Ehtolaiskuulustelut

saako näin tehdä

Olen vaihtanut työpaikkaa hiljattain. Uudessa koulussa on se tapa (yläaste, siis) että aina kesäkuun ehtolaispäivänä mennään opettajien sukunimien mukaan aakkosjärjestyksessa eteenpäin siinä, kuka tulee kesäkuussa valvomaan ehtolaiskuulusteluja. Esim. tänä vuonna Aalto ja Aaltonen, ensi vuonna Bergström ja Böcker, jne, esimerkiksi *nämä nimet keksittyjä, eivät siis liity kouluun*.
Huolimatta siis siitä, että Aalto olisi biologian opettaja, jolta ei tule lainkaan "ehtoja" ja Aaltonen vaikkapa kotitalousopettaja, jolta ei tule lainkaan ehtoja.
Näin he joutuvat pitämään siis kaikki muiden aineiden ja opettajien, esim. matikan, äikän, jne kuulustelut, joilta ehtoja tulee ja joissa he eivät siis ole olleet millään lailla osallisina.

Saako näin tehdä?

Eikö aineenopettaja itse ole velvollinen huolehtimaan ehdoista, jos niitä laittaa?

19

2631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paska kaupunni mod

      Tosi typerää antaa ehtoja, mikä vain paljastaa, että koulun työilmapiiri on heikko, tehoton ja byrokraattinan, ilmeisesti opettajakuntakin iäkästä kokkaroporukkaa, dinosauruksia, jotka saavat kiksejä paukutellessaan nelosia oppilaille, jotka ehkä muuten ovat ihan ok, mutta joiden virneestä he eivät pidä jne.

      Pitäisihän jo elää nykyaikaa ja perusopetuslainkin mukaisesti tarjota oppilaille tukitoimia (tukiopetus, oppimispaketit, suulliset kuulustelut, klinikka, eriyttäminen tähän päälle vielä kaiken maailman puhuttelut, oppilashuoltoryhmät, koulupsykologit, kuraattorit, vanhempaintapaamiset)

      Olet ilmeisesti jostain ison kaupungin byrokraattisesta koulusta.

      • tämän kuun

        Tämä on ehkä tämän kuukauden paras kevennys. Ehkä jopa koko vuoden!

        Kyllähän nyt Villelle (nimi keksitty, vanhempien toimesta) pitäisi antaa numeroksi vähintään 8, vaikka hän kävi tunneilla vain kaksi kertaa. Onhan kuitenkin 2*4=8 totta, joten ilman muuta 8 numeroksi Villelle.

        Sehän on byrokraattisen oppilaitoksen ja ammattaitaidottoman opettajan vika, kun Villeä ei haettu kotoa kouluun opiskelemaan. Mitä ajattelivatkan laiminlyödessään velvollisuuksiaan?

        Onneksi Ville valmistuu autonasentajaksi. Tämä johtuu siitä, että kukaan ei viitsinyt ottaa niitä mainitsemiasi kiksejä hänen hylsyttämisestään. Toivomme vain, että hän huoltaa sinun autosi....


    • aineenope

      että jossakin vielä jaksetaan ja uskalletaan antaa ehtoja, eikä ole annettu täydellisesti periksi esimerkiksi lintsareille! (Tuolle yhdelle välissä kommentoineelle tontulle voisi joku kertoa, ettei nykyään kukaan, joka tekee parhaansa ja käy säännöllisesti tunneilla ja suostuu ottamaan tukitoimia vastaan, jää todellakaan luokalleen tai saa ehtoja)

      Kuvailemasi systeemi on mielestäni erittäin oikeudenmukainen ja takaa sen, ettei kukaan anna armovitosta vain siksi, ettei joudu itse tulemaan ottamaan ehtolaiskuulustelua vastaan. Vaikka tokihan ehdot antanut tekee kokeen ja korjaa ja arvioi sen? Kokeen valvominen tuskin on suuren suuri urakka ja luulisi, että vuoroa voi vaihtaa esimerkiksi seuraavana vuorossa olevan kanssa, jos tiettynä kesänä ei mitenkään pääse paikalle.

      Sama logiikka pätee jälki-istuntoihinkin; eihän niitäkään juuri kukaan viitsi antaa, jos joutuu itse valvomaan. Kuka nyt itseään haluaa rankaista palkattomalla työllä! Sen sijaan viikoittainen istunto, jossa valvoo kukin vuorollaan, on reiluin.

      • mutta ei tässä yhteydessä

        onhan toi nyt ihan älytöntä, että sellaiset ketkä ei anna nelosia, joutuu valvomaan. samallahan ne ehdot yleensä tarkistetaan.
        älä suostu moiseen: vain nelosen antajat (tai heidän keskuudestaan valitaan jotkut kaksi vaikka arvalla, jos useampia) paikalle. muut olkoon lomalla. ansaitusti.

        jälki-istunnot ovat asia erikseen, siellä kiertävä lista on ok.


      • Opeksi

        Olen antanut tänä vuonnakin nelosia, mutta meillä on oppilaalla mahdollisuus tavallaan suorittaa ehdot pitkin vuotta kun olemme jaksosysteemissä. Tosin viimeisen jakson neloset jäävät kesäksi.

        Nuo ylhäältä tulevat opetussuunnitelman perusteetkin ovat jo niin vaativat, ettei mielestäni ihan voi sormien läpi katsoa kaikkia laiskottelijoita. Ja kyllä tukitoimia on. Jopa liian kanssa noita lapsia paapotaan. Tuntuu, ettei omaa vastuuta tarvitsisi olla ollenkaan. Kyllä elämässä kuitenkin pitää monesta jutusta selvitä ihan itsekseen, joten siihenhän tässä opetetaan kun vaaditaan oppilaaltakin jotakin.

        Ja jos annan nelosia, teen itse tietysti ehtolaiskokeet. Kesällä meillä on joustava systeemi. Kokeen voi valvoa töissä oleva rehtorikin, jos opettaja ei pääse esim. matkan takia paikalle. Opettaja kuitenkin itse korjaa kokeen. On minulla kyllä kerran kollega korjannut kun olin ulkomailla. Joustoa siis löytyy. Mutta mitään vuoroa meillä ei ole ehtolaiskokeiden valvonnassa. Ei se nyt ole kovin iso vaiva käydä kerran pari kesässä koululla. Ja yleensä voi tuon päivänkin rehtorin kanssa sopia itselleen sopivaksi.

        Jälki-istunnoissa meillä sen sijaan on kiertävä systeemi. Kaikki valvoo vuorollaan vaikka ei antaisi yhtään istumista. Ja hyvin on toiminut tämänkin systeemi.


      • vastaa
        Opeksi kirjoitti:

        Olen antanut tänä vuonnakin nelosia, mutta meillä on oppilaalla mahdollisuus tavallaan suorittaa ehdot pitkin vuotta kun olemme jaksosysteemissä. Tosin viimeisen jakson neloset jäävät kesäksi.

        Nuo ylhäältä tulevat opetussuunnitelman perusteetkin ovat jo niin vaativat, ettei mielestäni ihan voi sormien läpi katsoa kaikkia laiskottelijoita. Ja kyllä tukitoimia on. Jopa liian kanssa noita lapsia paapotaan. Tuntuu, ettei omaa vastuuta tarvitsisi olla ollenkaan. Kyllä elämässä kuitenkin pitää monesta jutusta selvitä ihan itsekseen, joten siihenhän tässä opetetaan kun vaaditaan oppilaaltakin jotakin.

        Ja jos annan nelosia, teen itse tietysti ehtolaiskokeet. Kesällä meillä on joustava systeemi. Kokeen voi valvoa töissä oleva rehtorikin, jos opettaja ei pääse esim. matkan takia paikalle. Opettaja kuitenkin itse korjaa kokeen. On minulla kyllä kerran kollega korjannut kun olin ulkomailla. Joustoa siis löytyy. Mutta mitään vuoroa meillä ei ole ehtolaiskokeiden valvonnassa. Ei se nyt ole kovin iso vaiva käydä kerran pari kesässä koululla. Ja yleensä voi tuon päivänkin rehtorin kanssa sopia itselleen sopivaksi.

        Jälki-istunnoissa meillä sen sijaan on kiertävä systeemi. Kaikki valvoo vuorollaan vaikka ei antaisi yhtään istumista. Ja hyvin on toiminut tämänkin systeemi.

        Minun mielestäni on kohtuutonta vaatia, että menee koululle valvomaan ehtoja, jos ei ole itse nelosia antanut. Loma on loma, eikä silloin koululle voi velvoittaa tulemaan, ellei itse nelosia ole antanut.

        Tämä asettaa mm. tekstiilityön ja liikunnan opettajat eriarvoiseen asemaan, niistä kun harvoin tulee nelosia joita ei voi esim. eri suorituksilla saada läpi ennen kevätjuhlaa. Miksi siis liikunnanlehtorin tai tekstiiliopen pitäisi keskeyttää lomansa matikan nelosen takia?
        Taas pöyristyttävää ylimääräisen työn sälyttämistä muille opettajille: kukin pitäköön huolen omasta aineestaan!


      • dslibnåifnh
        vastaa kirjoitti:

        Minun mielestäni on kohtuutonta vaatia, että menee koululle valvomaan ehtoja, jos ei ole itse nelosia antanut. Loma on loma, eikä silloin koululle voi velvoittaa tulemaan, ellei itse nelosia ole antanut.

        Tämä asettaa mm. tekstiilityön ja liikunnan opettajat eriarvoiseen asemaan, niistä kun harvoin tulee nelosia joita ei voi esim. eri suorituksilla saada läpi ennen kevätjuhlaa. Miksi siis liikunnanlehtorin tai tekstiiliopen pitäisi keskeyttää lomansa matikan nelosen takia?
        Taas pöyristyttävää ylimääräisen työn sälyttämistä muille opettajille: kukin pitäköön huolen omasta aineestaan!

        Todellakin, parin päivän käyminen koululla on kohtuutonta kesken LOMAN, on matkoja, mökkeilyä, yms. kuinka moni yritysten palveluksessa oleva keskeyttää kesälomansa jonkun toisen tekemän lisätyön takia kesken oman lomansa? Ei varmaan kovinkaan moni.


      • Opeksi
        dslibnåifnh kirjoitti:

        Todellakin, parin päivän käyminen koululla on kohtuutonta kesken LOMAN, on matkoja, mökkeilyä, yms. kuinka moni yritysten palveluksessa oleva keskeyttää kesälomansa jonkun toisen tekemän lisätyön takia kesken oman lomansa? Ei varmaan kovinkaan moni.

        Minä en kyllä tarkoittanut muita kuin itseäni kun sanoin, ettei se nyt niin iso vaiva ole käydä koululla parina päivänä. Se on mielestäni minun oma asiani. En maininnut, että muiden pitäisi valvoa mun ehtolaiskuulustelujani. Mutta meillä rehtori on töissä kesäkuun ja HÄN on sen verran kyllä joustava tyyppi, että tarvittaessa valvoo kokeen.
        Ja jos olen antamassa nyt nelosta, voin itse vaikuttaa myös siihen, milloin ehtolaiskuulustelu pidetään. Siis kyllä kai tässä vaiheessa kevättä jo matkansakin jotakuinkin tietää. Ainakin minä tiedän :) Mutta nelosista en vielä ihan tiedä. Viimeiset kokeetkin ratkaisee vielä.

        Ja tämä yksi kerta kun joku muu tarkisti kokeeni, oli tapaus, jossa tällä toisellakin oli ehtolainen ja hän oli vielä saman aineen opettaja. Eikä meidän tarvinnut edes palkasta neuvotella. Asioita voi vielä sopia ihan maalaisjärjenkin avulla :)

        Ehdotonta kesää kuitenkin toivon niin muille kuin itsellenikin.


      • Opeksi
        Opeksi kirjoitti:

        Minä en kyllä tarkoittanut muita kuin itseäni kun sanoin, ettei se nyt niin iso vaiva ole käydä koululla parina päivänä. Se on mielestäni minun oma asiani. En maininnut, että muiden pitäisi valvoa mun ehtolaiskuulustelujani. Mutta meillä rehtori on töissä kesäkuun ja HÄN on sen verran kyllä joustava tyyppi, että tarvittaessa valvoo kokeen.
        Ja jos olen antamassa nyt nelosta, voin itse vaikuttaa myös siihen, milloin ehtolaiskuulustelu pidetään. Siis kyllä kai tässä vaiheessa kevättä jo matkansakin jotakuinkin tietää. Ainakin minä tiedän :) Mutta nelosista en vielä ihan tiedä. Viimeiset kokeetkin ratkaisee vielä.

        Ja tämä yksi kerta kun joku muu tarkisti kokeeni, oli tapaus, jossa tällä toisellakin oli ehtolainen ja hän oli vielä saman aineen opettaja. Eikä meidän tarvinnut edes palkasta neuvotella. Asioita voi vielä sopia ihan maalaisjärjenkin avulla :)

        Ehdotonta kesää kuitenkin toivon niin muille kuin itsellenikin.

        Kyllä nuo neloset ovat myös kasvattavia. Ne kasvattavat muitakin. Kyllä juttu kiertää, että nelosiakin voi vielä tulla. Se pistää kummasti suurinta osaa oppilaista yrittämään.


      • vanha liitto
        Opeksi kirjoitti:

        Kyllä nuo neloset ovat myös kasvattavia. Ne kasvattavat muitakin. Kyllä juttu kiertää, että nelosiakin voi vielä tulla. Se pistää kummasti suurinta osaa oppilaista yrittämään.

        Näin lukion puolelta katsoen tuntuu, ettei nelosia anneta lähellekään riittävästi peruskoulussa. Kait se on nykyään jokin itseisrvo, että peruskoulusta selviää 9:ssä vuodessa.

        Hieman ihmettelen tätä mentaliteettia, että ehtolaiskuulustelun valvominen ei olisi koko opettajakunnan yhteinen asia. Yhteinen valvontavastuu edesauttaa sitä, että opettaja ei jätä nelosta antamatta, koska pelkää ylimääräistä työtä. Lukiossakin uusintakuulustelujen valvonta on jokaisen asia, vaikkei reppuja olisi antanutkaan.


      • Anonyymi
        vastaa kirjoitti:

        Minun mielestäni on kohtuutonta vaatia, että menee koululle valvomaan ehtoja, jos ei ole itse nelosia antanut. Loma on loma, eikä silloin koululle voi velvoittaa tulemaan, ellei itse nelosia ole antanut.

        Tämä asettaa mm. tekstiilityön ja liikunnan opettajat eriarvoiseen asemaan, niistä kun harvoin tulee nelosia joita ei voi esim. eri suorituksilla saada läpi ennen kevätjuhlaa. Miksi siis liikunnanlehtorin tai tekstiiliopen pitäisi keskeyttää lomansa matikan nelosen takia?
        Taas pöyristyttävää ylimääräisen työn sälyttämistä muille opettajille: kukin pitäköön huolen omasta aineestaan!

        Opettajilla ei ole lomaa!


    • puuttuu?

      ... en pitäisi kovin pahana kerran kymmenessä/kahdessakymmenessä vuodessa valvoa yhtenä päivänä ehtolaiskuulustelua. Opettajan laskennallinen kesälomahan alkaa 16.6, joten tätä ennen rehtori voi kyllä tarvittaessa määrät opettajan töihin. Omituista on, jos esim. liikunnan opettaja joutuu myös tekemään ja korjaamaan vaikkapa matikan kokeet, mutta tätä et varmaankaan tarkoittanut.
      Kyllä tämä menee siihen samaan yhteiseen "kassaan" kuin jälki-istuntojen valvonnatkin. Meillä tosin rehtori valvoo ehtolaiset, koska on joka tapauksessa tuolloin töissä.

      • kaikki jakoon

        ja lisätään toistemme töitä! miksei jokainen voi huolehtia omista duuneistaan ja valvoa omat ehtolaisensa? epäreilua, sanon minä.


    • Anonyymi

      Opettajien on turha lakkoilla, kun kellään muullla kuin opettajilla ei ole lähes 12 viikon vuosilomaa, joka sekin on jäänne entisajan ehtolaiskuulusteluista, joita opettajat ennen olivat velvoitettuja pitämään.

      Nykyään ei noita kuulusteluja ja tukiopetusta ole kesällä, joten opettajat töihin kesällä esim. päiväkoteihin!

      • Anonyymi

        ei ole opettajilla 12vk:n vuosilomaa, vaan laskennallinen vuosiloma, joka on samaa luokkaa kuin valtion virkamiehillä. Muu on kesäkeskeytystä, joka vaikuttaa mm. lomarahoihin, koska tuolloin ei ole palkanmksuperustettakaan.

        Ehtolaiskuulusten valvoo se opettaja, joka sen antaa. Ei sinun tarvitse vahtia toisen opettajan kuulusteluja, ethän voi sitä edes korjata, kun et ainetta osaa siinä määrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ole opettajilla 12vk:n vuosilomaa, vaan laskennallinen vuosiloma, joka on samaa luokkaa kuin valtion virkamiehillä. Muu on kesäkeskeytystä, joka vaikuttaa mm. lomarahoihin, koska tuolloin ei ole palkanmksuperustettakaan.

        Ehtolaiskuulusten valvoo se opettaja, joka sen antaa. Ei sinun tarvitse vahtia toisen opettajan kuulusteluja, ethän voi sitä edes korjata, kun et ainetta osaa siinä määrin.

        Laskennallinen vuosiloma on lyhyempi kuin valtion virkamiehillä. Se on 30 arkipäivää (ma-la) eli saman pituinen kuin tavallisten ihmisten kesäloma talviloma yhteensä ja se alkaa aina 16.6. Jos jaksaa olla 15 v opettajana, niin laskennallinen loma pitenee 36 arkipäivään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskennallinen vuosiloma on lyhyempi kuin valtion virkamiehillä. Se on 30 arkipäivää (ma-la) eli saman pituinen kuin tavallisten ihmisten kesäloma talviloma yhteensä ja se alkaa aina 16.6. Jos jaksaa olla 15 v opettajana, niin laskennallinen loma pitenee 36 arkipäivään.

        Höpö höpö!

        Tasa-arvo kaikille ja opeille myös samat lomat kuin muilla kunnan työntekijöillä!


    • Anonyymi

      Opettajat antamaan tukiopetusta kesällä ja muina loma-aikoina, että oppilailla oisi edes luku- ja kirjoitustaito peruskoulun jälkeen! Testi osaamisesta ennen kuin saa peruskoulun päättötodistuksen!

      • Anonyymi

        👍👍👍👍👍👍


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe