Mahdollisuus kaksosiin?

heja

Hei, kertokaa te viisaammat,millainen mahdollisuus meillä on saada mieheni kanssa kaksoset?
Meidän suvussaei kaksosia ole, mutta mieheni äiti on kaksonen ja miehellä kaksoissisarukset. Miehen tädillä (äidin kaksoissisko) kolmetkaksoset..
Kiitos jo etukäteen!

7

1988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että..

      kaksosuus ei periydy isän kautta, paitsi EHKÄ identtiset. Ei-identtiset on taas äidistä kiinni. Itselläni on ei-identtiset syntyneet "luomuna" eikä kummankaan suvussa ainuitakaan kaksosia..

      • Odottaja79

        Ymmärrykseni mukaan kaksosuus periytyy äidin kautta ja jättää yleensä (ehkä kenties) yhden sukupolven väliin. Omalla kohdallani tämä käsitys toteutui.


      • -äiti-
        Odottaja79 kirjoitti:

        Ymmärrykseni mukaan kaksosuus periytyy äidin kautta ja jättää yleensä (ehkä kenties) yhden sukupolven väliin. Omalla kohdallani tämä käsitys toteutui.

        Ei pidä paikkaansa. Kaksoset tulee, jos on tullakseen. Minä olen kaksosista toinen ja minulla on ihan luomut kaksostytöt.

        Ja kaksosieni kummisedän työkaverilla on ollut kolme raskautta ja perhettä on aina siunattu kaksosilla. Yhdet oli masussa, toiset istui rattaissa ja ne kolmannet olivat jo oppineet kävelemään :)


    • Tuore kaksosmamma

      Olen vastikään synnyttänyt kaksoset ja asioihin tuli perehdyttyä aika lailla odotusaikana.

      Identtinen kaksosuus (=samamunaiset) ei ole periytyvää, näin kertoi Naistenklinikalla työskentelevä lääkäri valmennuksessa. Hedelmöittynyt munasolu siis jakautuu täysin sattuman oikusta tai ainakaan tiede ei ole löytänyt selitystä.

      Epäidenttinen kaksosuus (= erimunaiset) taas on periytyvää. Naisella, joka on itse erimunainen kaksonen, on n.1-2%:n (jotain tältä väliltä, en muista tarkkaan) mahdollisuus saada kaksoset. Miehellä, joka on itse kaksonen, ei luonnollisesti ole vaikutusta siihen montako munasolua hänen kumppaniltaan kerralla irtoaa, mutta erimunaisen kaksosmiehen tyttärelle kaksostaipumus periytyy.

      Prosenttiluvut ovat tietysti koko väestön tasolla ja on olemassa myös naisia, joilta irtoaa joka kierron yhteydessä kaksi munasolua, jolloin tulee näitä useampien tuplien perheitä. Ja erimunaiset eivät todellakaan aina kulje suvussa, omatkin tuplat olivat molempien sukujen ensimmäiset :)

    • Vehniäinen

      kummankaan suvussa ei ole kaksosia ollenkaan. mut kun olen jo 46-vuotias, toiveeni kaksosista toteutuu. lääkäri selitti että kaksosuuden riski/mahdollisuus kasvaa huomattavasti äidin iän kasvaessa jo 35 ikävuoden jälkeen. munasarjojen toiminta ei ole enää niin säännöllistä, voi kypsyä kaksikin munasolua kuukaudessa, eli molemmilla puolilla. eli: vanhene vain toiveikkaana.

      • tiiriäinen

        ...jos nyt ollessani 24 äitini olisi 70-vuotias. Onneksi onkin vasta 43.


      • Vehniäinen
        tiiriäinen kirjoitti:

        ...jos nyt ollessani 24 äitini olisi 70-vuotias. Onneksi onkin vasta 43.

        vaikka oman äitinsä iästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe