Leijonanharjakani

marru

Kotiini muutti tuollainen otus. Kertokaa kaikkea mahdollista rodusta. Mulla on pikkutyttönä ollut kääpiökani, joten poikkeaako hoito paljon siitä? Miten kylmää tämä pupu kestää, eli koska sen voi siirtää ulos.

Ja toinen juttu, tämä pupuliini on puolisokea... Onko muilla kokemusta elämästä tälläisen kanin kanssa?

4

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heli

Leijonaharjaskani ei ole ainakaan toistaiseksi Pohjoismaiseen kanistandardiin hyväksytty rotu, koskapa niiltä ei löydy mitään yhteistä tyyppiä ja "rotuun" sekoitetaan vielä paljon mm. angoraa ja hermeliinifuchsia.
      Kyllähän kani kylmää sietää, JOS se on siihen tottunut! Sisällä elänyt kani saattaa vilustua helposti jos se siirretään pihalle lämpimästä. Kanit eivät siedä suuria lämpötilan vaihteluita.

Toinen kaneistani saattaa olla puolisokea...varmuutta siitä ei ole, koska poikasena sen toinen silmä aukesi myöhemmin ja tod.näk. sokeutui sen vuoksi. Nuorempana se silmä oli harmahtava ym. mutta eipä siinä enää mitään erikoista näy, enkä ole huomannut kanin toimien poikkeavan mitenkään muiden kanieni toimista eikä mitään ongelmia muutenkaan ole esiintynyt, joten en tiedä onko silmä sitten oikeasti sokeutunut...??

• Pupujussi

Valitettavasti huomasin vasta nyt ilmoituksessi.
      Mutta toivotaan että tästä on vieläkin apua.
      Itse kasvatan kyseisiä kaneja ja niihin EI sekoiteta mitään muuta rotua vaikka toinen henkilö joka sinulle on kirjottanut niin väittääkin!Sillä jos niihin sekoitetaan esim.angoraa niin kyseisillä poikasilla olisi korvissa karvat kuten angoralla on ja koko on huomattavasti suuurempi!!
      Omani ovat olleet ainakin pitkäikäisempiä kuin muut rodut vanhimmat ovat olleet n.10 vuotiaita.
      Leijonanharjat on kestäviä kaneja ja kanit muutenkin kestää kylmää kunhan niillä on lämmin mökki mihin mennä ja se on vedolta suojattu.

Kanisi sokeus saattaa johtua siittä jos sillä on pienenä(ennen kuin se silmät ovat auenneet)ollut silmätulehdus ja sitä ei kyllä huomaa millään tapaa.
      Kerron mielelläni lisääkin kyseisestä rodusta sinulle jos on mielenkiintoa!!

• marru

Kiitoksia vastauksesta! Oli paljon hyötyä :)

Jännä, että Nipsu olisi niinkin pitkäikäinen. Entinen pupuni (kääpiökani) eli myös noin 10 vuotiaaksi.

Olen miettinyt, että mitkä kasvikset oikein sopivat kanilleni? Omenasta meni ainakin massu sekaisin. Paremminkin, mitä ei saa antaa?

Mitä mieltä olet jogurttinapeista?

Nipsun sokeus johtuu siitä, että sillä oli haava silmässä (iik). Mutta nyt eläinlääkärin silmätipoilla, on silmä aika normin näköinen. Sillä ei kuulemma näe kunnolla. Haittaako se pupua?

Pitääkö leijonanharjakania pestä? Ajattelin vain, kun karvoihin tarttuu kakkaa ja pissaa...

Kiitos paljon vastauksista!!!

• Pupujussi
        marru kirjoitti:

Kiitoksia vastauksesta! Oli paljon hyötyä :)

Jännä, että Nipsu olisi niinkin pitkäikäinen. Entinen pupuni (kääpiökani) eli myös noin 10 vuotiaaksi.

Olen miettinyt, että mitkä kasvikset oikein sopivat kanilleni? Omenasta meni ainakin massu sekaisin. Paremminkin, mitä ei saa antaa?

Mitä mieltä olet jogurttinapeista?

Nipsun sokeus johtuu siitä, että sillä oli haava silmässä (iik). Mutta nyt eläinlääkärin silmätipoilla, on silmä aika normin näköinen. Sillä ei kuulemma näe kunnolla. Haittaako se pupua?

Pitääkö leijonanharjakania pestä? Ajattelin vain, kun karvoihin tarttuu kakkaa ja pissaa...

Kiitos paljon vastauksista!!!

Kyllä kanin voi pestä jos tarve niin vaatii.Sen voi pestä vaikkapa koiran shamppoolla tai ihan tavallisella ihmisten shamppoolla(mikä ei kirvele silmissä jos sattuu että menee silmiin).
        Itse kyllä annan kaneilleni jugurttinappeja ja välillä muitakin herkkuja kuten jyvätankoja.
        Vihanneksista ne saavat porkkanaa,kurkku on suosittua,salaattikin menee hyvin(ihan tavallinen lehtisalaatti) ja kyllä omeenaakin voi antaa mutta mitään uutta ei kannata antaa heti hirveitä määriä - maha menee sekaisin.
        Kania ei haittaa jos se ei näe toisella silmällä kunnolla,jos se on oppinut elämään sen kanssa(kyllä huomaat jos se haittaa sitä).
        Itselläni on 6vuotias kani mikä jäi orvoksi 3viikon ikäisenä ja hoidin sitä itse(annoin sille äidinmaidon korviketta)mutta se ei todennäköisesti riittänyt(sillä on kai joku ollut silloin pienenä jonkin aineen puutos)mikä aiheutti sille sen että sen toinen silmä on vioittunut se oli välillä hankala koska se kulkee pää kallellaan.Mutta se on nyt viimeiset 5,5 vuotta voinut hyvin ja ollut onnellinen.
        Onko sulla muuten sähköpostiosotetta,kun mä kirjottelisin mieluumin sitä kautta,ärsyttää kirjotella kun kaikki lukee nää!Jos mitenkään mahdollista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      56
      6005
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      57
      5452
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      110
      3849
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      54
      3802
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3735
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3176
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2914
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59