Ilman "nollaa"

ohmi

Onko jollain kokemuksia laivan sähköverkossa olevista järjestelmistä joissa olisi runko otettu mukaan "nollaksi"? Olen kuullut tällaisia olevan, esim maistasyötön aikana. Eli jos olette törmännyt niin kiinnostaisi tietää missä ja millaisissa paikoissa?

14

6535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konemesu evp

      Eipä ole tullut vastaan, että laivan runkoa käytettäisiin nollana, sehän on kiellettyäkin, ainakin ennenvanhaan oli.
      Eihän se laivan sähköverkko miksikään muutu maasyötön aikana.

      • ohmi

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.


      • konemesu evp
        ohmi kirjoitti:

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?


      • ohmi
        konemesu evp kirjoitti:

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?

        Yleensä ns. IT- verkkoa, eli nollatonta verkkoa käytetään siksi että yksittäinen vika laitteessa/verkossa ei aiheuta vikatilanteessa Laitteen pysähtymistä. Tällöin saadaan vain ilmoitus eristysviasta. Vikavirta runkoa vastaan on rajoitettu niin pieneksi että se yleensä ei aiheuta sulakkeen palamista. Toki tilanne muuttuu silloin jos aluksessa on jo ennestään eristysvika jonkun toisen vaiheen ja rungon välillä. Tässä tilanteessa toisen vaiheen ja rungon välinen eristevikahan on tavallaan kahden vaiheen välinen eristevika. Tällaista vikaa ei taas voi erottaa normaalista käyttötilanteesta muulla kuin ylivirtasuojauksella(sulakkeella). Eli sulake palaa ja "kone pysähtyy"


    • konemesu evp

      itseasiassa laivassa ei käytetä lainkaan "nollaa".
      Tässä linkki josta voit tarkistaa: www.tp.spt.fi/~salabra/er/siirto/laiva.doc

    • sahko

      Sietaksen (saksalainen telakka) tekemissa laivoissa yleensa on nolla rungossa. Ko. laivat on pientonnisto aluksia missa ei yleensa sahkomiesta ole, eli ei tarvi mielta vaivata asialla. Kiva puoli sahkomiehelle on ettei ole maavuotomittaria :)

      Mm. Langh ship on teettanyt laivoja ko telakalla

      • Ohmi

        Hyvä tietää! Tuohan ei meihin niinkään vaikuta, työmielessä, mutta näin ollen voitaneen kumota ajatus siitä että laivalla ei ole (ikinä)nollaa.

        Olisikohan ollut myös niin että yli 6kV järjestelmissäkin on runko kytketty generaattorin tähtipisteeseen("nollattu")(suurjännitepuolella ennen muuntajia).


    • oikeamerimies

      Moi! Ohmi laivassa runko on maadoitus eli kevi

      • railship I

        oli ainoa missä olen seilannut ja oli nolla rungossa.


    • 45 v. laivatöissä

      lyhyesti faktaa: laivan sähköverkossa ei käytetä maasähköstä tuttua "nollaa" ollenkaan sillä laivassa käytetään kahden vaiheen välistä jännitettä joka laivassa on 230v toisinkuin maaverkossa(400v)..eli näin ..ja runko on erotettu maista. mutta normaali maadoitus (kevi) järjestelmä on suojana, joka yhdistää rungon tarvittaessa oikosulkutilanteessa.

      • 45 v. laivatöissä

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia


      • Lampputaavetti 2
        45 v. laivatöissä kirjoitti:

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia

        Rahtilaivoissa normina 440/60.


      • Anonyymi
        Lampputaavetti 2 kirjoitti:

        Rahtilaivoissa normina 440/60.

        440/60 jos on,niin Norjassa tai norjalaisille rakennettu alunperin.


    • Anonyymi

      Aluksen runkoa ei saa käyttää nollajohtona, eikä maajohtona. Vaihe, nolla ja maa on tuotava omana johtonaan sähkökeskuksesta asti.. Rungon käyttö johtimena aiheuttaa elektrolyysiä, toimintahäiriöitä ja jopa vaaratilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe