Lasiaisen sumentumat?

Opiskelija

Apua, näkökentässäni liikkuu pyörylöitä ja viivoja. Joku sanoi että kysymys on lasiaisen sumentumista. Huomaan ne varsinkin ulkona valoisassa. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Miten olette tulleet toimeen niiden kanssa?

8

3451

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.Y.Opia

todellakin lasiaissamentumat (asteroides hyaloides). Vaaraton ilmiö. Esiintyy yleisemmin likitaittosilla. Taipumus jnkverran (yleensä kuitenkin vain hieman) lisääntyä iän myötä. Ei hoitokeinoa. Aiheuttaa lähes poikkeuksetta ainoastaan hyvin lievän subj haitan.

• timi

Mulla tulee noita nukkamassa ollessa, kun sitten avaan illalla silmät niin tulee noita. Aamulla ei ole. Ne on monesti värikkäitä.

• kohtalotoveri

Jep, satuin lukemaan juttusi vasta nyt, mutta jos luet vielä vastauksia, niin tässä hiukan asiaa "kohtalotoverilta".

Kuten alempana joku asiaa tunteva vahvisti on kyseessä todellakin lasiaisen samentumat. Toisen vastauksen värikkäät kuviot ovat jotain muuta, ehkäpä silmän lihasten väsymistä, koska näille samentumille on tyypillistä juuri se, että näkyvät selvemmin kirkkaassa valaistuksessa ja ovat värittömiä. Hämärässä ne eivät ainakaan minua vaivaa.

Minulla ensimmäiset samentumat ilmestyivät jo lapsena, mutta suurin osa on tullut joskus murrosiän aikaan. Nykyään (olen n. 40 v.) niitä on jo niin paljon, että en enää erotä tuleeko niitä lisää vai ei.

Nuorempana kärsin niistä aika paljon, enkä uskaltanut puhua asiasta, koska pelkäsin että pidetään hulluna jos rupeaa selittämään silmissä liikuvista kuvioista. Jossain vaiheessa sitten uskalsin mainita niistä vaivihkaa silmälääkärille joka selittikin mistä on kysymys.

Lohdutukseksi voin kertoa, että minä olen ainakin tottunut niiden olemassa oloon ja kuten varmaan olet huomannut, voi niitä "ohjata" katseella pois tieltä, jos sellainen sattuu osumaan esim. luettavan tekstin tielle. Ja mikä tärkeintä, kyseessä ei ole mikään silmäsairaus, ainoastaan ikävä ominaisuus silmissä, minkä kanssa oppii elämään.

• silmäkkö

Terveessä silmässä ei ole mitään vikaa tai haittaa.
        Sinulle se on normaalia, koska olet elänyt sen kanssa.
        Silmän ominaisuuksia ovat , että muodostuva kuva on tarkka, kirkas, selkeä, tarkentava jne..

• kohtalotoveri
        silmäkkö kirjoitti:

Terveessä silmässä ei ole mitään vikaa tai haittaa.
        Sinulle se on normaalia, koska olet elänyt sen kanssa.
        Silmän ominaisuuksia ovat , että muodostuva kuva on tarkka, kirkas, selkeä, tarkentava jne..

nuo lasiaisen samentumat eivät tarkoita sitä, että näkökenttäni olisi samea. Näen aivan hyvin ja "muodostuva kuva on tarkka, kirkas, selkeä, tarkentava". Kyllä tuo samentumien haitta on enemmänkin henkisellä puolella jos ei tiedä mistä niissä on kyse.

"Terveessä silmässä ei ole mitään vikaa tai haittaa". Tuon luokituksen mukaan suurin osa ihmisistä kärsii jostain silmäsairaudesta. Kyllä esim. likinäköisyys on paljon suurempi haitta näkökyvylle kuin lasiaisen samentumat.

Lopuksi, anteeksi että meni saivarteluksi - aivan kuten sinullakin takertuessasi sanavalintaani. Oleellista oli kuitenkin se viesi että asian kanssa pystyy elämään aivan normaalia elämää.

• sama ongelma...

Mullakin on jo vuosia näkyny noit ihme pisteitä. Varsinki talvella ja valkoisessa huoneessa näkyy selvästi. Kesällä saan jo hätistellä näkymättömiä hyttysiä. Heh! Jos ei kuitenkaan ihan pistesadetta ole niin ei vielä haittaa mut muuten lääkäriin.

• Loddo

saada noita ameeboja häviämään? Luin jostakin mustikkauutteesta joka on kehitetty vanhusten silmille. Strix?

Tavallista mustemmat "alueet" liikkuvat joskus juuri näkökentän yli esim lukiessa ja autolla ajaessa häiriten selvästi tarkentamista.

Onko niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä ? Moottoripyöräilyn aiheuttama kuiventava viima? Tietokoneen näytön pitkä tuijottaminen jne?

Olevinaan ovat lisääntyneet muutamana viimevuotena vaikka aina niitä muistan olleen jonkun verran. Ikää nyt 35v

• -Arska-

Molemmissa silmissä on kirkkaalla ilmalla näkyviä ns. roskia.
        Pari kuukautta sitten vasemmassa silmässä alkoi näkyä näkökentän vasemmassa laidassa välähtävä valopiste joka katsetta edestakaisin oikealle ja vasemmalle kääntäessä välähti mennen ylös ja alas. Tämä alkoi flunssan aikana jolloin yllättäen meni myös ääni ja tuli poskiontelon tulehdus.
        Otsassa ja ohimoilla alkoi ilmetä minulle outoa kivun tunnetta. Välähtävät ledit ovat poistuneet mutta se joka niiden vanhojen roskien lisäksi nyt vaivaa on vasemmassa silmässä oleva tumma piste joka kulkee näkökentässä päinvastaiseen suuntaan kuin nuo perinteiset "roskat".
        Missähän osaa silmää tuo laikku mahtaa olla.. Niin ja tämän flunssan paranemisen jälkeen on ollut vaikeuksia pitää lukulaseja päässä koska korvien yläpuolella sangat aiheuttavat lyhyenkin pidon jälkeen minulle outoa särkyä joka poistuu välittömästi siirrettyäni sangat toiseen kohtaan. Sangat ovat niin löysät ettei lasit pysy päässä kun katson alaspäin.
        -Arska-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      23
      1850
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1691
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      30
      1423
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      69
      1103
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      50
      1022
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      53
      880
    7. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      861
    8. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      23
      860
    9. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      175
      832
    10. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      21
      760
    Aihe