Heippa kaikki viherpeukalot! Minä vasta-alkavana yrtti-intoilijana kyselisin, miten kannattaa kasvattaa ruohosipulia. Ostin tavallisen ruohosipulin siemeniä kaupasta ja nyt olen pähkäillyt, miten laitan siemenet itämään ja mihin kasvamaan??
Sis miten ne kannattaisi ensinnäkin idättää? Pitääkö ne peittää mullalla, vaiko laittaa märän paperin väliin?? Asun kerrostalossa, joten voin kasvattaa yrttejä VAIN ikkunalaudalla, tai terassilla ruukuissa. Kannattaako ne idättää sisällä, vaiko ulkona tähän vuoden aikaan Pohjois-suomessa? :-) Siinäpä kysymyksiä kerrakseen, mutta jos jollakulla on kokemusta ja hyväksi huomattuja neuvoja, niin antaa palaa! Kiitos! :)
Miten RUOHOSIPULIA
3
6853
Vastaukset
- ruohosipuli
Viime kesänä laitoin multaa turveruukkuun, siemeniä siihen ja ohut kerros multaa päälle. Itivät siinä sitten. Kun olivat kasvaneet isommiksi, istutin isompaan ruukkuun (n. 1,5 litraa). Annoin olla ikkunalaudalla jonkun aikaa ja sitten siirsin ruukussa parvekkeelle. Hyvin kasvoi. Ruohosipuli kun on monivuotinen, jäi kasvi talvehtimaan parvekkeelle hyvin suojattuna.Ja tänä keväänä sieltä lähtikin uudet versot kasvamaan.
- ostin kaupasta
Kaikkein helpoin tapa on ostaa ruukussa oleva ruohosipuli kaupasta ja istuttaa multaan vähän isompaan purkkiin. Ostin itse kaksi ruukku- ruohosipulia K-kaupasta. Molemmat lähtivät hyvin kasvuun isommassa kukkapurkissa parvekkeella.
- Tiedän kyllä
että ruokakaupasta ostettavien yrttien (myös esim basilikan) juurien kannattaa olla valkoiset. Ei ruskeat, koska silloin kasvin juurissa on jo pilaantuminen käynnistynyt. Kannattaa kaupassa hivuttaa yrttiruukkua vähän ulos muovipussista, niin näkee juurten värin.
Kosteaturpeinen yrtti otetaan sitten varovasti irti ruukustaan (itse tykkään leikata ruukkua halki saksilla) ja istutetaan lopulliseen ruukkuunsa kosteaan multaan. Ja eikun ikkunalaudalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757