Ilman "nollaa"

ohmi

Onko jollain kokemuksia laivan sähköverkossa olevista järjestelmistä joissa olisi runko otettu mukaan "nollaksi"? Olen kuullut tällaisia olevan, esim maistasyötön aikana. Eli jos olette törmännyt niin kiinnostaisi tietää missä ja millaisissa paikoissa?

14

7550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konemesu evp

      Eipä ole tullut vastaan, että laivan runkoa käytettäisiin nollana, sehän on kiellettyäkin, ainakin ennenvanhaan oli.
      Eihän se laivan sähköverkko miksikään muutu maasyötön aikana.

      • ohmi

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.


      • konemesu evp
        ohmi kirjoitti:

        Nykyisin se ei taida olla enää kiellettyä...

        Maistasyötön aikana laivan sähköverkon toiminta sinänsä ei muutu mihinkään, mutta joissain tapauksissa laivan runkoon yhdistetty nolla/suojamaa saa aikaan sen että ns. maavuototilanteessa tapahtuu sulakkeen laukeaminen ylivirran takia.

        "Nollan" mahdollinen olemassaolo on tietysti myös huomioitava työturvallisuutta ajateltaessa.

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?


      • ohmi
        konemesu evp kirjoitti:

        No mun tietoni perustuukin vanhempiin pönttöpaatteihin. Viimeksi oon ollut kuivarahti paatissa joskus 30 vuotta sitten ja uusinkin pönttö oli rakennettu 81- vuonna.
        Suojamaadotukseen silloin oli sallittua käyttää laivan runkoa, mutta ei virtajohtona.
        Jos ny oikein tarkkaan asiaa tutkitaan niin oli niissä vanhoissa tasavirta paateissa tietysti nolla piuha.
        Eikö ne sulakkeet poksahda maavuototilanteessa vaikkei laiva olis kytketty maaverkkoon?

        Yleensä ns. IT- verkkoa, eli nollatonta verkkoa käytetään siksi että yksittäinen vika laitteessa/verkossa ei aiheuta vikatilanteessa Laitteen pysähtymistä. Tällöin saadaan vain ilmoitus eristysviasta. Vikavirta runkoa vastaan on rajoitettu niin pieneksi että se yleensä ei aiheuta sulakkeen palamista. Toki tilanne muuttuu silloin jos aluksessa on jo ennestään eristysvika jonkun toisen vaiheen ja rungon välillä. Tässä tilanteessa toisen vaiheen ja rungon välinen eristevikahan on tavallaan kahden vaiheen välinen eristevika. Tällaista vikaa ei taas voi erottaa normaalista käyttötilanteesta muulla kuin ylivirtasuojauksella(sulakkeella). Eli sulake palaa ja "kone pysähtyy"


    • konemesu evp

      itseasiassa laivassa ei käytetä lainkaan "nollaa".
      Tässä linkki josta voit tarkistaa: www.tp.spt.fi/~salabra/er/siirto/laiva.doc

    • sahko

      Sietaksen (saksalainen telakka) tekemissa laivoissa yleensa on nolla rungossa. Ko. laivat on pientonnisto aluksia missa ei yleensa sahkomiesta ole, eli ei tarvi mielta vaivata asialla. Kiva puoli sahkomiehelle on ettei ole maavuotomittaria :)

      Mm. Langh ship on teettanyt laivoja ko telakalla

      • Ohmi

        Hyvä tietää! Tuohan ei meihin niinkään vaikuta, työmielessä, mutta näin ollen voitaneen kumota ajatus siitä että laivalla ei ole (ikinä)nollaa.

        Olisikohan ollut myös niin että yli 6kV järjestelmissäkin on runko kytketty generaattorin tähtipisteeseen("nollattu")(suurjännitepuolella ennen muuntajia).


    • oikeamerimies

      Moi! Ohmi laivassa runko on maadoitus eli kevi

      • railship I

        oli ainoa missä olen seilannut ja oli nolla rungossa.


    • 45 v. laivatöissä

      lyhyesti faktaa: laivan sähköverkossa ei käytetä maasähköstä tuttua "nollaa" ollenkaan sillä laivassa käytetään kahden vaiheen välistä jännitettä joka laivassa on 230v toisinkuin maaverkossa(400v)..eli näin ..ja runko on erotettu maista. mutta normaali maadoitus (kevi) järjestelmä on suojana, joka yhdistää rungon tarvittaessa oikosulkutilanteessa.

      • 45 v. laivatöissä

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia


      • Lampputaavetti 2
        45 v. laivatöissä kirjoitti:

        norm. sähkömoottoreissa yms. tietysti käytetään 3 vaihesähköä joka laivassa on 400volttia

        Rahtilaivoissa normina 440/60.


      • Anonyymi
        Lampputaavetti 2 kirjoitti:

        Rahtilaivoissa normina 440/60.

        440/60 jos on,niin Norjassa tai norjalaisille rakennettu alunperin.


    • Anonyymi

      Aluksen runkoa ei saa käyttää nollajohtona, eikä maajohtona. Vaihe, nolla ja maa on tuotava omana johtonaan sähkökeskuksesta asti.. Rungon käyttö johtimena aiheuttaa elektrolyysiä, toimintahäiriöitä ja jopa vaaratilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      87
      1959
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1780
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1410
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      47
      1357
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      146
      1328
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1252
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      114
      1108
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      23
      1032
    9. Teki mieli

      Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      965
    10. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      59
      952
    Aihe