Finnairin lentäjä!

LUE TÄMÄ!

Kuukausipalkka 20 000 euroa - lentäjä vaatii lisää

Uusi SuomiKuukausipalkka 20 000 euroa - lentäjä vaatii lisää

Julkaistu: 12:55

Kuva: EPA / All Over Press



Kuva: EPA / All Over Press

Finnairin lentäjät ja työnantajan edustaja neuvottelevat tänään
valtakunnansovittelijan kansliassa työehtosopimuksesta. Suurin kiistakapula on
palkka, kertoo Taloussanomat.

Finnairin lentäjät haluavat 24,5 prosentin palkankorotuksen, kun Palvelualojen
Toimialaliitto tarjoaa kymmenen prosentin korotusta.

Finnairin lentäjät tienaavat jo nyt melkoisesti. Finnairin palkkatilastojen mukaan
lentäjien keskipalkka on 10 400 euroa kuukaudessa. Kaukoliikenteessä lentävät
kapteenit tienaavat keskimäärin peräti 20 000 euroa kuukaudessa.

Lentäjien palkkavaatimus toisi siten 2 500-5 000 euron korotuksen kuukausipalkkaan.
Työnantajan mielestä lentäjien palkankorotusvaatimukset ovat utopistisia.

61

7881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 96h/kk!!

      Aamun Hesarissa oli lisäksi tieto, että työaika lentäjillä km. vain 96h/kk!!Uskomatonta!On siinä tunnilla hintaa!

    • ÄlTee Är

      Totaalisen sokeita ovat kaverit vaatimuksineen. Turha väittää yhtään mitään muuta. Ahneita p**koja.

      • Vill999owowwwee

        Ehkä kuitenkin lentäjät ovat ennen palkankorotusvaatimustaan miettineet vähän enemmän tuota asiaa, enemmän kuin sinä tuota viestisi sisältöä.


    • joka vuosi

      toi 20 000 kuussahan tekee 240 000e vuodessa eli mummoissa 1,4 milj. mk eli pienen lottovoiton veran vuodessa. Ja joutuu raatamaan jopa 24 tuntia viikossa..

      Talouselämä Heidi Vaalisto
      12.5.2008 12:12

      Finnairin lentäjät haluavat vähintään 2 500 euron palkankorotuksen nykyisen kymppitonnin palkan päälle.
      Lentäjät ja työnantajan edustaja marssivat tänään kello 14 valtakunnansovittelijan toimistoon neuvottelemaan työehtosopimuksesta.

      Eniten kiistaa neuvottelijoilla on Finnairin lentäjien palkankorotuksista. Finnairin lentäjät vaativat 24,5 prosentin korotusta. Työnantajaa edustava Palvelualojen Toimialaliitto tarjoaa kymmenen prosentin korotusta.

      Työnantajan mielestä lentäjien palkankorotusvaatimukset ovat utopistisia.

      – Kun palkat menevät yli 11 000 euron kuukaudessa, ei enää puhuta palkansaajien tulotasosta. Lääkäritkin jäävät hopealle, Palvelualojen Toimialaliiton toimitusjohtaja Peter Forsström vertaa.

      Finnairin palkkatilastojen mukaan lentäjien keskipalkka on kuukaudessa 10 400 euroa. Kaukoliikenteessä lentävät kapteenit tienaavat keskimäärin 20 000 euroa kuukaudessa.

      Lentäjien palkkavaatimus toisi siten 2 500–5 000 euron korotuksen kuukausipalkkaan. Työnantajan tarjous nostaisi lentäjien keskipalkan yli 11 000 euroon. Kaukoliikenteen kippari saisi 22 000 euroa.

      Työehtosopimuksen pituudeksi on tulossa kolme vuotta.

      Finnair maksaa auton ja bensat

      Finnairin lentäjät nauttivat lisäksi täyttä autoetua. Forsström sanoo, että autoetu on alalla harvinainen.

      – Vain Etelä-Afrikan lentoyhtiön lentäjillä on autoetu.

      Lentäjien työaika kuukaudessa on 96 tuntia. Palkkojen lisäksi toinen suuri kiistakysymys on koskenut lentäjien vapaa-aikoja. Pitkillä lennoilla lentäjät ovat saaneet kaksi vapaapäivää. Lentäjät ovat halunneet lisää vapaata Japanin, Kiinan ja Korean lennoille.

      Vapaa-aikajärjestelyissä työnantaja ja lentäjät pääsivät jo sopuun työehtosopimusneuvottelujen aikana. Palkkaerimielisyydet tuovat neuvottelut lähtötilanteeseen.

      Valtakunnan sovittelijan luona neuvottelut käynnistyvät puhtaalta pöydältä.

      • vaatimuksiin,

        lienet työtön tai jokin muu ylikoulutettu, suojatyöpaikassa oleva joka tunnet että saat alipalkkaa.

        ryhdy lentäjäksi, siihenhän pystyy korkeintaan noin 1-2 tuhannesta.

        mutta silti sanon että lakko oli täysin väärä keino,
        nyt menetetään siitä rahakkaammasta porukasta suuri osa, joka ei koskaan tule takaisin.


    • Nimetön

      Finnairin kannattaisi harkita pippelisimupilottien palkkaamista. Nämä 13-vuotiaat finninaamat lentäisivät varmasti karkkirahoilla Kanarialle ja muualle.

      • tottuneet

        nörttinuoret hakkaisivat testeissä oikeat lentäjät mennen tullen. Lisäksi lentäisivät tosi pienellä koulutuksella paremmin.
        Kola- ja naksupalkalla todellakin. Kannatetaan !!


      • henkesi hinta
        tottuneet kirjoitti:

        nörttinuoret hakkaisivat testeissä oikeat lentäjät mennen tullen. Lisäksi lentäisivät tosi pienellä koulutuksella paremmin.
        Kola- ja naksupalkalla todellakin. Kannatetaan !!

        kuinka tyhmä voi ihminen olla


    • 422

      Toivon mukaan saavat lisää palkaa, että panostavat lentämiseen paremmin.

      Saavuin yöllä Roomasta ja lento olin niin kaamea, ihmiset itkivät siellä pelosta, ( miehetkin) tämä johtui siitä että lento oli alun alkaen myöhässä yli tunnin. Lento Roomasta piti kestää 3h 20 min, mutta koska se oli myöhässä niin sama matka lennettiin 2h 30 min. sillä seurauksella, että ei vaihdettu lentoreittiä turvallisemmaksi, vaikka niin on ennen tehty. Lennettiin siis suoraan ukkosmyrskyyn. Tarjottimet, ruuat ym muut lensivät pitkin lentokonetta kun lentokone menetti täysin kontrollin.( tilanne oli kuin elokuvista joissa kerrotaan kauhulennoista) En ole koskaa pelännyt niin paljon, vaikka olen lentänyt paljon ja kovissakin myrskyissä.
      Ei enää koskaan naislentäjän kyytiin.

      • Legenda.

        Taisi mennä juttu kyllä legendan puolelle. Matkustajakoneen yleinen lentonopeus on M.78, eli maanopeutena noin 450kts. Jos oikein lujaa päästelee niin M.80 on mahdollinen, eli noin 461kts.

        Mutta koska tarinasi mukaan "se oli myöhässä niin sama matka lennettiin 2h 30 min" niin se takoittaisi, että koneen on täytynyt lentää 600kts, eli hieman yli äänen nopeutta. Tuohon ei tietääkseni mikään nykyinen matkustajakone pysty.


      • vai niin

        Että lentäjä ihan oman henkensäkin uhalla lensi ukkospilven läpi? Voi teitä tyhmiä idiootteja.


    • UvePolli

      Kohtuutonta kun ottaa huomioon kuinka vähän pilotit tekevät. Sitten ymmärtäisn jos ohjaisivat konetta jatkuvasti mutta näinhän ei ole asia.

      Juurihan tuli dokumentti näistä piloteista "Elämää taivaalla" pilotit jatkuvasti töllöttivät ikkunasta ulos ja söivät mysliä.


      Tälläkin palstalla yrittävät antaa kuvan että itse lentäisisivät konetta jatkuvasti....

      • voivoi..............

        katkeruutta? kateutta? taitaa olla molempia...


      • näköjään...

        Huomaa kyllä että sinulla eikä monella muullakaan ole minkäänlaista käsitystä lentäjän ammatista ja työnkuvasta. Tyhjänpäivästä kai tätä on edes yrittää selventää.


      • on
        näköjään... kirjoitti:

        Huomaa kyllä että sinulla eikä monella muullakaan ole minkäänlaista käsitystä lentäjän ammatista ja työnkuvasta. Tyhjänpäivästä kai tätä on edes yrittää selventää.

        Lisää palkkaa tai ei..
        Mutta ottakaahan huomioon että kun istutte siellä isossa lentokoneessa muurahaisen kokoisena, lentäjä ja perämies on ne joiden käsissä on juuri teidän henkenne. Lentokone ei ole mikään soutuvene, airot kätee ja menoks. Se on iso peli, ja sitä väärin käyttäessä ei välttämättä oo pelkästään siinä lentokoneessa istuvien henget vaarassa, vaan myös monien muiden.
        Ja jos noin paljon ketuttaa, ni siitä vaan hakemaan, lentäjiä tarvitaan koko ajan.
        Tottakai kateuden ymmärtää, ja se on luonnollinen asia mut on se hyvä et edes jossain työssä saa palkkaa tehdystä työstä.
        Rispektii kaikille lentäjille ja kuljettajille, ilman teitä tällä pallolla olis vähemmän työpaikkoja ja lomia sun muita matkoja!


      • yhtä iso
        on kirjoitti:

        Lisää palkkaa tai ei..
        Mutta ottakaahan huomioon että kun istutte siellä isossa lentokoneessa muurahaisen kokoisena, lentäjä ja perämies on ne joiden käsissä on juuri teidän henkenne. Lentokone ei ole mikään soutuvene, airot kätee ja menoks. Se on iso peli, ja sitä väärin käyttäessä ei välttämättä oo pelkästään siinä lentokoneessa istuvien henget vaarassa, vaan myös monien muiden.
        Ja jos noin paljon ketuttaa, ni siitä vaan hakemaan, lentäjiä tarvitaan koko ajan.
        Tottakai kateuden ymmärtää, ja se on luonnollinen asia mut on se hyvä et edes jossain työssä saa palkkaa tehdystä työstä.
        Rispektii kaikille lentäjille ja kuljettajille, ilman teitä tällä pallolla olis vähemmän työpaikkoja ja lomia sun muita matkoja!

        peli se on junakuskin alla ellei isompi. kK. ansio 108e tunnilta on ylimitoitettu tuollaisesta hanttihommasta, yhtä törkeää kuin paperimiesten liksat jostain bussikuskin hommasta.


      • työmoraalinen
        on kirjoitti:

        Lisää palkkaa tai ei..
        Mutta ottakaahan huomioon että kun istutte siellä isossa lentokoneessa muurahaisen kokoisena, lentäjä ja perämies on ne joiden käsissä on juuri teidän henkenne. Lentokone ei ole mikään soutuvene, airot kätee ja menoks. Se on iso peli, ja sitä väärin käyttäessä ei välttämättä oo pelkästään siinä lentokoneessa istuvien henget vaarassa, vaan myös monien muiden.
        Ja jos noin paljon ketuttaa, ni siitä vaan hakemaan, lentäjiä tarvitaan koko ajan.
        Tottakai kateuden ymmärtää, ja se on luonnollinen asia mut on se hyvä et edes jossain työssä saa palkkaa tehdystä työstä.
        Rispektii kaikille lentäjille ja kuljettajille, ilman teitä tällä pallolla olis vähemmän työpaikkoja ja lomia sun muita matkoja!

        Ei se lentäminen ole ammattina niin kauhiaa kuin haluatte ymmärtää. Miksi muuten olisitte ammattinne valinneet?

        Olen itse ajanut lentokonetta, autolauttaa, kuorma-autoa, tietenkin myös purjevenettä, polkupyörää, maastoautoa, moottorikelkkaa...

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä
        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus
        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa
        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan
        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)
        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.
        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)
        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)
        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta
        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.
        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa
        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Eli lopettakaa se elvistely ja tehkää työtä ansionne mukaan teille kuuluvalla palkalla eikä kiristetyllä häpeärahalla. Se olisi tosi isänmaallinen teko, joka työllistäisi tuhansia ihmisiä Suomessa!


      • Ralle
        työmoraalinen kirjoitti:

        Ei se lentäminen ole ammattina niin kauhiaa kuin haluatte ymmärtää. Miksi muuten olisitte ammattinne valinneet?

        Olen itse ajanut lentokonetta, autolauttaa, kuorma-autoa, tietenkin myös purjevenettä, polkupyörää, maastoautoa, moottorikelkkaa...

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä
        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus
        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa
        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan
        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)
        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.
        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)
        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)
        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta
        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.
        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa
        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Eli lopettakaa se elvistely ja tehkää työtä ansionne mukaan teille kuuluvalla palkalla eikä kiristetyllä häpeärahalla. Se olisi tosi isänmaallinen teko, joka työllistäisi tuhansia ihmisiä Suomessa!

        Siis et voi olla tosissasi...:D:D:D

        Voisin heittää validin vasta-argumentin MELKEIN jokaiseen mainitsemaasi asiaan, mutta siinä olisi yhtä paljon järkeä kuin tosiasioiden opettamisessa naapurin aivoinvalidille, joten: "Hei, pidä toi!"


      • DC3
        työmoraalinen kirjoitti:

        Ei se lentäminen ole ammattina niin kauhiaa kuin haluatte ymmärtää. Miksi muuten olisitte ammattinne valinneet?

        Olen itse ajanut lentokonetta, autolauttaa, kuorma-autoa, tietenkin myös purjevenettä, polkupyörää, maastoautoa, moottorikelkkaa...

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä
        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus
        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa
        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan
        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)
        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.
        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)
        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)
        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta
        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.
        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa
        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Eli lopettakaa se elvistely ja tehkää työtä ansionne mukaan teille kuuluvalla palkalla eikä kiristetyllä häpeärahalla. Se olisi tosi isänmaallinen teko, joka työllistäisi tuhansia ihmisiä Suomessa!

        kaikki mitä kirjoitat pitää prikulleen paikkansa. Olen muuuten itse koko pienen ikäni ihmetellyt, mikä tuosta lentäjän työstä tekee niin GLAMUURIN.


      • ai niin et pääse
        työmoraalinen kirjoitti:

        Ei se lentäminen ole ammattina niin kauhiaa kuin haluatte ymmärtää. Miksi muuten olisitte ammattinne valinneet?

        Olen itse ajanut lentokonetta, autolauttaa, kuorma-autoa, tietenkin myös purjevenettä, polkupyörää, maastoautoa, moottorikelkkaa...

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä
        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus
        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa
        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan
        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)
        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.
        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)
        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)
        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta
        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.
        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa
        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Eli lopettakaa se elvistely ja tehkää työtä ansionne mukaan teille kuuluvalla palkalla eikä kiristetyllä häpeärahalla. Se olisi tosi isänmaallinen teko, joka työllistäisi tuhansia ihmisiä Suomessa!

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä

        - Millä tavalla helpompaa? Autossa on ratti ja polkimet, autolla ajamista ei tietääkseni opetella vuosikausia? Lisäksi auto kulkee maalla joka on meille luonnollisempaa, toisin kuin 8 km korkeudessa oleskelu.

        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus

        - Helpompaa on ajella tuolla teillä kuin lentokentällä, on nääs aika ruuhkaisia tuolla MAAILMALLA.

        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa

        - Et saisi konetta edes rullaus ok kuntoon.

        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan

        - Missä tässäkään on perustelut ? Aliarvioit laivojen kapteenien työn samalla tässä. JA vesikin on meille luonnollisempi elementti kuin ilma, ihminen on liikkunut vesiteitse tuhansien vuosien ajan.

        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)

        - Varmasti on, rekkakuskilla ei vain ole 200 ihmistä "lastina", rekkakuski ei joudu väsyneenä tekemään mitään check listoja jotta rekka olisi nyt lähtövalmiina.

        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.

        - Palkka ei korreloi lukemisen perusteella. Säädökset muuttuvat koko ajan, ja lentäjä joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla. Lääketiedettä on harjoitettu satojen vuosien ajan toisin kuin lentämistä. Lentotaitoa testataan vuosittain, toisin kuin lääkärin ammattitaitoa.

        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)

        - Epäilen kovasti 100 000e sijoitusta yliopisto-opiskeluun. Koulu on tietääkseni ilmaista Suomessa, lentokoulutus taas toteutetaan yksityisellä puolella. Harva pääsee tuonne ilmailuopistoon.

        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)

        - Jarrun painaminen on varmasti yhtä helppoa kuin pakkolaskun suorittaminen.

        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta

        - Ja tämän pointti oli?

        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.

        - Lentäjillä on pomot siinä missä muillakin, kapteeni on pomo vain lennolla. Ilmailu on suhdanne altis ala joka on erittäin riippuvainen maailman taloudesta, suhdanteet muuttuvat koko ajan ja yt-neuvottelujen uhka on koko ajan läsnä.

        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa

        - Myrskyyn ei ole tarkoitus lentää, eikä ohjata laivaa got it?

        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Väsyneenä ei saa lentää. Pyörällä taas saa ajaa väsyneenä.


        Seuraavan kerran kun alat esittää näitä mielipiteitä (tai "musta tuntuu" tokaisuja) laita perustelut mukaan. Toisi hieman uskottavuutta.


      • palkaton
        työmoraalinen kirjoitti:

        Ei se lentäminen ole ammattina niin kauhiaa kuin haluatte ymmärtää. Miksi muuten olisitte ammattinne valinneet?

        Olen itse ajanut lentokonetta, autolauttaa, kuorma-autoa, tietenkin myös purjevenettä, polkupyörää, maastoautoa, moottorikelkkaa...

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä
        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus
        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa
        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan
        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)
        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.
        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)
        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)
        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta
        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.
        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa
        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Eli lopettakaa se elvistely ja tehkää työtä ansionne mukaan teille kuuluvalla palkalla eikä kiristetyllä häpeärahalla. Se olisi tosi isänmaallinen teko, joka työllistäisi tuhansia ihmisiä Suomessa!

        Voisinpa lisätä tuohon:
        13) ratikkakuskin työssä tarvitaan paljon enemmän kykyä asiakaspalveluun
        14) sotilaan (rauhanturvaaja) työssä on paljon konkreettisempi vastuu toisten ihmisten hengestä, sekä omasta
        15) yrittäjällä on paljon enemmän omaa rahaa pelissä kuin rahakoulun käyneellä lentäjällä
        16) ADR-kuski voi aiheuttaa herpaantumalla paljon suurempaa tuhoa kuin lentäjä
        17) ydinvoimalan valvoja...
        18) papin työssä tarvitaan paljon suurempaa nöyryyttä kuin lentäjältä


      • buahahaa
        palkaton kirjoitti:

        Voisinpa lisätä tuohon:
        13) ratikkakuskin työssä tarvitaan paljon enemmän kykyä asiakaspalveluun
        14) sotilaan (rauhanturvaaja) työssä on paljon konkreettisempi vastuu toisten ihmisten hengestä, sekä omasta
        15) yrittäjällä on paljon enemmän omaa rahaa pelissä kuin rahakoulun käyneellä lentäjällä
        16) ADR-kuski voi aiheuttaa herpaantumalla paljon suurempaa tuhoa kuin lentäjä
        17) ydinvoimalan valvoja...
        18) papin työssä tarvitaan paljon suurempaa nöyryyttä kuin lentäjältä

        19) Siivoojan täytyy osata siivota paljon tehokkaammin kuin lentäjän.
        20) Jäätelökioskin myyjän täytyy osata myydä paljon enemmän jäätelöä kuin lentäjän.
        21) Jääkiekkoilijan täytyy osata lämätä kovempaa kuin lentäjän.
        22) Tätä voisi jatkaa loputtomiin, mutta onko siinä mitää järkeä.


      • mars ilmailuopistoon
        työmoraalinen kirjoitti:

        Ei se lentäminen ole ammattina niin kauhiaa kuin haluatte ymmärtää. Miksi muuten olisitte ammattinne valinneet?

        Olen itse ajanut lentokonetta, autolauttaa, kuorma-autoa, tietenkin myös purjevenettä, polkupyörää, maastoautoa, moottorikelkkaa...

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä
        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus
        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa
        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan
        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)
        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.
        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)
        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)
        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta
        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.
        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa
        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Eli lopettakaa se elvistely ja tehkää työtä ansionne mukaan teille kuuluvalla palkalla eikä kiristetyllä häpeärahalla. Se olisi tosi isänmaallinen teko, joka työllistäisi tuhansia ihmisiä Suomessa!

        Koska olet noin noheva kaveri, hae ihmeessä ilmailuopistoon. Haku alkaa syksyn aikana. Varmasti laajasta työkokemuksestasi on apua haussa.


      • ei edes duunari
        ai niin et pääse kirjoitti:

        Oman arvioni mukaan (jonka saatte toki vääräksi osoittaa):
        1) matkalento lentokoneella on helpompaa ja turvallisempaa kuin autolla ajo maantiellä

        - Millä tavalla helpompaa? Autossa on ratti ja polkimet, autolla ajamista ei tietääkseni opetella vuosikausia? Lisäksi auto kulkee maalla joka on meille luonnollisempaa, toisin kuin 8 km korkeudessa oleskelu.

        2) rullaus on yhtä vaikeaa kuin kuorma-auton manööveeraus

        - Helpompaa on ajella tuolla teillä kuin lentokentällä, on nääs aika ruuhkaisia tuolla MAAILMALLA.

        3) nousu lentokoneella on helpompaa kuin mäkilähtö raskaan kuorman kanssa

        - Et saisi konetta edes rullaus ok kuntoon.

        4) lentokoneen laskeutuminen on helpompaa kuin ison laivan ohjaaminen satamaan

        - Missä tässäkään on perustelut ? Aliarvioit laivojen kapteenien työn samalla tässä. JA vesikin on meille luonnollisempi elementti kuin ilma, ihminen on liikkunut vesiteitse tuhansien vuosien ajan.

        5) rekkakuskin homma on taatusti raskaampaa kuin lentäjän (koskee sataa muutakin ammattia)

        - Varmasti on, rekkakuskilla ei vain ole 200 ihmistä "lastina", rekkakuski ei joudu väsyneenä tekemään mitään check listoja jotta rekka olisi nyt lähtövalmiina.

        6) melkein kuka tahansa akateeminen (lukuunottamatta aloja joita en ääneen mainitse) joutuu lukemaan enemmän kuin lentäjä. Jokainen lääkäri, tutkija ym joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla.

        - Palkka ei korreloi lukemisen perusteella. Säädökset muuttuvat koko ajan, ja lentäjä joutuu pitämään tietonsa jatkuvasti ajan tasalla. Lääketiedettä on harjoitettu satojen vuosien ajan toisin kuin lentämistä. Lentotaitoa testataan vuosittain, toisin kuin lääkärin ammattitaitoa.

        7) normaali yliopisto-opiskelija sijoittaa virtuaalisesti enemmän rahaa opintoihin kuin ilmailuopistosta tuleva lentäjä (opiskeluajalta saamatta jäänyt palkka mukaan lukien)

        - Epäilen kovasti 100 000e sijoitusta yliopisto-opiskeluun. Koulu on tietääkseni ilmaista Suomessa, lentokoulutus taas toteutetaan yksityisellä puolella. Harva pääsee tuonne ilmailuopistoon.

        8) sakanneen lentokoneen oikaisu on helpompaa kuin sivuluisuun lähteneen ajoneuvon saaminen hallintaan (ainakin on muutama sekunti aikaa miettiä - siinä ajassa rekka on jo törmännyt vastaantulevaan koulubussiin...)

        - Jarrun painaminen on varmasti yhtä helppoa kuin pakkolaskun suorittaminen.

        9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta

        - Ja tämän pointti oli?

        10) useimmissa maan pinnan töissä on valtava stressi, huonoista pomoista ja kiivaasta työtahdista sekä potkujen pelosta johtuen. Lentäjät ovat itsensä pomoja ja vanhimmat heistä ovat erottamattomia, ja työnantaja tarjoaa aina parin päivän lepoloman pitkän lennon päätteeksi.

        - Lentäjillä on pomot siinä missä muillakin, kapteeni on pomo vain lennolla. Ilmailu on suhdanne altis ala joka on erittäin riippuvainen maailman taloudesta, suhdanteet muuttuvat koko ajan ja yt-neuvottelujen uhka on koko ajan läsnä.

        11) myrskyssä on helpompi hallita melkein mitä tahansa lentävää esinettä kuin veden päällä kelluvaa

        - Myrskyyn ei ole tarkoitus lentää, eikä ohjata laivaa got it?

        12) lentäminen väsyneenäkin on paljon turvallisempaa kuin pyörällä ajo

        Väsyneenä ei saa lentää. Pyörällä taas saa ajaa väsyneenä.


        Seuraavan kerran kun alat esittää näitä mielipiteitä (tai "musta tuntuu" tokaisuja) laita perustelut mukaan. Toisi hieman uskottavuutta.

        "- Millä tavalla helpompaa? Autossa on ratti ja polkimet, autolla ajamista ei tietääkseni opetella vuosikausia? Lisäksi auto kulkee maalla joka on meille luonnollisempaa, toisin kuin 8 km korkeudessa oleskelu."

        Jos aiot ajaa muutakin kuin mersua, niin ajamista todella opetellaan vuosikausia.


        "- Et saisi konetta edes rullaus ok kuntoon. "

        Et saisi rekkaa ylös lumista rinnettä.


        "- Varmasti on, rekkakuskilla ei vain ole 200 ihmistä "lastina", rekkakuski ei joudu väsyneenä tekemään mitään check listoja jotta rekka olisi nyt lähtövalmiina."

        Bussikuskilla voi olla lähes 100 ihmistä lastina, ja rekkakuskillakin on omat tarkistuksensa tehtävänä.

        "- Epäilen kovasti 100 000e sijoitusta yliopisto-opiskeluun. Koulu on tietääkseni ilmaista Suomessa, lentokoulutus taas toteutetaan yksityisellä puolella. Harva pääsee tuonne ilmailuopistoon."

        Ai et päässyt sinne?
        Koulutuksen hinnaksi voidaan laskea menetetty tulo verrattuna siihen, että kävisi töissä saman ajan. Tällöin yliopisto-opiskelujen hinnaksi tulee tuo 100 000. Jos halut verrata maksulliseen lentokouluun, ota verrokiksi maksulliset yliopistot.

        "9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta

        - Ja tämän pointti oli?"

        Se, että lentäjät käyttävät tätä pointtinaan "perustellessaan" tähtitieteellisiä palkkojaan.

        "- Lentäjillä on pomot siinä missä muillakin, kapteeni on pomo vain lennolla. Ilmailu on suhdanne altis ala joka on erittäin riippuvainen maailman taloudesta, suhdanteet muuttuvat koko ajan ja yt-neuvottelujen uhka on koko ajan läsnä."

        Lentäjät ovat lääkärien ja professorien ohella ainoa ammattikunta, joka voi kävellä pomojensa yli miten vain. Eikä useimpia lentäjiä uhkaa yt-neuvottelut, koska potkuista päättää lentäjäliitto, ainoastaan konkurssi.


        "- Myrskyyn ei ole tarkoitus lentää, eikä ohjata laivaa got it?"

        Tuota noin, myrsky kulkee nopeammin kuin mikään paatti!
        ja myrsky merellä ilman myrskyvaroitusta on huomattavasti yleisempi ilmiö kuin pelätty "clear air turbulence".


        "Seuraavan kerran kun alat esittää näitä mielipiteitä (tai "musta tuntuu" tokaisuja) laita perustelut mukaan. Toisi hieman uskottavuutta."

        Kaikella kunnioituksella lentäjiä kohtaan: Voisitteko edes vähän perehtyä muiden työläisten töihin ja todellisuuteen ennen kuin ryhdytte heitä halveksimaan. Jokainen toki saa pitää omaa työtä tärkeimpänä, mutta muitakin sopisi kunnioittaa edes hieman.


      • Lomamatkailija
        ei edes duunari kirjoitti:

        "- Millä tavalla helpompaa? Autossa on ratti ja polkimet, autolla ajamista ei tietääkseni opetella vuosikausia? Lisäksi auto kulkee maalla joka on meille luonnollisempaa, toisin kuin 8 km korkeudessa oleskelu."

        Jos aiot ajaa muutakin kuin mersua, niin ajamista todella opetellaan vuosikausia.


        "- Et saisi konetta edes rullaus ok kuntoon. "

        Et saisi rekkaa ylös lumista rinnettä.


        "- Varmasti on, rekkakuskilla ei vain ole 200 ihmistä "lastina", rekkakuski ei joudu väsyneenä tekemään mitään check listoja jotta rekka olisi nyt lähtövalmiina."

        Bussikuskilla voi olla lähes 100 ihmistä lastina, ja rekkakuskillakin on omat tarkistuksensa tehtävänä.

        "- Epäilen kovasti 100 000e sijoitusta yliopisto-opiskeluun. Koulu on tietääkseni ilmaista Suomessa, lentokoulutus taas toteutetaan yksityisellä puolella. Harva pääsee tuonne ilmailuopistoon."

        Ai et päässyt sinne?
        Koulutuksen hinnaksi voidaan laskea menetetty tulo verrattuna siihen, että kävisi töissä saman ajan. Tällöin yliopisto-opiskelujen hinnaksi tulee tuo 100 000. Jos halut verrata maksulliseen lentokouluun, ota verrokiksi maksulliset yliopistot.

        "9) aika monessa ammatissa työntekijällä on vastuullaan toisten ihmisten henki - usein jopa itseään vaarantamatta

        - Ja tämän pointti oli?"

        Se, että lentäjät käyttävät tätä pointtinaan "perustellessaan" tähtitieteellisiä palkkojaan.

        "- Lentäjillä on pomot siinä missä muillakin, kapteeni on pomo vain lennolla. Ilmailu on suhdanne altis ala joka on erittäin riippuvainen maailman taloudesta, suhdanteet muuttuvat koko ajan ja yt-neuvottelujen uhka on koko ajan läsnä."

        Lentäjät ovat lääkärien ja professorien ohella ainoa ammattikunta, joka voi kävellä pomojensa yli miten vain. Eikä useimpia lentäjiä uhkaa yt-neuvottelut, koska potkuista päättää lentäjäliitto, ainoastaan konkurssi.


        "- Myrskyyn ei ole tarkoitus lentää, eikä ohjata laivaa got it?"

        Tuota noin, myrsky kulkee nopeammin kuin mikään paatti!
        ja myrsky merellä ilman myrskyvaroitusta on huomattavasti yleisempi ilmiö kuin pelätty "clear air turbulence".


        "Seuraavan kerran kun alat esittää näitä mielipiteitä (tai "musta tuntuu" tokaisuja) laita perustelut mukaan. Toisi hieman uskottavuutta."

        Kaikella kunnioituksella lentäjiä kohtaan: Voisitteko edes vähän perehtyä muiden työläisten töihin ja todellisuuteen ennen kuin ryhdytte heitä halveksimaan. Jokainen toki saa pitää omaa työtä tärkeimpänä, mutta muitakin sopisi kunnioittaa edes hieman.

        Yleensä suomessa voi luottaa siihen, että työntekijät ovat koulutettuja ammatti-ihmisiä, niin rekkamiehet kuin lentäjät. Mutta paljon mielummin istuisin rekan kyydissä jota ajaa lentäjä kuin lentokoneessa jota kuskaa rekkamies (jälkimmäiseen en suostuisi nousemaan kirveelläkään), mitenkään rekanajotaitoa väheksymättä. Silti luotan molempiin ammattiryhmiin omalla alallaan ja suomalaiseen ammattiosaamiseen.


      • minä vaan...
        on kirjoitti:

        Lisää palkkaa tai ei..
        Mutta ottakaahan huomioon että kun istutte siellä isossa lentokoneessa muurahaisen kokoisena, lentäjä ja perämies on ne joiden käsissä on juuri teidän henkenne. Lentokone ei ole mikään soutuvene, airot kätee ja menoks. Se on iso peli, ja sitä väärin käyttäessä ei välttämättä oo pelkästään siinä lentokoneessa istuvien henget vaarassa, vaan myös monien muiden.
        Ja jos noin paljon ketuttaa, ni siitä vaan hakemaan, lentäjiä tarvitaan koko ajan.
        Tottakai kateuden ymmärtää, ja se on luonnollinen asia mut on se hyvä et edes jossain työssä saa palkkaa tehdystä työstä.
        Rispektii kaikille lentäjille ja kuljettajille, ilman teitä tällä pallolla olis vähemmän työpaikkoja ja lomia sun muita matkoja!

        Saadaan halvempia yhtä päteviä lentäjiä muualta, niin ei unohdu totuus!!!


      • ihmiseen
        Lomamatkailija kirjoitti:

        Yleensä suomessa voi luottaa siihen, että työntekijät ovat koulutettuja ammatti-ihmisiä, niin rekkamiehet kuin lentäjät. Mutta paljon mielummin istuisin rekan kyydissä jota ajaa lentäjä kuin lentokoneessa jota kuskaa rekkamies (jälkimmäiseen en suostuisi nousemaan kirveelläkään), mitenkään rekanajotaitoa väheksymättä. Silti luotan molempiin ammattiryhmiin omalla alallaan ja suomalaiseen ammattiosaamiseen.

        Älä jumalauta luota ihmiseen ,vaan jumalaan.


      • ei se
        Lomamatkailija kirjoitti:

        Yleensä suomessa voi luottaa siihen, että työntekijät ovat koulutettuja ammatti-ihmisiä, niin rekkamiehet kuin lentäjät. Mutta paljon mielummin istuisin rekan kyydissä jota ajaa lentäjä kuin lentokoneessa jota kuskaa rekkamies (jälkimmäiseen en suostuisi nousemaan kirveelläkään), mitenkään rekanajotaitoa väheksymättä. Silti luotan molempiin ammattiryhmiin omalla alallaan ja suomalaiseen ammattiosaamiseen.

        vaihtamalla parane. Mieti vielä toisen kerran onko vertauksellisuutesi aivan realistinen ja selväpäisen aivolohkojen tuotosta? Mieti toki vaikka kolmannenkin kerran ja kerro meille mihin lopputulokseen tulit.


      • UvePolli
        voivoi.............. kirjoitti:

        katkeruutta? kateutta? taitaa olla molempia...

        Kun yhtiö menee konkkaan niin minne sitten menet töihin? Muissa yhtiöissä ei olla kovin suvaitsevaisia tuollaisia pilotteja kohtaan.


      • ........
        yhtä iso kirjoitti:

        peli se on junakuskin alla ellei isompi. kK. ansio 108e tunnilta on ylimitoitettu tuollaisesta hanttihommasta, yhtä törkeää kuin paperimiesten liksat jostain bussikuskin hommasta.

        Lentäjien työn seuraaminen ohjaamossa voisi avartaa työn luonnetta.
        Ohessa pieni pätkä ohjaamosta
        http://www.youtube.com/watch?v=fcmqy6UObLo


      • justjustjust
        ........ kirjoitti:

        Lentäjien työn seuraaminen ohjaamossa voisi avartaa työn luonnetta.
        Ohessa pieni pätkä ohjaamosta
        http://www.youtube.com/watch?v=fcmqy6UObLo

        pari napin painallusta ja häikäisysuojan siirtelyä muutamassa minuutissa tuntien lennolta. Mitä oli pointtisi?


      • Ihailtavaa toimintaa
        justjustjust kirjoitti:

        pari napin painallusta ja häikäisysuojan siirtelyä muutamassa minuutissa tuntien lennolta. Mitä oli pointtisi?

        Tässä vain esimerkki siitä, ettei se autopilotti itsekseen hoida aina kaikkea. Tässä todellinen vaaratilanne (jos osaat englantia, niin ehkä ymmärsit, että toinen kone maassa samalla kiitoradalla), jonka pilotit hoitivat varsin mallikkaasti rauhallisella, mutta nopealla toiminnallaan. Tämä vain kommenttina sille, ettei lentäjää tarvita ja että autopilotti hoitaa kaiken. Ja en osaisi tätä työskentelyä rinnastaa mitenkään ratikka- tai rekkakuskin hommaan, vai mitä lie rinnastuksia täällä esitettykään.


      • Ammattimies.
        ei se kirjoitti:

        vaihtamalla parane. Mieti vielä toisen kerran onko vertauksellisuutesi aivan realistinen ja selväpäisen aivolohkojen tuotosta? Mieti toki vaikka kolmannenkin kerran ja kerro meille mihin lopputulokseen tulit.

        Lopputulos oli se, että tällä foorumilla rinnastetaan näppärästi eri ammatteja, kuten lentäjiä ja rekkakuskeja. Kaikesta huolimatta en suostuisi nousemaan lentokoneeseen jota lentää rekkakuski. Suostuisitko sinä?


    • tähän päivään

      Joo, kyllä lentäjät ovat pahasti jämähtäneet menneisyyteen.
      Toivottavasti ei käy kuten paperialalla, eli pää tulee vetävän käteen. Palkat hilattiin sielläkin vahvan ay-liikkeen ansiosta liian korkeiksi. Ja nyt sitten suljetaan tehtaita ja jaetaan irtisanomisia.

      Finnair on myöskin takapajula siinä, ettei Finskin koneen lentäjiksi kelpaa muut kuin suomalaiset. Haloo, missä muussa ammatissa tämä enää nykyään onnistuu? Tervetuloa Eurooppaan!

      Lentäjien pitäisi tehdä oma taksvärkkinsä. Siten he ehkä turvaisivat alan pysyvyyden myös suomalaisten käsissä.

      • Pilotit

        kun työkielikin on englanti, suomea ei tarvitse. Ihan yhtälailla pärjäisivät muunmaalaisetkin pilotit Finnairin puikoissa. Kansainvälinen ammatti, myös suomalaiset pilotit voivat hakeutua ulkomaalaisiin lentoyhtiöihin töihin. Joka alallahan on jo monenmaalaisia, mikä "suomalaisuuden linnake" lentäjän ammatti enää on kotimaisessakaan yhtiössä. Ihmettelen vaan.


      • Otettava tosissaan
        Pilotit kirjoitti:

        kun työkielikin on englanti, suomea ei tarvitse. Ihan yhtälailla pärjäisivät muunmaalaisetkin pilotit Finnairin puikoissa. Kansainvälinen ammatti, myös suomalaiset pilotit voivat hakeutua ulkomaalaisiin lentoyhtiöihin töihin. Joka alallahan on jo monenmaalaisia, mikä "suomalaisuuden linnake" lentäjän ammatti enää on kotimaisessakaan yhtiössä. Ihmettelen vaan.

        "Miksi pitäisi olla suomalaisia?"

        -Koska on turvallisuustekijä. Ei välttämättä sen takia, että on suomalaisia, vaan siksi että on varmasti yhteinen kieli.

        "Ihan yhtälailla pärjäisivät muunmaalaisetkin pilotit Finnairin puikoissa."

        Eri asia on pärjätä muunkielisenä 'puikoissa' yleensä kuin pärjätä puikoissa hätätilanteessa. Siinä on ensisijaisen tärkeää ymmärrettävä ja selkeä kommunikointi.

        -Tuostahan on hyvänä esimerkkinä helioksen tapaus. Ei oikein loytynyt yhteistä ymmärrettävää kommunikointia hätätilanteessa ja lopputulos on tiedossa.


      • ,.,.,.
        Otettava tosissaan kirjoitti:

        "Miksi pitäisi olla suomalaisia?"

        -Koska on turvallisuustekijä. Ei välttämättä sen takia, että on suomalaisia, vaan siksi että on varmasti yhteinen kieli.

        "Ihan yhtälailla pärjäisivät muunmaalaisetkin pilotit Finnairin puikoissa."

        Eri asia on pärjätä muunkielisenä 'puikoissa' yleensä kuin pärjätä puikoissa hätätilanteessa. Siinä on ensisijaisen tärkeää ymmärrettävä ja selkeä kommunikointi.

        -Tuostahan on hyvänä esimerkkinä helioksen tapaus. Ei oikein loytynyt yhteistä ymmärrettävää kommunikointia hätätilanteessa ja lopputulos on tiedossa.

        Milläköhän kielellä kommunikoidaan maailmalla, suomella? ;D


      • lgage
        ,.,.,. kirjoitti:

        Milläköhän kielellä kommunikoidaan maailmalla, suomella? ;D

        Aivan sama millä kielellä kunhan tulee hätätilanteessa idioottivarmasti ymmärretyksi. Valitettavasti näin ei ole aina käynyt ;(


      • ,,.,..

        suomalaisten lentäjien pitäisi vähintäänkin saada 13000 eeroo kuussa ovathan he kuitenkin oman alansa mestareita,,, no matkustava kansa onneksi äänestää jaloillansa ; D


      • UvePolli
        ,,.,.. kirjoitti:

        suomalaisten lentäjien pitäisi vähintäänkin saada 13000 eeroo kuussa ovathan he kuitenkin oman alansa mestareita,,, no matkustava kansa onneksi äänestää jaloillansa ; D

        Vai keskinkertaisia pilotteja jotka lentävät hyvin huolletuilla koneilla?


    • Matkustaja.

      Olenko normaali kun minua ei kiinnosta pätkääkään mitä muut saavat palkkaa ja millä ehdoilla - ei lentäjän eikä naapurin osalta? Mistä saisin apua tähän oireeseen, saisiko joku psykologi minut kiinnostumaan toisten palkoista siihen pisteeseen, että pitäisi alkaa avautumaan niin kuin tälläkin palstalla jotkut tekevät. Miltäköhän tuntuisi, jos tarvitsisi koko ajan voivotella kuinka joku saa isoa palkkaa? Olisi varmaan tosi hauskaa.

      Sen sijaan matkailu ja lentäminen minua kiinnostaa suuresti. Ja tietysti, että saan lentoyhtiöltä palvelua ja että joku lentää minut turvallisesti lomalleni.

      Iloista lentämistä kaikille.

      • itseensä erittäin tyytyv

        Olet huomattavan epänormaali. Suomalaisen on oltava kateellinen ja katkera, kaikille jotka häntä paremmin elämässään menestyvät, niin sosiaalisessa kuin työelämässä. Luultavasti olet ruotsalainen. Mikä ei ole miinus.


      • jos ja kun

        Saattaisit sinäkin kiinnostua jos oma työpaikkasi olisi uhattuna toisten ahneuden takia.....vaan kun ei ole, niin on helppoa olla tuota mieltä.


      • spora.,.
        jos ja kun kirjoitti:

        Saattaisit sinäkin kiinnostua jos oma työpaikkasi olisi uhattuna toisten ahneuden takia.....vaan kun ei ole, niin on helppoa olla tuota mieltä.

        oma ammattini olisi kiinni omasta ahneudestani niin voisin suostua palkanalennuksiin, siis jos 100 tunnin kuukausiveloitukseni olisi yli 10000 euroa wtf.


    • kapteeniluutnatti evp.

      Eihän tuo riitä.Maksakaa niille se,mitä vaativat,ainakin 30000 euroa /kk.Mutta sen jälkeen Finnairilla ei enää ole asiakkaita.Mutta mitä sen väliä.Me ajamme Suomen,jota veteraanimme puolustivat nyt totaaliseen konkurssiin.Se on näköjään suurin tavoite.Ja se saavutetaan tällä menolla:kaikille lisää liksaa.Tuottavuudesta eivät nämä vaatijat puhu mitään.Finnairinkin tuottavuus on alle keskiarvon,mutta antaa lentäjien elvistellä.

      • voisi alkaa

        spronsoroimaan työkseen näitä veteraanejamme niinkuin Kuusamon tapahtuma oli. Kyllä sitä ainakin jonkun vuoden saisi vielä lennellä.

        ps. ei mitään veteraaneja vastaan, hienoa työtä aikoinaan tekivät. Saattaisi olla aeroflot muuten se suhaaja tupoleevinen näillä nurkillä datshoilemme ja kirjoiteltas (mitä puutinin sensuurilta pystyisi) vähän erinäköisillä kyriilisillä aakkosilla näitä tekstejä.


      • on,.,.
        voisi alkaa kirjoitti:

        spronsoroimaan työkseen näitä veteraanejamme niinkuin Kuusamon tapahtuma oli. Kyllä sitä ainakin jonkun vuoden saisi vielä lennellä.

        ps. ei mitään veteraaneja vastaan, hienoa työtä aikoinaan tekivät. Saattaisi olla aeroflot muuten se suhaaja tupoleevinen näillä nurkillä datshoilemme ja kirjoiteltas (mitä puutinin sensuurilta pystyisi) vähän erinäköisillä kyriilisillä aakkosilla näitä tekstejä.

        lentäjiä edustettuina näissä keskuisteluissa, eiköhän he ole jo saaneet sen miljoonakämpän ostettua meidän tavallisten reissaajien persenahoista ; D


      • Työehtosopimus-asioiden läpikäyntiin
        on,.,. kirjoitti:

        lentäjiä edustettuina näissä keskuisteluissa, eiköhän he ole jo saaneet sen miljoonakämpän ostettua meidän tavallisten reissaajien persenahoista ; D

        Tai sitten ovat sitä mieltä, että tämä palsta ei ole varmastikaan oikea foorumi asioiden puintiin. Tämän palstan tiedon taso rajoittuu Iltasanomat- / Iltalehti - lehti linjaan ja kaikki otetaan pureksimatta vastaan. Ja jokainen fakta, joka valoittaisi myös toista puoltakin asioista katsotaan vain ahneen lentäjän puolestuspuheeksi, joka ei halua luopua omasta edustaan. Siis miksi lähteä tähän keskusteluun. Ja kyllä yleislinjana on, ettei asioita kommentoida mediassa tai julkisilla foorumeille, koska se ei vie asioita eteenpäin. Oikea keskustelu ja neuvottelut käydään muualla.


      • Kuhan kysyin
        Työehtosopimus-asioiden läpikäyntiin kirjoitti:

        Tai sitten ovat sitä mieltä, että tämä palsta ei ole varmastikaan oikea foorumi asioiden puintiin. Tämän palstan tiedon taso rajoittuu Iltasanomat- / Iltalehti - lehti linjaan ja kaikki otetaan pureksimatta vastaan. Ja jokainen fakta, joka valoittaisi myös toista puoltakin asioista katsotaan vain ahneen lentäjän puolestuspuheeksi, joka ei halua luopua omasta edustaan. Siis miksi lähteä tähän keskusteluun. Ja kyllä yleislinjana on, ettei asioita kommentoida mediassa tai julkisilla foorumeille, koska se ei vie asioita eteenpäin. Oikea keskustelu ja neuvottelut käydään muualla.

        Kabineteissa edustajat sopivat, mitä sopivat, mutta olisi kiva kuulla millähän ihmeellä työntekijät(lentäjät) perustelevat heidän mielestään kohtuuttoman pientä ansiotaan johon nyt täytyisi saada korotus, firman tahkotessa tappiota?


      • Niinpäniintaijotain
        Kuhan kysyin kirjoitti:

        Kabineteissa edustajat sopivat, mitä sopivat, mutta olisi kiva kuulla millähän ihmeellä työntekijät(lentäjät) perustelevat heidän mielestään kohtuuttoman pientä ansiotaan johon nyt täytyisi saada korotus, firman tahkotessa tappiota?

        Ilmeisesti tähän ei löydy vastausta ; D


      • Lentäjä evp.
        Niinpäniintaijotain kirjoitti:

        Ilmeisesti tähän ei löydy vastausta ; D

        Lentäjät tarjosivat palkanpudotusta mutta tilalle finnairin osakkeita olipa tyhmä yritys.

        Taitaa lentäjillä käydä niinkuin muillekin ahneille kuten aikanaan merimiesunionille jotka
        paukuttelivat aikansa henskeleitä kyykyttivät koko suomea , laivat liputettiin ulkomaille.
        Näin käy myös Finnairin kiitos lentäjille.


      • Tarkistakaa faktat
        Lentäjä evp. kirjoitti:

        Lentäjät tarjosivat palkanpudotusta mutta tilalle finnairin osakkeita olipa tyhmä yritys.

        Taitaa lentäjillä käydä niinkuin muillekin ahneille kuten aikanaan merimiesunionille jotka
        paukuttelivat aikansa henskeleitä kyykyttivät koko suomea , laivat liputettiin ulkomaille.
        Näin käy myös Finnairin kiitos lentäjille.

        Tässä vaiheessa erimielisyydet Finnairin ja lentäjien välillä eivät ole liittyneet palkkatasoon, vaan eläkeikään ja ulkopuolisen työvoiman käyttöön. Palkka ei ole pitkään aikaan ollut kiistan kohde neuvotteluissa.


      • Ahneen loppu
        Tarkistakaa faktat kirjoitti:

        Tässä vaiheessa erimielisyydet Finnairin ja lentäjien välillä eivät ole liittyneet palkkatasoon, vaan eläkeikään ja ulkopuolisen työvoiman käyttöön. Palkka ei ole pitkään aikaan ollut kiistan kohde neuvotteluissa.

        Mitään estettä ulkopuolisen työvoiman käytölle ei ole, sillä lentäjillä ei ole voimassaolevaa työehtosopimusta ollut viime marraskuusta. Sopimuksettomassa tilassa voidaan ihan vapaasti ulkoistaa lentoja mitä nyt aiotaan tehdäkin kotimaan ja Euroopan lennoille. Halvemmat yhtiöt/pilotit tulevat osan niistä lentämään, koska nykyiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos. Enkä puhu vain palkasta vaan kokonaisuudesta kaikkine muine etuineen myös.

        Finncomin pilottien koulutus on jo käynnissä, kohta nähdään heitä lentämässä enenevässä määrin kotimaankin lentoja. Ja vain murto-osalla siitä hinnasta mitä Finnairin pilotit. Kestämättömän kallis työntekijäryhmä kriisiyhtiössä. Taitaa neuvotteluhaluja ruveta lentäjien liitollakin löytymään, kun huomaavat etteivät ole korvaamattomia. Saman työn pystyvät muutkin firmat hoitamaan yhtä hyvin ja vielä halvemmalla.

        Sitä saa mitä tilaa, lentäjät.


      • Kustannussäästö
        Ahneen loppu kirjoitti:

        Mitään estettä ulkopuolisen työvoiman käytölle ei ole, sillä lentäjillä ei ole voimassaolevaa työehtosopimusta ollut viime marraskuusta. Sopimuksettomassa tilassa voidaan ihan vapaasti ulkoistaa lentoja mitä nyt aiotaan tehdäkin kotimaan ja Euroopan lennoille. Halvemmat yhtiöt/pilotit tulevat osan niistä lentämään, koska nykyiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos. Enkä puhu vain palkasta vaan kokonaisuudesta kaikkine muine etuineen myös.

        Finncomin pilottien koulutus on jo käynnissä, kohta nähdään heitä lentämässä enenevässä määrin kotimaankin lentoja. Ja vain murto-osalla siitä hinnasta mitä Finnairin pilotit. Kestämättömän kallis työntekijäryhmä kriisiyhtiössä. Taitaa neuvotteluhaluja ruveta lentäjien liitollakin löytymään, kun huomaavat etteivät ole korvaamattomia. Saman työn pystyvät muutkin firmat hoitamaan yhtä hyvin ja vielä halvemmalla.

        Sitä saa mitä tilaa, lentäjät.

        Suurin osa Embraeria lentävistä Finnairin piloteista on uransa alkuvaiheessa olevia lentäjiä, joiden palkkataso on melko lailla samaa luokkaa kuin Finncomin pilottien. Esimerkiksi vuoden lentäneen pilotin keskipalkka n. 4000 euroa kuukaudessa. Jos puhutaan lentäjien kalleudesta, niin Embraer -pilotit eivät ole ole tosiaankaan siitä kalleimmasta päästä. Ja yöpyvät ihan samanlaisissa hotelleissa kotimaassa kuin Finncomin pilotit tai Euroopassa Ryan Air, Easy Jet...Toki lentoyhtiöiden välinen muu kustannusrakenne voi tuoda eroja kokonaiskustannukseen.


      • Finncomm rules
        Kustannussäästö kirjoitti:

        Suurin osa Embraeria lentävistä Finnairin piloteista on uransa alkuvaiheessa olevia lentäjiä, joiden palkkataso on melko lailla samaa luokkaa kuin Finncomin pilottien. Esimerkiksi vuoden lentäneen pilotin keskipalkka n. 4000 euroa kuukaudessa. Jos puhutaan lentäjien kalleudesta, niin Embraer -pilotit eivät ole ole tosiaankaan siitä kalleimmasta päästä. Ja yöpyvät ihan samanlaisissa hotelleissa kotimaassa kuin Finncomin pilotit tai Euroopassa Ryan Air, Easy Jet...Toki lentoyhtiöiden välinen muu kustannusrakenne voi tuoda eroja kokonaiskustannukseen.

        Onhan siinä melkoinen hintaero kummalla lentää. Satunnainen esimerkki Helsinki-Kuopio-Helsinki meno 13.10 ja paluu 14.10

        Finnairin halvimmat lennot 251,37e
        Finncommin halvimmat lennot 76,93e

        Aika mieletön ero. Toivottavasti myös Finncomm tulisi operoimaan Oulu-Helsinki reitille.


      • Wellu Pirinen
        Ahneen loppu kirjoitti:

        Mitään estettä ulkopuolisen työvoiman käytölle ei ole, sillä lentäjillä ei ole voimassaolevaa työehtosopimusta ollut viime marraskuusta. Sopimuksettomassa tilassa voidaan ihan vapaasti ulkoistaa lentoja mitä nyt aiotaan tehdäkin kotimaan ja Euroopan lennoille. Halvemmat yhtiöt/pilotit tulevat osan niistä lentämään, koska nykyiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos. Enkä puhu vain palkasta vaan kokonaisuudesta kaikkine muine etuineen myös.

        Finncomin pilottien koulutus on jo käynnissä, kohta nähdään heitä lentämässä enenevässä määrin kotimaankin lentoja. Ja vain murto-osalla siitä hinnasta mitä Finnairin pilotit. Kestämättömän kallis työntekijäryhmä kriisiyhtiössä. Taitaa neuvotteluhaluja ruveta lentäjien liitollakin löytymään, kun huomaavat etteivät ole korvaamattomia. Saman työn pystyvät muutkin firmat hoitamaan yhtä hyvin ja vielä halvemmalla.

        Sitä saa mitä tilaa, lentäjät.

        "Mitään estettä ulkopuolisen työvoiman käytölle ei ole, sillä lentäjillä ei ole voimassaolevaa työehtosopimusta ollut viime marraskuusta. Sopimuksettomassa tilassa voidaan ihan vapaasti ulkoistaa lentoja mitä nyt aiotaan tehdäkin kotimaan ja Euroopan lennoille. Halvemmat yhtiöt/pilotit tulevat osan niistä lentämään, koska nykyiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos. Enkä puhu vain palkasta vaan kokonaisuudesta kaikkine muine etuineen myös."

        No mutta sinähän se vasta varsinainen välkky oletkin! Näinhän työnantajan kannattaisikin toimia kaikilla aloilla: Kun TES loppuu niin jätetään se vaan uudistamatta ja pitkitetään neuvotteluja samalla kun laitetaan duunarille ihan mitkä ehdot nyt vaan parhaalta tuntuu kun "eihän TESsi oo enää voimassa". Jess! Sama kaikille aloille. Montako firmaa löytyy Suomesta 10 vuoden päästä? Konkkaan vaan koko valtio, saatana! Ja työttömille ilmaista rahaa niin jaksavat lässyttää tällä palstalla.


      • lsjut
        Lentäjä evp. kirjoitti:

        Lentäjät tarjosivat palkanpudotusta mutta tilalle finnairin osakkeita olipa tyhmä yritys.

        Taitaa lentäjillä käydä niinkuin muillekin ahneille kuten aikanaan merimiesunionille jotka
        paukuttelivat aikansa henskeleitä kyykyttivät koko suomea , laivat liputettiin ulkomaille.
        Näin käy myös Finnairin kiitos lentäjille.

        Valitettavasti näin käynee.Finnair lopetetaan ennemmin tai myöhemmin.Eikä siinä mitään ,kyllä muillakin lentoyhtiöillä pääsee lentämään,ja saastuttamaan ilmakehää.


    • itse lomansa maksava

      tuo palkka tuommoisena on kokonaispalkkaan verrattuna. Kun otetaan kaikki perheen ja sukulaisten ilmaiset lennot ja lomailut ympäri maailmaa.

      • Että näin

        Lennot eivät ikinä ole olleet ilmaisia. Lomailulla taasen tarkoitat mitä?? Kotimaan lento veroineen maksaa noin 100 euroa perheen jäsenelle (riippuu toki minne lennetään), että tokihan se on halvempaa, mutta toisaalta et voi varmistua koneeseen pääsystä kuin vasta portilla. Euroopan lentoja voi hyvinkin saada samaan hintaan kuin ID:nä tarjouksista. Esim. minä mieluummin varaan nämä perheelle, jottei tarvitse portille saakka jännittää mahtuuko kaikki koneeseen. Lentoedut ovat kaikilla Finnairilaisilla, ei vain lentäjille ja on myös vallitseva käytäntö muissa lentoyhtiöissä. ID-matkalainenhan ei ikinä vie paikkaa maksavalta asiakkaalta, joten en näe, mitä tässä käytännössä niin pielessä on.


      • Jebelius
        Että näin kirjoitti:

        Lennot eivät ikinä ole olleet ilmaisia. Lomailulla taasen tarkoitat mitä?? Kotimaan lento veroineen maksaa noin 100 euroa perheen jäsenelle (riippuu toki minne lennetään), että tokihan se on halvempaa, mutta toisaalta et voi varmistua koneeseen pääsystä kuin vasta portilla. Euroopan lentoja voi hyvinkin saada samaan hintaan kuin ID:nä tarjouksista. Esim. minä mieluummin varaan nämä perheelle, jottei tarvitse portille saakka jännittää mahtuuko kaikki koneeseen. Lentoedut ovat kaikilla Finnairilaisilla, ei vain lentäjille ja on myös vallitseva käytäntö muissa lentoyhtiöissä. ID-matkalainenhan ei ikinä vie paikkaa maksavalta asiakkaalta, joten en näe, mitä tässä käytännössä niin pielessä on.

        No mutta älä huolehdi. Kateellinen suomalainen näkee kyllä. Lentäminen kun on jotenkin niin "hienoa". Ainakin niiden mielestä jotka harvemmin sitä "herkkua" saavat.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe