viiltelyarvet

tulehtuneet?

eli viiltelin lauantaina...vai oliko se perjantaina, no kuitenkin, jalkoihin hyvin runsaasti tavallisella höylällä. ei siis mitään syviä, tikattavia haavoja, vaan pintahaavoja. nyt tuntuu, että osa arvista on tulehtunut. suurimpien viiltojen ympärys on kirkkaanpunainen ja nämä kyseiset haavat kutiavat pahasti. voisiko siis kyseessä olla tulehdus? koskaan ennen ei ole näin käynyt, mutta ennen olen desinnyt haavat hyvin. nyt minulla ei ollut mitään, ei edes sidetarpeita, joten haavat saivat "vaan olla" en edes ole suihkutellut niitä kuin vasta eilen illalla.

pitäisikö siis käydä näyttämässä terveyskeskuksessa vai voiko tämä olla vain jotain harmitonta ärtymistä?

31

4916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????????

      Jos pitää viillellä niin vaikka mädäntykööt, pahaahan sä halusit ja sitä saat.

      • asiallisesta

        kommentista. tiedätkö, suicaadisuus on myös sairaus. minä olen vuoden aikana viillellyt vain neljä kertaa ja pirun ylpeä siitä! se on pakokeino, aivan niin kuin sh:kin, huumeet, alkoholi jne. en kyllä itse toivo kenenkään mädäntyvän haavoihinsa. joskus on vain niin paha olla, ettei ole muita vaihtoehtoja (niin ainakin uskoo) sinä et sitä voi ymmärtää koska huomaan ettet itse sitä ole kokenut. kannattaisi laajentaa ymmärrystasoaan ja suvaitsevaisuutta. sairaita mekin olemme. me jotka pelon suurimmalla hetkellä tartumme sokeina terään...


      • AngelWhite

        vois kuolla pois :)


      • nih.


      • heh..
        AngelWhite kirjoitti:

        vois kuolla pois :)

        jostakin kumman syystä olen asiasta harvinaisen samaa mieltä :D


      • Anonyymi
        AngelWhite kirjoitti:

        vois kuolla pois :)

        Tuntuu kyl joskus samalta :) älä huoli kyl se siitä!


      • Anonyymi

        Jos jotain niin tuo on totta :D


    • ärtymistä

      menee ohi ei mitään vaarallista. Hyvin tyypillistä. ;) kutina on merkkiä parantumisesta...

    • kiitos...

      asiallisesta kommentista. ei siis syytä huoleen. tarkkailen silti. ja yritän olla raapimatta kun tää kutina on ihan törkeetä!!! :/

    • entinen viiltelijä

      Itse viiltelin ennen päivittäin. Mikään haavojen desinfoiminen tai terveysasemalla tikkaus ei koskaan käynyt mielessäkään. Kutinaa tuli aina siinä vaiheessa, kun alkoivat parantua.

      Minusta ihmiset huolehtivat vähän turhan tarkasti yleensäkkin tälläisistä. Kyllä ne haavat aikaan paranevat ilman sen kummempia. Syvemmistä kylläkin jäljet jäävät.

      Itse viiltelystä.. Ei mulla muuta kuin, että lopeta se. Se ei ole leikin asia. Itselläni sh tuli niin vallitsevaksi elementiksi, että masennuksesta koitunut viiltely jäi yksinkertisesti pois. Loppuikäni kättä, jalkoja ja mahaa tulevat kumminkin koristamaan arvet, että kuljetaan sitä sitten tyytyväisenä kesät pitkähihaisilla... Viillellessä se piilottelu ei tuntunut suurelta vaan oli se kaikkein pienin paha, mutta nyt se tuntuu.

      Viiltely myöskin pahenee ajan saaotssa ja joku päivä sulla on kirjaimellisesti ranteet auki.

      • AngelWhite

        lopeta jos pystyt... Ittee kaduttaa vielki noi arvet jotka ei koskaan lähde... Vaik vuosii aikaa ku viiltelin.

        Oon samaa mielt ton yhen kaa et ihmiset ottaa liianki vakavasti hygienian... Mä nuorempana lääkekännipäissäni hakkasin ranteita aika syvään jollain keittiöveitsel, ei suoniin kumminkaan osunu, mut hyvä et en katkonu jänteit. Ne sit kolme päivää mäti vessapaperin alla, mutsi huomas ja vei terveyskeskukseen, sit se laitto jotain ja haavasiteen... Mut tuskinpa ois mtn tullu vaik ois ollu silleenki. Kyl ne yleensä itekseen parantuu... Niin ku luolamiesaikaan. Saihan neki haavoi joka päivä :D


      • kyllä....
        AngelWhite kirjoitti:

        lopeta jos pystyt... Ittee kaduttaa vielki noi arvet jotka ei koskaan lähde... Vaik vuosii aikaa ku viiltelin.

        Oon samaa mielt ton yhen kaa et ihmiset ottaa liianki vakavasti hygienian... Mä nuorempana lääkekännipäissäni hakkasin ranteita aika syvään jollain keittiöveitsel, ei suoniin kumminkaan osunu, mut hyvä et en katkonu jänteit. Ne sit kolme päivää mäti vessapaperin alla, mutsi huomas ja vei terveyskeskukseen, sit se laitto jotain ja haavasiteen... Mut tuskinpa ois mtn tullu vaik ois ollu silleenki. Kyl ne yleensä itekseen parantuu... Niin ku luolamiesaikaan. Saihan neki haavoi joka päivä :D

        aika hyvin "kuivilla" jo. neljä kertaa vuoden sisällä olen enää viillellyt. ennen viiltelin joka päivä ja paljon. kädet, jalat ja kaikki paikat kyllä muistoja täynnä. joten motivaatio lopettamiseen on jo pitkään ollut suurta. en saa siitä nykyään enää mitään nautintoa ja se on rumaa, joten minulla ei ole syytä harrastaa sitä. mutta sitten joskus sitä huonoimpina hetkinä on vielä ollut niin heikko että sortuu sokeasti terään...


      • karppa
        kyllä.... kirjoitti:

        aika hyvin "kuivilla" jo. neljä kertaa vuoden sisällä olen enää viillellyt. ennen viiltelin joka päivä ja paljon. kädet, jalat ja kaikki paikat kyllä muistoja täynnä. joten motivaatio lopettamiseen on jo pitkään ollut suurta. en saa siitä nykyään enää mitään nautintoa ja se on rumaa, joten minulla ei ole syytä harrastaa sitä. mutta sitten joskus sitä huonoimpina hetkinä on vielä ollut niin heikko että sortuu sokeasti terään...

        rasvoo niitä, paranee nopeemmin


    • vampirellah :)

      itelläni on arpia käsissä ja muistan ne tehneenä,siis long time a go,et vaik osa oli syviä ja tein ne helteellä ni ei ne tulehtunu...kutisivat kyllä ja punersivat hiukan,mut se kutiaminen johtuu siitä,et ne on paranemassa ja pieni punoitus ei ole pahasta.voit tietysti desinfoida niitä pahimpia,että eivät oikeesti tulehdu.toiseks,niitä ei kannata repiä,niitä arpia siis.tulee vaan syvemmät ja näkyvään jäävät arvet,eli malttia niitten kans,jotain perusvoidetta voi laittaa,että kutina hellittää ja tosiaan se desinfiointi..

      muuta neuvoja en kai osaa tohon sanoa,ite en tosin oo jalkoihin viiltäny,vain käsiin..

      • olen....

        aikani kuluks näpränny aina ne arvet auki kynsillä. ja kun uus tulee niin taas. koukuttavaa, mutta ei sit näköjään mitenkään edistävää. kiitos vinkistä.


      • yuip

        Sitä perusvoidetta ei kuitenkaan kannata laittaa ennen kun haavoihin on tullut kunnon arvet päälle ja paraneminen on lähtenyt hyvin käyntiin.


    • kutiseee

      ei syytä huoleen. tulehdus on menossa ohi.

    • anteeksi

      sorry mutta onko viiltelemises jotain järkee?! Pikkutepujen puuhaa... olen itse anorektikko (ihan todettu enkä vain luule näin) enkä todellakaan halua rumentaa itseäni millään viiltelyarvilla, ottakaa nyt järki käteen, tiedän että kaikki voisi valittaa minulle että anoreksiassa ei ole mitään järkeä mutta anteeksi esitin vain MIELIPITEENI mistä ei tarvitse tehdä sen suurempaa numeroo :P

      • AngelWhite

        on ehkä muitaki ongelmii ku sun vitun anoreksias. Käviks mieles? Eikö käyny, ku ei itelläs oo? *On se kiva ku sä oot niin JÄRKEVÄ.


      • aloittaja...
        AngelWhite kirjoitti:

        on ehkä muitaki ongelmii ku sun vitun anoreksias. Käviks mieles? Eikö käyny, ku ei itelläs oo? *On se kiva ku sä oot niin JÄRKEVÄ.

        kiitos sinulle kannustavasta kommentistasi. tsemppaa kyllä jaksamaan olemaan viiltelemättä. onneksi sinä olet kaunis ja täydellinen anoreksiasi kanssa kun sinulla on sileä iho, ja minun kätteni iho on ruma ja arpinen. jalkani ovat arvilla, mahani, olkapääni, lanteeni, jopa poskissani on pieniä arpia.

        suicidaalisuus on edelleenkin SAIRAUS. on pakko vahingoittaa itseään. kipu on niin suuri. ja häpeä, lika, saasta. vuoden aikana olen sortunut viiltelemään vain neljä kertaa. kolme vuotta olen harrastanut rankkoja jaksoja ja tosiaankin arvet ei tule koskaan katoamaan. mutta minä en häpeä. ne kertovat siitä mitä minä olen elänyt läpi. sinä et voi tietää. kuten ed. oleva jo mainitsi, on muitakin sairauksia kuin sinun täydellinen anoreksiasi.

        minä jaksan yrittää elää ilman terää. mutta jos sorrun, toivottavasti en, jatkan entistä vahvempana ja varmempana että sitä en halua elämältäni. kiitoksia kaikille jotka viitsitte auttaa ja vastata asiallisesti. katosi huoli arvista, nyt annan niiden parantua pikkuhiljaa.

        hyvää yötä kaikille :D


      • AngelWhite
        aloittaja... kirjoitti:

        kiitos sinulle kannustavasta kommentistasi. tsemppaa kyllä jaksamaan olemaan viiltelemättä. onneksi sinä olet kaunis ja täydellinen anoreksiasi kanssa kun sinulla on sileä iho, ja minun kätteni iho on ruma ja arpinen. jalkani ovat arvilla, mahani, olkapääni, lanteeni, jopa poskissani on pieniä arpia.

        suicidaalisuus on edelleenkin SAIRAUS. on pakko vahingoittaa itseään. kipu on niin suuri. ja häpeä, lika, saasta. vuoden aikana olen sortunut viiltelemään vain neljä kertaa. kolme vuotta olen harrastanut rankkoja jaksoja ja tosiaankin arvet ei tule koskaan katoamaan. mutta minä en häpeä. ne kertovat siitä mitä minä olen elänyt läpi. sinä et voi tietää. kuten ed. oleva jo mainitsi, on muitakin sairauksia kuin sinun täydellinen anoreksiasi.

        minä jaksan yrittää elää ilman terää. mutta jos sorrun, toivottavasti en, jatkan entistä vahvempana ja varmempana että sitä en halua elämältäni. kiitoksia kaikille jotka viitsitte auttaa ja vastata asiallisesti. katosi huoli arvista, nyt annan niiden parantua pikkuhiljaa.

        hyvää yötä kaikille :D

        ja koita päästä eroon terästä... Anna haavojen parantuu. :)


      • Anonyymi
        AngelWhite kirjoitti:

        on ehkä muitaki ongelmii ku sun vitun anoreksias. Käviks mieles? Eikö käyny, ku ei itelläs oo? *On se kiva ku sä oot niin JÄRKEVÄ.

        Ihme ku sul ei oo kavereita kun tarkoitus on olla ilkee.
        No, omapahan on ongelmasi :)


      • Anonyymi
        AngelWhite kirjoitti:

        on ehkä muitaki ongelmii ku sun vitun anoreksias. Käviks mieles? Eikö käyny, ku ei itelläs oo? *On se kiva ku sä oot niin JÄRKEVÄ.

        Ootko joku 9.v joka sai just tietoon mitä viiltely on?
        Jos et niin siltä vähän näyttää. ja olet oikeassa on olemassa muitakin ongelmia kun feikkaaminen ja toisten kiusaaminen kunpa opettelisit olemaan kun oikee 9.v ja olemaan se JÄRKEVÄ.


    • ......

      Laita haavoihin hunajaa!!auttaa oikeesti

    • Anonyymi

      Mitä tehdä?..
      Kaverini viiltele enkä vain saa häntä lopettamaan..
      Hänen ranteet ja jalat ovat täynnä jälkiä... Vinkkejä?

      • Anonyymi

        eikö kaverisi vanhemmat näe niitä jälkiä kun sinä näet ne. Eivät välitä lapsestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö kaverisi vanhemmat näe niitä jälkiä kun sinä näet ne. Eivät välitä lapsestaan.

        Kyllä välittävät hän on jopa jäänyt kiinnikin jo mutta ei kuitenkaan lopeta..
        Hän myös käy kuraattorilla mutta se ei näytä auttavan
        Pelkään että hän on masentunut... :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä välittävät hän on jopa jäänyt kiinnikin jo mutta ei kuitenkaan lopeta..
        Hän myös käy kuraattorilla mutta se ei näytä auttavan
        Pelkään että hän on masentunut... :(

        No varmasti on. Mutta jos kaverisi ei itse halua apua ja parantua niin ulkopuolisen on vaikea tehdä mitään. Lapsen toki voi terapiaan viedä mutta jos lapsi ei halua puhua ja parantua niin aika vaikea tilanne on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmasti on. Mutta jos kaverisi ei itse halua apua ja parantua niin ulkopuolisen on vaikea tehdä mitään. Lapsen toki voi terapiaan viedä mutta jos lapsi ei halua puhua ja parantua niin aika vaikea tilanne on.

        Niin.. kuitenkin hän vakuuttaa lopettaneensa mutta niitä on ilmestynyt hänen olkapäihinkin.. en vaan ymmärrä miksi ihmiset viiltelee kun on muitakin tapoja purkaa stressiä/huolia.


    • Anonyymi

      En ymmärrä, miksi joku viiltelee, vaikka tarkoitus kai on peittää henkistä tuskaa, ja joku viiltelijä jo sanoi, ettei tiedostanut sitä, että niistä tulee pysyvät arvet ja mitä ongelmia se tuo tullessaan.

      Viiltelyn voi korvata terveemmillä keinoilla ja sen vähentäminen tiettävästi vähentää sitä, ja kuten joku sanoi, se voi lisääntyä muuten.

      Valeriaanaa saa apteekista ilman reseptiä; se vähentää ahdistuksen oireita.

      • Anonyymi

        ja auttaa unettomuuteen eli eikö väsytä jos päivällä ottaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1719
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1678
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1209
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1047
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1001
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 9
      976
    Aihe