Millon sopiva

aika kastetilaisuuteen?

Odotan esikoistani ja kohta se odotettu päivä on edessä. Haluaisin tietää montako viikkoa tai kuukautta on sopivaa odottaa ennen kuin järjsestää kastetilaisuuden? Kummit olen jo valinnut ja odotan sopivaa hetkeä pyytää heitä kummeiksi.
Myös sellaisesta asiasta kysyisin kun sattui ystävälle näin. Hänet oli pyydetty serkkunsa kummiksi ja pari viikoa ennen kastetilaisuutta tuli postissa vanhempien tekemä toivelista lahoijsta lapselleen. Kysyisin, onko tämä tapa tavallinen, että vanhemmat voivat toivoa mitä omalle lapselle kummit ostavat ja tuovat kummilahjaksi? Itse en tiedä jos kehtaisin sellaista tehdä, koska eikö se kummin antama lahja tulee olla hänen omalla sydämmellä valittu lahja omalle kummilapselle.
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!

8

1574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      vauva n.2kk kun ristiäiset pidetään.En ole kuullut ketään vanhempia jota olis "toivelistan" tehnyt.Meillä aina kuitenkin sovittu et kuka kummeista kummilusikan ostaa koska sen olen aina muksuille halunnut...muut ostaa mitä haluaa...t.Neljän mutsi

    • perinteisesti

      sylikummi ostaa kummilusikan (ja kun lapsi aikanaan pääsee ripille, niin ristin). Näin on ollut myös omien kummilasteni sekä omien lasteni kohdalla. Mutten ei ole mitään toivelistoja tms ollut.

    • ap.

      että minkälainen kulho tulee olla kastekulhona? käykö ihan tavallinen lasinenkulho vai pitääkö erikseen ostaa sellaisen sopivan? kiitos vastauksista kummilahjaan liittyvästä kysymyksistä.

      • perinnekulho

        Niin, meillä kastekulho on kulkenut suvussa pitkään, esikoiselta esikoiselle, mutta nyt se meni rikki:( Olen kuullut, että jotkut ostavat uuden, hiukan tavallista kulhoa hienomman, mutta jotkut kuulemma käyttävät ihan tavallisiakin kulhoja. Oisiko asia sitten miten itse tykkää??


      • läpnäkyvä kulho
        perinnekulho kirjoitti:

        Niin, meillä kastekulho on kulkenut suvussa pitkään, esikoiselta esikoiselle, mutta nyt se meni rikki:( Olen kuullut, että jotkut ostavat uuden, hiukan tavallista kulhoa hienomman, mutta jotkut kuulemma käyttävät ihan tavallisiakin kulhoja. Oisiko asia sitten miten itse tykkää??

        käy...ehkä n.30cm läpimitta sopiva.meillä 3 ristiäistä ollu kotona ja sillon oma "kippo". nyt viimeks oli seurakunnalla nii ne laitto siellä kastepöydän valmiiks ja siinä oli kulhokin..


    • 4:n äiti

      Meillä on kaksi ekaa kastettu 5 viikon ikäisinä, kolmas pikkuisen nuorempana, ja neljäs melkeen 2 kk ikäisenä.

      Nimi pitää ilmoittaa väestörekisteriin 2 kk ikään mennessä, joten jos kastejuhlan pitää kovin paljon sitä myöhemmin, pitää nimi ilmoittaa ensin itse maistraattiin, ja kastavalle papille pitää sitten ilmoittaa että nimi on jo rekisteröity, jotta tietää ottaa tarvittavat paperit mukaan.

      Kastemaljaksi käy mikä tahansa siisti kulho, halkaisijaltaan n. 25-30 cm on hyvä. Isompikin käy, ja jos kastepapilla on kovin pieni käsi, voi 20 cm:kin riittää. Ei tartte olla läpinäkyvä. Meillä on posliininen kastemalja, joka on siis ihan siihen tarkoitukseen tehty.

    • ---

      Olen kahden lapsen kummi enkä ole koskaan saanut toivelistoja lahjojen osalta. Kummallakin kerralla ostin lapselle kummilusikan ja lisäksi vielä muutaman muun lahjan, vaatetta. Tosin kummallakin kerralla kysyin lapsen vanhemmilta, toivovatko he kummilahjaksi vauvalle perinteisen kummilusikan vai jotain muuta.

      • viiden kummi

        enkä ole koskaan kuullut mistään lahjalistoista. Tälläisiä listoja olen nähnyt ainoastaan häiden yhteydessä. Hyvin on lahjoista päästy sopuun muiden kummien kanssa. ja ollaan noudatettu tuota sylikummi - kastelusikka, muut kummit - muu kastelahja perinnettä. Nykyisin kastelahjoja on niin monenlaisia, että kyllä kaikille kummeille lahja löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe