voiko mulla olla keuhkosyöpä? oon 15, pian 16-v, poltan 10-20 tupakkaa päivässä. tänään mulle tuli yhtä-äkkiä semmonen ihme olo: rupes ottaa rinnasta ja käsivartta särki vähä, en ollu polttanu n.1 h tota tapahtumaa enne. auttakaa!!! nyt mulla ku vedän sisään ilmaaa tuntuu keuhkoissa tosi kipeetä. ei pysty makaamaan, mitä mä teen?!?!?!???
keuhkosyöpä
8
1693
Vastaukset
- sanoa
ei kukaan osaa sanoa ilman tutkimuksia, mutta aikanaan kaverini kuoli kysymääsi tautiin juuri 21 täytettyään, viimeisen kerran kun näin, pummasi tupakan sanoen, että kuolemaksi tämä, mutta sillä ei silloin ollut enään merkitystä.
Vihje - jos voi lopettaa tupakoinnin, niin se kannattaa tietysti tehdä jo savuna taivaalle haihtuvan rahankin takia, laskeskeles huvikses, koska on omakotitalon hinta mennyt tuolla tahdilla, ja aivan hukkaan. Ihme sinänsä, että jotkut nykyään edes aloittavat, valistus sentään on aika kattavaa, tiedonpuute seurauksista ei varmaankaan ole ongelma, nykyään jopa työnantajat hylkivät tupakoitsijoita, joten kannattaisi varmaan ajatella hieman, jos kykenee moiseen. - teemu87
aamulla kun heräsin niin ei enää ottanu kipetä, olisko se voinu olla joku tilapäinen systeemi? mutta nyt kun nielaisen ottaa kipeää syvältä ,varmaankin keuhkoista ja kurkusta....
kirjoitelkaa!- ex-äl-äm
Syövän kanssa ei tehdä sopimuksia! Se että keuhkosyöpä tulee useammin kymmeniä vuosia polttaneille ihmisille ei ole tae mistään, ei kerro sitä kauanko sinä voit polttaa saamatta syöpää. Näethän että pikkulapsillekin voi kehittyä syöpä. Oireidesi takana voi olla varmaan tuhat ja yksi asiaa joista yksikään ei ehkä ole syöpä, mutta jos haluat todella minimoida oman osuutesi syövän syntyyn niin lopetat tupakoinnin. Se on yksinkertaisesti suurin yksittäinen syöpää/kuolemaan johtavia sairauksia aiheuttava tekijä. Se todellakin ON niin vaarallista että yksinkertaistaen voidaan lähestulkoon todeta että niin kauan kuin poltat on muut toimenpiteesi sairauksien välttämiseksi ihan turhanpäiväisiä. Tietenkään en tarkoita että tämä asia on syy laittaa elämä läskiksi kaiken muunkin osalta, mutta ymmärtänet mitä ajan takaa.
nimim. Alle 30v, syöpähoidot läpikäynyt - teemu87
ex-äl-äm kirjoitti:
Syövän kanssa ei tehdä sopimuksia! Se että keuhkosyöpä tulee useammin kymmeniä vuosia polttaneille ihmisille ei ole tae mistään, ei kerro sitä kauanko sinä voit polttaa saamatta syöpää. Näethän että pikkulapsillekin voi kehittyä syöpä. Oireidesi takana voi olla varmaan tuhat ja yksi asiaa joista yksikään ei ehkä ole syöpä, mutta jos haluat todella minimoida oman osuutesi syövän syntyyn niin lopetat tupakoinnin. Se on yksinkertaisesti suurin yksittäinen syöpää/kuolemaan johtavia sairauksia aiheuttava tekijä. Se todellakin ON niin vaarallista että yksinkertaistaen voidaan lähestulkoon todeta että niin kauan kuin poltat on muut toimenpiteesi sairauksien välttämiseksi ihan turhanpäiväisiä. Tietenkään en tarkoita että tämä asia on syy laittaa elämä läskiksi kaiken muunkin osalta, mutta ymmärtänet mitä ajan takaa.
nimim. Alle 30v, syöpähoidot läpikäynytno mitähän mulla sitten mahtaa olla? pitäiskö mennä lääkäriin? ONKO MAHDOLLISTA KEUHKOSYÖPÄ?
- ex-äl-äm
teemu87 kirjoitti:
no mitähän mulla sitten mahtaa olla? pitäiskö mennä lääkäriin? ONKO MAHDOLLISTA KEUHKOSYÖPÄ?
Mutta todennäköisyys on sitten eri asia. En voi auttaa koska en ole lääkäri. Ehkä sinun kannattaisi mennä lääkäriin jo senkin vuoksi että kyse voisi käsittääkseni olla jostain hengityselinten tulehdustilastakin? Mutta kuten sanoin, minä en voi tietää ja jos asia vaivaa niin mene lääkäriin. Ja lopeta tupakointi. Pitemmän päälle yhdenkään nikotinistin keuhkot eivät tule toimimaan täysin normaalisti ja kaikenlaista pientä köhää ja remppaa tulee olemaan. Usein muutos vain tapahtuu niin hitaasti että riippuvainen ihminen tottuu siihen, hyväksyy yskänpuuskat ja pienet kivut yms. arkeen kuuluvana, pitää tilaa normaalina, tai jos ei pidäkään niin ei SILTI osaa tehdä asialle mitään eikä pysty lopettamaan.
Tupakoinnistahan voi sairastua myös mm. keuhkoahtaumatautiin joka on sikäli parantumaton että jos lopettaa heti tupakoinnin niin kehitys kai pysähtyy mutta keuhkot eivät palaudu paremmaksi tuumaakaan. Jos jatkaa niin hapenottokyky vähenee vähenemistään ja potilas kuolee käsittääkseni tukehtumalla.
Tupakassa on syöpää aiheuttavia aineita kymmeniä/satoja ja ne kyllä myös vaikuttavat koko ruumiiseen! Tottakai hengityselimet ovat ensimmäisenä tulilinjalla mutta ei se tupakointi tietenkään pelkästään hengityselinten syöpäriskiä kasvata vaan ihan mitä tahansa syöpäriskiä. - jh.
teemu87 kirjoitti:
no mitähän mulla sitten mahtaa olla? pitäiskö mennä lääkäriin? ONKO MAHDOLLISTA KEUHKOSYÖPÄ?
Ainakin saat mielenrauhan jos se ei ole syöpää. Ja toisaalta jos on niin mitä aikaisemmin hoito aloitetaan, niin sitä varmemmin voit siitä vielä selvitä. Kotio ei kannata jäädä arvailemaan kummassakaan tapauksessa.
- GB.
Luultavati se on vaan flunssaa/influenssa. Tupakoitsijana olet alttiimpi hengitystieinfektioille.
Ja tiedoksi muille, on aika julmaa pelotella 15-vuotiasta lasta nettipalstalla syövällä, kun kaveri on varmaan muutenkin peloissaan. Kukaan kun ei kuitenkaan sitä tupakointia pelottelun takia lopeta. Toivottavasti tulee Teemullekin järki päähän jossain vaiheessa. Ja teile muille myös ;) - tarkki
Lopeta ihan ensiksi TUPAKANPOLTTO. JA MENE KEUHKORÖNTGENIIN että saat rauhan. Todennäköisesti sulla on ns. kasvukipuja kun nipistelee ja puristaa. Mutta varmista kuitenkin. Mulle tuli keuhkosyöpä 1996 tupakasta jota vedin huolella 42 v. Vas. keuhko jäi HYKSiin ja etäispesäke löytyi päästä 1997. Poltettiin pois sädehoidolla. Kontrolli loppui 2001 ja täysin terve. Arvaa loppuiko Nortin veto. Apuna nikotiinilaastari kuukauden ajan ja nyt pärjää hengityksessä paremmin yhdellä keuhkolla kuin ennen kahdella tervaisella. Joten LOPETA se paskan veto. Jatkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv172291Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.461875- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1771163
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201063Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948