaisesti itsenäisyyttä hiusasiaasi. Et kerro ikääsi. Mun isompi tyttö opetteli letittämään hiuksensa 10 vuotiaana: kolme viikkoa meni taidon oppimiseen. Letitti päivittäin mun hiuksia ja omiaan. Sitte osas sivuletit tai yhden ison taakse. Letti helpotti ja vähensi kampaamisen tarvetta. Joskus telttaretkellä tein tytölle huolelliset letit ja annoin olla 3 päivää niide samojen lettien. Nyt tuo haluu että hiukset on auki. En saa enää pistää letille. Näky on joskus varsin karmaiseva takkupehko. Tuo hiuslaji tarvitsisi monta kampauskertaa päivässä näyttääkseen siistiltä. Afrikkalaisilla näkee pikkulettejä. Afrikkalaisissa hiuksissa pikkuletit kestää kolmisen kuukautta luin jostai. Eurooppalaisissa hyvä jos kuukauden. Niihin laitetaan jotain vahaa kai tehdessä jotta kestää paremmi. Ehdotan: kampa omaan käteen: useampi kampauskerta päivässä. Lettejä. Poninhäntää. Saparoa. Jotain näistä ainaki yöksi ettei aamulla ole hirvee urakka. Esim jos laitat saparot eli kaks poninhäntää kummalleki sivulle. Sitte ponkku kummanki saparon päähän ja sitte viel viiden sentin välein ponkkui koko saparon pituudelta niin aamukampauksen tarpeen pitäs vähetä. On ne sitte peppupituset tai olkapääpituset hiukset, johtuu hiuslaadusta mitkä niksit on tarpeen. Mun pienempi tyttö ei osaa letittää hiuksiaan, ehkä ei opettelekaan. Minkä ikäinen saa itse päättää omasta kampauksesta ja kuinka pitkälle? Vaikea kysymys. Viimeistään 18 v. on vapaat kädet. Mielestäni merkitystä myös käytännöllisyydellä (pienillä lapsilla usein lyhyt otsatukka jottei se roiku puurolautasessa tms.) ja vaikka sillä kuka ne kampaamolaskut maksaa (maksajalla sananvaltaa) Hiuksista riittäisi asiaa vaikka kuinka


    • Kyllä vanhempien pitäisi osata puhua asioista, mykkäkoulu on erittäin halpamaista. Olen itse jo keski-ikäinen ja äiti. Oman äitini mykkäkoulu on minulle erittäin tuttu asia. Surukseni olen saanut tänä keväänä myös huomata kuinka osaamaton hän todella on, jos läheisissä ihmissuhteissa tulee vastoinkäymisiä. Erittäin loukkaavaa ja surullista että hän nimittelee lapsiani ja pitää mykkäkoulua, eikä suostu pyytämään tai antamaan anteeksi. Aivan käsittämätöntä. Olen aina tukenut häntä, ollut hänelle mahdollisimman helläsydäminen. Toki joskus on ollut riitojakin, mutta koen niin että hän on riidoissamme käyttäytynyt ilkeämmin minua kohtaan kun minä häntä kohtaan, ja koskaan hän ei ole pyytänyt vilpittömästi anteeksi. Nyt mittani on täysi ja yritän oppia elämään ilman häntä. Sekään ei ole hyvä vaihtoehto, mutta hän ei mahdollista muuta vaihtoehtoa, koska naljailee koko ajan ja väheksyy tunteitani eikä ymmärrä että teini saattaa tehdä väärin, koska sen ikäinen vasta opettelee elämistä. Lisäksi hänellä on otsaa väittää ettei hän uskalla tutustua teini-ikäiseen poikaani, joka hänen mielestään on epärehellinen ja outo koska kulkee huppu päässä eikä puhu juuri mitään kenellekään. Minä olen varma ettei hän halua nähdä vaivaa, eikä osaa, lähestyä nuoria, koska itse ei ole saanut kokea normaalia nuoruutta eikä varmaan juuri lapsuuttakaan.

    • kakaraviisas

      Dementia itää vähintään t. voi olla jo pitkälläkin. Meillä aikoinaan ei ollut mykkäkoulua vaan muori huusi aina milloin mistäkin. En osannut taluttaa häntä lääkäriin eikä sitä kukaan muukaan tehnyt. Korkeintaan ambulanssilla vietiin ja sydän juttuja nitroineen oli luvallista sairastaa!

      Suojelkaa te lapsenne mentaalitapausmuijilta. Mun isosisko teki ruuhkavuosinaan päätöksen, ettei mene muorin haukuttavaksi. Itse en osannut tehdä samoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe