G: gradutyön palkkio

suska

Kuinka paljon saatte gradutyöstä korvausta (tai palkkaa) yritykseltä?
Olen aloittamassa ensi kuussa gradua ja teen sen yritykselle (en ole työsuhteessa). Olisi hyödyllistä kuulla millaista summaa voisin pyytää.

4

3143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTM

Esimerkiksi Suomen ekonomiliiton kertakorvaussuositus gradusta on 6000€ tai 1900€/kk kuukauspalkallisena. Todella paljon riippuu siitä, kuinka mielenkiintoisena yritys näkee gradusi aiheen ja kuinka paljon se oletettavasti itse siitä hyötyy.

Alle kahden tonnin palkkiosta tuskin kannattaa edes keskustella: yritykselle tehty gradu aiheuttaa lisähaasteita työn tavoitteiden ja lopputuloksen suhteen (minkälaisen työn ohjaaja vs. yritys haluaa) ja siksi siitä tulee saada kohtuullinen korvaus.

Tällä hetkellä markkinatilanne opinnäytetöissä on talouden tilanteen vuoksi kuitenkin kova: jos olet jo tukevasti jalka oven välissä, kannattaa pyytää yläkanttiin - jos taas olet vasta tunnustelemassa työmahdollisuutta ko. yrityksessä, kannattaa ehkä tyytyä vähempään, jos hyvästä gradusta on tiedossa hyvä työpaikka.

• Jussi

Firma maksoi minulle 3*2100e = 6300e ja sain yliopistolta kahden kuukauden verottoman gradustipendin 2*1100e = 2200e, eli yhteensä 6300e 2200e = 8500e.

Jussi

• 0 euroa

Aniharva humanisti saa palkkiota tai palkkaa garadustaan.

• Juristi
        0 euroa kirjoitti:

Aniharva humanisti saa palkkiota tai palkkaa garadustaan.

Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin (vai kuulostaako?), niin esim. oikislaisista vain murto-osa saa mitään korvausta hemmetinmoisesta puurtamisestaan gradun kimpussa. Aivan viime vuosina on jossain määrin alkanut esiintyä myös oikis-gradujen kauppaamista yrityksille, mutta kohtuullisen kehnosti kauppa on käynyt. Ja jos kaupat tulee, on se 2000 euroa jo sikahyvin. Itse en saanut 3 vuotta sitten gradustani penniäkään, vaikka yritystä oli. Kavereistani kaksi sai jotain pikkurahoja, muut eivät mitään. Johtuu varmaan siitä, ettei tällä alalla yritykset oikein uskalla teettää tärkeitä selvityksiä millään opiskelijoilla. Usein kyse on isoista rahoista (jos esim. opiskelija on mokannut ja firma toimii sen mukaan). Firmat maksaa mielummin kymmenkertaisen hinnan tunnetulle asianajotoimistolle saman selvityksen tekemisestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe