Ilman "nollaa"

ohmi

Onko jollain kokemuksia laivan sähköverkossa olevista järjestelmistä joissa olisi runko otettu mukaan "nollaksi"? Olen kuullut tällaisia olevan, esim maistasyötön aikana. Eli jos olette törmännyt niin kiinnostaisi tietää missä ja millaisissa paikoissa?

14

7757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konemesu evp

      Eipä ole tullut vastaan, että laivan runkoa käytettäisiin nollana, sehän on kiellettyäkin, ainakin ennenvanhaan oli.
      Eihän se laivan sähköverkko miksikään muutu maasyötön aikana.

      • ohmi

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.


      • konemesu evp
        ohmi kirjoitti:

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?


      • ohmi
        konemesu evp kirjoitti:

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?

        Yleensä ns. IT- verkkoa, eli nollatonta verkkoa käytetään siksi että yksittäinen vika laitteessa/verkossa ei aiheuta vikatilanteessa Laitteen pysähtymistä. Tällöin saadaan vain ilmoitus eristysviasta. Vikavirta runkoa vastaan on rajoitettu niin pieneksi että se yleensä ei aiheuta sulakkeen palamista. Toki tilanne muuttuu silloin jos aluksessa on jo ennestään eristysvika jonkun toisen vaiheen ja rungon välillä. Tässä tilanteessa toisen vaiheen ja rungon välinen eristevikahan on tavallaan kahden vaiheen välinen eristevika. Tällaista vikaa ei taas voi erottaa normaalista käyttötilanteesta muulla kuin ylivirtasuojauksella(sulakkeella). Eli sulake palaa ja "kone pysähtyy"


    • konemesu evp

      itseasiassa laivassa ei käytetä lainkaan "nollaa".
      Tässä linkki josta voit tarkistaa: www.tp.spt.fi/~salabra/er/siirto/laiva.doc

    • sahko

      Sietaksen (saksalainen telakka) tekemissa laivoissa yleensa on nolla rungossa. Ko. laivat on pientonnisto aluksia missa ei yleensa sahkomiesta ole, eli ei tarvi mielta vaivata asialla. Kiva puoli sahkomiehelle on ettei ole maavuotomittaria :)

      Mm. Langh ship on teettanyt laivoja ko telakalla

      • Ohmi

        Hyvä tietää! Tuohan ei meihin niinkään vaikuta, työmielessä, mutta näin ollen voitaneen kumota ajatus siitä että laivalla ei ole (ikinä)nollaa.

        Olisikohan ollut myös niin että yli 6kV järjestelmissäkin on runko kytketty generaattorin tähtipisteeseen("nollattu")(suurjännitepuolella ennen muuntajia).


    • oikeamerimies

      Moi! Ohmi laivassa runko on maadoitus eli kevi

      • railship I

        oli ainoa missä olen seilannut ja oli nolla rungossa.


    • 45 v. laivatöissä

      lyhyesti faktaa: laivan sähköverkossa ei käytetä maasähköstä tuttua "nollaa" ollenkaan sillä laivassa käytetään kahden vaiheen välistä jännitettä joka laivassa on 230v toisinkuin maaverkossa(400v)..eli näin ..ja runko on erotettu maista. mutta normaali maadoitus (kevi) järjestelmä on suojana, joka yhdistää rungon tarvittaessa oikosulkutilanteessa.

      • 45 v. laivatöissä

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia


      • Lampputaavetti 2
        45 v. laivatöissä kirjoitti:

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia

        Rahtilaivoissa normina 440/60.


      • Anonyymi
        Lampputaavetti 2 kirjoitti:

        Rahtilaivoissa normina 440/60.

        440/60 jos on,niin Norjassa tai norjalaisille rakennettu alunperin.


    • Anonyymi

      Aluksen runkoa ei saa käyttää nollajohtona, eikä maajohtona. Vaihe, nolla ja maa on tuotava omana johtonaan sähkökeskuksesta asti.. Rungon käyttö johtimena aiheuttaa elektrolyysiä, toimintahäiriöitä ja jopa vaaratilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe