jotta lähtee käyntiin? Syksyllä kokeilin akun voimilla ja ei toiminut, nyt keväällä ihan testimielessä kokeilin koneen käydessä (toki se sama akkukin oli ladattu talvella) ja hörähti päälle ja puhallinkansikin heräili hetken päästä.
Miten muuten ko. vekotin kuuluisi oikeaoppisesti käynnistää/sammuttaa? Laitteen omasta on/off kytkimestä se ei tuntunut sammuvan vaan piti kytkintaulusta katkaista virta. Omasta kytkimestä kylläkin käynnistyi.
Kiitoksia vinkeistä
Wallas 800 käyttöjännitteestä
7
4220
Vastaukset
- huoltelija.
Laite käynnistetään ja sammutetaan vain omasta kytkimestä.
Päälle laitettaessa alkaa polttoainepumppu toimia ja hehkutus käynnistyy. Sitten pyörähtää puhallinmoottorit ja tunnistimet tarkkailevat palon käynnistymistä. Kun kaikki on ok sammuu hehkutus ja lämmitin toimii.
Pois kytkettäessä sammuu polttoainepumppu ja puhaltimet toimivat kunnes palaminen on keskeytynyt ja palopesä jäähtynyt riittävästi.
Veneen pääkatkaisimesta sammuttaminen keskeyttää palotapahtuman ja palopesä jää tulikuumaksi. Ei tee hyvää.
Lämmittimet eivät hehkuta kunnolla alhaisella jännitteellä, joten laite ei välttämättä lahde käyntiin. Toistuvat käynnistysyritykset täyttävät palopesää polttoaineella, joka valuu pakoputkeen ja sen kierresaumoista paloeristeeseen taikka jopa suoraan veneen rakenteisiin. Jos lämmitin lopulta käynnistyy kuumenee "öljytty" pakoputki ja saattaa pahimmillaan syttyä pinnaltaan palamaan.
Tämän takia lämmittimien akulle menevät kaapelit täytyy olla riittävän paksuja ja niiden liittimet hyvässä kunnossa.
Wallas on muutoin hyvä lämmitin, mutta se täytyy käytännössä purkaa joka kevät ja huoltaa kunnolla. Muutoin se ei toimi kunnollisesti. Varsinki, jos lämmitintä on kauden aikana käytetty paljon. Vaihtoon menee hehkulanka ja muutaman vuoden välein puhallinmoottorit.Hyvä Huoltelija! Taisimme kirjoitella molemmat kutakuinkin samaa asiaa samoihin aikoihin! Sattuuhan sitä. Paitsi tuosta palamattomasta polttoaineesta minun täytyy olla eri mieltä jos vain Wallaksesta on kyse, siinähän liika polttoaine valuu hukkaputkea (musta) pitkin takaisin tankkiin, edellyttäen että se on asennettu oikein, siis juoksu alaspäin ilman "joutsenkauloja". Jos taas puhumme eräistä muunmerkkisistä, lähinnä vanhemman polven koneista, olet aivan oikeassa!
- huoltelija.
sepe.teus kirjoitti:
Hyvä Huoltelija! Taisimme kirjoitella molemmat kutakuinkin samaa asiaa samoihin aikoihin! Sattuuhan sitä. Paitsi tuosta palamattomasta polttoaineesta minun täytyy olla eri mieltä jos vain Wallaksesta on kyse, siinähän liika polttoaine valuu hukkaputkea (musta) pitkin takaisin tankkiin, edellyttäen että se on asennettu oikein, siis juoksu alaspäin ilman "joutsenkauloja". Jos taas puhumme eräistä muunmerkkisistä, lähinnä vanhemman polven koneista, olet aivan oikeassa!
Taisin sekoitella hukkaputkettomat hukkaputkellisiin. Wallaksessa tosiaan mustan paluuputken ollessa kunnossa valuu ylimäärä takaisin kannuun.
Wallas on monien muiden lämmittimien tavoin tarkka käyttöjännitteestään. Tarkoitan käyttöjännitteellä sitä, mikä on todella lämppärillä asti käytettävissä. Ohuet, liian pitkät johdot, huonot hapettuneet liitokset, huonot sulakepesät jne. huonontavat sitä niin, että akulla saattaa olla vaikka esim. 12,7V ja perille tulee alle 12V, jolloin käynnistyminen on epävarmaa, koska hehku ei lämpiä tarpeeksi. Yleensäkin tilanne, että kone pitää ensin käynnistää, kertoo jossain em. puolella olevan häikkää. Varmin tapa välttää näitä harmeja on toimia valmistajan ohjeen mukaan : Laiteakulta topakat johdot (tarvittavasta pituudesta riippuen 2,5mm2 - 4mm2 pinta-alaiset) lämmittimelle asti, siellä kunnon liitos alkuperäisiin johtoihin (niitä voi tässä vaiheessa tarvittaessa lyhentää). Sulakepesä laitetaan akun navalta lähtevään johtoon lähelle ko. napaa, jollon se suojaa virtapiirin parhaiten.
Oikeaoppinen käynnistäminen/sammuttaminen tapahtuu todellakin laitteen omalla on/off-kytkimellä. Sammutettaessa värkin ei kuulukaan heti pysähtyä, vaan offille käännettäessä polttoainepumppu pysähtyy mutta jälkijäähdytystermostaatti pitää vielä puhaltimen(-t) käynnissä kunnes poltin on jäähtynyt. Valmistaja erityisesti varoittaa katkaisemasta käyttöjännitettä ennen pysähtymistä. Nokeentuminen lienee vähäisin mahdollisista väärän käytön seurauksista. Toivon, että olet välttynyt niiltä.Hyvä 800:sen omistaja! Onko Sinulla tämän lieden ohjekirja tallella? Jos ei, uskoisin tehtaan toimittavan sen pyynnöstä.
- löytyy
Näinä sähköisinä aikoina lähes laitteeseen kun laitteeseen löytyy ohjekirjat valmistajan/edustajan sivuilta. http://www.wallas.fi/default.asp?id=12uhihku3yn
- wallas
Itselläkin sama ongelma että wallas käynnistyy vain koneen käydessä; mittasin jännitteen wallaksen liittimissä kun kone ei käy jännite=12.7v ja kun kone käy jännite=13.2v.
Koneen käydessä ei mitään ongelmia mutta jollei käy niin wallas ei käynnisty.. (Akku on uusi)
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649