Ajokortista

Epi-Inkeri

Minulla oli monen vuoden jälkeen suuri kohtaus, lääkäri on vasta kesäkuussa.
Silloin kai otetaan ajokortti vuodeksi pois vai onko teiltä otettu?

Olen töissä kahdessa firmassa joista tulee kokopäiväinen työ. Toisen voi kyllä hoitaa ilman ajokorttia mutta toista ei?
Ei kai sitä vaan toisesta työpaikasta voi olla sairaslomalla ja toisesta jatkaa.

Onko kokemusta ja oletko menettäneet ajokortin?

19

2945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nikitönnä

Tietääkö lääkäri, et sulla on ajokortti? Jos ei tiedä, älä kerro sitä. Jos kysyy, sanot, ettei sulla ole ajokorttia. Ei se ala asiaa penkomaan.

• Epi-Inkeri

Ei minulta ole koskaan kyllä kysytty ajokortista mitään. Olen aina saanut ajaa.

Entäs, jos ajan kolarin?

• Epi-Inkeri kirjoitti:

Ei minulta ole koskaan kyllä kysytty ajokortista mitään. Olen aina saanut ajaa.

Entäs, jos ajan kolarin?

kolarin niin yleensä vakuutus ei sitten korvaa. Jos nyt sait uuden kohtauksen niin muistaakseni siitä ei tule koko vuoden ajokieltoa. Katsele vanhoista ketjuista ja epilepsialiiton sivuilta. Lääkityksen noston jälkeinen ajokielto ei ole se vuosi. Suosittelen kuitenkin menemään pykälien mukaan ja keskustele neurologisi kanssa tästä ajoasiasta. Varsinaisesti ajokorttia ei oteta pois vaan ajolupa peruutetaan. Terveisin MLL

• oppaasta

Epilepsia ja ajokortti

Yksittäisen epileptisen kohtauksen saaneelle määrätään jo päivystysyksikössä ajokielto ja hänet ohjataan neurologille jatkotutkimuksiin. Kohtauksen silminnäkijäkuvauksen, EEG:n ja laboratoriokokeiden avulla selvitetään, onko kyse epileptisestä kohtauksesta ja mahdollisesti epilepsiasta. Mikäli henkilöllä ei todeta epilepsiaa, kohtaus ei ole johtunut aivojen sairaudesta tai vammasta eikä lääkitystä tarvita, kohtauksen jälkeinen ajokielto kestää kolme kuukautta.

Jos epilepsia todetaan, voidaan henkilölle myöntää lupa kuljettaa moottoriajoneuvoa yksityisesti (ajokorttiluokat T, A1, A, B ja AE, BE), kun henkilö on ollut kohtaukseton 12 kuukautta.

Ajokyky arvioidaan aina yksilöllisesti ja ajoluvan saanti edellyttää, ettei henkilöllä ole muita esteitä ajoluvan saannille johtuen esim. epilepsian aiheuttaneesta perussairaudesta. Etenevä aivosairaus saattaa merkitä pitempääkin ajokieltoa, jonka arvioi neurologi.

Jos epilepsiaa sairastava saa kohtauksen yli kolmen vuoden tauon jälkeen, ajokielto kestää 6 kk edellyttäen että lääkitystä tehostetaan kohtauksen jälkeen.

Osalla epilepsiaa sairastavista lääkitys voidaan lopettaa potilaan oltua vähintään kolme vuotta kohtaukseton. Jos lääkitys lopetetaan vähitellen neurologin ohjauksessa yli kolmen vuoden kohtauksettomuuden jälkeen, ajamisessa ei tarvitse pitää taukoa.

Lääkityksen lopettaminen saattaa aiheuttaa kohtauksen, joista suurin osa ilmenee vuoden sisällä. Tällaisen kohtauksen jälkeen riittää 1 kk:n ajokielto, jos lääkitys aloitetaan uudelleen. Kuukauden ajokielto lasketaan sen ajan lisäksi, jonka vie kun lääkitys on saatu tehokkaalle tasolle.

Suomessa noudatetaan kuorma- ja linja-autojen, raskaampien ajoneuvoyhdistelmien sekä ammattimaisen henkilöliikenteen kuljettajien kohdalla EU-direktiiviä ajokortin haltijan terveydellisistä edellytyksistä.

Jo yksikin epileptinen kohtaus aiheuttaa pysyvän esteen ammattimaisen henkilöliikenteen harjoittamiselle ja raskaiden ajoneuvojen kuljettamiselle. Ammattimaisella henkilöliikenteellä tarkoitetaan esimerkiksi taksinkuljettajia, joiden on hankittava AB-korttinsa lisäksi ammattiajolupa, jonka hakijan on täytettävä raskaan liikenteen ajokortin myöntämiselle asetetut terveysvaatimukset.

Ammattikuljettajat ajavat huomattavasti enemmän kuin yksityiset eivätkä voi kieltäytyä ajosta huonoon oloon vetoamalla. Raskaat ajoneuvot aiheuttavat kolarissa enemmän vahinkoa. Henkilöliikenteen kuljettajilla kuten taksin tai ambulanssinkuljettajilla on matkustajia.

Poikkeuksen muodostavat tilanteet, joissa kohtauksen on aiheuttanut jokin ulkoinen tekijä, joka pystytään tulevaisuudessa erittäin todennäköisesti eliminoimaan. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista. Ammattiautoilijalla esimerkiksi poikkeuksellisen valvomisen aiheuttama kohtaus ei ole tulevaisuudessa poistettavissa oleva tekijä. Väsymyksen aiheuttama kohtaus johtaa pysyvään ammattiautoilukieltoon. Sama koskee alkoholin käytön jälkeistä epileptistä kohtausta.

Mikäli henkilö on aiempina vuosina saanut silloisen käytännön mukaan ajoluvan, eikä uusia kohtauksia ole tullut, ajamista ei tule kieltää pelkästään sillä perusteella että ohjeistot ovat tiukentuneet.

Myös lapsena ilmenneet epileptiset kohtaukset muodostavat pysyvän esteen raskaiden ajoneuvojen kuljettamiselle ja ammattimaisen henkilöliikenteen harjoittamiselle. Poikkeuksena ovat lapsuusiän yksinkertaiset kuumekouristukset, jotka eivät lisää riskiä sairastua aikuisena epilepsiaan.

Koska yksittäinenkin epileptinen kohtaus estää ammattikuljettajaa harjoittamasta ammattiaan, neurologin kanssa on keskusteltava ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuuksista jo epilepsiaselvittelyjen käynnistyessä. On hyvä tietää että epileptinen kohtaus tai epilepsia estää toimimisen vain muutamissa ammateissa, joten monissa tapauksissa eläke ei ole mahdollinen. Uudelleenkoulutus ammatillisena kuntoutuksena on ensisijainen toimenpide.

Kuljettaja on vastuussa kuljettamastaan ajoneuvosta ja mahdollisista matkustajista. Vaikka epilepsiakohtauksia ei olisi ollut vuoteen, ajoluvan saaneella on edelleen epilepsia ja kohonnut riski saada kohtauksia. Lääkkeet on otettava säännöllisesti. Auton rattiin ei tulisi lähteä väsyneenä, huonosti syöneenä tai jos lääkityksiä on juuri muutettu.

Suomen lainsäädäntöön tuli syksyllä 2004 uusi määräys, joka velvoittaa lääkärin ilmoittamaan potilaansa ajokykyyn vaikuttavista sairauksista ajokorttiviranomaiselle todetessaan ajokorttiluvan hakijan tai ajo-oikeuden haltijan terveydentilan muuten kuin tilapäisesti heikentyneen siten, ettei hän enää täytä ajokortti-luvan myöntämisen edellytyksenä olevia terveysvaatimuksia. Ennen ilmoituksen tekemistä potilaalle on kerrottava velvollisuudesta ilmoituksen tekemiseen ja terveydentilan vaikutuksesta ajokykyyn.

Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan kolme tai useampia kohtauksia ammattikuljettajalla aiheuttaa ilmoitusvelvollisuuden. Samoin sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaan lääkärin on tehtävä ilmoitus yksityisajokortin saaneesta potilaasta, jos epilepsia on hoidosta huolimatta aiheuttanut vähintään kahden vuoden ajokyvyttömyyden.

• Epi-Inkeri

Minut vietiin kohtauksen aikana ensiapuun, näin lääkärin eikä ajokortista ollut mitään puhetta. Sanottiin vaan, että tulee aika neurolle ja se tuli tänään ja on kesäkuussa.

Minulla ei ole sairaslomaa, enkä voi siinä toisessa työssä olla ilman ajokorttia.

• Sopeutukaa
        Epi-Inkeri kirjoitti:

Minut vietiin kohtauksen aikana ensiapuun, näin lääkärin eikä ajokortista ollut mitään puhetta. Sanottiin vaan, että tulee aika neurolle ja se tuli tänään ja on kesäkuussa.

Minulla ei ole sairaslomaa, enkä voi siinä toisessa työssä olla ilman ajokorttia.

Sopeutua tilanteeseen ja olla ajamatta autoa ky aiheesta voidaan aloittaa keskustelua mikä on epiläisten moraali ?.

• nimettömästä tähän
        Epi-Inkeri kirjoitti:

Ensiavussa ei kyllä todellakaan lääkäri panosta lainkaan siihen ajokortti asiaan. Minulta kysyttiin tarvinko sairaslomaa kun sain ensimmäisen kohtauksen, sanoin en. ajoluvista ei ollut mitään puhetta ja olin alalla jossa käytän moottoriajoneuvoa työni puolesta. sain vasta kuukausia myöhemmin ajokiellon lääkäriltä neuropolilla.

Epi-Inkeri VARAUDU ajokieltoon, sitä ei ole kukaan sanonut mutta käytännössä sinulla on se. älä puhu töissä vielä mitään koska sitten kun joudut sairaslomalle kun et voi ajaa saat sairaslomalta palkan. yksi mitä voit tehdä on että soitat neurologille ja sanot että joudut ajamaan työsi takia, uskon että aika tulee nopeammin.

Mutta töissä älä puhu, saat potkut tms mutta jos joudut sairaslomalle pomo ei voi mitään. voit järkätä itsesi aikaisemmin jo sairaslomalle ja työnantajasi voi yrittää järjestää muita töitä sitten. Totuus on se että et saisi ajaa nyt mutta koska sitä ei ole kirjattu mihinkään niin olet vaikeassa tilanteessa. ota yhteys neuropoliin pikaisesti. Tai aja autoa kunnes ne rämäyttää ajokiellon siellä päälle kun menet sovittuun käyntiin sinne.

muista vain että neuropolilta kun lähdet niin et saa enää ajaa. sinne mennessä vielä saat lainmukaan koska sitä ei ole vielä kielletty.

• autoillessa
        Sopeutukaa kirjoitti:

Sopeutua tilanteeseen ja olla ajamatta autoa ky aiheesta voidaan aloittaa keskustelua mikä on epiläisten moraali ?.

Talentti: Hurjapää f.Ainty & Deva

mä oon hurjapää vaik kurja sää ni luja ratist ote
        mä tuun lujaa täält, et pärjää lasis lukee kalis concept
        eli parempaan et pysty, et sä pysy tänää pystys
        mä kai ratin taakse synnyin enkä häviämään tyydy !

....ja kortit kuivuu....

http://www.youtube.com/watch?v=SR10kE1yxWg&feature=related

• Hugo.

Tai edes suomeksi liirumlaarumin lisäksi. Kerro vaikka, että miten todellisuudessa sovelletaan.

• Hugo.
        autoillessa kirjoitti:

Talentti: Hurjapää f.Ainty & Deva

mä oon hurjapää vaik kurja sää ni luja ratist ote
        mä tuun lujaa täält, et pärjää lasis lukee kalis concept
        eli parempaan et pysty, et sä pysy tänää pystys
        mä kai ratin taakse synnyin enkä häviämään tyydy !

....ja kortit kuivuu....

http://www.youtube.com/watch?v=SR10kE1yxWg&feature=related

Hei kelaa:) ja anna renkaisen palaa ja näytä muille takavaloja.

Hiphopin ystävä.

• Hugo.
        nimettömästä tähän kirjoitti:

Ensiavussa ei kyllä todellakaan lääkäri panosta lainkaan siihen ajokortti asiaan. Minulta kysyttiin tarvinko sairaslomaa kun sain ensimmäisen kohtauksen, sanoin en. ajoluvista ei ollut mitään puhetta ja olin alalla jossa käytän moottoriajoneuvoa työni puolesta. sain vasta kuukausia myöhemmin ajokiellon lääkäriltä neuropolilla.

Epi-Inkeri VARAUDU ajokieltoon, sitä ei ole kukaan sanonut mutta käytännössä sinulla on se. älä puhu töissä vielä mitään koska sitten kun joudut sairaslomalle kun et voi ajaa saat sairaslomalta palkan. yksi mitä voit tehdä on että soitat neurologille ja sanot että joudut ajamaan työsi takia, uskon että aika tulee nopeammin.

Mutta töissä älä puhu, saat potkut tms mutta jos joudut sairaslomalle pomo ei voi mitään. voit järkätä itsesi aikaisemmin jo sairaslomalle ja työnantajasi voi yrittää järjestää muita töitä sitten. Totuus on se että et saisi ajaa nyt mutta koska sitä ei ole kirjattu mihinkään niin olet vaikeassa tilanteessa. ota yhteys neuropoliin pikaisesti. Tai aja autoa kunnes ne rämäyttää ajokiellon siellä päälle kun menet sovittuun käyntiin sinne.

muista vain että neuropolilta kun lähdet niin et saa enää ajaa. sinne mennessä vielä saat lainmukaan koska sitä ei ole vielä kielletty.

Ei nyt noin itsekkäitä voi olla, että jos riski saada kohtaus on, niin ei autoa voi ajaa tietenkään... kun ja jos tilanne tasoittuu, niin sen jälkeen ajaa.

Viestin aloittaja vaikuttaa niin fiksulta, että hän lienee osaa tehdä oikean ratkaisun, oli se sitten mikä tahansa.

• mutta ajokielto tulee

ajokortin saaa pitää lompakossa, mutta ajaa ei saa. itse mietin kun ajokieltoon jouduin että pitääkö kortti viedä johonkin poliisille vai mitä tässä tehdään. kukaan ei ole kortin perään kysellyt ja olen ymmärtänyt että se pysyy itsellä.

ajokielloista on vähän kirjava käytäntö, varsinkin niiden pituudesta, niin monta eri lääkäriä olen nähnyt. itse olen "lusinut" ajokiellossa pian 12kk:tta taitaa tulla lisää lusittavaa, mutta tottunut tähän jo pikkuhiljaa on.

Ei kannata ajaa jos on yhtään vaaraa että saa kohtauksen. Itse en uskaltaisi enää ajaa edes ettei mitään satu.

• maalainen_

Jos ajolupa perutaan, miten työmatka järjestetään, kun ei ole julkista liikennettä. Samoin kauppareissut on mahdottomia ilman autoa. Lähin kauppa 15 km:n päässä. Saako jostain jotain kuljetusapua tai tukea?

• leptikon puoliso
        maalainen_ kirjoitti:

Jos ajolupa perutaan, miten työmatka järjestetään, kun ei ole julkista liikennettä. Samoin kauppareissut on mahdottomia ilman autoa. Lähin kauppa 15 km:n päässä. Saako jostain jotain kuljetusapua tai tukea?

Ajokielto on 12kk kouristuskohtauksesta. Tuo onkin ikävämpi tilanne jos julkista liikennettä ei ole? Asian tiimoilta kannattaisi ottaa yhteyttä Kelaan ja kenties epilepsialiittoon, josko he osaisivat neuvoa. Miehelläni on ajokielto päällä, josta hän ei tykkää lainkaan, eniten siksi että joutuu istumaan emännän kyydissä =). Hän kulkee työmatkat bussilla tai pyörällä, tosin työpaikkalääkäri neuvoi pidättäytymään myös pyörällä ajosta. Se ei lienee laissa kielletty, koska siinä aiheuttaa vaaraa pääasiassa vain itsellensä? Mieheni kuuli jostain, että jos ajokiellon aikana on osallisena kolariin, tulee kohdelluksi kuin rattijuoppo, eli kolari laitetaan leptikon piikkii...
        Minä en suosittelisi ajamaan, voiko antaa ikinä itselleen anteeksi jos saa kohtauksen ratissa jonka seurauksena joku vaikka kuolee/vammautuu. Minä varmaan toivoisin vähintään yhtä paljon kuin mieheni että hän voisi ajaa, koska itse en pidä lainkaan autolla ajamisesta, mutta en uskaltaisi päästää miestäni rattiin ennen kun takana on 12kk ilman kohtausta, odottavan aika on pitkä...ja kuskin penkki puuduttava.

• Sopeutukaa
        maalainen_ kirjoitti:

Maaseudulle järjestetään tuettua taksikyytiä mikäli julkista liikennettä ei ole eikä muita mahdollisuuksia kulkea. Täytyy vain osata hakea oikeasta paikasta tukea "bussilipun hinnalla pääsee ajelulle.

• avautukaa
        Sopeutukaa kirjoitti:

Maaseudulle järjestetään tuettua taksikyytiä mikäli julkista liikennettä ei ole eikä muita mahdollisuuksia kulkea. Täytyy vain osata hakea oikeasta paikasta tukea "bussilipun hinnalla pääsee ajelulle.

Voisit varmaan kertoa myös mistä ihmiset voivat hakea sellaista tukea eikä vain vihjailla jotain.
        sosiaalitoimesta? kelasta? ?????

Huomaan ettei sinulla ole kyllä tapana paljoa auttaa ihmisiä täällä ja asenteessasikin olisi korjattavaa. Mutta ehkä voisit tämän kerran kertoa asiasi loppuun saakka ja laskeutua meidän muiden tasolle sieltä korkeudestasi.

• Sopeutukaa
        avautukaa kirjoitti:

Voisit varmaan kertoa myös mistä ihmiset voivat hakea sellaista tukea eikä vain vihjailla jotain.
        sosiaalitoimesta? kelasta? ?????

Huomaan ettei sinulla ole kyllä tapana paljoa auttaa ihmisiä täällä ja asenteessasikin olisi korjattavaa. Mutta ehkä voisit tämän kerran kertoa asiasi loppuun saakka ja laskeutua meidän muiden tasolle sieltä korkeudestasi.

Näkyy olevan epiläisillä ajaa autoa vaikka kohtauksia olisikin. En voi todellakaan tukea teidän keskustelua esim asiasta ajaa vain vaikka lupaa ei olisikaan mikä tässäkin ketjussa taas tuli esille.
        Kela kaupungit tukee kuljetuksia milloin muuta kulkuyhteyttä ei ole. Tapauksesta riippuen meneekö korvaukset kelasta vai muodollisesti kaupungilta valtio tukee loppujen lopuksi.

• avautukaa
        Sopeutukaa kirjoitti:

Näkyy olevan epiläisillä ajaa autoa vaikka kohtauksia olisikin. En voi todellakaan tukea teidän keskustelua esim asiasta ajaa vain vaikka lupaa ei olisikaan mikä tässäkin ketjussa taas tuli esille.
        Kela kaupungit tukee kuljetuksia milloin muuta kulkuyhteyttä ei ole. Tapauksesta riippuen meneekö korvaukset kelasta vai muodollisesti kaupungilta valtio tukee loppujen lopuksi.

löytyy kelasta, sosiaalitoimesta ja valtiolta. eli maalla asuva voi pyytää kyydin lähimpään kelaan, sosiaalitoimistoon ja kirjoittaa valtiolle paikkaan X että pääsee liikkumaan.

tulihan sitä tietoa sieltä kun vähän ravistelee ;).

En tarkoittanutkaan että sinun pitäisi tukea autoilua vaan liikkumista ajokiellon aikana eli koska tunnut tietävän mistä sitä tukea liikkumiseen saa niin kertoisit siitä etkä "pihtaisi" tietoa. Juuri sairastuneella on muutenkin paljon mietittävää joten pienikin apu ja neuvo on hyvä tällaisessa tilanteessa.

kanssa "sopeutujana" voisit ehkä hieman auttaa muitakin kun kerran tietoa omaat, eihän se ole pakko, mutta olisi varmaan kiitollinen ollut jo alussa kyselijä miten pääsee liikkumaan jos olisit kertonut mistä kyytiapua voi kysellä.

Tuntuu että sairautesi on sinulle itsellesi aika kiperä paikka koska suhtautumisesi kaikkeen tuntuu olevan jotenkin ylimielistä ja "V-tyylistä" muita kohtaan. Pyydän anteeksi mikäli erehdyn, mutta näin kirjoituksesi voi tulkita.

• Sopeutukaa
        avautukaa kirjoitti:

löytyy kelasta, sosiaalitoimesta ja valtiolta. eli maalla asuva voi pyytää kyydin lähimpään kelaan, sosiaalitoimistoon ja kirjoittaa valtiolle paikkaan X että pääsee liikkumaan.

tulihan sitä tietoa sieltä kun vähän ravistelee ;).

En tarkoittanutkaan että sinun pitäisi tukea autoilua vaan liikkumista ajokiellon aikana eli koska tunnut tietävän mistä sitä tukea liikkumiseen saa niin kertoisit siitä etkä "pihtaisi" tietoa. Juuri sairastuneella on muutenkin paljon mietittävää joten pienikin apu ja neuvo on hyvä tällaisessa tilanteessa.

kanssa "sopeutujana" voisit ehkä hieman auttaa muitakin kun kerran tietoa omaat, eihän se ole pakko, mutta olisi varmaan kiitollinen ollut jo alussa kyselijä miten pääsee liikkumaan jos olisit kertonut mistä kyytiapua voi kysellä.

Tuntuu että sairautesi on sinulle itsellesi aika kiperä paikka koska suhtautumisesi kaikkeen tuntuu olevan jotenkin ylimielistä ja "V-tyylistä" muita kohtaan. Pyydän anteeksi mikäli erehdyn, mutta näin kirjoituksesi voi tulkita.

Kyllähän minä sen kerroin mistä apua saa kuten itsekkin totesit sanomastani mikäli vieläkään ei selvinnyt aloita kelasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67