626 takajarrujen ja kytkimen säätö

Timppa

Elikkäs! Miten säädetään GE-mallin (92-97) käsijarru? Säädin kahvan luolta niin paljon kuin pystyin, mutta jarru ei ota vieläkään kunnolla. Uudet palat ja levyt on. Mistä muualta jarrua voi säätää? Herkistelin myös mäntiä. Myös kytkin ottaa kovin ylhäältä. Haluaisin sen ottavan hieman alempaa? Onko siinä jokin automaattinen säädin vai saako sitä jostain ihan mekaanisesti säädetty. Auto on vm- 92 ja siinä on 2,0 kone.

8

3616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rocky

      Tuota noin, käsijarrua ei kuulu säätä vaan se laitetaan kuntoon. :) (Noin sanoi aina opettaja amiksessa mulle).

      Eli käsijarruvaijerin säätö tulee kyseeseen ainoastaan silloin, kun vaijeri venyy. Ja käsijarruvaijerihan ei veny kovin paljoa joten sen säätäminen on turhaa.

      Ja jarrusylinterin männät eivät vaikuta käsijarruun, käsijarru toimii vaikka ottaisit koko jarrusylinterin pois.

      Sinuna ottaisin koko vaijerin irti ja rasvaisin sen, sekä kattoisin, että kaikki kiinnikkeet on ehjät

      Sitten sen jälkeen avaa jarrurumpu ja kato onko siellä ne käsijarrujutska jumissa, jos on ni herkistä sitä.

    • Rocky

      Siinä on nestekytkin, joten säätöjä ei ole.

      • mazda

        koskaan ei tosiaankaan kannata yrittää säätää jarruja vaijeria lyhentämällä, löysät vain pois vaijerista. jarrut säädetään siten, että pyöritetään mäntää niin se nousee tai laskee. jos kytkin ottaa ylhäältä niin levy on kulunut loppusuoralle ja myös kytkinpoljin on silloin kohtuullisen raskas painaa alaspäin.


    • pitstop

      GE-mallissa on takana levyjarrut joten saattaa olla,että satula on jumissa?Kokeile liikkuuko kasijarrun linkku herkästi.Jos ei liiku taitaa tulla satuloiden vaihto eteen!Tee myös käsijarrun perus säätö.

    • Timppa

      Joo kiitoksia vastauksista! Joo eli pitää pyöräyttää mäntiä. Ihmettyttää tuo kytkin, koska autolla on ajettu vasta 145 000. Se ottaa ylhäältä ja on raskas painaa. Olen auton toinen omistaja, ensimmäinen oli vanha pappa. Liekkö hän ollut sitten kova kytkimen polttaja!! Onko kellään tietoa paljon painelaakeri ja kytkinlevyt maksaa kyseiseen Mazdaan? Onko suuritöinen vaihtaa? Olen huomannut että Mazdan osien hinnat ovat taivaissa, mm. Hb- mallin takaluukun pumput maksaa alkup. 72€/kpl ja tarvike 69€/kpl!!

      • masa

        Ihan normaalilta matkalta toi kuulostaa kytkimelle, ei siltä 150 000 km pidempää matkaa kyl voi odottaakaan vaik käyttö olis ihan oikeata.

        Osia kannattaa kysellä noilta jobbareilta mitkä tuo euroopasta purettuja autoja. Esim kirkkonummella on tällanen ku osajemma, rehellisen tuntuinen kaveri ja varmaan löytyy takaluukun pumput.


      • Timppa
        masa kirjoitti:

        Ihan normaalilta matkalta toi kuulostaa kytkimelle, ei siltä 150 000 km pidempää matkaa kyl voi odottaakaan vaik käyttö olis ihan oikeata.

        Osia kannattaa kysellä noilta jobbareilta mitkä tuo euroopasta purettuja autoja. Esim kirkkonummella on tällanen ku osajemma, rehellisen tuntuinen kaveri ja varmaan löytyy takaluukun pumput.

        Kyllä minun mielestä kytkimen pitäisi kestää pitempään kuin 150 000km!Siskollani on vm. 91 Toyota Carina 1,6 koneella. Autolla on ajettu nyt 345 tkm. Kytkimelle ei ole tehty vielä mitään. Itsellänikin on ollut muutama Toyota ja kytkimen kanssa ei ole ollut ongelmia vasta kuin 300 tkm paikkeilla. Onhan se Toyota tietysti ehkä pykälää Mazdaa lujempi. Pitää kysellä niitä pummpuja Osajemmasta. Luukku on aika painava ja aikalailla vaarallinen lasten ja koirien kannalta.


      • Arto
        Timppa kirjoitti:

        Kyllä minun mielestä kytkimen pitäisi kestää pitempään kuin 150 000km!Siskollani on vm. 91 Toyota Carina 1,6 koneella. Autolla on ajettu nyt 345 tkm. Kytkimelle ei ole tehty vielä mitään. Itsellänikin on ollut muutama Toyota ja kytkimen kanssa ei ole ollut ongelmia vasta kuin 300 tkm paikkeilla. Onhan se Toyota tietysti ehkä pykälää Mazdaa lujempi. Pitää kysellä niitä pummpuja Osajemmasta. Luukku on aika painava ja aikalailla vaarallinen lasten ja koirien kannalta.

        Yleensä Mazdan kytkimet kestää, meidän perheessä 2kpl 626 malleja. Ajettu molemmilla 264- 300tkm ja alkuperäiset kytkimet. Toisella vedetty myös asuntovaunua ja toinen 148hv gti malli. Kaveri isällä diesel, jolla ajettu yli 650tkm ja ei kytkintä vaihdettu. Joko sinukka alunpitäen viallinen kytkin, tai luistatat kytkintä. Nuo Mazdat vm 87-89.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3593
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2439
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2264
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1269
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe