Kokemuksia Väli-Amerikasta!??

Emily

Olen lähdössä ystäväni kanssa joulukuussa, yht. 6 vko, väli-Amerikkaan. Siis kaksi tyttösihmistä. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Costa Rica, Nicaraqua, Honduras, Guatemala, Belize ja Meksiko.. Turvallista matkustaa? Rikollisuus? Miten esim. bussit kulkevat? Halpaa? Löytyykö esim. hostelleja? Rajanylitysmaksut? Muuta, mitä vain?!
Kiitos PALJON avusta!! Kohteemme ei nimittäin ole vielä täysin varma. Vaapumme Aasian ja väli-Amerikan välillä.... :) Kumpikohan voittaa....

7

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa

      Siis asun taalla CRssa, mulla on CRlainen perhe, ja kayn valilla duunimatkoilla naapurimaissa. Turvallisuus vaihtelee maitten valilla ja sisalla. CR on varsin rauhallinen, ja NIC nayttaa myos aika OKlta, mutta kummassakin on rauhattmoia alueita ja kellonaikoja joita pitaa tietenkin valttaa. Hintataso vaihtelee, esim CRn tyynenmeren rannassa saattaa hitellihuoeen hinta olla vastaavaan nahden CRn Karibian rannassa kolminkertainen. Te tulette high season-aikaan jolloin hotellimaksut ainakin CRssa kohoavat noin tuplaksi muttei joka hotellissa. Uskoisin etta hostelleja loytyy mutten tieda joka maan tilannetta. Bussit ja taxit yleensa halpoja. En muista rajanylitysmaksuja - viimeksi maksoin CRsta Eurooppaan lahtiessani lentokenttaveroa USD 27, mutta se on turisteille halvempi. Erittain hyva lahde on Lonely Planetin matkakirjaset. Mina olen viihtynyt taalla erinomaisesti eika tulisi mieleeni muuttaa takaisin Suomeen. Haluatteko sahkopostiyhteyden, ja miten saisin osoitteeni teille? En halua turhia maileja enka siksi halua laittaa e/osoitettani julkisesti nakosalle. Mutta jos te haluatte, voin lahettaa teille mailissa joitakin lisatietoja ja jos teilla sattuu olemaan muita kysymyksia. Nama maat ovat erittain kauniita, ihmiset superkivoja, etc. Luulen etta Lonely Planetilla on myos hyvia matkakirjasia Aasiasta ...

      • Emily

        Kiitos vastauksesta! Ja ystävällisyydestäsi; olet valmis mailaamaan ja kertomaan maista enemmän! :)
        Mailini on [email protected] Uskoisin, että kysymyksiä riittää, edelleen hieman jännittää nämä maat. Tiedätkö esim. Guatemalasta ja Hondurasista? Kuulemma ovat "pahimpia" maita...
        Kiitos avusta, palataan!


      • Jossu
        Emily kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Ja ystävällisyydestäsi; olet valmis mailaamaan ja kertomaan maista enemmän! :)
        Mailini on [email protected] Uskoisin, että kysymyksiä riittää, edelleen hieman jännittää nämä maat. Tiedätkö esim. Guatemalasta ja Hondurasista? Kuulemma ovat "pahimpia" maita...
        Kiitos avusta, palataan!

        Olin keväällä kiertämässä Mexicoa kolmisen viikkoa. Aivan uskomattoman ihana maa.

        Bussilla suurimmaksi osaksi reissattiin, pitkän matkan bussit edullisia ja hyväkuntoisia (ykkösluokat ja deluxe -dösät, kakkosluokan dösiä harvemmin pitkillä matkoilla on ja niitä kannattaa välttää).

        Suhteellisen turvallista oli joka puolella, mutta toki järki kannattaa pitää päässä -> pitää huolta tavaroistaan, eikä liiku yksin kaikista pimeimmillä kujilla. Kokemuksesta voi sanoa, että öisin ei joka paikassa kannata myöskään mennä yksin taksin kyytiin.

        Edullista (mutta ei kuitenkaan ilmaista) oli ruoka, asuminen ja matkustus. Kalliimpaa on turistipaikoissa, joita kyllä kannattaa välttää loppuun asti, jos ei halua mitään Kanaria-meininkiä.

        Monasti esim. Youth Hostellit eivät olleet halvimpia, vaan hotellit, motellit sekä posadat olivat usein paljon edullisempia. Joka paikasta aina saatiin majoituspaikka viimeistään pienen etsinnän jälkeen eli kertaakaan ei tarttenut jäädä taivasalle.

        Kannattaa hommata esim. Lonely Planetin oppaat parista maasta jota meinaatte kiertää enemmän. Useimmiten me katottiin jonkun majoituspaikan osoite just Lonely Planetista ja sitten mentiin viereiseen, joka usein oli edullisempi kuin Lonely Planetin vaihtoehto :)

        Kuusi viikkoa on loppujen lopuksi aika lyhyt aika eli kannattaa suunnitella reittiä jonkin verran etukäteen ja ehkä koluta paria maata enemmän kuin rynnistää monen maan läpi näkemättä paljon mitään.

        Itse keskityin nauttimaan Mexicosta, mutta pari tuttua kävi myös Belizen puolella ja siitä he eivät kuuleman mukaan pitäneet ollenkaan.

        Mä kyllä menetin täysin sydämeni Mexicolle ja sinne ja muualle Väli- ja Etelä-Amerikkaan on kyllä päästävä uudelleen.


      • Viidakko
        Jossu kirjoitti:

        Olin keväällä kiertämässä Mexicoa kolmisen viikkoa. Aivan uskomattoman ihana maa.

        Bussilla suurimmaksi osaksi reissattiin, pitkän matkan bussit edullisia ja hyväkuntoisia (ykkösluokat ja deluxe -dösät, kakkosluokan dösiä harvemmin pitkillä matkoilla on ja niitä kannattaa välttää).

        Suhteellisen turvallista oli joka puolella, mutta toki järki kannattaa pitää päässä -> pitää huolta tavaroistaan, eikä liiku yksin kaikista pimeimmillä kujilla. Kokemuksesta voi sanoa, että öisin ei joka paikassa kannata myöskään mennä yksin taksin kyytiin.

        Edullista (mutta ei kuitenkaan ilmaista) oli ruoka, asuminen ja matkustus. Kalliimpaa on turistipaikoissa, joita kyllä kannattaa välttää loppuun asti, jos ei halua mitään Kanaria-meininkiä.

        Monasti esim. Youth Hostellit eivät olleet halvimpia, vaan hotellit, motellit sekä posadat olivat usein paljon edullisempia. Joka paikasta aina saatiin majoituspaikka viimeistään pienen etsinnän jälkeen eli kertaakaan ei tarttenut jäädä taivasalle.

        Kannattaa hommata esim. Lonely Planetin oppaat parista maasta jota meinaatte kiertää enemmän. Useimmiten me katottiin jonkun majoituspaikan osoite just Lonely Planetista ja sitten mentiin viereiseen, joka usein oli edullisempi kuin Lonely Planetin vaihtoehto :)

        Kuusi viikkoa on loppujen lopuksi aika lyhyt aika eli kannattaa suunnitella reittiä jonkin verran etukäteen ja ehkä koluta paria maata enemmän kuin rynnistää monen maan läpi näkemättä paljon mitään.

        Itse keskityin nauttimaan Mexicosta, mutta pari tuttua kävi myös Belizen puolella ja siitä he eivät kuuleman mukaan pitäneet ollenkaan.

        Mä kyllä menetin täysin sydämeni Mexicolle ja sinne ja muualle Väli- ja Etelä-Amerikkaan on kyllä päästävä uudelleen.

        Joo, lonelyplanet on ok. Shoestringit ja Insightit kandee unohtaa jo eilen.
        Mä käytän Footprintin oppaita lähes aina. Erittäin kattavia. Vähän adjektiiveja, paljon asiaa, jota pikkasen liikaa eli tiedot taalan hotelleista viiden tähden luxus-hotelleihin. Reppuilijat harvemmin hilluu Hiltoneissa.

        Ilman opaskirjaa olisin hukassa, ainakin pidemmillä reissuilla.

        http://www.viidakko.com/travel/


      • Ako
        Viidakko kirjoitti:

        Joo, lonelyplanet on ok. Shoestringit ja Insightit kandee unohtaa jo eilen.
        Mä käytän Footprintin oppaita lähes aina. Erittäin kattavia. Vähän adjektiiveja, paljon asiaa, jota pikkasen liikaa eli tiedot taalan hotelleista viiden tähden luxus-hotelleihin. Reppuilijat harvemmin hilluu Hiltoneissa.

        Ilman opaskirjaa olisin hukassa, ainakin pidemmillä reissuilla.

        http://www.viidakko.com/travel/

        Vahan vanha keskustelu mutta vastataan silti

        1. Alkuperaiselle kysyjalle

        Tulin Vali-Amerikan lapi (vain) noin kolmessa viikossa syyskuun alkupuolella. Kaikki muut maat paitsi Belize, osa tosin hyvin lyhyesti, esim. Hondurasissa vain lapiajorangaistus.

        Turvallisuuden suhteen olin vahan varpaillani joten mitaan ihmeellista ei sitten tapahtunut, ainoastaan Guatemalassa (muistaakseni siella) yritettiin pikkureppu nyysia bussiasemalla ilmeisesti kahden miehen yhteisharhautuksella. Ei sekaan onnannut. Aseistettuja vartijoita oli monessa maassa niin paljon kadunkulmissa etta vaikea kuvitella etta juuri niilla alueilla mitaan tapahtuisikaan. Naapurialuilla ehka sitten sitakin varmemmin.

        Koyhimmat ja "vaarallisimmat" maat oli samalla niita jossa ihmiset oli onnellisimman ja ystavallisemman oloisia. Yhtaan maata ei ollut mihin en turvallisuuden puolesta menisi uudelleen, mutta joka paikassa kun tulee pimea, kannattaa kavella vain siella missa muutkin kavelevat. Tai ottaa aina pimealla taksi hotellille. Hosteleista en paljon tietoa paitsi etta kylla niita on, itse olen ottanut majoituksessa linjan etta menen aina noin $10 hotelliin joten laatu sitten vahan vaihtelee eri maissa.

        Veroja nyysittiin ihan joka valissa (yleensa 1-10 dollaria per otos): Maahan tultaessa, maasta poistuttaessa ja joskus siina valissakin poliisi pysaytti ja kerasi dollarin suruisen "mayor tax"in "paikalliselle maakunnalle". Taa epailyttavin oli ainoa joka antoi verosta kuitin!

        Liikuin paaosin bussilla. Tica Bus loytyy netista ja se ajaa koko matkan Meksikosta Panamaan noin 100 dollarilla (4-5 paivaa, valissa voi pitaa omia taukoja). Bussien laatu oli ihan jees, mutta ei niin hyvaa kuin mita nettisivu antaa ymmartaa, esim. bussien ilmastointi on usein saadetty joko miinusasteille tai sitten se on rikki, bussin WC ei valttamatta ole kuin nestekaytossa, ikkunat ramisevat huonoilla teilla pitaen hillitonta metelia jne.

        Eri Vali-Amerikan maista juuri Costa Rica viehatti minua eniten, ihmisillaan mutta osaksi myos siksi etta siella nain ylivoimaisesti suurimpia korkeuseroja eli parhaita maisemia. Panama oli sitten jo vahan liian lansimainenkin.

        2. Viidakolle

        Kiitoksia ensinnakin travel-sivuistasi, niita on ollut erittain hauska lukea, tosin vahemman nyt reissun paalla, kun en halua etta sinne kirjoitettu teksti mitenkaan vaikuttaa mun omiin paatoksiin.

        Matkaoppaista olen hiukan eri mielta. Paaasia etta kirja tarvitaan on tietysti ehdoton (ja se kannattaa hankkia ennen lahtoa, koska taalta niita ei saa mistaan). Tulin Vali-Amerikan lapi Lonely Planetin Shoestringilla ja minusta kirja oli ehdoton, mielestani jopa parempi kuin talla hetkella kayttamani Etela-Amerikan Footprint. Kolmas kayttamani eli Karibian alueen OpenHouse tms. oli ihan sontaa naihin kahteen verrattuna.

        Lonely Planetin ainoa ongelma on mielestani se, etta se on niin hyva, jolloin se on myos suosittu, jolloin kirjan suosittamissa paikoissa on aivan varmasti joskus tungosta. Omalla patkallani erityista tungosta ei kylla ole ollut missaan, taa on off-seasonia kaikkialla.

        3. Kaikille

        Terveiset taalta Boliviasta, tarkemmin Santa Cruzista. Taalla vaihtui viime yona presidentti, about samaan aikaan kun tuossa 200m paassa keskusaukiolla oli vahan ihmisia kokontuneena plakaattien alle. Jengi oli varuillaan mutta mitaan ei (kai) sitten tapahtunut. Taksi kuitenkin kieltaytyi tuomasta hotellille asti ja moniin kauppoihin oli lyoty ikkunoiden eteen lautasuojat. Kaikki paikat lahialueella olivat muutenkin sulki.

        Ensimmaista kertaa elamassani olin tilanteessa, jossa oman hotellin parvekkeelle lahetettiin livena samaa ohjelmaa, kuin mita TV:sta tuli suorana ainakin kolmelta eri kanavalta.

        --ako


      • Viidakko
        Ako kirjoitti:

        Vahan vanha keskustelu mutta vastataan silti

        1. Alkuperaiselle kysyjalle

        Tulin Vali-Amerikan lapi (vain) noin kolmessa viikossa syyskuun alkupuolella. Kaikki muut maat paitsi Belize, osa tosin hyvin lyhyesti, esim. Hondurasissa vain lapiajorangaistus.

        Turvallisuuden suhteen olin vahan varpaillani joten mitaan ihmeellista ei sitten tapahtunut, ainoastaan Guatemalassa (muistaakseni siella) yritettiin pikkureppu nyysia bussiasemalla ilmeisesti kahden miehen yhteisharhautuksella. Ei sekaan onnannut. Aseistettuja vartijoita oli monessa maassa niin paljon kadunkulmissa etta vaikea kuvitella etta juuri niilla alueilla mitaan tapahtuisikaan. Naapurialuilla ehka sitten sitakin varmemmin.

        Koyhimmat ja "vaarallisimmat" maat oli samalla niita jossa ihmiset oli onnellisimman ja ystavallisemman oloisia. Yhtaan maata ei ollut mihin en turvallisuuden puolesta menisi uudelleen, mutta joka paikassa kun tulee pimea, kannattaa kavella vain siella missa muutkin kavelevat. Tai ottaa aina pimealla taksi hotellille. Hosteleista en paljon tietoa paitsi etta kylla niita on, itse olen ottanut majoituksessa linjan etta menen aina noin $10 hotelliin joten laatu sitten vahan vaihtelee eri maissa.

        Veroja nyysittiin ihan joka valissa (yleensa 1-10 dollaria per otos): Maahan tultaessa, maasta poistuttaessa ja joskus siina valissakin poliisi pysaytti ja kerasi dollarin suruisen "mayor tax"in "paikalliselle maakunnalle". Taa epailyttavin oli ainoa joka antoi verosta kuitin!

        Liikuin paaosin bussilla. Tica Bus loytyy netista ja se ajaa koko matkan Meksikosta Panamaan noin 100 dollarilla (4-5 paivaa, valissa voi pitaa omia taukoja). Bussien laatu oli ihan jees, mutta ei niin hyvaa kuin mita nettisivu antaa ymmartaa, esim. bussien ilmastointi on usein saadetty joko miinusasteille tai sitten se on rikki, bussin WC ei valttamatta ole kuin nestekaytossa, ikkunat ramisevat huonoilla teilla pitaen hillitonta metelia jne.

        Eri Vali-Amerikan maista juuri Costa Rica viehatti minua eniten, ihmisillaan mutta osaksi myos siksi etta siella nain ylivoimaisesti suurimpia korkeuseroja eli parhaita maisemia. Panama oli sitten jo vahan liian lansimainenkin.

        2. Viidakolle

        Kiitoksia ensinnakin travel-sivuistasi, niita on ollut erittain hauska lukea, tosin vahemman nyt reissun paalla, kun en halua etta sinne kirjoitettu teksti mitenkaan vaikuttaa mun omiin paatoksiin.

        Matkaoppaista olen hiukan eri mielta. Paaasia etta kirja tarvitaan on tietysti ehdoton (ja se kannattaa hankkia ennen lahtoa, koska taalta niita ei saa mistaan). Tulin Vali-Amerikan lapi Lonely Planetin Shoestringilla ja minusta kirja oli ehdoton, mielestani jopa parempi kuin talla hetkella kayttamani Etela-Amerikan Footprint. Kolmas kayttamani eli Karibian alueen OpenHouse tms. oli ihan sontaa naihin kahteen verrattuna.

        Lonely Planetin ainoa ongelma on mielestani se, etta se on niin hyva, jolloin se on myos suosittu, jolloin kirjan suosittamissa paikoissa on aivan varmasti joskus tungosta. Omalla patkallani erityista tungosta ei kylla ole ollut missaan, taa on off-seasonia kaikkialla.

        3. Kaikille

        Terveiset taalta Boliviasta, tarkemmin Santa Cruzista. Taalla vaihtui viime yona presidentti, about samaan aikaan kun tuossa 200m paassa keskusaukiolla oli vahan ihmisia kokontuneena plakaattien alle. Jengi oli varuillaan mutta mitaan ei (kai) sitten tapahtunut. Taksi kuitenkin kieltaytyi tuomasta hotellille asti ja moniin kauppoihin oli lyoty ikkunoiden eteen lautasuojat. Kaikki paikat lahialueella olivat muutenkin sulki.

        Ensimmaista kertaa elamassani olin tilanteessa, jossa oman hotellin parvekkeelle lahetettiin livena samaa ohjelmaa, kuin mita TV:sta tuli suorana ainakin kolmelta eri kanavalta.

        --ako

        Juuh, sekoilin Shoestringissä, tarkoitukseni oli sanoa, että Let´s Go on aivan paska.

        Lonely Planetissa on kyllä enemmän karttoja ja historiaa paikoista, mutta sen on liian suosittu. Jos jotain paikkaa kehutaan niin taatusti on paikka pullollaan. Ja seurauksena on, että tällaisissa paikoissa näpistellään tavaroita. Off-season reissaaminen on aina jees. On halvemmat hotellit ym pakolliset, mutta Tourien organisointi nihkeetä ja voi olla kalliimpaa. Palvelut voi olla kans niukassa.

        Huva että Travel-sivut on kelvannut. Niitä on ollut myös hervottoman levotonta kirjoittaa. Olisi vaan pitänyt alusta lähtien pistää huumoriksi.
        http://www.viidakko.com/travel/

        Parasta reissua vaan matkaaja!
        !Viva Bolivia!
        Se on aivan tajuton mesta.


    • Viidakko

      Kiersin siellä muutama vuosi sitten ja hieno paikka on. Turvallisuus on vähän niin ja näin. En suosittele ulkona hillumista pimeällä, varsinkaan yksin. Yks tyttö ryöstettiin puukon avulla ja yks toinen sai pesäpallomailasta.

      Bussit ovat unohtumaton kokemus. Karua kyytiä koukeroisilla vuoristoteillä. En edes yllättyisi vaikka joku synnyttäisi lapsen matkalla.

      Guatemalassa entry-maksu oli joka kerta eri. 10-30 quetzalia. Hondurasissa mun naamalla $5.

      Ihmiset mahtavia ja mayakulttuuri rokkaa. 6vkoa on vähän lyhyt aika väli-amerikkaan.

      Ja vielä: Älkää ikinä kertoko missä asutte tuntemattomille.

      Lisää aiheesta & tämänhetkinen sijainti:
      http://www.viidakko.com/travel/?maanosa=Amerikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      93
      1855
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1512
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1025
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      874
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      758
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      721
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      701
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      696
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe