Pihla/Tiivi/Skaala/Fenestra-ikkunat ja ovet?

Ikkunaremontti

Eli tarjoukset on pyydetty otsikon valmistajilta. Kertokaapa kokemuksianne kys. valmistajien ikkunoista ja ovista. Asennus aiotaan tehdä itse, joten kiinnostaa vain millaisia ne ovat ihan jokapäiväisessä käytössä ja mahdolliset ongelmat, joita ilmennyt.

13

6256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Geu2

... sitten suodattaa vastauksia. Tällä palstalla on aika paljon myyntimiehiä jotka haukuu kilpailijoiden tuotteita. Joka tapauksessa uudet ikkuna ovat huomattavasti paremmat kuin sinun vanhat ikkunat. Uudet ikkunat eivät ikinä maksa itseään takaisin säästyneinä lämmityskuluina, mutta asumisviihtyvyys on huomattavasti parempi kun ikkunoista ei enään vedä. Ko. valmistajien ikkunoissa ei ole huomattavia laatueroja vaikka tällä palstalla toisin väitetään (ikkunat ovat mekaanisesti yksinkertaisia tuotteita). Minulla kriteerinä oli 1. hinta 2. miltä ikkunat näyttää 3. ikkunan rakenne. Päädyin yhteen ko. listan valmistajista mutta en sano minkä valmistajan ikkunoihn koska minut leimataan heti myyntimieheksi. Niin ja hyvätkin ikkunat saadaan pilalle huonolla asennuksella.

• inssi'

En ole myyntimies.

Meillä on v. 2001 vaihdettu omakotitaloon yhteensä 9 ikkunaa. Koot ovat kapeasta vessanikkunasta n. 1,4x1,6 olohuoneen ikkunaan. Kaikki ikkunat ovat 3-kertaisia ja kaikki lasit aukeavat eli ei ole mitään lämpölaseja. 2 ikkunoista on tuuletusikkunoita eli aukeavat kahvasta. 3 kpl muista on varustettu tuuletusluukulla.

Laadussa ei sinänsä ole valittamista. Ulkopuitteet ovat alumiinia ja ovat vielä etelänpuolellakin kuin uudet. Saranat toimivat. Ainut on, että oksankohdat tulivat läpi maalauksesta toisena keväänä etelänpuolen sisäkarmissa. Ne sai kuitenkin paikattua maalilla. Myös kahdessa ikkunassa olevat säleverhojen mekanismit olivat heikot. Kääntövivun kiinnike särkyi molemmista ja nostonarun läpiviennissä oleva metallijousi on tällä hetkellä molemmista rikki. Ei haittaa kuitenkaan käyttöä.

• vaihdat

Vaihdon ansiosta et säästä ainakaan energialaskuissa ikinä niin paljon että se olisi taloudellisesti perusteltua.

Parhaimmillaankin säästö on 8-10 euroa/neliö/vuosi eli takaisin olet saanut tuon kustannuksen noin 50 vuoden kuluttua - siis parhaimmillaankin!

Vahinko vain kun se ikkunassa oleva eristelasielementti eli lämpölasi ei kestä kuin enintään 20 vuotta.

No omapa on tietysti rahasi!

Minä kyllä käyttäisin järkeä ja kunnostaisin vanhat ikkunat.
        Jos haluat uudet ikkunat siksi kun ne ovat niin hienot olet ilmeisesti enemmän psyykkisen avun, kuin uusien ikkunoiden tarpeessa.

... vai oletko kenties ikkunamyyjä..?

• inssi'
        vaihdat kirjoitti:

Vaihdon ansiosta et säästä ainakaan energialaskuissa ikinä niin paljon että se olisi taloudellisesti perusteltua.

Parhaimmillaankin säästö on 8-10 euroa/neliö/vuosi eli takaisin olet saanut tuon kustannuksen noin 50 vuoden kuluttua - siis parhaimmillaankin!

Vahinko vain kun se ikkunassa oleva eristelasielementti eli lämpölasi ei kestä kuin enintään 20 vuotta.

Jos haluat uudet ikkunat siksi kun ne ovat niin hienot olet ilmeisesti enemmän psyykkisen avun, kuin uusien ikkunoiden tarpeessa.

En ole tietääkseni psyykkisen avun tarpeessa. Mutta asianomainenhan ei sitä itse tiedäkään.
        Todellakin, remppasin ikkunani omilla rahoillani, en sinun. Jos sinulla tekee tiukkaa kaurapuurosi kanssa, niin voi, voi.

Minun syyni, vaikka ihmettelenkin, miksi vaivaudun sitä sinulle selittämään, oli, että ostamassamme talossa oli mm. ikkunoiden huolto laiminlyöty ja esim. eteläseinällä ikkunoiden puuosat olivat lähes lahot. Tämä tietysti huomioitiin ostohinnassa. Pohjoisen puolella ikkunat olivat vielä suht. hyvässä kunnossa, mutta vaihdettua tuli nekin.

Haluatko tietää, miksi purin tontilla olleen vanhan varastorakennuksen pois ja rakensin uuden tilalle. En säästänyt siinä rahaa. Ja takaisinmaksuajaksi tuskin riittää elinikä.

Muuten meidän ikkunat ovat valitettavasti ihan tavallista lasia. Mistä olet saanut päähäsi eristelasin. Oletko ihan varma, kuka olisi avun tarpeessa.

• 50 v ikkunat
        inssi' kirjoitti:

En ole tietääkseni psyykkisen avun tarpeessa. Mutta asianomainenhan ei sitä itse tiedäkään.
        Todellakin, remppasin ikkunani omilla rahoillani, en sinun. Jos sinulla tekee tiukkaa kaurapuurosi kanssa, niin voi, voi.

Minun syyni, vaikka ihmettelenkin, miksi vaivaudun sitä sinulle selittämään, oli, että ostamassamme talossa oli mm. ikkunoiden huolto laiminlyöty ja esim. eteläseinällä ikkunoiden puuosat olivat lähes lahot. Tämä tietysti huomioitiin ostohinnassa. Pohjoisen puolella ikkunat olivat vielä suht. hyvässä kunnossa, mutta vaihdettua tuli nekin.

Haluatko tietää, miksi purin tontilla olleen vanhan varastorakennuksen pois ja rakensin uuden tilalle. En säästänyt siinä rahaa. Ja takaisinmaksuajaksi tuskin riittää elinikä.

Muuten meidän ikkunat ovat valitettavasti ihan tavallista lasia. Mistä olet saanut päähäsi eristelasin. Oletko ihan varma, kuka olisi avun tarpeessa.

Hyvä vastaus.

Täällä aina silloin tällöin näyttää kirjoittelevan jokin "ikkuna-asiantuntija", joka vastustaa ikkunoiden vaihtoa henkeen ja vereen.

Itse olen tässä kunnostellut vanhan talon ikkunoita ja voin kyllä sanoa suoraan, että kyllä kaduttaa kun yleensä rupesin ko. hommaan. Työ on aivan sairaan hidasta jos meinaa tehdä kunnollista ja siistiä työtä. Nyt kun työtä on tullut jo tehtyä kahtena kesänä, niin ei enää tässä vaiheessa viitsi heittää tehtyä työtä menemään, mutta jos nyt punnitsin vaihtoa ja kunnostusta, niin ilman muuta vaihtaisin uudet ikkunat. Kunnostetuista ei tule ikinä uusien veroisia käytettävyydeltään ja lämpimyydeltään, vaikka kuinka saranoisi ja tiivistäisi.

• Hermanni
        inssi' kirjoitti:

Meillä vuonna muutama vuosi sitten vaihdettiin ikkunat omakotitaloon. Ikkunamme annettiin Tiivi -ikkunoille tehtäväksi. Syy oli täsmälleen sama kuin nimim. "inssi":kin. osittain auringon polttamat ja haurastuneet. Ehkä emme mekään ikkunoita sen vuoksi vaihtaneet, että kustannuksia lämmön osalta olisimme saaneet.
        Vaihdon syynä olivakin ns. mukavuus ja näkö kriteerit. Kummasti se auttoi myöskin talomme myynnissä, kun vaihdoimme helpompaan asumismuotoon.
        En tiedä muidenvalmistajien ikkuna hintoja enkä mitään muutakaan heistä, Tiivi oli mielestäni, ainakin täsmällisyydessä kiitettävä. Ehkä kuitenkin ne tekijät meidän osaltamme osui nappiin.

• Geu2
        vaihdat kirjoitti:

.. ja kaikilla ei ole aikaa/taitoa kunnostaa vanhoja ikkunoita. Vaikka minä olisin kunnostanut vanhat ikkunat niin se yksi syy minkä takia minä vaihdoin ikkunat ei olisi poistunut. Nimittäin pakkasilla kulmän säteily ikkunan läheisyydessä. Mulla on kolme isoa ikkunaa olhuoneessa ja huoneen muodosta johtuen sohva on sijoitettava ikkunoiden eteen. Kovalla pakkasella sohvalla istuessa niskaan tuli kylmää säteilyä, vaan ei tule enään

Mihin perustuu väittämäsi lämpölasien kestävyydestä??

Minäkin ostan josku jotain joka on hyvän näköista. Sinun analyysin perusteella olen psyykisen avun tarpeessa. Argh, nyt ahistaa...

• kyllä

Miksi vaihtaa autoa, kun sitä 25 vuotta vanhaakin voisi vielä korjaamalla käyttää. Pikkusen korjaa ruosteita ja tekniikkaa, niin silläkin vielä pääsee paikasta toiseen. Missään tapauksessa ei kannata vaihtaa uutta, se ei maksa itseään koskaan takaisin.

• miettiä muita

Jos noista pitäis valita, olis Skaala ainoa jota harkitsisin. Kannattais kyllä vielä laajentaa kyselyä, sillä noita vaihtoehtoja parempiakin on olemassa.

• kannattais miettiä

En miettis skaalaa, käyttää muoviosia paljon... lammilla ainakin on metalliset lukot ja vastakappaleet ja lienee muutamalla muullakin, ne kestä kyllä ihan eri tavalla

• Nyt eri valmistajat?
        kannattais miettiä kirjoitti:

En miettis skaalaa, käyttää muoviosia paljon... lammilla ainakin on metalliset lukot ja vastakappaleet ja lienee muutamalla muullakin, ne kestä kyllä ihan eri tavalla

(Nyt vois taas tälle palstalle tyypillisesti eri valmistajat kehua itseään ja haukkua muita.)

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että olen tyytyväinen siihen, että vaihdatin ikkunat -81 rakennettuun taloon. Ikkunafirma toimitti ikkunat ja oven asennettuina ja kaikki meni hyvin.

• rikki vieläkin
        Nyt eri valmistajat? kirjoitti:

(Nyt vois taas tälle palstalle tyypillisesti eri valmistajat kehua itseään ja haukkua muita.)

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että olen tyytyväinen siihen, että vaihdatin ikkunat -81 rakennettuun taloon. Ikkunafirma toimitti ikkunat ja oven asennettuina ja kaikki meni hyvin.

Meillä vähän "tuuletettiin" vimme juhannuksena.

Kukaan ei ole meille vaihtanut ikkunoita ja ne on rikki edelleenkin.

Juho Vesaista, Jaakko Ilkkaa, Kuparsaare Anttia, Tiivin, Skaalan, Vienan ja Aunuksen miehiä on tässä odoteltu, mutta ei ole näkyny.
        Pitäsköhän niille soittaa, koskas voihan se olla ettei ne tiedä meidän hajallisista laseist mittää.

Hyvää päivänjatkoa kaikille ikkunamyyjille ja ikkuna-asiantuntijoille kuin myös niille joilla on rahaa vaihdattaa ikkunat kerran vuodessa.
        Minulla rahaa ei ole kun tulee juotua, syötyä ja oksennettua kaikki.

• jipii

onko olemassa semmoista vaihtoehtoa että vanhan ikkunan pokaan ruuvataan eristelasi kiinni ulkopuolelle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      14
      4662
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      361
      4054
    3. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      22
      3630
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3530
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2821
    6. 281
      2467
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1910
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1852
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1566
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1203
    Aihe