Olemme istuttamassa lämpimälle/aurinkoiselle ja suojaiselle seinustalle köynnöstä säleikköön. Ollaan mietitty köynnösruusua ja kuusamaa..mutta kumpikohan olisi järkevämpi valinta. Valinnassa olisi aika iso merkitys sillä, kumpi kukkii pidemmän ajan noista kahdesta? Eikös köynnösruusut kuki vaikka kuinka monta viikkoa? Kuinka kauan köynnöskuusama kukkii? Kuinka paljon on vaihtelua kuusama-lajikkeiden välillä? Tuoksuköynnöskuusama kuulostaa ihanalta, mutta kukkiiko se kauaa? Millainen on kuusaman syysväri?
Kaikki köynnöskuusamasta ja köynösruususta kokemuksia keränneet - kertokaa ko. kasvien hoidosta ja kukinnasta! Olisin tosi kiitollinen tiedoista.
Kuusama vai ruusu?
1
1231
Vastaukset
- köynnöskuusamat
tietämäni mukaan köynnösruusut on melko talvenarkoja suomen oloissa. toki kasvupaikan olot vaikuttavat suuresti menestymiseen, kuten myös onnistunut talvisuojaus tai riittävän paksu lumikerros. varmin lajike taitaa olla se vanha, perinteinen valkokukkainen 'pohjantähti'.
meillä itsellä kasvaa köynnöskuusama, tarkempaa lajiketta en osaa kertoa (kenties tuoksu...?), koska on kymmeniä vuosia vanha kasvi, aikaisempien asukkaiden istuttama. ollaan kolmos-vyöhykkeellä ja kasvi kohtuullisen suojaisella paikalla. ja sitkeä on! viime alkukesästä leikkasin sen alas, koska oli niin ränsistynyt. kesän aikana kasvoi mittaa n. 2,5m (eli myös nopea kasvuinen). talvesta selvisi ilman mitään suojauksia -sitä luntakin oli parhaimmillaan vain 10cm. ja kukkii kesä-heinäkuussa. syysväriä ei ainakaan tässä meidän köynnöskuusamassa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197