Olen saamassa kaksi rottaa. Tahtoisin kaiken tiedon niistä. Tämä ei silti tarkoita sitä, etten muka ole lukenut niistä mitään, olen tietysti, mutta haluaisin myös teidän hoitoohjeet.
Kysyn teiltä kysymyksiä, ja se joka osaa vastaa hyvin, niin voi vastata.
a) Mitä rotalle voi syöttää jyväsekoituksen ja vihannesten lisäksi? Saako antaa lihaa, juustoa, makkaraa, puuroa, vauvanruokaa...?
b) Minkälainen häkki? Onko tilava lintuhäkki hyvä? Kuinka korkea se pitää olla? Ja kuinka pitkä? Onko korkeus tärkeämpi kun pituus? Onko pinnojen värillä mitään väliä, vaiko häiritseekö joku tietty väri rottia?
c) Eikö rotille saa antaa juoksupyörää? En ole ostamassakaan, mutta kysympä vaan. Kuinka usein rottia voi pitää vapaana? Onko mitään keinoa estää jyrsimästä paikkoja?
d) Onko kaksi urosta parempi kun naarasta? Onko urokset "ihmisraakkaampia", vai naaraat? OLen kuullut että urokset, kun taas jossain muualla, että naaraat. Haluaisin hyvin kiintyvän lemmikin. Onko totta, että uros-rotan karva on karkeampaa kun naaraan?
e) Mitä temppuja rotalle voi opettaa? Onko olemassa rotta-agillitya? En ole kuitenkaan kiinnostunut harrastamaan rottien kanssa sitä, vaikka olisikin. Mutta jonkun tempun haluaisin opettaa rotille. Mikä olisi helppo temppu? Oppiiko rotta nimeään? Miten se opetetaan sille?
f) Jos rotta on likainen, voiko sitä pestä? Olen kuullut että voi, mutta pitääkö tämä teidän mielestä paikkaansa? Miten kylvettäminen tulisi suorittaa? Pitääkö pestä shamppoolla? Millä shamppoolla?
Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka aikovat vastata.
Toivottavasti voit vastaa edes johonkin kysymykseen!
Rakkain terveisin Mira
Voisiko joku kertoa rottien hoidosta?
2
307
Vastaukset
- Hanna L
Kannattaa lukea Outi- Pauliina Salon kirjoittaman kirjan kesyrotat siltä löytyy paljon valaisevaa, hyvää ja mielenkiintoista tekstiä, ja tietysti vierailla kesyrotta yhdistyksen kotisivuilla:
a) Rotille voi syöttää esim. puuroa, makaroonia, riisiä, keitettyä perunaa. Itse sekoitan esim. piltti ruokaa mausteeksi puuron sekaan.Lihaa, kanaa ja kalaa saa antaa mutta mielummin harvemmin ei siis joka päivä!
b)Häkin on tietysti hyvä olla mahdollisimman iso!
Tilava linnunhäkki sopii vallan mainiosti rotille, taikka sitten esim. itse tehty häkki johon saa itse määrätä korkeuden ja leveyden.
Naaraat tykkäävät kiipeillä uroksia enemmän. Pinnojen värissä en ole havainnut mitään.
c)Rotille ei juoksupyörää. Rottiahan voi pitää vapaana vaikka kuinka kauan, eivät he siitä pahatuisikaan vaikka olisivat vapaana monta tuntia, mutta joka päivä niitä on hyvä pitää vapaana. Johtoja olen yrittänyt suojella teippaamalla niitä korkeammalle ja on auttanut.Mutta muihin en ole vielä keksinyt apua.
d)Totta on että uros rotan karva on karkeampaa, kun taas naaraan on pehmeämpi. Urokset tykkäävät olla enemmän sylissä(ne ovat siis laiskempia;))ja rakastavat rapsutusta. Naaraat ovat taas vilkkaampia, mutta kyllä nekin hellyyttä tahtovat. Joku tykkää enemmän rauhallisista joku taas vilkkaammasta.
e)Rotille on olemassa rotta- agility, joka on kivaa, yleensä näyttelyissä pääsee "näyttämään" rottansa taidot kilpailemalla. Rotillehan voi tehdä kotonakin esteitä, ja vaikka labyrintin videoista tms..
Kesyrotta yhdistyksen agility- ratojalon on ollut myynnissä, en tiä onko enää!? Rotta voi oppia nimensä.
f) Rottaa voi pestä, silloin kun se on likainen tai silloin kun se viedään näyttelyyn, laita vaikka johonkin(lavuaari, laakea ämpäri)vettä esim.10cm pohjalle ja pese rotta siinä mutta varo päätä ja korvia, niihin ei saa joutua vettä, rotan voi pestä esim. koiran shamppoolla. pesun jälkeen kannattaa häntään hieroa esim.ruokaöljyä, (ettei häntä kuivu)
Onnellisia hetkiä uusien rottiesi pariin!
Tänne päin syntymässä n.2vk päästä rotta- poikue väreissä Black Variegated ja Black Am.berkshire.poikaset luovutetaan reksiteröitynä ja mahdollisen kirjallisen hoito- ohjeen kanssa.
Asun jämsässä.
[email protected]
040-7247234/Hanna- Petra
Aina ei kannata luottaa kaikkeen mitä kirjoissa kerrotaan, mutta kannattaa käydä SKeY:n sivuilla personal. inet.fi/yhdistys/skey
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3183750Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322058- 1001703
Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.451674Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1091422- 1451215
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041156- 821123
Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja104964Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.74894