Riittääkö kellarilliseen taloon johon tulee varsinaisia huoneita pelkkä patolevy vai vaatiiko se myös kermin tai jopa molemmat????? Maaperä ei ole märkä.
Bitumikermi vs patolevy
5
7125
Vastaukset
- Pera
Patolevyn idea on päästää sokkeli "hengittämään", mahdollisen kosteuden haihtumaan. Jos seinän takana on huoneita, pitäisi kosteuden imeytyminen seinään estää.
- nm hm
Onko radonia?
Millainen kellari?
Mutta, jos kellarista tulee täyslämmin, niin sitten ainakin bitumi ( mielellään ainakin sen verran sopivaa eristettä tai se patolevy, että bitumi on suojassa teräviltä kiviltä) tai muu täysin vesi- ja radontiivis ratkaisu.
Ja sisäpuolelle ei sitten vissiin kannattaisi vedenpitävää kalvoa (lateksimaalia tai ainakaan märkätilan kosteuseristystä) laittaa ilman tuuletusrakoa...? Nimittäin se seinähän kuivuu sisäänpäin, ja sitä ei saa estää. - bitumi on vanhaa
Ehdottomasti patolevy. Bitumisively on vanhaa tekniikkaa. Oikein tehtynä patolevy on hyvä. Noudatat prikulleen valmistajan ohjeita niin saat hyvän eristyksen kellarin ulkopuolelle.
Älä sorru sitten halpisversioihin. Alaosassa anturan
yläosa oikaistaan/viistetään ulospäin kallelleen johon sen kuivuttua tulee kylmäsivelyaine ja siihen liimataan kermi joka nostetaan n. 15 cm sokkeliin.
Sokkeli pitää olla puhdas ja tasainen eli koloja ei saa olla koska mikä tahansa eriste rikkoutuu ajan myötä kun siihen kohdistuu maanpaine. Merkkaa sokkelin yläpäähän korkeus mihin patolevyn pitää ulottua min 5 cm maanpinnan yläpuolelle. Yläreunaan patolvylista. Listan voi pinnoittaa/maalata sokkelin väriin niin se ei erotu häiritsevästi.Suojaa anturan päällä oleva kermi pehmeällä polystyreenimatolla. Tällöin se ei täyttövaiheessa vaurioidu. Käytä täyttömateriaalina karkeaa singelia raekoko n.8-30. Tee routaeristys patolevyä vasten joka suojaa sen samalla kun täytät vierustan. - on märkää
eli varminta on laittaa sively alle ja paistettu kermi pintaan ja suojata em patolevyllä.
- suunnittelemassa
Minulla asian ratkaisi tarvittava radon-suojaus. Kellari on suojattava kaasuilta, jos on syytä epäillä maaperässä olevan radonia. Patolevy ei auta, vaikka meillä maaperä olisi antanut myöten. Siis bitumikermi ulkopuolelle, joka myös tarkoittaa, että sisäpuolisen seinän on oltava hengittävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703