oikean kokoiset parvet

Fomie

Sellasta kyselisin kun oon tässä perustamassa akvaariota ja päättänyt kalastonkin, mutta en tiedä minkä kokoiset parvet hommaisin...
Eli kiikarissa ois albiinomonnisia, kiilakylkiä ja kardinaalitetroja. Mun akvaario on 63 litranen.
Ajattelin että albiinomonnisia olis hyvä määrä sellanen 6 kpl (en kuitenkaan halua niitä kovin suurta määrää) ja kalakauppias sanoi että kiilakylkiä riittää esim. joku 8 kpl...
Olisko hyvä tällanen kalasto:
6 albiinomonnista
10 kiilakylkeä
12 kardinaalitetraa
vai olisko parempi että kardinaaleja ois vielä enemmän ja kiilakylkiä se 8?
Ehdotukset parvien kooksi erittäin tervetulleita, koska mulla ei näistä kaloista ole vielä kokemusta.

3

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manna

Mulla on just samanlaisia kaloja satalitraisessa, siis
      6 albiinomonnista
      10 kiilakylkeä
      10 kardinaalitetraa

Mut en mä niitä laittas 63 litraseen kun se ois sit aika täynnä.

Laskujeni mukaan kannattas hankkia joko vaan toista tetrakalaa parvi tai sitten pienentää aikomiasi parvia.

Ite laittasin sinne
      6 monnista
      15 kardinaalitetraa

tai
      6 monnista
      8 kardinaalitetraa
      8 kiilakylkeä

Albiinot kasvaa muuten aika jötkäleiksi lopulta ja noi kardinaalitkin lähentelee viittä senttiä.

• Cam

Yleisesti ottaen lasketaan, että 1 cm kalaa 1 litraan vettä. Eli 63 litran akvaarioon mahtuu 63 cm kalaa.
      Kalan pituus lasketaan aina sen mukaan, kuinka isoksi se maksimissaan kasvaa. Eli pienet monnit ja tetrat usein kasvavat n. 5 senttisiksi, jolloin niitä mahtuu 60 litran akvaarioon 12. Ota huomioon että osa kaloista kuolee ennen täyttä mittaa joten tuosta kalamäärästä voi hieman joustaa.
      Jos akvaarioosi tulee isoja kantoja tai muita elementtejä, ei sinne tietenkään mahdu vettä yhtä paljon.
      Minä itse suosittelisin n. 15-20 kalan parvea. Kannattaa tietysti vielä kysyä akvaario kauppiaasi mielipidettä asiasta.
      Onnea akvaariollesi!

• e.e.

"Ota huomioon että osa kaloista kuolee ennen täyttä mittaa"?!! Miten voit noin sanoa? Minulla ei esim. ole vuoteen kuollut yhtään kalaa. Tuskin kannattaa sellaiseen luottaa. Niin ja esim. tetrat kasvaa hyvinkin äkkiä täyteen mittaansa.

Niin ja albiinomonninen kasvaa n. 7 cm pitkäksi.

Akvaariokauppiailta ei muuten sitten kannata mielipiteitä kysyä, sillä niillä on oma lehmä ojassa tuossa asiassa. Myyvät vaikka kuun taivaalta jos saavat rahaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      119
      3412
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      88
      1202
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      93
      965
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe