Harhaoppiko?

Elpaco

Suurin osa kirjoittajista syyttää Vanhoillislestadiolaisia "vain me" -harhaopista joka on suoraan raamatusta. Jeesus sanoi joka huutaa vain "Herra Herra" ei pelastu, vaan se, joka täyttää isäni tahdon. Eli se ei pelastu joka huutaa vain "Herraa" vaan se joka elämässään näyttää sen että rakastaa Jumalaa ja tahtoo noudattaa hänen käskyjään.

8

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

"Suosittu
      Kirjoittanut: !!!, 29.8.2003 klo 12.34

kohta veeällien käyttämänä.

Tausta-ajatuksena on se, että kaikki muut uskovat vain huutavat "Herra Herra", mutta ainoastaan vanhoillislestadiolaiset osaavat täyttää Jumalan tahdon ja pelastuvat.

Totuus on, että vanhoillislestadiolaisuudesta ei paljon omavanhurskaus ja hengellinen ylpistely pysty pidemmälle menemään.
      Siellä huippu on hyvin lähellä."

• kaisla

Juuri näin Raamattu sanoo.

Ja niin niin kovin monet muutkin kuin vl:t tämän sanan uskovat ja sen mukaan elävät.

Tutustukaa muihin uskoviin niin tiedätte sen varmasti.

• saara

.. he eivät saa tutustua muihin uskoviin niin että keskustelisivatkin heidän kanssaan hengellisistä asioista, etteivät huomaisi tuota sanomaasi asiaa "Ja niin niin kovin monet muutkin kuin vl:t tämän sanan uskovat ja sen mukaan elävät. Tutustukaa muihin uskoviin niin tiedätte sen varmasti."

• vlN
        saara kirjoitti:

.. he eivät saa tutustua muihin uskoviin niin että keskustelisivatkin heidän kanssaan hengellisistä asioista, etteivät huomaisi tuota sanomaasi asiaa "Ja niin niin kovin monet muutkin kuin vl:t tämän sanan uskovat ja sen mukaan elävät. Tutustukaa muihin uskoviin niin tiedätte sen varmasti."

" he eivät saa tutustua " -->

näin vääriä käsityksiä siis ihmisillä on meikäläisistä. Ylipäätän ajatellaan, että sääntöjen viidakossa eletään. Uskon kautta saamme kuitenkin tuntea v a p a u t t a, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. On saanut siirtyä lain alta pois. Enää ei ole sääntöjä, vaan sydämessä on halu taistella syntiä vastaan´ja pysyä uskomassa.

Kyllä meillä on vapaus tutustua muihin ihmisiin ja muulla tavalla uskoviin. Itsellä on muutama hyvä ystävä, jotka uskovat Jumalaan omalla tavallaan. Usko on henkilökohtainen valinta, missä jokainen joutuu tekemään päätöksensä aivan yksin sen mukaan, mitä sydämessään tuntee, että on oikein. Toisen usko ei hyödytä toista, mutta ei varmasti myöskään ole keneltäkään toiselta pois.

• saara
        vlN kirjoitti:

" he eivät saa tutustua " -->

näin vääriä käsityksiä siis ihmisillä on meikäläisistä. Ylipäätän ajatellaan, että sääntöjen viidakossa eletään. Uskon kautta saamme kuitenkin tuntea v a p a u t t a, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. On saanut siirtyä lain alta pois. Enää ei ole sääntöjä, vaan sydämessä on halu taistella syntiä vastaan´ja pysyä uskomassa.

Kyllä meillä on vapaus tutustua muihin ihmisiin ja muulla tavalla uskoviin. Itsellä on muutama hyvä ystävä, jotka uskovat Jumalaan omalla tavallaan. Usko on henkilökohtainen valinta, missä jokainen joutuu tekemään päätöksensä aivan yksin sen mukaan, mitä sydämessään tuntee, että on oikein. Toisen usko ei hyödytä toista, mutta ei varmasti myöskään ole keneltäkään toiselta pois.

..minun kokemukseni mukaan lestadiolaiset eivät oikein ala puhumaan uskonasioista... voinhan olla väärässäkin.

• vlN
        saara kirjoitti:

..minun kokemukseni mukaan lestadiolaiset eivät oikein ala puhumaan uskonasioista... voinhan olla väärässäkin.

Olet varmasit oikeassa, etteivät vl:t puhu uskostaan. Ihmisillä on vl:sta hyvin paljon ennekkoluuloja. Siksi on parempi, että he voivat tutustua meihin ensin ihmisinä ennakkoluulottomasti. Jos ensimmäisenä kertoisi, että terve olen lestadiolainen, niin kyllä varmasti saisi omituisen leiman otsaan... uskovaisena tunnemme heikkoutta ja syntisyyttä. Uskon kilvoituksessamme ei ole mitään hyvää omalta puoleltamme. Tunnemme omaa huonoutta ja syntisyyttä joka päivä. Tuntuu, että mikä minä olen kertomaan uskostani. Aika vaikeaa on tunnustaa uskoa. Ainakin itse olen kokenut sen erittäin vaikeana. Mutta aina silloin tällöin on käynyt niin, että muut huomaavat uskon, vaikka siitä ei itse saa voimaa sanoa. Tavallaan elämäntapamme kertovat ja paljastavat uskon. Sitten saattavat kysyä, niin kerron kyllä, että miksi en lähde juhlimaan tms.

Mutta haluaisimme kuitenkin olla jakamassa tätä lahjaa muille, jonka itse olemme saaneet Jumalan rakkaudesta lahjaksi. Mutta tiedämme, ettemme voi saada ketään omilla voimilla käännytettyä. Jumalan työ on herätellä ihmistä. Jos joku on aidosti kiinnostunut uskosta, Jumala on saattanut herätellä tuon ihmisen tuntoa. Se voi tapahtua jonkun uskovaisen kautta, mutta tietoisesti emme julista sanaa kaduilla. Jumala on luvannut, että etsivä löytää. Silloin "haluamme olla valmiit vastaamaan, mitä Henki seurakunnassa sanoo" uskon perusteista. Emme halua riidellä opillisista kysymyksistä. Se ei johda mihinkään. Silloin kun Jumala saa herättää tunnon, ihminen on kiinnostunut siitä, kelpaako hän vielä Jumalalle ja opilliset kysymykset ovat silloin merkityksettömämpiä. Uskomalla evaneliumi omakohtaisesti ihminen pääsee JUmalan yhteyteen ja saa uskon kautta ymmärtää uskon salaisuuden myös opissa, sillä Pyhä Henki tulee sydämeen opettajaksi.

• Kaisla

että te kuvittelette vain vl:ltä (tai täsmälleen heidän laillaan uskovilta) löytyvän oikeaa uskoa.

Tuo sana TÄSMÄLLEEN pitää sisällään sellaiset säädökset ja pilkunviilaukset, joita Raamatusta ei löydy, mutta joita yleisesti vl:n joukossa pidetään oikean uskon merkkeinä.

• ååå

ååå

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5120
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      116
      1618
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1429
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1339
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1163
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1030
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      805
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe