Onko jollain kokemuksia laivan sähköverkossa olevista järjestelmistä joissa olisi runko otettu mukaan "nollaksi"? Olen kuullut tällaisia olevan, esim maistasyötön aikana. Eli jos olette törmännyt niin kiinnostaisi tietää missä ja millaisissa paikoissa?
Ilman "nollaa"
14
7550
Vastaukset
- konemesu evp
Eipä ole tullut vastaan, että laivan runkoa käytettäisiin nollana, sehän on kiellettyäkin, ainakin ennenvanhaan oli.
Eihän se laivan sähköverkko miksikään muutu maasyötön aikana.- ohmi
Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...
Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.
"Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa. - konemesu evp
ohmi kirjoitti:
Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...
Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.
"Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon? - ohmi
konemesu evp kirjoitti:
No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?Yleensä ns. IT- verkkoa, eli nollatonta verkkoa käytetään siksi että yksittäinen vika laitteessa/verkossa ei aiheuta vikatilanteessa Laitteen pysähtymistä. Tällöin saadaan vain ilmoitus eristysviasta. Vikavirta runkoa vastaan on rajoitettu niin pieneksi että se yleensä ei aiheuta sulakkeen palamista. Toki tilanne muuttuu silloin jos aluksessa on jo ennestään eristysvika jonkun toisen vaiheen ja rungon välillä. Tässä tilanteessa toisen vaiheen ja rungon välinen eristevikahan on tavallaan kahden vaiheen välinen eristevika. Tällaista vikaa ei taas voi erottaa normaalista käyttötilanteesta muulla kuin ylivirtasuojauksella(sulakkeella). Eli sulake palaa ja "kone pysähtyy"
- konemesu evp
itseasiassa laivassa ei käytetä lainkaan "nollaa".
Tässä linkki josta voit tarkistaa: www.tp.spt.fi/~salabra/er/siirto/laiva.doc - sahko
Sietaksen (saksalainen telakka) tekemissa laivoissa yleensa on nolla rungossa. Ko. laivat on pientonnisto aluksia missa ei yleensa sahkomiesta ole, eli ei tarvi mielta vaivata asialla. Kiva puoli sahkomiehelle on ettei ole maavuotomittaria :)
Mm. Langh ship on teettanyt laivoja ko telakalla- Ohmi
Hyvä tietää! Tuohan ei meihin niinkään vaikuta, työmielessä, mutta näin ollen voitaneen kumota ajatus siitä että laivalla ei ole (ikinä)nollaa.
Olisikohan ollut myös niin että yli 6kV järjestelmissäkin on runko kytketty generaattorin tähtipisteeseen("nollattu")(suurjännitepuolella ennen muuntajia).
- oikeamerimies
Moi! Ohmi laivassa runko on maadoitus eli kevi
- railship I
oli ainoa missä olen seilannut ja oli nolla rungossa.
- 45 v. laivatöissä
lyhyesti faktaa: laivan sähköverkossa ei käytetä maasähköstä tuttua "nollaa" ollenkaan sillä laivassa käytetään kahden vaiheen välistä jännitettä joka laivassa on 230v toisinkuin maaverkossa(400v)..eli näin ..ja runko on erotettu maista. mutta normaali maadoitus (kevi) järjestelmä on suojana, joka yhdistää rungon tarvittaessa oikosulkutilanteessa.
- 45 v. laivatöissä
norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia
- Lampputaavetti 2
45 v. laivatöissä kirjoitti:
norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia
Rahtilaivoissa normina 440/60.
- Anonyymi
Lampputaavetti 2 kirjoitti:
Rahtilaivoissa normina 440/60.
440/60 jos on,niin Norjassa tai norjalaisille rakennettu alunperin.
- Anonyymi
Aluksen runkoa ei saa käyttää nollajohtona, eikä maajohtona. Vaihe, nolla ja maa on tuotava omana johtonaan sähkökeskuksesta asti.. Rungon käyttö johtimena aiheuttaa elektrolyysiä, toimintahäiriöitä ja jopa vaaratilanteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!871959- 821780
- 511410
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471357- 1461328
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481252Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1141108Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!231032- 39965
Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59952