Itse suunniteltu talopaketti

s-sal

Terve vaan.
Tarkoitukseni olisi suunnitella perheelleni omakotitalo. Olen arkkitehti, joten haluaisin suunnitella rakennuksen täysin itse ja toimia pääsuunnittelijana. Mutta tarkoitus olisi, että talo tulisi esim. talopakettifirman valmistamista suurelementeistä, sekä RAK ja LVIS olisi pakettifirman kontolla ja tietysti normaalit pakettiin kuuluvat työmaa-aikaiset rakentamiset.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Mitä talopakettifirmaa kannattaisi suosia ja miten tällainen "yhteistyö" on sujunut?

27

5142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...itsesuunnittelu on OK. Ongelmia mahdollisesti aiheuttavia kohtia:

* jos suunnitelma on hankalasti toteutettavissa suurelementeillä (tekniset rajoitteet mm. elementtien korkeuden suhteen ovat melkoisen suuri ongelma).

* joillakin talopakettifirmoilla on myös jonkinsorttinen kammo todellisia tarjouskilpailuja kohtaan (asiakkaan oma luonnos johtaa siihen, että talopakettimerkit kilpailevat "liian samalta viivalta")

Itselläni kokemusta tuollaisesta paljonkin. Ja veikkaankin, että taloluonnostasi talomyyjille esitellessäsi kuulet miltei joka toiselta vakiokommentin: "ei sovellu tuotantotekniikkaamme", mikä ei välttämättä tarkoita tuotannollisia vaan juuri noita edelläkuvattuja "kaupalllisia" ongelmia - haluavat pidättyä tarjoamasta liian tiukan kilailun pelossa. Siitä puolikkaasta joka suostuu tarjoamaan, noin puolet esittää ihan ufoja (onnenonkijoita) ja noin neljännes tarjoaa asiallisella hinnalla...

Älä kysy ennustetta, mitkä talomerkit kuuluvat mihinkin neljännekseen, sillä se vaihtelee talomyyjäkohtaisesti paljonkin.

Kehoitan tutustumaan suurelementtirakentamisen teknisiin rajotteisiin (oletus, että järjestelmä on valittu) ja piirtämään sitten luonnoskuvat - lupakuvatasoon ei talopakettifirmojen kanssa kannata omajohtoisesti mennä.

Lykkyä projektiin!

• s-sal

Tarkoitukseni on ottaa selvää suurelemanttien rajoitukssista ja aloittaa suunnittelu niissä puitteissa.
        Olen huomannut, että lähes kaikissa talopaketeissa on paljon nurkkia, ulkonemia, koristedetaljiikkaa yms. Itse aion karsia kaikki tuollaiset pois ja tehdä selkeästi suoralinjaisempaa... luulisi sen helpottavan elementtien valmistusta.

• Rauno Kangas
        s-sal kirjoitti:

Tarkoitukseni on ottaa selvää suurelemanttien rajoitukssista ja aloittaa suunnittelu niissä puitteissa.
        Olen huomannut, että lähes kaikissa talopaketeissa on paljon nurkkia, ulkonemia, koristedetaljiikkaa yms. Itse aion karsia kaikki tuollaiset pois ja tehdä selkeästi suoralinjaisempaa... luulisi sen helpottavan elementtien valmistusta.

...käykin, että nurkkien vähentäminen tekee talosta suurelementinomaisemman. On kuitenkin syytä huomioida se, että nykyaikaisessa elementtitehtaassa elementit valmistetaan linjalla, jonka leveys on hyvin tarkasti vakioitu, mikä tarkoittaa selkeätä ja varsin pientä vaihteluväliä elementin korkeuteen.

Jos tulee tuo korkeuden ylittäviä elementtikorkeuksia, menettää nykyaikaiset elementtitehtaat kiinnostuksensa hankkeeseen ja vain pienemmät "nyrkkipajat", joissa tuotanto perustuu leveydeltään joustavampiin kääntöpöytiin, jäävät kisaamaan toimituksesta.

Ottamatta mitään kantaa toimittajiin, laitan oheen kaksi kuvalinkkiä erilaisista tuotantotiloista - selventämään edelläkuvattua eroa:

http://www.jukka-talo.fi/?tocID=1&newsID=42

http://www.viitatalot.fi/uutisia.html

• s-sal
        Rauno Kangas kirjoitti:

...käykin, että nurkkien vähentäminen tekee talosta suurelementinomaisemman. On kuitenkin syytä huomioida se, että nykyaikaisessa elementtitehtaassa elementit valmistetaan linjalla, jonka leveys on hyvin tarkasti vakioitu, mikä tarkoittaa selkeätä ja varsin pientä vaihteluväliä elementin korkeuteen.

Jos tulee tuo korkeuden ylittäviä elementtikorkeuksia, menettää nykyaikaiset elementtitehtaat kiinnostuksensa hankkeeseen ja vain pienemmät "nyrkkipajat", joissa tuotanto perustuu leveydeltään joustavampiin kääntöpöytiin, jäävät kisaamaan toimituksesta.

Ottamatta mitään kantaa toimittajiin, laitan oheen kaksi kuvalinkkiä erilaisista tuotantotiloista - selventämään edelläkuvattua eroa:

http://www.jukka-talo.fi/?tocID=1&newsID=42

http://www.viitatalot.fi/uutisia.html

Kiitos, Rauno, neuvoistasi. Otan vastaan mielelelläni kaikki kommentit ja neuvot.

• Tee itse arkkitehti
        s-sal kirjoitti:

Meillä Kannustalon myyjä sai piirrettyä Aurora 203 suoristetun muunnoksen ja muutenkin viilattua yksityiskohtia, että oli meille sopiva. Ulkopuolelta talo onkin sitten taas Long Island-mallistosta.

Eli uskoisin, että olisi parasta mennä muutaman eri suurelementtitoimittajan juttusille luonnokset mukana.

• oma piirustus
        s-sal kirjoitti:

sain omista piirustuksista vain kaksi tarjousta suurelementtitoimittajilta Lapplilta ja Planialta. Pre-cut toimittaja Kastelli myös tarjosi mielellään. Pyysin lähes kaikilta suomen talotehtailta. Talomme ei ole edes erikoinen vaan perus talo arkkitehdin tontillemme suunnittelema.

• s-sal
        oma piirustus kirjoitti:

sain omista piirustuksista vain kaksi tarjousta suurelementtitoimittajilta Lapplilta ja Planialta. Pre-cut toimittaja Kastelli myös tarjosi mielellään. Pyysin lähes kaikilta suomen talotehtailta. Talomme ei ole edes erikoinen vaan perus talo arkkitehdin tontillemme suunnittelema.

Minkä firman valitsit? Osaatko sanoa tuleeko paljon kalliimmaksi kuin valmiin talopaketin ottaminen?

• tämä neuvo
        s-sal kirjoitti:

Kiitos, Rauno, neuvoistasi. Otan vastaan mielelelläni kaikki kommentit ja neuvot.

älä suunnittele noilla tiedoillasi itse tai ole pääsuunnittelijana muuhun kuin leikkimökkiin.

• s-sal
        tämä neuvo kirjoitti:

älä suunnittele noilla tiedoillasi itse tai ole pääsuunnittelijana muuhun kuin leikkimökkiin.

Kiitos neuvosta, mutta se tuli vähän myöhässä... olen ehtinyt jo suunnitella ja ollut mukana suunnittelemassa vaikka mitä, tosin en suurelementtipakettitaloa.

• ja tee rautakauppatavarasta

Voin ainakin kertoa, ettei Jukkataloa kannata suosia.

Tekemieni luonnosten perusteella pyysin tarjousta. Sopimukseen liitettiin luonnossuunnitelma. Annoin jopa perustussuunnittelun heidän tehtäväkseen, jotta välttäisimme mittavirheet. Lisäksi painotin mittoja useean otteeseen kaupan käynnin eri vaiheissa.
      Kaikesta huolimatta rakennus ei ole luonnosten mittojen mukainen. Jukkatalolen asiakaspalvelu vastaa: "Asia on loppuun käsitelty"

Kiertäkää kaukaa

• myös itse...

Ja tällä hetkellä piirrokseni on omatalolla, kastellilla ja jukkatalolla! Kaikilta ainakin onnistuu itse tehdyn piirroksen pohjalta!
      Vielä ei olla saatu tarjouksia takaisin, mutta vireillä ovat noissa kolmessa... katotaan ny kuin käy, mikä on edullisin ja mukavin palvelu, sekin ratkasee paljon!! Tällä hetkellä kastellilla ollu ehdottomasti paras ja mukavin myyjä, mut ei olla "tulitikkutaloista" muuten kovin innostuneita...

Mut hei tsemppiä sulle ja intoo piirtämiseen, kyllä se pitäs järjestyä aika monelta talofirmalta, ehkä jotain pieniä muutoksia esim ulkoseinien pituuksissa joutuu vähän muuttaan, mut ei ainakaan vielä ole muista muutoksista ollu puhetta meidän suunnitelman kohdalla!!

• Miksi ei paikalla tehden?

Suunnittelet taloa jäähtyvään suhdanteeseen. Mahdollisuuksia olisi siis saada hyvä porukka rakentamaan talo paikan päällä, jolloin detskuja voi muutella matkan varrella. Miksi ei näin?

• s-sal

Rakennuksen ei tarvitse olla välttämättä suurelementeistä, muutkin vaihtoehdot käyvät. Tärkeintä on se, että työmaavaihe menee mahdollisimman nopeasti rungon ja vesikaton osalta. Pitkästä tavarasta rakentaessa rungon kasaukseen menee väkisinkin enemmän aikaa...tosin lopputulos on varmasti - ainakin jonkin verran - parempi, mutta olen valmis nöyrtymään perheen edessä ja yritän saada meille talon suhteellisen nopeasti ja mahdollisimman vähällä ulkopuolisella työvoimalla... ja oletan, että tassä tapauksessa elementit ovat sopivampi ratkaisu, kunhan ne ovat vaan rakenteellisesti kunnollisia.
        Täydellisessä maailmassa tekisin kyllä talon paikalla rakentaen.

• Jukkatalo..
        s-sal kirjoitti:

Rakennuksen ei tarvitse olla välttämättä suurelementeistä, muutkin vaihtoehdot käyvät. Tärkeintä on se, että työmaavaihe menee mahdollisimman nopeasti rungon ja vesikaton osalta. Pitkästä tavarasta rakentaessa rungon kasaukseen menee väkisinkin enemmän aikaa...tosin lopputulos on varmasti - ainakin jonkin verran - parempi, mutta olen valmis nöyrtymään perheen edessä ja yritän saada meille talon suhteellisen nopeasti ja mahdollisimman vähällä ulkopuolisella työvoimalla... ja oletan, että tassä tapauksessa elementit ovat sopivampi ratkaisu, kunhan ne ovat vaan rakenteellisesti kunnollisia.
        Täydellisessä maailmassa tekisin kyllä talon paikalla rakentaen.

Missä mielessä elementeistä tehty talo olisi mielestäsi huonompi paikalla rakennettuun verrattuna?

Ymmärrän, jos jotkin detaljit on helpompi toteuttaa paikalla rakentaessa, mutta miksei elementti muuten olisi yhtä hyvä.

Meillä tehtiin omista kuvista Jukkatalo suurelementeistä. Saatiin kyllä juurikin kuvien mukainen talo.

• s-sal
        Jukkatalo.. kirjoitti:

Missä mielessä elementeistä tehty talo olisi mielestäsi huonompi paikalla rakennettuun verrattuna?

Ymmärrän, jos jotkin detaljit on helpompi toteuttaa paikalla rakentaessa, mutta miksei elementti muuten olisi yhtä hyvä.

Meillä tehtiin omista kuvista Jukkatalo suurelementeistä. Saatiin kyllä juurikin kuvien mukainen talo.

Elementeissä minua epäilyttää niiden saumakohdat. Miten kaksi elementtiä liitetään suoralla sivulla toisiinsa, saadaanko ne niin tiiviisti kiinni toisiinsa, että ei tule lämpövuotoa... tai kylmäsiltaa.

• omista kuvista
        Jukkatalo.. kirjoitti:

tuli yksilöllinen suurelementtitalo Jukalta. Meiltä tuli luonnoskuvat.
        Luonnoskuvien perustella saatiin tarjous.
        Jukan sopimussuunnittelija teki ARK-kuvat. Kaikki RAKit tuli Pyhännältä.

Ei ollut mitään ongelmaa...asiaa helpotti se että 2-kerroksisessa talossa rungon syvyys sopi heidän yleseisti käyttämiin mittoihin.
        Heidän uusi suurelementtijärjestelmänsä tuntuu mahdollistavan hyvin vapaan aukotuksen.

Hinta ei poikennut mitenkään malliston vastaavan kokoisten/mallisten talojen hinnasta.

Vaikutelma oli, että jos aihio sopii vähänkin heidän olemassaolevaan järjestelmään (elementin korkeus, runkosyvyys, kattokehien rakenne...), muunteluamahdollisuudet ovat hyvin laajat ja ylimääräiset kustannukset minimaalisia.

Eli suosittelisin Jukkaa.

• tee hyvä kuppa
        Jukkatalo.. kirjoitti:

Tee hyvä kuppa ja osata Kastalli. Saat kaikki elementtirakentamisen edut.
        Ja lisäksi paikallarakentamisen edut
        yhdesä paketisa.

• näköjään sattuu
        Jukkatalo.. kirjoitti:

Jukkatalot esittämällään ammattitaidolla ei vakuuta, eikä siltä pohjalta suuria kaverille luvata.

En todellakaan suosittele

Sama koskee koko PRT-tuotantoa.

Lama tekee tuloaan ja tukistaa osaamattomia verrattain lujaa.

• "asiantuntija"
        näköjään sattuu kirjoitti:

Jukkatalot esittämällään ammattitaidolla ei vakuuta, eikä siltä pohjalta suuria kaverille luvata.

En todellakaan suosittele

Sama koskee koko PRT-tuotantoa.

Lama tekee tuloaan ja tukistaa osaamattomia verrattain lujaa.

kirjoittaa. Myytkö itse tikkutaloja vai parakkeja?

Meillä tuttava- ja työkaveripiirissä 6 uusmaalaista/pääkaupunkiseudun Jukkatalon rakentajaa pien- ja suurelementeistä, talot valmistuneet viiden vuoden sisällä. Samoin 2 Lapplitalon rakennuttajaa.

Kaikilla hyvät kokemukset, ei talotehtaan puolesta ollut mitään ongelmia.

Itse olemme nyt sisätyövaiheessa ja projektin tässä vaiheessa voi sanoa, että talotehtaan puolesta ei paremmin olisi asiat voineet hoitua.

En ole myyjä vaan PRT:n tyytyväinen asiakas.

• Olette sitten vaan rinki
        "asiantuntija" kirjoitti:

Meillä tuttava- ja työkaveripiirissä 6 uusmaalaista/pääkaupunkiseudun Jukkatalon rakentajaa pien- ja suurelementeistä, talot valmistuneet viiden vuoden sisällä. Samoin 2 Lapplitalon rakennuttajaa.

Itse olemme nyt sisätyövaiheessa ja projektin tässä vaiheessa voi sanoa, että talotehtaan puolesta ei paremmin olisi asiat voineet hoitua.

harvinaisen ymmärtämättömiä talonrakennuttajia. Jos ei ole kanssasi samaa mieltä, on pakko olla siis kilpailijan myyjä - niinkö se menee, mutta sinä olet vain "tyytyväinen" pyyteetön asiakas ;) Voi v.... näitä ruudinkeksijöitä. Eipä ole talomyyjien taso näköjään kovinkaan korkea.

• ei saumakohtia
        s-sal kirjoitti:

Elementeissä minua epäilyttää niiden saumakohdat. Miten kaksi elementtiä liitetään suoralla sivulla toisiinsa, saadaanko ne niin tiiviisti kiinni toisiinsa, että ei tule lämpövuotoa... tai kylmäsiltaa.

tai ei ainakaan pitäisi olla kovin paljoa, ellei sitten tule suoraa seinää 20 m.

• ei tule saumoja
        ei saumakohtia kirjoitti:

tai ei ainakaan pitäisi olla kovin paljoa, ellei sitten tule suoraa seinää 20 m.

jos on kaksi kerroksinen niin varmaan tulee jossain kohdin.
        Valitse vielä vaakapaneeli niin pääset lyömään julkisivu paneelia itse oikein kunnolla koska ne ei ole paikallaan

• tuttaviesi talo valmistuneet
        "asiantuntija" kirjoitti:

viiden vuoden sisällä.
        Muuten olisivat joutuneet hakemaan uuden luvan.
        Meillä Iin Fasadin kämppä omien kuvien mukaan valmistui 10kk ja kohtuu hyvin.
        Hehe!

• mainos?
        tee hyvä kuppa kirjoitti:

Tee hyvä kuppa ja osata Kastalli. Saat kaikki elementtirakentamisen edut.
        Ja lisäksi paikallarakentamisen edut
        yhdesä paketisa.

ota kaselli niin pääset nopeampaa kuin virtahevolla.
        Ei kä ko puustelli eikä ko kastelli

• projekteja

on toteuttanut ainakin suomi-kodit. Käytännössä talopakettitehdas teettää lvis-työt ymmärtääkseni aliurakkana. Täysin oman pohjan perusteella onnistuu tietääkseni vain pre-cut paketit järkevällä toimitusajalla ja järkevään hintaan. Itsellä ei ole kokemusta suurelementeistä.

• että sinun

ei kannata suunnitella mitään itse jos et tiedä eri talovalmistajien eroja!
      Meillä arkkitehti tiesi heti mitkä talotehtaat joita oli 4 sopivat itse toiveidemme mukaisen talon toteuttajaksi ja millä eroilla.
      Eli arkkitehtejä on moneen lähtöön.
      Vai vielä kaikki muiden kontolle ja huono suunnittelu, siitä se talo mahtaa syntyä?
      Ei ihme että kukaan ole vastannut

• s-sal

Sen takia kysyin talopakettifirmoista, kun ei ole niistä kokemusta.
        Varmasti monilla arkkitehdeillä, jotka suunnittelevat työkseen omakotitaloja, on laaja kokemus myös pakettitalofirmoista... ja osaavat heti suositella tiettyjä toimittajia. Mutta tuskin nämä arkkitehdit tekevät rakenne-, LVI- ja sähkösuunnittelua, siksi jätänkin ne pakettitalofirman "kontolle", joilla on käsittääkseni sopimukset erikoissuunnittelusta... joten en ymmärrä mitä tarkoitit "kaikki muiden kontolle ja huono suunnittelu" -repliikilläsi. En myöskään maininnut missään vaiheessa, että rakennus pitäisi suunnitella huonosti.
        Minulla on melko paljon suunnittelukokemusta, mutta olen töissä sen verran suuressa toimistossa, että me emme suunnittele omakotitaloja, joten kokemusta pakettitaloista ei ole päässyt kertymään töiden kautta...mutta se tarkoita sitä ettenkö haluaisi itse suunnitella perheelleni omakotitaloa... ja tuskin kukaan alalla oleva arkkitehti palkkaa toista arkkitehtia suunnittelemaan puolestaan. Jos näin on, niin sitten kannattaisi ehkä vaihtaa alaa.

perimmäinen kysymyksenihän oli siis: tekeekö joku pakettitalotoimittaja ulkopuolisten suunnitelmien mukaan suurelementtejä, minkälaisia kokemuksia tällaisesta on.
        ... ja kyllähän kysymyksiini on vastattu, jos olet vaan jaksanut lukea kaikki viestit. Jotkut firmat kyllä tekevät, nimiäkin mainittu. Tuotantolinjoissa on tiettyjä rajoituksia, mutta niihin minun on sopeudutta ja lähteä suunnittelemaan niissä rajoissa. Mutta se ei ole mikään este, ei ole olemassa tiettyä "oikeata" suunnitelmaa, vaan erilaisia mahdollisuuksia.
        Ja tietysti aion ottaa selville eri firmojen eroavaisuudet, enkä heti valitse umpimähkään tiettyä pakettitoimittajaa.

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille ja mahdollisille tuleville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe