Kelloköynnös

Cobea

Onko kelloköynnös= cobea monivuotinen? Olen luullut sitä yskivuotiseksi, mutta luinkohan jostakin se olevankin monivuotinen. Miten se pitää säilyttää talven yli? Se on nyt maassa, otanko sen ylös ja pidän ruukussa talven? Minulla ei ole kellaria eli vaihtoehtoina on joko sisätilat tai täysin kylmä varasto. Pystynkö säilyttämään se yli talven?

9

16002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kello

on yksivuotinen. Ei sitä mitenkään saa talven yli säilymään. Mutta ei haittaa. On tosi helppo siemenestä kylvää uusia aina keväällä. mMinäkin laitoin muutaman siemenen ja kaikki iti ja ovat mahtavasti kasvaneet.

• kokeillut,mutta

Olen kuullut että joku on saanut sen säilymään talven yli kellarissa.Itse en ole edes kokeillut ,on niin pitkä roikki,ainakin kolmi metrinen.Ruukkuun se pitää istuttaa,kun se on sinulla maassa ,siellä se ei missään nimessä säily.Jos ei tuonne kylmään varastoon pakkanen tule,ehkä siellä säilyis, tai peittele sitä vähän.
      Kokeile ihmeessä ja kerro keväällä kuinka kävi.

• ei kuki

Tästä keskustelusta tuli mieleeni, että kasvatin muutamana kesänä kelloköynnöstä ja kasvoi hyvin, mutta kukkimaan en sitä juuri saanut. Yhtenä kesänä tuli muutama kukka. Miten sitä pitää kasvattaa (astiassa), että sen saa kukkimaan runsaasti, niinkuin olen muille nähnyt sen tekevän. Voisin taas ensi kesänä kokeilla

• muuta sitten ei tarvitakkaan
        ei kuki kirjoitti:

Tästä keskustelusta tuli mieleeni, että kasvatin muutamana kesänä kelloköynnöstä ja kasvoi hyvin, mutta kukkimaan en sitä juuri saanut. Yhtenä kesänä tuli muutama kukka. Miten sitä pitää kasvattaa (astiassa), että sen saa kukkimaan runsaasti, niinkuin olen muille nähnyt sen tekevän. Voisin taas ensi kesänä kokeilla

Sain kelloköynnökseni kukkimaan itäparvekkeellani parvekelaatikossa kun laitoin istuttaessa mullan joukkoon kanankakkarakeita(biolan).
        Kelloköynnös pitää tuulensuojaisesta kasvupaikasta.
        Mulla se kukki tosi komeesti pitkälle syksyyn
        (lumen tuloon saakka).Tsemppiä!!

• marjut
        ei kuki kirjoitti:

Minulla se on kukkinut joka kesä. Todella hyvä vinkki lannoitukseen voin niinkuin yleensä: Kekkilän ruusulannoite, punaista jauhetta. Sitä laitan kaikille kukilleni ja tavallinen ruukkuruusuni kasvoi ilman mitään kummempia ojankaivuutalkoita puolimetriseksi. Se oli järkytys itselleni, sillä maa on todella kehnoa.

Kelloköynnös on äärettömän hauska köynnös ja helppo kasvattaa joka kevät. Viime vuonna kokeilin turveruukkuja, jotka sitten istututin ulos kun taimet olivat tarpeeksi pitkät. Oli näppärää, eikä juuret kärsineet siirtämisestä.
        Mutta lannoitus, se on kaiken a ja o.

• kiinnostaa tietää

onko kukaan saanut kelloköynnöksen hedelmistä otetuista siemenistä itämään seuraavan vuoden kukkia? Milloin hedelmä pitäisi poimia, kuinka säilytetään siemenet kevääseen. Milloin siemenet tulisi kylvää?

• kelloköynnös abc siemen multaan toukokuun alussa,lämpimässä itää 20-päivässä,kouli siis istuta taimetparvekelaatikkoon tai kesäastiaasi,kún ne ovat n.10cm pituisia hyvään lannoitettuun multaanvie suojaiseen parvekenurkkaan,suojaapakkaselta jalannoitan.kuukauden päästä kanankakalla.pidä kosteana kyllä kasvaa.voit myös leikataylimpiä latvoja ,jolloin kasvi haaroittuu rehevämmäksi ja kukkii runsaammin.ota syksyllä siemenkodat ja annaniiden kuivua kunnolla .annasiemenkodille kylmäkäsittely yksi pakkasyö tai vrk jääkaapissa.laita siemenkodat ilmatiiviiseen purkkiin tai muovipussiin japimeeseen kaappiin odottamaan uutta kesää.

• Anonyymi

Oiskohan tuo tuulisuus parvekkeella, vai mikä, kun ei kuki vielä elokuun loppupuolella, eikä ole monimetriseksi kasvanut, kuten joillakin. Saattaa olla liikakastelua, vai mikä, lannoittanut olen, on vähän pakko ollut kastella, kun aurinko paistaa päivän kuumimpaan aikaan parvekkeelle.

• Anonyymi

Ainakin kolme kukinnon alkua muistuttavaa muodostelmaa, olen erottavinani, räjähtäneen näköisestä kelloköynnöksestäni. Se olisi ihan voittoa, ekakerran kasvatuksesta, tuulisella parvekkeella, jos kukkaan asti nuo muodostelemat selviäisivät. Luonto on sitkeämpi, kuin luulisikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1675
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1442
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      87
      1290
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1163
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1038
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1009
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      213
      815
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      743
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      718
    Aihe