Purin määräaikaisen työsuhteen koeajalla yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa. Minulla on lääkärintodistuskin sairauslomaa varten. Haenko sairauspäivärahaa Kelasta? Ilmoittaudunko työkkäriin työsuhteen päättymisen jälkeisenä päivänä? Mitä Työkkärissä vaaditaan selitykseksi, vai onko riittävä kun toimittaa tuon purkulapun sinne ja vetoaa koeaikaan. Sain aikaisemmin ansiosidonnaista, josta ei ollut kulunut vielä 500 pv.
Miten toimia tässä
12
4397
Vastaukset
- Kannattaa kuitenkin kokeilla
Koeaika harvemmin menee työkkärissä läpi jos työsuhteen sen takia lopetat. Jos työnantaja laittaa työtodistukseen pätevän syyn esim tuotannolliset syyt menee se läpi. Koeaika sanana on minusta hieman harhaanjohtava kun haetaan työttömyyskorvausta siitä johtuen. Työkkärin tädit ei hyväksy syyksi mitään koeaikaa kun harvoin. Koeaika on tehty työnantajille jos halutaan päästä eroon työntekijästä joka ei kykene työtehtäviään syystä tai toisesta hoitamaan.
Sairauspäivärahaa haet Kelasta, kunhan olet sinne työkkäriin käynyt ilmoittautumassa ensin. Ilmoittaudut työkkäriin heti kun vaan mahdollista sen lappusi kanssa. Käy jopa samana päivänä kun työt lopetat.- ei ongelmia
Väärää tietoa. Koeaikapurku menee aina läpi, mikäli työnantaja ei sano sen johtuvan hakijasta (siis jos työsuhde on päätetty esim. kun työntekijä on ollut töistä poissa ilmoittamatta tai esim. kavaltanut rahaa). Tädeistä se ei ole kiinni. Täti soittaa työnantajalle ja jos ei ole ollut ongelmia, asia ok. Esim. siis tulokseen pääsemättä jääminen ei aiheuta toimikuntakyselyä, vaikka tavallaan on hakijasta johtuva.
Jos työsuhde on päättynyt terveydellisistä syistä ja siitä tietenkin on lääkärintodistus, on asia harvinaisen selvä. Ei ongelmia. - Paljon.
ei ongelmia kirjoitti:
Väärää tietoa. Koeaikapurku menee aina läpi, mikäli työnantaja ei sano sen johtuvan hakijasta (siis jos työsuhde on päätetty esim. kun työntekijä on ollut töistä poissa ilmoittamatta tai esim. kavaltanut rahaa). Tädeistä se ei ole kiinni. Täti soittaa työnantajalle ja jos ei ole ollut ongelmia, asia ok. Esim. siis tulokseen pääsemättä jääminen ei aiheuta toimikuntakyselyä, vaikka tavallaan on hakijasta johtuva.
Jos työsuhde on päättynyt terveydellisistä syistä ja siitä tietenkin on lääkärintodistus, on asia harvinaisen selvä. Ei ongelmia.Riippuu paljon työkkäristä, ei asiaa voi yleistää.
Jos tilanne olisi yleisesti noin auvoinen, ei koeaikapurkukarenssit olisi niin yleisiä.
...Jos työsuhde on päättynyt terveydellisistä syistä ja siitä tietenkin on lääkärintodistus, on asia harvinaisen selvä...
Ei lainkaan selvä monessakaan työvoimatoimikunnassa. Kun ratkotaan lääketieteellisiä juttuja, läsnä on lääkäri asiantuntijajäsenenä. Nämä vakuutuslääkärit kävelevät usein iloisesti hoitavan lääkärin lausunnon yli, niin työttömyysturvassa kuin eläkeasioissakin.
- Työkkäriin.
Minä en menisi työkkäriin ennen kuin sairausloman päätyttyä, varsinkaan jos se on yhtään pidempi. Et menetä mitään siinä.
Jos sairausloma on riittävän pitkä ja liittyy siihen, miksi työsuhde päättyi, niin on jonkinlainen mahdollisuus välttää karenssi. Ei suuri, mutta mahdollisuus kuitenkin.
Toisaalta karenssi riippuu myös siitä, mitä sinä sanot työkkärissä työsuhteen päättymisestä ja mitä työantaja sanoo työkkäriin, kun työsuhteen päättymissyytä häneltä kysytään.
Jos sairausloma ei ole pitkä, niin minä sanoisin työkkärissä vain, että työsuhde päättyi koeajan puitteissa ja jättäisin loput työnantajan varaan.- Purkulapussa.
Jos purkulapussa lukee, että sinä olet purkanut työsopimuksen, niin karenssi taitaa olla saletti. Ellei sitten sairaus ole niin vahva juttu, että selittää kaiken riittävästi työkkärille.
- tilanteessa?
Purkulapussa. kirjoitti:
Jos purkulapussa lukee, että sinä olet purkanut työsopimuksen, niin karenssi taitaa olla saletti. Ellei sitten sairaus ole niin vahva juttu, että selittää kaiken riittävästi työkkärille.
Purkulapussa ei lue että olisin yksin päättänyt työsuhteen vaan yhdessä työnantajan kanssa.
- Siis.
tilanteessa? kirjoitti:
Purkulapussa ei lue että olisin yksin päättänyt työsuhteen vaan yhdessä työnantajan kanssa.
Jätä siis asia siihen varaan, että ilmoitat työkkärissä työsuhteen päättyneen koeajan vuoksi. Lopputulos riippuu työantajan sanomisista.
Mene työkkäriin vasta sairausloman päätyttyä, jos työsuhteen päättyessä olet sairauslomalla. Yritä saada mahdollisimman pitkä sairausloma, sillä sairauspäiväraha saat suunnilleen saman tai paremmin kuin jos olisi työttömyyspäivärahalla. Mitä pidempi sairausloma, sitä parempi karenssimahdollisuutta ajatellen.
Et menetä kuin mahdollisen sairauspäivärahan omavastuuajan verran, jos ne menevät työsuhteen päättymisen jälkeiselle ajalle ja et sitäkään, jos eivät mene, jos et karenssia saisi, vaikka se taitaa olla todennäköinen. Jos taas karenssi paukahtaa, niin et menetä mitään enempää kuin muutenkin menettäisit karenssin vuoksi.
Toisaalta jos olet pitkään sairauslomalla ja sairaus on jotenkin yhteydessä työsuhteen päättymiseen, niin saattaa olla mahdollista, ettei karenssia sitten tulisi. - Se Aito Työtön
Siis. kirjoitti:
Jätä siis asia siihen varaan, että ilmoitat työkkärissä työsuhteen päättyneen koeajan vuoksi. Lopputulos riippuu työantajan sanomisista.
Mene työkkäriin vasta sairausloman päätyttyä, jos työsuhteen päättyessä olet sairauslomalla. Yritä saada mahdollisimman pitkä sairausloma, sillä sairauspäiväraha saat suunnilleen saman tai paremmin kuin jos olisi työttömyyspäivärahalla. Mitä pidempi sairausloma, sitä parempi karenssimahdollisuutta ajatellen.
Et menetä kuin mahdollisen sairauspäivärahan omavastuuajan verran, jos ne menevät työsuhteen päättymisen jälkeiselle ajalle ja et sitäkään, jos eivät mene, jos et karenssia saisi, vaikka se taitaa olla todennäköinen. Jos taas karenssi paukahtaa, niin et menetä mitään enempää kuin muutenkin menettäisit karenssin vuoksi.
Toisaalta jos olet pitkään sairauslomalla ja sairaus on jotenkin yhteydessä työsuhteen päättymiseen, niin saattaa olla mahdollista, ettei karenssia sitten tulisi.Työsuhteen purku koeajan vuoksi ei ole peruste.
Sen kun sanot syyksi, paukahtaa karenssia. - Siinä olet oikeassa
Se Aito Työtön kirjoitti:
Työsuhteen purku koeajan vuoksi ei ole peruste.
Sen kun sanot syyksi, paukahtaa karenssia.Ei ole ei ja karenssi on tulossa melko varmasti. Täällä on kummallinen käsitys valloillaan, että koeaikana voi työsuhteen huoletta sanoa irti saamatta karenssia. Asiahan ei todellakaan pidä paikkansa. Pätevä syy pitää olla aina on irtisanoutuminen tapahtunut sitten koeaikana tai sen jälkeen.
- Työkkäriin ja
lujaa menet. Ilmoittaudut sekä työttömäksi että sairaaksi, paperit mukaan.
Työkkärissä sinä saan sairaana olevan työttömän tittelin, bravå.
- hja
koeaikana päättyneiden työsuhteiden päättymissyy tutkitaan aina työvoimatoimikunnassa. Jos työsuhde purettu työnantajan aloitteesta ilman työntekijän sen kummempia laiminlyöntejä (myöhästymiset, luvattomat poissaolot, kännissä töissä tms.) koska homma vain ei luistanut, ei ongelmaa ole. Ei tule karenssia.
Jos työ on päättynyt työntekijän aloitteesta ei koeajalla ole merkitystä. Irtisanoutuminen on irtisanoutuminen - ilman pätevää syytä rapsahtaa karenssi. Ja ikävä kyllä yhteisestä päätöksestä tehty purku rinnastetaan tähän: olet ollut itse tasavertaisena aloitteentekijänä työsuhteen päättämisessä.
Sairauksista pitää olla kantaaottava lääkärinlausunto. Eli lääkäri sanoo suoraan, ettei kyseinen henkilö terveydellisistä syistä sovellu tähän tai vastaavaan työhön. Sairauslomatodistuksella ei tässä yhteydessä tee mitään. Sen takiahan sairauslomaa annetaan että työntekijä tervehtyisi ja palaisi duuniin... - Tämmöisenkin kokenut
Hei sinulle. Nyt on myöhä, enkä jaksa lukea, mitä muut jo ovat sinulle sanoneet, mutta pistelen tähän oman ymmärrykseni mukaan.
Oleellista on nyt se, mitä lukee työtodistuksessasi: joko niin, että työnantaja on sanonut sinut irti tai niin että olet itse irtisanoutunut. Minun tapauksissani ei koeajalla ole ollut mitään merkitystä. Jos työnantaja on pannut sinut pois, koeaikana tai yleensä määräaikaisesta työsuhteesta, menet seuraavana päivänä työkkäriin ilmoittamaan; tällöin ei karenssia tule, mutta ehkä joudut silti selittämään oman kertomuksesi tapahtumista, että miksi työnantaja sanoi sinut irti. Jos taas itse sanouduit irti määräaikaisesta työsuhteesta, vaikkakin koeaikana, niin silloinkin menet seur. päivänä työkkäriin ilmoittautumaan. Ilmeisesti tulee karenssi sinulle, joskin joudut vielä tekemään omatoimisen selostuksen siitä, miksi joudit lähtemään tästä työstä.
Minulle on elämässäni käynyt molemmat tapaukset. Kun minut sanottiin määräaikaisesta irti koeajanloputtua, päivärahani jatkuivat normaalisti, joskin minun piti selittää oma käsitykseni siitä miksi minut sanottiin irti. Heidän täytyy esimerkiksi tietää ettemme ole tehnyt varsinaista rikettä työnantajaa vastaan. Itselläni vain oli, etteivät pitäneet minusta ja työnteostani, joskaan itse en sitä oikeutettuna pitänyt, että minut irtisanottiin, olin riittävän hyvä, tämän selostin. - Kun olen itse sanoutunut irti määräaikaisesta työsuhteesta koeaikana tai senpäätyttyä, niin olen taas selostanut syyt työvoimapoliittiselle lautakunnalle ja tavallaan yritin puolustaa, että oli ihan pakko lähteä. Ei mennyt läpi, vaan tuli 3 kk:n karenssi siitä, että olen sanoutunut irti.
Mielestäni tämä ei ole oikeudenmukainen järjestely, mutta näin se on mennyt. Meidän työttömien tavallaan pitäisi hyväksyä millainen työnantaja tahansa ja mitkä työolosuhteet tahansa. Jos emme pysty työpaikassa olemaan ja lähdemme pois, tulee meille sakko. Armoa annetaan silloin, kun meidät sanotaan irti; päivärahakarenssia ei siis tule. - Näin on mulla mennyt. Sorry, pitkä selityksen selitys, väsyttää. Hyvää ÿötä. - Mene heti työkkäriin ilmoittautumaan, he neuvovat siellä lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759