Hämäläinen perävaunumyyjä ehdottaa vastauksessaan seuraavaa aloittamassani viestiketjussa "Haasteellinen työntöjarrukysymys":
"Eikö jo kannata lopettaa kinastelu ja keskittyä olennaiseen; esimerkiksi nopeusrajoitusten noudattamiseen, kytkentämassojen noudattamiseen, turvalliseen lastaukseen ja kuormansidontaan jne."
Aivan loistava ehdotus!
Ymmärrän hänen tarkoittavan aihe-ehdotusluettelossaan sanalla "jne." myöskin polttoainetaloutta.
Pidän varsinkin halpojen tehdasvalmisteisten vaunujen kuormansidontarakenteita alkeellisina ja riittämättöminä.
No halpa on happa, ymmärrän. Mutta kun niissäkin on kantavuus luokkaa 500kg niin jo lain ja turvallisuuden takia kuorma on voitava sitoa asiallisesti halvassakin vaunussa.
Pienet pop-niiteillä kiinnitetyt kaljatölkin avauskahvaa muistuttavat kiinnityslenkit ovat täysin riittämättömiä kuljetettavan kappaleen sidontaan kokoluokassa 500 kg.
Karkeasti sidonnan riittävyyden suuruusluokka eteenpäin on kappaleen painovoiman verran kestoa. Itse olen sitä mieltä, että jopa yhden lenkin pitäisi kestää koko kuljetettavan kappaleen paino (esim. yhden liinan irtoaminen ei saa aiheuttaa koko sidonnan pettämistä). Käytännön tilanteissa eteenpäin pitävä sidontavaatimus (tässä esim. 500kg) on useinmiten sidonta kahteen sidontapisteeseen 1 vas. ja 1 oik.puolella, minkä johdosta lujuusvaatimus pisteelle on vähintäänkin 250 kg ("massana ilmoitettuna" niinkuin asiantuntijatkin todellisuudessa puhuvat).
Jos esim. halvassa kantavuudeltaan 500 kg:n vaunussa on 500 kg laatikko sidottuna ja sitten nostorilla nostetaan perävaunu roikkumaan aisa alaspäin niin jokainen ymmärtää mitä ohuelle laitamateriaalille ja siihen niitatuille oluttölkin avauskahvoille tapahtuu kun liinat yrittää pitää kappaletta vaunussa.
Sitten sidontaan liittyy polttoainetalous. Jos esim. läskirenkainen mönkijä laitetaan vaunuun huonolla sidonnalla niin mönkijän renkaiden jatkuva jousto kuljetuksen aikana nostaa polttoaineen kulutusta. Tämänkin takia sidontalenkkien tulisi olla niin vahvoja, että "mönkijä" voitaisiin sidonnalla vetää niin lujaa vaunun pohjaa vasten, että kumien jousto olisi kiristetty niin piukkaan, että kumit eivät käytännössä pääse joustamaan, minkä johdosta energiaa ei kulu jatkuvaan kumin pumppaamiseen.
Nämä pumppaavat joustavat kuljettavat tavarat ovat muutenkin liinoille lähes mahdottomia sidottavia. Pumpausliike on niin voimakasta ja liina usein huonossa kulmassa voimaan nähden, että liina pyrkii venymään ja lopulta se pääsee koukuistaan karkuun. Varsinkin raskaankaluston laveteissa tämä on erittäin merkittävä asia otettavaksi huomioon sidontaa tehtäessä.
Epäasiallinen sidonta nostaa kulutusta
11
1562
Vastaukset
- Totisen kyllästynyt
Tässä Sinulle toinen totuus:
Pidän erittäin kalliiden pick up autojen kuormansidontarakenteita alkeellisina ja riittämättöminä. Pidän myös kovin monien kovin kalliitten pakettiautojen kuormasidontarakenteita alkeellisin ja riittämättöminä.
Onko elämässäsi muuta tarkoitusta ja päämäärää kuin tehdasvalmisteisuuden mollaaminen? Aivan erityisesti tehdasvalmisteisten perävaunujen mollaaminen.
Kapeakatseisuuttasi ja yleistä rajoittuneisuuttasi, etten sanoisi vainoharhaisuuttasi, kuvaa parhaiten se, että listastasi unohtui kokonaan se asia jossa eniten lakia rikotaan: nopeusrajoitusten noudattaminen.
Kokeilehan saisitko nämä lähes säännönmukaiset huomattavat perävaunuyhdistelmine ylinopeudet jotenkin tehdasvalmisteisuuden syyksi. Erittäin paljon moottoriteillä ajavana tiedän, että henkilöauton ja jarruttoman perävaunun yhdistelmällä yleensä posotetaan 100 - 120 km/h, joskus kovempaakin.
Miten arvelet sen vaikuttavan kulutukseen?
Tuskinpa kymmenkunta perävaunumiestä pysäyttänyt poliisipartio tässä muutama päivä sitten polttoainekulutuksesta ko. autoilijoiden kanssa keskusteli.
Eikä tehdasvalmisteisuudesta. - Sillä vippaa pahasti
Älkääs vastakko tolle alottajalle. Sillä vippaa pahasti, eikä sillä ole ku yks ajatus: kukaa muu ei tiedä mitään.
Eikä se pysy asias hetkeekään. Pahasti vippaa ukolla. - Sidonnan ammattilainen
Juu, on se kauheen tärkeetä toi sidonta polttoaineen kulutuksen kannalta.
Vissiin kuitenkin nopeuden pudottaminen 5 km/h vaikuttaa rutkasti enempi kun mönkijän pumppaavat renkaat.
Hauska seurata noin hupaisan hepun juttuja. Sillä on varmaan tosi kivaa, joten annetaan toki äijä naatiskella, eiks vaan!- ABCDE
Kommentti ensin:
Tosta polttoaineen kulutuslisästä voidaan olla montaa mieltä, mutta esim. raskaalla kalustolla kuljetettaessa läskirenkaiset työkoneet lavetilla koko ajan ilmakumirengasta pumppaillen syövät tietenkin myös osansa käytettävissä olevasta tehosta. Esim. nopeuden kiihdytyksessä ilmiön huomaa selvästi esim. silloin kun lähtee ohittamaan hitaan ajoneuvon perästä ja siirtyy toiselle kaistalle alkaa kuorma keskiviivan yliheitoissa vaappua ja tehoa häviää selvästi. Ohitus vaikeutuu kun kiihtymismatka on muutenkin huomattavan pitkä.
Mutta tässä sinulle kysymys:
Mitä mieltä ammattilaisena olet kun esim. henkilöautoja sidotaan siten, että takavanteesta lähtee liina etualaviistoon? Kyseessähän on akseli, jota ei voi lukita vaihteella eikä käsijarrukaan usein ole kovinkaan kummoinen. - ei kannat vastata
ABCDE kirjoitti:
Kommentti ensin:
Tosta polttoaineen kulutuslisästä voidaan olla montaa mieltä, mutta esim. raskaalla kalustolla kuljetettaessa läskirenkaiset työkoneet lavetilla koko ajan ilmakumirengasta pumppaillen syövät tietenkin myös osansa käytettävissä olevasta tehosta. Esim. nopeuden kiihdytyksessä ilmiön huomaa selvästi esim. silloin kun lähtee ohittamaan hitaan ajoneuvon perästä ja siirtyy toiselle kaistalle alkaa kuorma keskiviivan yliheitoissa vaappua ja tehoa häviää selvästi. Ohitus vaikeutuu kun kiihtymismatka on muutenkin huomattavan pitkä.
Mutta tässä sinulle kysymys:
Mitä mieltä ammattilaisena olet kun esim. henkilöautoja sidotaan siten, että takavanteesta lähtee liina etualaviistoon? Kyseessähän on akseli, jota ei voi lukita vaihteella eikä käsijarrukaan usein ole kovinkaan kummoinen.Siis en vastaa. Sun jutut on kyllä niin tyhmiä.
- Jymppä
ABCDE kirjoitti:
Kommentti ensin:
Tosta polttoaineen kulutuslisästä voidaan olla montaa mieltä, mutta esim. raskaalla kalustolla kuljetettaessa läskirenkaiset työkoneet lavetilla koko ajan ilmakumirengasta pumppaillen syövät tietenkin myös osansa käytettävissä olevasta tehosta. Esim. nopeuden kiihdytyksessä ilmiön huomaa selvästi esim. silloin kun lähtee ohittamaan hitaan ajoneuvon perästä ja siirtyy toiselle kaistalle alkaa kuorma keskiviivan yliheitoissa vaappua ja tehoa häviää selvästi. Ohitus vaikeutuu kun kiihtymismatka on muutenkin huomattavan pitkä.
Mutta tässä sinulle kysymys:
Mitä mieltä ammattilaisena olet kun esim. henkilöautoja sidotaan siten, että takavanteesta lähtee liina etualaviistoon? Kyseessähän on akseli, jota ei voi lukita vaihteella eikä käsijarrukaan usein ole kovinkaan kummoinen.Jos etuakseli on kunnolla kiinni, ja sellaisilla kuormansidontalenkeillä kuin itse toivot, niin tarvitseeko taka-akselia sen paremmin edes kiinnittää kuin yhdellä liinalla vanteista etualaviistoon? Ei tarvitse.
Mutta mitä jos sen sitoisi siten, että taka-akselista lähtee etualaviistoon yksi liina, ja taka-alaviistoon toinen. Mahtaisiko silloin pysyä?
Ja totta, että pumppaus kuluttaa energiaa, mutta toisaalta vaakakupissa painaa se, että muovisia laitteita on hankala rutistaa helvetin lujaan lattiaan kiinni rikkomatta mitään, aikaa kuluu ja edut vähintäänkin kyseenalaiset. Kyllä energiaa kuluu, mutta ehkä voisi ensin vaikka kuski tiputtaa henkilökohtaista painoaan, niin yhdistelmän kokonaismassa tippuu, samoin kuin kulutus. - ABCDE
Jymppä kirjoitti:
Jos etuakseli on kunnolla kiinni, ja sellaisilla kuormansidontalenkeillä kuin itse toivot, niin tarvitseeko taka-akselia sen paremmin edes kiinnittää kuin yhdellä liinalla vanteista etualaviistoon? Ei tarvitse.
Mutta mitä jos sen sitoisi siten, että taka-akselista lähtee etualaviistoon yksi liina, ja taka-alaviistoon toinen. Mahtaisiko silloin pysyä?
Ja totta, että pumppaus kuluttaa energiaa, mutta toisaalta vaakakupissa painaa se, että muovisia laitteita on hankala rutistaa helvetin lujaan lattiaan kiinni rikkomatta mitään, aikaa kuluu ja edut vähintäänkin kyseenalaiset. Kyllä energiaa kuluu, mutta ehkä voisi ensin vaikka kuski tiputtaa henkilökohtaista painoaan, niin yhdistelmän kokonaismassa tippuu, samoin kuin kulutus.Kirjoituksellani tarkoitin lähinnä tapausta, jossa liinat ovat vanteen raossa siten, että jos pyörän pyörimistä ei voida varmuudella lukita niin sidonnan arvo on nolla.
Sen sijaan esim. neliveto traktori NELOVETO PÄÄLLÄ, käsijarru kiinni ja pieni vaihde päällä niin on aivan varmaa, että pyörä ei voi pyörähtää joten vanteesta sitominen on mitä mainioin paikka.
Toisaalta olen jotakuinkin varma, että vaikka traktori olisikin helppo sitoa asiallisesti kaikine etuvetoineen, käsijarruineen ja pienine vaihteineen niin uskaitaisin melkein lyödä vetoa, että monet traktorikuljetukset perustuvat huonoon käsijarruun vain takapyörissä.
Esim. sellaista sidontaa en ymmärrä lainkaan, että liina kirtää ison takapyörän kulutuspintaa pitkin lavaan. Mitä tälläisen liínan on tarkoitus pitää? Hyvä ettei tuuli vie mennessään.
On pitänyt monta kertaa kysyä liikkuvalta poliisilta vaativatko ne liinakiinnityksen taaksepäin esim. traktorikuljetuksiin. Jos lavetissa on lankku pohja ja kaikki pyörät ovat takuuvarmasti lukossa niin periaatteessa kumin ja puun välisen kitkan pitäisi hyvinkin riittää taakse suuntaiseen sidontaan (vaatimus 50% painosta), vaikka se onkin vähän järjenvastaista.
Nämä ovat kuitenkin kysymyksiä, joihin harvoin saa vastausta esim. poliisilta. Jos tien päällä tulee ongelmia niin poliisia pitää vaatia osoittamaan esim. kokeella riittääkö kitka pitämään puolet painosta. Eiköhän se jää siihen siltä kertaa... - Sun höpinöihis kyllästynyt
ABCDE kirjoitti:
Kirjoituksellani tarkoitin lähinnä tapausta, jossa liinat ovat vanteen raossa siten, että jos pyörän pyörimistä ei voida varmuudella lukita niin sidonnan arvo on nolla.
Sen sijaan esim. neliveto traktori NELOVETO PÄÄLLÄ, käsijarru kiinni ja pieni vaihde päällä niin on aivan varmaa, että pyörä ei voi pyörähtää joten vanteesta sitominen on mitä mainioin paikka.
Toisaalta olen jotakuinkin varma, että vaikka traktori olisikin helppo sitoa asiallisesti kaikine etuvetoineen, käsijarruineen ja pienine vaihteineen niin uskaitaisin melkein lyödä vetoa, että monet traktorikuljetukset perustuvat huonoon käsijarruun vain takapyörissä.
Esim. sellaista sidontaa en ymmärrä lainkaan, että liina kirtää ison takapyörän kulutuspintaa pitkin lavaan. Mitä tälläisen liínan on tarkoitus pitää? Hyvä ettei tuuli vie mennessään.
On pitänyt monta kertaa kysyä liikkuvalta poliisilta vaativatko ne liinakiinnityksen taaksepäin esim. traktorikuljetuksiin. Jos lavetissa on lankku pohja ja kaikki pyörät ovat takuuvarmasti lukossa niin periaatteessa kumin ja puun välisen kitkan pitäisi hyvinkin riittää taakse suuntaiseen sidontaan (vaatimus 50% painosta), vaikka se onkin vähän järjenvastaista.
Nämä ovat kuitenkin kysymyksiä, joihin harvoin saa vastausta esim. poliisilta. Jos tien päällä tulee ongelmia niin poliisia pitää vaatia osoittamaan esim. kokeella riittääkö kitka pitämään puolet painosta. Eiköhän se jää siihen siltä kertaa...Sä se sitten jaksat höpöttää asioista joista et tiedä mitään. Kuorman sidonnasta on erittäin tarkat säädökset, ja sun kitkajutuillas voi pyyhkiä sanonkoma mitä.
Koitas katto miten ammattimaisissa ajoneuvokuljetuksissa autot sidotaan. Kattele vaikka SE Mäkisen kuljetusvehkeitä. Opit jotain. - ABCDE
Sun höpinöihis kyllästynyt kirjoitti:
Sä se sitten jaksat höpöttää asioista joista et tiedä mitään. Kuorman sidonnasta on erittäin tarkat säädökset, ja sun kitkajutuillas voi pyyhkiä sanonkoma mitä.
Koitas katto miten ammattimaisissa ajoneuvokuljetuksissa autot sidotaan. Kattele vaikka SE Mäkisen kuljetusvehkeitä. Opit jotain.Ajoneuvoasetus 45§
Kuorman varmistaminen
1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden, kun kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 10 m/s2, tai sivulle tai taaksepäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 5 m/s2.
2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
3. Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, jos on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.
48 §
Kuorman sitominen
1. Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60° kulmassa vaakatasoon nähden. Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten.
2. Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä, ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.
3. Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa se on sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin kolme metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta. Jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, sen tulee nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.
4. Kontti, jota ei voida lukita konttilukoilla, on sidottava vähintään neljällä sidoksella ylä- tai alakulmakiinnittimistä sekä tarvittaessa tuettava kuormakoriin.
5. Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidosten nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivulle ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta. - on pitkä matka
ABCDE kirjoitti:
Ajoneuvoasetus 45§
Kuorman varmistaminen
1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden, kun kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 10 m/s2, tai sivulle tai taaksepäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 5 m/s2.
2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
3. Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, jos on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.
48 §
Kuorman sitominen
1. Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60° kulmassa vaakatasoon nähden. Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten.
2. Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä, ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.
3. Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa se on sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin kolme metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta. Jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, sen tulee nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.
4. Kontti, jota ei voida lukita konttilukoilla, on sidottava vähintään neljällä sidoksella ylä- tai alakulmakiinnittimistä sekä tarvittaessa tuettava kuormakoriin.
5. Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidosten nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivulle ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta.Mittee se tuo nimellismitta tarkoittaa?
- Pipon alkaa sulla vikaa
ABCDE kirjoitti:
Ajoneuvoasetus 45§
Kuorman varmistaminen
1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden, kun kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 10 m/s2, tai sivulle tai taaksepäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 5 m/s2.
2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.
3. Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, jos on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.
48 §
Kuorman sitominen
1. Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60° kulmassa vaakatasoon nähden. Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten.
2. Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä, ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.
3. Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa se on sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin kolme metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta. Jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, sen tulee nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.
4. Kontti, jota ei voida lukita konttilukoilla, on sidottava vähintään neljällä sidoksella ylä- tai alakulmakiinnittimistä sekä tarvittaessa tuettava kuormakoriin.
5. Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidosten nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivulle ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta.Sulla on pipon alla pahasti vikaa. Pakonomainen tarve olla oikeassa ja tietää kaikki, minkä tueksi aina heität jonkun lainauksen jostain.
Sirpaletiedolla ei kuitenkaan pärjää. Eikä sillä että aina kiemurtelee irti olennaisesta.
Ihan tosi, mene lääkäriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1062650Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen202225Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663991774- 1131580
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1641312Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2731124- 711014
- 80984
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920