Siis minkä ihmeen takia täällä aina väitetään, että pitää olla pitkävokaali nimessä? Ja, että jos kirjoitetaan Erika, niin myös lausutaan "erika". Kyllä Erika lausutaan "eerika". Ei ole kyse mistään erikoisuuden tavoittelusta, vaan siitä, että suomessa on tapana kirjoittaa vierasmaalaiset nimet yhdellä vokaalilla ja ne lausutaan suomalaisittain pitkänä, kun taas perisuomalainen nimi Eero esimerkiksi kirjoitetaan ja lausutaan samalla tavalla.
Omat lapseni ovat
Ida Maria, Eeva Liisa ja Juha Oskari ja kovasti ovat nimistään tykänneet!
Eerika vai Erika?
12
1656
Vastaukset
- Ida
Olen Ida itsekin (Ida Johanna).
- erika
Mun nimi on Erika ja se lausutaan myös "Erika". Samoin on naapurin piikkutytön nimen kanssa, Erika on ja samoin lausutaan! Mia lausutaan kyllä "miia" mutta eeeerika kuulostaa hullulta koska oon erika!
- Ilmatar
Tietenkin, jos niin halutaan, voidaan nimi lausua myös lyhyesti, esim. Erika "erika". Mutta Erika voidaan myös lausua "eerika", vaikka se kirjoitetaankin yhdellä e:llä.
- Anonyymi
Erika lyhyellä E:llä kuulostaa todella urpolta.
- Markus
Tämä keskustelu jo osoittaa, ettei ole mielekästä valita kumpaakaan noista nimistä. Tyttösi joutuu elämänsä aikana selvittämään nimensä oikeinkirjoitusta n. miljoona kertaa, puhumattakaan väärällä nimellä tulevasta postista, ja muista papereista. Kaunishan tuo nimi muuten on. Tai nimet :)
- stina
nimeni on stina ja kyllä se stiinana lausutaan
- ...... :/
Minun nimeni on myös Erika yhdellä E:llä ja se lausutaan samallalailla kuin kirjoitetaankin!!!
- Anonyymi
Minun poikani Erik on saanut nimensä Oopperan kummitus -kirjan päähenkilöltä. Yksikään ihminen ei ole ikinä edes kysynyt, lausutaanko nimi pitkänä vai lyhyenä, vaan kaikki ovat aina osanneet Suomen vakiintuneen käytännön mukaisesti lausua sen pitkänä.
Olen törmännyt tapauksiin, joissa Rosa tai Julia on äännetty kirjoitusasun mukaan, mutta loogisinta on mielestäni käyttää pitkää ääntämystä, vaikka vokaaleja olisi vain yksi. - Anonyymi
Todella hassulta kuulostaa jotka lyhyellä ääneteellä lausuvat nimet, Tina, Sara, Pia, Mia ,Nina,Erika,Rosa, Siri jne...
Ruotsalaisittain kirjoitetaan lyhyelläokaalilla,mutta lausutaan pitkällä. Kyseessä olevat nimet lausun aina pitkällä äänteellä, sanovatpa itse tai muut mitä tykkää. - Anonyymi
Nimeni on Erika, joka lausutaan tavallaan puolellatoista E-kirjaimella. E:tä ei pidennetä, mutta sitä ei myöskään painoiteta sanan alussa terävänä yhtenä E:nä. Mielestäni kuulostaa rodella hassulta, jos kumpaakaan käyttää. En kuitenkaan lähde kirjoittamaan aloitusta tälläisestä asiasta, kun joku typerys on mennyt sanomaan nimeni hieman väärin.
- Anonyymi
Eerika kauhea.
- Anonyymi
Ierika😮
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark1906290Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p2424233"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?1423525Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m513347Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää763270Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia
ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi492836Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.742412Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon
Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon2432357- 252326
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk1001917