Mikä on tuo pirunmoinen kolaus, joka kuuluu jarrutettaessa, kun auto liikkuu taaksepäin.
Eli kun aloitan peruuttamaan ja painan jarrua, niin kolahtaa. Jos jatkan peruuttamista ja painan uudelleen jarrua, niin ei kolahda. Jos ajan taas eteenpäin ja jarrutan ja otan taas taaksepäin, niin kolahtaa.
Eli aina eka jarrutus, kun autolla pakitetaan, niin jarrut kolahtavat.
Onkohan vaarallista? Onko joku hajoamassa? Uskaltaako ajaa? Jarrut ovat ainakin muuten ihan ok ---> juuri leimattu ja jarrut olivat hyvät.
Auttakee mua. Kiitos.
PS. On ne kyllä jo muutaman kuukauden kolahdelleet.
Jarrut kolahtaa
18
5473
Vastaukset
- jah
Etujarrusatulat on väljät jos haluat eroon viasta vaihda ne. Itellä ovat kolisseet viimeiset 3 vuotta. Tyyppivika.
- 9000T16
käsittääkseni jarrupalat liikkuvat aavistuksen kun vaihdat suuntaa, porukoiden 99 teki samoin montavuotta ja sille ei olla tehty vieläkään mitään. Käsittääkseni mitään vaaraa ei ole vaan tämä on pelkkä ominaisuus, KORJATKAA MUUT JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ !
- 9000T16
käsittääkseni jarrupalat liikkuvat aavistuksen kun vaihdat suuntaa, porukoiden 99 teki samoin montavuotta ja sille ei olla tehty vieläkään mitään. Käsittääkseni mitään vaaraa ei ole vaan tämä on pelkkä ominaisuus, KORJATKAA MUUT JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ !
- 99 -84
Jarrusysteemin "liikkuva osa" on väljä.Hitsaamalla
lisää ainetta liukupintaan ja esim.viilamalla
väli sopivaksi. - jasso
Ihan normaalia, että vanhuuttaan ja väljyyttään paukkuvat. Ei vaikuta jarrujen toimintaan millään tavalla, mutta jos ääni häiritsee niin voihan ne vaihtaa, mutta kalliiksi tulee. Ja hitsailemaan niitä EI saa alkaa!
Pari vuotta ovat omassa ysisatkussa paukkuneet, enkä stressiä siitä ole repinyt, joten hanaa vaan!- muahahha
vai että ei saa välittää.....nooh eipä se tietysti sinäänsä haittaa, muthaa kyllähän tuon asian saa erittäin helposti itse korjattua laittamalla vähän pelliä väliin kun otat satulan irti niin näet siinä satulan rungossa ne kuluneet kohdat siihen taittelet vain nätisti parit pellinpalat.
- *K*
Taas keskustelupalsta näytti voimansa. Olin pitkästä aikaa tulossa tänne kysyäkseni mistä kolahdus johtuu joka kuuluu vasemmasta takapyörästä. (Minullakin on Saab 90)
Vieno kolahdus kuuluu kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Pätee ensimmäiseen kiihdytykseen ja ensimmäiseen jarrutukseen. Siis kun jarrutan kolahtaa. Ja jos jarrutan uudelleen välillä kiihdyttämättä, niin ei enää kolahda. Siis ihan kuin joku mokkula olisi kahdessa eri asennossa: Vaihtaa paikkaa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa.
Joskus kolahtelee myös kuoppien kohdalla.- Mertmi
Tsekkaappas, onko takana nk. reaktiotankojen puslat kunnossa. Ne tangot on taka-akselistosta taaksepäin runkoon.
- *K*
Mertmi kirjoitti:
Tsekkaappas, onko takana nk. reaktiotankojen puslat kunnossa. Ne tangot on taka-akselistosta taaksepäin runkoon.
Kiitos vihjeestä.
Saako ne tsekattua menemättä auton alle?
Katsastusmies ei kyllä huomauttanut mitään kesällä katsastuksessa. - Mertmi
*K* kirjoitti:
Kiitos vihjeestä.
Saako ne tsekattua menemättä auton alle?
Katsastusmies ei kyllä huomauttanut mitään kesällä katsastuksessa.Nosta tunkilla ja rengas pois. Pahimmissa tapauksissa tuon mainitsemani tangon runkokiinnike on pettänyt korista. Se näet on kovin usein ruostunut vanhoista autoista. Sinne saa korjauspeltejä, eli korjaushitsausta on jo helpotettu sillä. Tokihan se kolina voi muualtakin tulla, joten älä vielä tässä vaiheessa säikähdä pahasti :)
- *K*
Mertmi kirjoitti:
Nosta tunkilla ja rengas pois. Pahimmissa tapauksissa tuon mainitsemani tangon runkokiinnike on pettänyt korista. Se näet on kovin usein ruostunut vanhoista autoista. Sinne saa korjauspeltejä, eli korjaushitsausta on jo helpotettu sillä. Tokihan se kolina voi muualtakin tulla, joten älä vielä tässä vaiheessa säikähdä pahasti :)
No vilkaisen sitten kun vaihdan talvirenkaat alle.
Tai aiemmin jos tämä vaimea silloin tällöin kuultava heikko kolahdus pahenee.
(Kumma kun vaimo ei ole edes huomannut sitä vaikka ajelee autolla aika usein.)
Ruostetta tässä autossa on ikään nähden niin vähän että katsastusmieskin ihmetteli. - *K*
Mertmi kirjoitti:
Nosta tunkilla ja rengas pois. Pahimmissa tapauksissa tuon mainitsemani tangon runkokiinnike on pettänyt korista. Se näet on kovin usein ruostunut vanhoista autoista. Sinne saa korjauspeltejä, eli korjaushitsausta on jo helpotettu sillä. Tokihan se kolina voi muualtakin tulla, joten älä vielä tässä vaiheessa säikähdä pahasti :)
No vilkaisen sitten kun vaihdan talvirenkaat alle.
Tai aiemmin jos tämä vaimea silloin tällöin kuultava heikko kolahdus pahenee.
(Kumma kun vaimo ei ole edes huomannut sitä vaikka ajelee autolla aika usein.)
Ruostetta tässä autossa on ikään nähden niin vähän että katsastusmieskin ihmetteli.
- Mav
...jossain vaiheessa kun satulat kuluvat tarpeeksi, ne pääsevät jotenkin vääntymään ja jarrut jäävät päälle.
Näin kävi vanhempieni 99:ssä, ei kulkenut enää kuin satasta kaasu pohjassa :-D
Piti satulat vaihtaa :-)- *K*
Jos jarrut laahaavat, niin silloin pyörät kuumenevat. Pahimmassa tapauksessa pyörä savuaa ja hehkuu kuin lämpöradiaattori.
- *K*
Jos jarrut laahaavat, niin silloin pyörät kuumenevat. Pahimmassa tapauksessa pyörä savuaa ja hehkuu kuin lämpöradiaattori.
- Saab 90
Juu kiitoksia kaikille. Enpä taida ryhtyä toimenpiteisiin. Kolahdelkoot nyt sitten. Voishan sitä joskus sitten, kun jarrut ovat seuraavan kerran leväällään, hitsata knölli siihen kuluneeseen rakoon.
Alkaa prätkäkausikin olemaan kohta ohi tältä kesältä, joten täytyy taas ryhtyä talvisaabistiksi. - Ysikolme
Ajoin melkein 13 vuotta 900:lla (-87), jossa kolahteli samaan tapaan heti alusta saakka (ostin 100 000 ajettuna). Ei muuttunut ääni miksikään eikä toisaalta ollut muuta kuin esteettistä haittaa (säikähdys joka kerta kun lähti takaperin ajamaan ja sitten jarrutti).
- tema
Hitsaus poistaa ongelman, mutta on helpompikin joskaan ei ikuinen tapa. Omassa -84 satkussa ongelma poistui kun satuloiden U-tappeja taivutettiin noin 30-45 astetta. Ei ihan juuresta vaan parin sentin päästä U-kohdasta. Molemmat piikit väännetään samansuuntaisiksi niin, että ne menee reikiin sisään. Sitten vaan vasaraa niin että koko U-tappi menee pohjaan ja esijännittää satulan. Omalla ajettu 5tkm korjauksen jälkeen eikä mitään kolinoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758