miksi nykyään

ihmiset

kulkevat makupalat koko ajan taskussa?? en ymmärrä sitä kun tuskin koko ajan koulutetaan "liikkeitä" varsinkin kun ollaan koirapuistossa ja siellä plus lenkillä pitäisi paremmin ojentaa huonoa käytöstä kuin palkita karkkiautomaattina milloin lystää ???

4

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makupalat

      Keppikoulutus on vaihtunut makupalakoulutukseen..
      Kun koira tekee oikein (esim. tulee pikapikaa luo kutsusta), sitä palkitaan satunnaisesti nameilla, etenkin luoksetuloa opettelevaa pentua. Mitä haittaa on makupalojen kuljettelusta varulta? Ja mistä tiedät, ettei koirakko opettele liikkeitä lenkillä tai menossa/tulossa tokokentältä?
      Mitä vikaa mielestäsi on makupaloissa?
      Minusta voi vaatia ihan yhtä lailla ja ojentaa huonosta käytöstä, vaikka nameja olisikin. Ja eihän namien kantelu tarkoita, että olisi makupala-automaatti..

      Itse opetan lenkillä kaikki liikkeet, välillä saatetaan ottaa tokoa ja siksi on hyvä olla välillä nameja taskussa, en kylläkään muista/viitsi joka päivä. Myös kepin saatan napata maasta palkinnoksi. Itse olen ainakin huomannut, että palkitseminen johtaa pidemmälle kuin rankaisu.
      Tietysti joitain asioita pitää vaatia, ja aina tehdään kun sanotaan, mutta motivaatio pitää säilyttää.
      Koirapuistoonkin vien joskus namia taskuun ja kun kutsun koiran, pyydän sen tekemään jonkin liikkeen ja annan namin. Näin se oppii, että luoksetulo on aina positiivinen asia.
      Meillä namia ei saa turhasta, eikä joka kerta.
      Minun mielestä on parempi kantaa namia taskussa, kuin kolinapurkkeja..

      • että koiran

        johtajuus on hukassa ja sitä yritetään korvata makupaloilla. Makupalojen käyttö on hyväksi liikesarjojen opettelussa ja motivoinnissa mutta koiraa pitää myös ojentaa esim silloin kun se ärhentelee muille (ojentaminen ei tarkoita kepittämistä vaan pehmeätä mutta tiukkaa vaatimista koiraa käyttäytymään hyväksyttävästi)

        Usein koirapuistoissa koira istuu omistajan eteen ja omistaja syytää makupaloja koiralle..miksi? kun ei ole palkittavaa syytä ja koira manipuloi omistajaa antamaan makupaloja..minusta se on enemmän kyse omistajan epävarmuutta.

        itse kannatan anders halgrenin pehmeätä koulutusta joka tarkoittaa ojentamista ja oikeanlaista palkitsemista oikealla hetkellä...ei kovalla kädellä vaan koirapsykologiaa käyttäen. Kuri ja rakkaus ja kannustaminen sopii niin koiralle kuin lapsellekin..mutta kuri tuntuu puutuvan joidenkin käsityksestä kun kasvatetaan hyväkäytöksinen ja tasapainoinen koira. Makupaloja vastaan en ole mutta sillekin on paikkansa ja aikansa.

        Oma koirani tulee luokseni iloisesti ilman makupalojakin. Luoksetulo on positiivinen asia sillekin ilman lahjontaa koska se ei tarkoita aina että lähdemme pois puistosta vaan se voi välillä tulla vain vaikka rapsuteltavaksi.. :)


      • tekstiä
        että koiran kirjoitti:

        johtajuus on hukassa ja sitä yritetään korvata makupaloilla. Makupalojen käyttö on hyväksi liikesarjojen opettelussa ja motivoinnissa mutta koiraa pitää myös ojentaa esim silloin kun se ärhentelee muille (ojentaminen ei tarkoita kepittämistä vaan pehmeätä mutta tiukkaa vaatimista koiraa käyttäytymään hyväksyttävästi)

        Usein koirapuistoissa koira istuu omistajan eteen ja omistaja syytää makupaloja koiralle..miksi? kun ei ole palkittavaa syytä ja koira manipuloi omistajaa antamaan makupaloja..minusta se on enemmän kyse omistajan epävarmuutta.

        itse kannatan anders halgrenin pehmeätä koulutusta joka tarkoittaa ojentamista ja oikeanlaista palkitsemista oikealla hetkellä...ei kovalla kädellä vaan koirapsykologiaa käyttäen. Kuri ja rakkaus ja kannustaminen sopii niin koiralle kuin lapsellekin..mutta kuri tuntuu puutuvan joidenkin käsityksestä kun kasvatetaan hyväkäytöksinen ja tasapainoinen koira. Makupaloja vastaan en ole mutta sillekin on paikkansa ja aikansa.

        Oma koirani tulee luokseni iloisesti ilman makupalojakin. Luoksetulo on positiivinen asia sillekin ilman lahjontaa koska se ei tarkoita aina että lähdemme pois puistosta vaan se voi välillä tulla vain vaikka rapsuteltavaksi.. :)

        :)
        Luulin, että olet tyyliin näitä vanhoillisia "kuritta kasvaa, kunniatta kuolee"-tyyppejä.
        Olen hyvin samaa mieltä kanssasi.

        Itse annan koiralle välillä palkinnoksi hienosta luoksetulostakin namin/lelun koirapuistossa, koska edellisen koirani kanssa tein sen virheen, etten opettanut luoksetuloa hyvin ja se tulee hitaasti, mutta varmasti luo.. Kisoja ajatellen luoksetulon pitää olla nopea ja täsmällinen ja sellaista luoksetuloa palkitsen nameilla -satunnaisesti.
        Totta kai pitää ilman namiakin totella.

        Nyt olen ottanut pehmeämmän linjan, eli opetan palkitsemalla asioita. En kuitenkaan lahjomalla.
        Toimii -koira tekee motivoituneesti ja nopeasti ja oppii pian.

        Lenkille otan joskus tarkoituksella nameja, jotta voin seuruuttaa ohituksissa ja teettää muita juttuja. Tokoillaan enimmäkseen lenkillä, eikä ole järkeä teettää aina ilman palkkaa. Toki AINA ei palkka tule, mutta sen mahdollisuus motivoi:)
        Itsekin pidän Anders Hallgrenin opeista.
        Varmaankin suht. samoilla linjoilla ollaan.
        Minä ainakin ärähdän koiralle, jos tekee väärin ja "koiran kielellä" pärjää hyvin.


      • makupala-automaatti
        tekstiä kirjoitti:

        :)
        Luulin, että olet tyyliin näitä vanhoillisia "kuritta kasvaa, kunniatta kuolee"-tyyppejä.
        Olen hyvin samaa mieltä kanssasi.

        Itse annan koiralle välillä palkinnoksi hienosta luoksetulostakin namin/lelun koirapuistossa, koska edellisen koirani kanssa tein sen virheen, etten opettanut luoksetuloa hyvin ja se tulee hitaasti, mutta varmasti luo.. Kisoja ajatellen luoksetulon pitää olla nopea ja täsmällinen ja sellaista luoksetuloa palkitsen nameilla -satunnaisesti.
        Totta kai pitää ilman namiakin totella.

        Nyt olen ottanut pehmeämmän linjan, eli opetan palkitsemalla asioita. En kuitenkaan lahjomalla.
        Toimii -koira tekee motivoituneesti ja nopeasti ja oppii pian.

        Lenkille otan joskus tarkoituksella nameja, jotta voin seuruuttaa ohituksissa ja teettää muita juttuja. Tokoillaan enimmäkseen lenkillä, eikä ole järkeä teettää aina ilman palkkaa. Toki AINA ei palkka tule, mutta sen mahdollisuus motivoi:)
        Itsekin pidän Anders Hallgrenin opeista.
        Varmaankin suht. samoilla linjoilla ollaan.
        Minä ainakin ärähdän koiralle, jos tekee väärin ja "koiran kielellä" pärjää hyvin.

        Itse kuljen ihan siitä syystä makupalat taskussa, että minulla on erittäin itsepäinen sekarotuinen uros (vielä murrosikäinen ja edustaa kolmea itsepäistä rotua) Poika on jo aika voimakas ja kuuntelu puoli ei ole hallussa jos en palkitse säännöllisesti silloin kun tekee oikein. Olen tarvittaessa myös kova ja rankaisen, mutta mistään ruumillisesta kurittamisesta ei ole kyllä mitään hyötyä. Kunhan yltyy. Herra tuli meillä 5kk ikäisenä jota ennen ei ollut edes hihnassa kulkenut. Jos joku haluaa tulla kovalla kurilla kasvattamaan tuota karvanaamaa niin saa tulla yrittämään ei mahda onnistua. Minulle on tärkeintä tällä hetkellä, että koirasta tulee edes yhteiskunta kelpoinen.

        - Typerä likka, pussi nakinpaloja ja vesisuihkupullo-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe