Finski on surkimus!

Jumbojetti

Nyt on Finnairilla käsissään Euroopan kolmanneksi kovimmat jumbojetit - sanan toisessa merkityksessä. Palvelutaso arvioitiin nimittäin eurooppalaisista lentoyhtiöistä kolmanneksi viimeiseksi. Ohi kiitävät mm. Croatia Airlines, Turkish Airlines, Tarom Romanian Airlines ja moni muu...

Tässä Kauppalehden uutinen:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=11928

Tässä tutkimus:
http://files.aea.be/News/PR/Pr08-015.pdf

60

10778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkasaarnaaja

      Jutussahan puhutaan lentojen täsmällisyydestä, ei niinkään palvelusta (joka on Euroopan kärkeä). Mainitsemillasi yhtiöillä ei ole juurikaan jatkoyhteyksiä.

      Miedot paukuthan kaadetaan edelleen täsmällisesti ja ilmaiseksi...

      • on palvelua

        jutussa puhutaan nimenomaan palvelutasosta. aikatauluissa pysyminen on osa palvelua.


      • Anonyymi

    • Mevlana

      En tiedä finskistä, mutta Turkish Airlines on ihan huippu. Lennän sillä hyvin usein ja muulla en enää Turkkiin/Turkista lentäisikään. Koneet ovat uusia, palvelu todella hyvää - samoin ruoka ja juomat (väkeviäkin tarjoillaan reilusti ja viinit ovat hyviä) ja useinmiten matkatavarat tulevat nopeasti eivätkä häviä. Vähän aikaa sitten jouduin lentämään Scandinavian Airlinesilla ja Alitalialla ja hirveää oli. Käytännössä melkein kaikki oli huonoa alkaen aikataulussa pysymisestä eikä tarjoilusta voi puhua. Turkish Airlines on parantunut huimasti viimeisten 5 vuoden aikana ja on minusta tällä hetkellä Euroopan paras lentoyhtiö. Ja Istanbulin uusi lentokenttä on myös todella hieno.

      • Moni lentoyhtiö tarjoaa par...

        Olen lentänyt vuosia Finnairilla ja noin vuoden sisällä lähes jokainen lento (kotimaan tai ulkomaan) on ollut myöhässä.

        Finnairin ruoan taso on myös aika heikko, esim. lentäessäni USA:han Air Francella oli loistavaa ruokaa turistiluokassa ja jopa samppanjaa tarjottiin. Annos oli sen verran iso, että nälkä lähti. Finnairilla taas annokset maistuvat tosi teollisille ja ovat pieniä. Voin myös suositella British Airwaysiä, jos haluaa ystävällistä palvelua ja hyvää ruokaa.


      • Moni lentoyhtiö tarjoaa par... kirjoitti:

        Olen lentänyt vuosia Finnairilla ja noin vuoden sisällä lähes jokainen lento (kotimaan tai ulkomaan) on ollut myöhässä.

        Finnairin ruoan taso on myös aika heikko, esim. lentäessäni USA:han Air Francella oli loistavaa ruokaa turistiluokassa ja jopa samppanjaa tarjottiin. Annos oli sen verran iso, että nälkä lähti. Finnairilla taas annokset maistuvat tosi teollisille ja ovat pieniä. Voin myös suositella British Airwaysiä, jos haluaa ystävällistä palvelua ja hyvää ruokaa.

        Parempaa muonaa saa nykyään jopa Aeroflotilla kuin Finnairilla. Finnairin kehno palvelutaso ja ruoan huono laatu ei ole kylläkään enää mikään vanha juttu vaan tason lasku tapahtui jo vuosia sitten.

        Sama asia on SAS:illakin - pahaiset sämpylät turistissa eikä busineksen hintoja jaksa maksaa enää tunnin lennoilla millään. Economi flex on yhtä tyhjän kanssa.

        Ainoita hyviä puolia, mitä on lentoihin saatu ovat puhelin check-in ja puhelimeen tulevat myöhästymis ja gate-tiedotteet. Tosin nekin on säästömielessä tehtyjä, mutta palvelevat myös asiakasta osaltaan.

        Lentomatkustuksen hienoudesta jaksavat enää riekkua isoon ääneen Brysselistä lobbausmatkalta palaavat keskustan kunnanvaltuuteut Tohmajärven kunnasta kolmannen lentokenttäoluen jälkeen vertaillessaan edellisillan simpukkaterian vaikutuksia mahalaukkunsa toimintaan. Heille on pienempikin jalkatila koneessa yhteiskunnallista kehitystä ja nykyhallituksen tärkeimpiä aikaansaannoksia.


      • hhhhhhhhhhhhhh
        crudo kirjoitti:

        Parempaa muonaa saa nykyään jopa Aeroflotilla kuin Finnairilla. Finnairin kehno palvelutaso ja ruoan huono laatu ei ole kylläkään enää mikään vanha juttu vaan tason lasku tapahtui jo vuosia sitten.

        Sama asia on SAS:illakin - pahaiset sämpylät turistissa eikä busineksen hintoja jaksa maksaa enää tunnin lennoilla millään. Economi flex on yhtä tyhjän kanssa.

        Ainoita hyviä puolia, mitä on lentoihin saatu ovat puhelin check-in ja puhelimeen tulevat myöhästymis ja gate-tiedotteet. Tosin nekin on säästömielessä tehtyjä, mutta palvelevat myös asiakasta osaltaan.

        Lentomatkustuksen hienoudesta jaksavat enää riekkua isoon ääneen Brysselistä lobbausmatkalta palaavat keskustan kunnanvaltuuteut Tohmajärven kunnasta kolmannen lentokenttäoluen jälkeen vertaillessaan edellisillan simpukkaterian vaikutuksia mahalaukkunsa toimintaan. Heille on pienempikin jalkatila koneessa yhteiskunnallista kehitystä ja nykyhallituksen tärkeimpiä aikaansaannoksia.

        sehän on sun valinta?


      • hhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

        sehän on sun valinta?

        Eihän se välttämättä minun valintani ole - Helsinki Moskova välillä Finnair ja Aeroflot lentävät code shaeringina, joten bookkaapa Finnairiin niin saat Aeroflotin - ja päinvastoin. Mutta sen vuoksi on helppo vertailla.

        Yksi etu Finnairilla toki on: saa Iltalehden ja Iltasanomat helppommin koneessa.


      • lentoyhtiöille
        crudo kirjoitti:

        Eihän se välttämättä minun valintani ole - Helsinki Moskova välillä Finnair ja Aeroflot lentävät code shaeringina, joten bookkaapa Finnairiin niin saat Aeroflotin - ja päinvastoin. Mutta sen vuoksi on helppo vertailla.

        Yksi etu Finnairilla toki on: saa Iltalehden ja Iltasanomat helppommin koneessa.

        Eikös Helsingissä lastata yhtiöstä riippumatta ihan samat murkinat koneisiin?


      • Matkasaarnaaja
        lentoyhtiöille kirjoitti:

        Eikös Helsingissä lastata yhtiöstä riippumatta ihan samat murkinat koneisiin?

        Joo, mutta se maistuu paremmalta "vieraissa".


      • iytfiytvfi
        crudo kirjoitti:

        Parempaa muonaa saa nykyään jopa Aeroflotilla kuin Finnairilla. Finnairin kehno palvelutaso ja ruoan huono laatu ei ole kylläkään enää mikään vanha juttu vaan tason lasku tapahtui jo vuosia sitten.

        Sama asia on SAS:illakin - pahaiset sämpylät turistissa eikä busineksen hintoja jaksa maksaa enää tunnin lennoilla millään. Economi flex on yhtä tyhjän kanssa.

        Ainoita hyviä puolia, mitä on lentoihin saatu ovat puhelin check-in ja puhelimeen tulevat myöhästymis ja gate-tiedotteet. Tosin nekin on säästömielessä tehtyjä, mutta palvelevat myös asiakasta osaltaan.

        Lentomatkustuksen hienoudesta jaksavat enää riekkua isoon ääneen Brysselistä lobbausmatkalta palaavat keskustan kunnanvaltuuteut Tohmajärven kunnasta kolmannen lentokenttäoluen jälkeen vertaillessaan edellisillan simpukkaterian vaikutuksia mahalaukkunsa toimintaan. Heille on pienempikin jalkatila koneessa yhteiskunnallista kehitystä ja nykyhallituksen tärkeimpiä aikaansaannoksia.

        "Ainoita hyviä puolia, mitä on lentoihin saatu ovat puhelin check-in ja puhelimeen tulevat myöhästymis ja gate-tiedotteet. Tosin nekin on säästömielessä tehtyjä, mutta palvelevat myös asiakasta osaltaan."

        Heh.. juu kerroppa vielä mitä näiden palvelujen ylläpitämisellä säästetään? :D Asiakkaille ne on tehty.


      • PAHAA !!
        Moni lentoyhtiö tarjoaa par... kirjoitti:

        Olen lentänyt vuosia Finnairilla ja noin vuoden sisällä lähes jokainen lento (kotimaan tai ulkomaan) on ollut myöhässä.

        Finnairin ruoan taso on myös aika heikko, esim. lentäessäni USA:han Air Francella oli loistavaa ruokaa turistiluokassa ja jopa samppanjaa tarjottiin. Annos oli sen verran iso, että nälkä lähti. Finnairilla taas annokset maistuvat tosi teollisille ja ovat pieniä. Voin myös suositella British Airwaysiä, jos haluaa ystävällistä palvelua ja hyvää ruokaa.

        Siellä on ruokasuunnittelijana joku viherpiipertäjä joka osaa laittaa aamiaislistalle niitä "Vihreellä mössöllä täytettyjä paskanmakuisia tekeleitä!". niihin en koske edes pitkällä tikulla. Laittaisvat vaikka lämpösen leivn tms. No nythän sekin ratkesi kun ei tarjoilla mitään maailman kalleimmilla reiteillä.


      • Pikku-mutta
        iytfiytvfi kirjoitti:

        "Ainoita hyviä puolia, mitä on lentoihin saatu ovat puhelin check-in ja puhelimeen tulevat myöhästymis ja gate-tiedotteet. Tosin nekin on säästömielessä tehtyjä, mutta palvelevat myös asiakasta osaltaan."

        Heh.. juu kerroppa vielä mitä näiden palvelujen ylläpitämisellä säästetään? :D Asiakkaille ne on tehty.

        Mulle tuli viimeeksi se ilmoitus myöhästymisestä lähdössä kun laskeuduttiin Hesaa. et ns palvelu pelaa..


      • <<<<
        hhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

        sehän on sun valinta?

        EILEN ÄLLISTELIN TENERIFFALLA KUN KONE OLI MYÖHÄSSÄ KAHDEN TENUN PARISKUNTA TAKIA....JA EILEN ILLALLA VIELÄ SITÄ KUN MATKATAVARAT PUUTTUIVAT


    • lentomatkailija

      Työkseni lentelen maailmalla mut pää-asiassa euroopassa ja olen huomannut kuinka finskin taso on kuin jostain kehitysmaasta !
      Linja-autolla kuljetetaan väkeä koneisiin jotka lähtevät kun niitä huvittaa mutta harvoin ajoissa. Ikävä on kun ei ole tietyillä lennoilla kilpailua niin joutuu alistumaan ja pää maassa häveten kulkemaan finskillä. Tää on just ku jostain (arvio) seitkytluvulta kun lentokone oli kovakin sana et ihmiset tuli sinne ku se oli niin cool ja jotain uutta eikä osattu vaatia tiettyä tasoa..sinne se on seitkyt luvulle jäänyt finnairin. Taitaa olla johtoportaassa 60v kaverit jotka on ehkä pikkuisen enemmän kuin pikkuisen jääneet jälkeen tämän päivän menosta.
      But this if finland !

      • Finskiläinen

        No joo, sen verran on pakko ottaa kantaa, että pakkohan matkustajia on linja-autolla koneelle viedä kun putkipaikkoja ei ole riittävästi Finavian toimesta.

        Seuraavaksi voisin sitten lukea vaikkapa listasi suurista kentistä jossa EI toimita näin.


      • pekka jh

        Joo kyllä täytyy muöntää että taso on pudonnut (HINNAT EI) muutaman kertaa oon lentänyt kauko-itään niin ei voi edes verrata THAI tai Singapore airlines meidän kotoinen on aina vähintään 20 min myöhässä ruoka on huonoa, ynseästi ilmoitetaan että juotavaa voi pyytää vain ruokailun yhteydessä ei sen jälkeen (saattaisi varmaan häiritä henkilökuntaa) muutenkin asiakasta ei pidetä siinä arvossa kuin sille kuuluu (kuka lystin maksaa) vaan katsotaan se vaan välttämättömänä pahana jota arvon henkilökunta suvaitsee melkein säälistä kuljettaa ulkomaille jos se käyttäytyy kiltisti ja antaa henkilökunnan olla rauhassa lennon aikana ettei vaan tule niille väsymys sitten ei jaksa shoppailla ja kirjoittaa siitä opasta


      • Lentolehmät
        pekka jh kirjoitti:

        Joo kyllä täytyy muöntää että taso on pudonnut (HINNAT EI) muutaman kertaa oon lentänyt kauko-itään niin ei voi edes verrata THAI tai Singapore airlines meidän kotoinen on aina vähintään 20 min myöhässä ruoka on huonoa, ynseästi ilmoitetaan että juotavaa voi pyytää vain ruokailun yhteydessä ei sen jälkeen (saattaisi varmaan häiritä henkilökuntaa) muutenkin asiakasta ei pidetä siinä arvossa kuin sille kuuluu (kuka lystin maksaa) vaan katsotaan se vaan välttämättömänä pahana jota arvon henkilökunta suvaitsee melkein säälistä kuljettaa ulkomaille jos se käyttäytyy kiltisti ja antaa henkilökunnan olla rauhassa lennon aikana ettei vaan tule niille väsymys sitten ei jaksa shoppailla ja kirjoittaa siitä opasta

        Yhteenaikaan joudun ihan liian usein lentämään kiinaan finskillä.
        Vieläkin kyrsii ne lentolehmät, joiden ainoa tarkoitus oli tosiaankin levätä että jaksisi mennä ostoksille pekingin silkkikujalle.
        Juomaa, vaikka sitten limua oli turha pyytää toista kertaa, sehän oli jo ennenkuulumatonta ja ihan selvää isottelua. Siis matkustaja parka sai kyllä tuta kuka käskee.
        Entäs sitten kun lennoille otettiin mukaan kiinalaisia tyttöjä. Voi sitä kiusaamisen ja nöyryyttämisen määrää, alkoi jo tosiaan häiritä matkustajia. Hävetkää lentolehmät. Lentäjäjien suoritus aina huippua, kelissä kuin kelissä.Sehän loppujenlopuksi on tärkeintä. Vaikka kyllähän se 9 tuntia tiuskimista kieltämättä pikkasen kyrsii


      • finskillä myös lentänyt
        Lentolehmät kirjoitti:

        Yhteenaikaan joudun ihan liian usein lentämään kiinaan finskillä.
        Vieläkin kyrsii ne lentolehmät, joiden ainoa tarkoitus oli tosiaankin levätä että jaksisi mennä ostoksille pekingin silkkikujalle.
        Juomaa, vaikka sitten limua oli turha pyytää toista kertaa, sehän oli jo ennenkuulumatonta ja ihan selvää isottelua. Siis matkustaja parka sai kyllä tuta kuka käskee.
        Entäs sitten kun lennoille otettiin mukaan kiinalaisia tyttöjä. Voi sitä kiusaamisen ja nöyryyttämisen määrää, alkoi jo tosiaan häiritä matkustajia. Hävetkää lentolehmät. Lentäjäjien suoritus aina huippua, kelissä kuin kelissä.Sehän loppujenlopuksi on tärkeintä. Vaikka kyllähän se 9 tuntia tiuskimista kieltämättä pikkasen kyrsii

        Nyt kyllä haukutte väärää puuta jos minulta kysytte.Lensin tässä hiljattain myös Thaimaahan ja olin huonovointinen. Syy ei ollut virvokkeissa. Lentoemot olivat aivan ylettömän huolehtivia ja yksi oli koko loppumatkan lattialla minun luonani ja hoivasi minua. En vain huomannut kysyä hänen nimeään että olisin voinut kiittää,mutta lento oli iltavuoro hesasta Bankogiin huhtikuun alussa.Ei myöskään muilla lennoilla ole ollut sanomista.Ja lentoja on kertynyt monia kymmeniä...


    • ASSer*

      Menneen talven lumia

      • fitzwilliam

        Kannattaisi ehkä lukea tuo Kauppalehden artikkeli: "Finnair sijoittuu eurooppalaisten lentoyhtiöiden vertailussa häntäpäähän, kun mittarina käytetään lentojen täsmällisyyttä lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla." Näillä mittareilla laatutaso on kyllä tippunut. Monessa muussa asiassa Finski on kyllä aika hyvä. Jos ei usko, kannattaa joskus kokeilla SASsia...


      • .......

        NYKYÄÄN IHMISET VAAN VALITTAA KAIKESTA. IDEAHAN ON PÄÄSTÄ ELÄVÄNÄ PISTEESTA A PISTEESEEN B?


      • niin?
        ....... kirjoitti:

        NYKYÄÄN IHMISET VAAN VALITTAA KAIKESTA. IDEAHAN ON PÄÄSTÄ ELÄVÄNÄ PISTEESTA A PISTEESEEN B?

        >... ELÄVÄNÄ PISTEESTA A PISTEESEEN B?

        Koska tuo loppui kysymysmerkkiin, niin vastataan nyt sitten.

        Eikös idea olisi päästä pisteestä toiseen aikatulun mukaisesti. Ei lentoyhtiön - ei Finnairin tai minkään muunkaan - tarvitse mun hengestä päättää.

        PS Sulla on toi caps lock juuttunut tääs päälle.


      • tuossa
        ....... kirjoitti:

        NYKYÄÄN IHMISET VAAN VALITTAA KAIKESTA. IDEAHAN ON PÄÄSTÄ ELÄVÄNÄ PISTEESTA A PISTEESEEN B?

        hetki sitten 1900 -luvun alkupuolella kun lentotoimintaa aloiteltiin. Tänä päivänä on pikkasen eri vaatimukset.


    • selvä juttu

      Halosen vika, kun se matksutaa sinne kommarimaihin veronmaksajien rahoilla, niin tippuu palvelu ja koneet ränsistyy.

      sellasta se kommari tekee.

      • tippuu

        Aivan niin, olipa hauska ja nokkelan omaperäinen kommentti.

        Viimeksihän Halonen kävi tapaamassa sitä Hampurin punikkipormestaria ja puhui saksalais-suomalaisen kauppakamarin kommarijäsenille.


    • Syyskuu91

      Täällä on lennetty ainakin parin-kolmenkymmenen vuoden ajan keskimäärin kerran vuodessa Finnairilla, koskaan en muista et ois myöhässä ollu ja matkalaukku kadonnut kerran, silloinkin tuli takaisin.

      Meillä ollut tuuria? :p

      • Lento-Lasse

        Ensinnäkin jos laukut on hukassa, niin maahenkilökunnan vika se on - ei lentoyhtiön. Jos laukku tuodaan ruumaan saakka, niin kyllä se sieltä uloskin tuodaan...Itse olen lentänyt pääsääntöisesti Finskillä viimeiset 20 vuotta, aina on perille päästy suurinpiirtein ajallaan. Jos myöhästymisiä on ollut, niin kyse on ollut muutamista minuuteista, aina alle 30 min.

        Sen sijaan jos vertaa Finskiä vaikkapa Lufthansaan, niin eroa löytyy kovastikin; lensin taannoin Frankfurtin kautta Dresdeniin; 4 lennosta 3 oli myöhässä...Frankfurt-Dresden -lento jopa 2h...

        Finskillä en ole huonoa palvelua saanut kertakaan; se on ollut aina joko ystävällistä tai vähintään neutraalin kohteliasta.


    • pitäisi myydä

      Jotain muuta lehteä ainakin pitäsi olla myynnissä kuin keltaista lehdistöä, niitä iltapäivälehtiä...

      miksi Finnairkin sortuu moiseen...

      myisi ennemmin Hesaria...

    • parantunut.

      Parempaa palvelua silti kuin mennävuosina...

      kun ei ota lukuun lomalentoja...

    • myykää pois

      Finnair on riippakivi verottajan kukkarossa. Se pitää myydä pois vaikka RyanAirille.

      Miksi haaskata veronmaksajien rahoja ja pilata Suomen maine huonolla palvelulla? Pitääkö odottaa sitä onnettomuutta, jonka jälkeen vasta tehdään jotain? Miksi ihmisten pitää kuolla ennenkuin byrokratiaa aletaan purkamaan?

      • iiiiiiiiii

        jos valtio myis nyt osakkeens,tulis hilloo.syytä noita päättäjiä


      • lämmityksessä

        edellisellä kirjoittajalla. Tainnut olla ravinto aika sienipainotteista viime aikoina. Sen verran pahan luokan potaskaa oli tuo "anti".


      • vaan

        Samaa mieltä, riippakivi niinkuin VR:kin. Myyntiin vaan, saadan tehokkaammaksi toiminta jota kautta ehkä tuloksetkin paranee. Henkilökunta nyt aivan liian ylpeätä, ovat tottuneet säännöllisiin etuihin valtion huostassa.


      • Dr. Doctor
        vaan kirjoitti:

        Samaa mieltä, riippakivi niinkuin VR:kin. Myyntiin vaan, saadan tehokkaammaksi toiminta jota kautta ehkä tuloksetkin paranee. Henkilökunta nyt aivan liian ylpeätä, ovat tottuneet säännöllisiin etuihin valtion huostassa.

        Mikä helvetin riippakivi?! Tuottanut viime vuosina todella hyvin rahaa valtiolle osinkojen muodossa.

        Finnair on pörssiyhtiö, VR ei.


    • suihkarilla

      Enpä yhtään ihmettele, tylyjä lentoemoja ja myöhästelyä. Palvelutaso suomalaista jäykkyyttä. On nähty ja koettu asia todella usein, no nuo myöhästelyt ovatkin ihan omaa luokkaansa......

    • Kun kokemusta on...

      Ihan odotettu tulos. Itse matkustelen 2 - 4 kertaa vuodessa pidemmillä matkoilla ja ainakin Finnairin palvelu on tökeröä ja ruoka ala-arvoista sekä juomatarjoilu niukkaa ja kallista...
      Ehkä eniten jään kaipaamaan ystävällistä ja ei niin ylimielistä palvelua!!!!!!!!!!
      Toivottavasti ottavat opiksi!!!!!!!

    • oh hoh

      kyllä kelpaa vielä finnairilla.
      kokeilin wizzairia ja johan oli eroa.
      palvelu ja kaikki on vielä finnairilla toista luokkaa eli paremmin. FINNAIR

    • miesvain43

      Huollot viivästyneet,ja aikataulu-ongelmat lisääntyneet,valitettavasti!Itse nautin matkoista,kun aikataulut pitää paikkansa. Muuten jatko-yhteydet tökkii. Ja se ei hyvä juttu ollenkaan!!!

    • vertaa...

      Niin, en oikein korkealle arvosta näitä "asiantuntevia" kommentteja täällä koska niistä moni perustunee kerran vuodessa (kännissä)lennettävään lomalentoon Kanarialle jota ei voi missään nimessä verrata reittilentoihin - ja vielä vähemmän Finnairin tyyliseen verkostolentoyhtiöön. Kyllä joku Ryanair voi sahata täsmällisesti Lontoosta Pariisiin, mutta ajatelkaa tilannetta jossa Finnair Lennättää Esim. Tokiosta Helsingin kautta Pariisiin. Ei noita asioita voi verrata keskenään. On kyse aivan erilaisesta paletista!

      Itse lennän (lähes) ympäri maapalloa about 50 kertaa vuodessa ja voin sanoa ettei Eurooppalaisten yhtiöiden välillä ole merkittäviä eroja. Ruoka on joskus huonoa vähän joka yhtiöllä, mutta se riippuu paljolti makuasioista. Niistähän on yhtä monta mielipidettä kuin on syöjääkin.

      Kyllä multa on laukku hukkunut monta kertaa Euroopassa, Amerikoissa (etelä ja pohjois) kuin Aasiassakin. Aina se on kuitenkin tullut perille. Pahin "hukkaan" menneen laukun odotus oli USA:ssa - reilu viikko, mutta perille tuli sitten kun olin jo lähdössä takaisin.

      Aasiassa on kyllä suhteellisesti ottaen pääsääntöisesti hyvä palvelu. Erityisesti olin aikoinaan ilahtunut Dragon Airin palvelusta lennolla Honkkarista Shanghaihin. Toiminta oli ammattitaitoista ja täsmällistä vaikka emot olivat hyvin nuoria (ja sieviä) tyttöjä. Kyseisen lennon safkasta voisin marmattaa samaan tyyliin kuin moni täällä, että aivan hirvittävää, mutta se johtuikin siitä että lento oli Kiinan "kotimaan" lento ja siellä tarjottiin oikeaa Kiinalaista safkaa joka ei nyt oikein taida olla Skandinaavin suurinta herkkua, mutta en valita. Maassa maan tavalla.

      Eli ottakaa vähän perspektiiviä näihin asioihin ennekuin rupeatte rinta rottingilla lausumaan "totuuksia"...

      t. Tomppa

      • Olet aivan oikeassa - koko lentomatkustuksen taso on varsin kirjava maailmalla eikä Finnair siinä välttämättä pohjanoteeraus ole. Sen tason lasku on ollut vain varsin selvä viimeisten kymmenen vuoden aikana - samoin SAS:in. Huipun tuntumasta kun laskee, se huomataan.

        Mielestäni lentoyhtiöiden taso mitataankin juuri näissä pulmatilanteiden selvittelyssä ja halukkuudessa tehdä asioita asiakkaan eteen: laukku hukassa, kone myöhässä, tekninen vika, jatkolento myöhässä, sairastuu itse matkalla, omat suunnitelmat muuttuvat yms. joissa halpalentojen halpuus korostuu selvästi. Ainakin minulle on selvinnyt miksi Ryanair on halpa - olen ostanut lennon jonnekin, mutta vain lennon - en mitään muuta! Ei mahdollisuutta muuttaa mitään, ei mahdollisuutta saada palautusta, ei palvelua lentoyhtiöltä kuin kirjeitse - ajat omaa asiaasi, jos nyt sitten haluat enää ajaa, yleensä et.

        Silloin viimeistään huomaat todellakin, että halvalla ei voi ostaa kaikkea - "kyse aivan erilaisesta paletista", kuten sanot.

        "Oikeat" lentoyhtiöt sentään edes pyrkivät takaamaan jotain - edellyttäen, että olet maksanut edes jostain tai sinulla on jonkinasteinen bonuskortti. Saat paikanpäällä ainakin - jos et nyt avun ongelmaasi - niin parhaassa tapauksesa myötuntoisen katseen.


    • PALVELUA!

      Lensin viimeksi Finnairilla 1988, Dublin-Helsinki,
      En kyseisen kokemuksen jälkeen ole onneksi koskaan joutunut lentämään kyseisen yrityksen lentokoneilla. Palvelu oli jo silloin ala-arvoista ja epäkohteliasta.

      • paavo väyrynen

        Finnairin lentohenkilökunta tuntuu olevan aina huonolla tuulella, minkä helvetin takia tehdä duunia mikä ei kiinnosta...Ens kesän lennot varattiinkin jo toisesta lentoyhtiöstä, ihan pelkästään em. asennevian takia.


      • lentoyhtiöitä
        paavo väyrynen kirjoitti:

        Finnairin lentohenkilökunta tuntuu olevan aina huonolla tuulella, minkä helvetin takia tehdä duunia mikä ei kiinnosta...Ens kesän lennot varattiinkin jo toisesta lentoyhtiöstä, ihan pelkästään em. asennevian takia.

        Kukas tietää kertoa espanjaan lentäviä yhtiöitä?
        Minua kiinnostais mutta eivät taida matkanjärjestäjät käyttää juuri muuta kuin Finskiä? Hispania tiettävästi lentää muillakin?


    • PALKANKOROTUS??

      Ja lentäjille vielä palkankorotus, mistähän hyvästä? Siitä kun ollaan aina myöhässä?

    • YLPEITÄ

      Finnairin henkilökunta on tottunut säännöllisiin hyviin valtion suomiin etuihin ja kehtaavat pyytää vielä lisääpalkaa töykeästä palvelusta ja myöhästelevistä lennoista. Tämä yhteiskunnan riippakivi pitäisi myydä pois ja laittaa firma tuloskuntoon!

      • AlitaliaRules

        Ei tunnu menevän ymmärrykseen, että 1) Finnair tekee hyvää tulosta ja et 2) Finnair EI, vittu, ole valtion yhtiö.

        Ruoka on ajoin pahaa ja myöhästymisiä tulee, laukut katoaa ja ei ne emot aina viitsi kaiken maailman paskapäille hymyillä ja rommikolia kiikuttaa.

        Mut siis saatanan luupäät, Finnair on pörssiyhtiö ja tekee voittoa. Jos ei meno maistu, lennetään sit jollakin muulla yhtiöllä. (ja valitetaan aiheesta ja oikeaan osoitteseen, jos tarvis, perkele.)


      • aallonpohjaa
        AlitaliaRules kirjoitti:

        Ei tunnu menevän ymmärrykseen, että 1) Finnair tekee hyvää tulosta ja et 2) Finnair EI, vittu, ole valtion yhtiö.

        Ruoka on ajoin pahaa ja myöhästymisiä tulee, laukut katoaa ja ei ne emot aina viitsi kaiken maailman paskapäille hymyillä ja rommikolia kiikuttaa.

        Mut siis saatanan luupäät, Finnair on pörssiyhtiö ja tekee voittoa. Jos ei meno maistu, lennetään sit jollakin muulla yhtiöllä. (ja valitetaan aiheesta ja oikeaan osoitteseen, jos tarvis, perkele.)

        Se oli silloin.


    • työntekijät

      Näistä samoista asioista on on luettu ja valitettu Finnairille jo useampi vuosikymmen, tässä korostuu valtion yhtiöän ja yksityisen yrityksen ero, yksityinen yritys olisi jo aloittanut rajut toimenpiteet palvelun ja laadun parantamiseksi välittömästi, mutta valtion yhtiöltä se valitettavsti ei ehkä toteudu koskaan. Kiitos valtion monopolin!

      • Dr. Doctor

        Tämähän oli jotain uutta; valtion monopoli. Kerrotko mikä se semmoinen on.

        Kumma juttu, että toiset ovat saaneet "aina" huonoa palvelua, joku "ei ole lentänyt 1988 jälkeen" jne. Jos ei ole 20 vuoteen käyttänyt yhtiöitä, ei sanomisilla ole pienintäkään arvoa. Ihmetyttää tosiaan nämä valittajat. Itse käyn lomareissulla 3-5 krt vuodessa, enkä ole koskaan saanut huonoa palvelua. En Finnairilla enkä muillakaan yhtiöillä. Kannattaisikohan valittajien katsoa peiliin...?


      • päinvastoin

        on käymässä. Politiikot Vanhasen johdolla kertovat mediassa, että Finnairilla tulee olla järkikädessä ja turvata kotimaan lentoliikenne.

        Ja kattia kanssa. Menossa on täydellinen kotimaan lentoliikenteen alasajo. Jätetään muutama reitti pohjoiseen ja hinnoitellaan aivan järkyttävälle tasolle. Valtion yli 55%:n omistajaosuudella tulisi olla jotain painoarvoa tekemisillä. Finnairissa huseerataan aivan omia juttujaan.


      • KotimaaniompiSuomi
        päinvastoin kirjoitti:

        on käymässä. Politiikot Vanhasen johdolla kertovat mediassa, että Finnairilla tulee olla järkikädessä ja turvata kotimaan lentoliikenne.

        Ja kattia kanssa. Menossa on täydellinen kotimaan lentoliikenteen alasajo. Jätetään muutama reitti pohjoiseen ja hinnoitellaan aivan järkyttävälle tasolle. Valtion yli 55%:n omistajaosuudella tulisi olla jotain painoarvoa tekemisillä. Finnairissa huseerataan aivan omia juttujaan.

        Ei poliitikot ole tuollaisia vaatimuksia esittäneet, eivätkä edes voi. Pörssiyhtiö toimii pörssiyhtiön säännöillä eikä lennä hyväntekeväisyytenä (=huseeraa omiaan?) perseaukisia kotimaassa.


      • noita haastatteluja
        KotimaaniompiSuomi kirjoitti:

        Ei poliitikot ole tuollaisia vaatimuksia esittäneet, eivätkä edes voi. Pörssiyhtiö toimii pörssiyhtiön säännöillä eikä lennä hyväntekeväisyytenä (=huseeraa omiaan?) perseaukisia kotimaassa.

        niin näin ovat sanoneet ja kyllä muuten voi.


      • Finland
        noita haastatteluja kirjoitti:

        niin näin ovat sanoneet ja kyllä muuten voi.

        Pörssiyhtiöitä on liuta ja niiden toiminnasta vastaa valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok) eli pörssiyhtiöiden liikkeet on todellakin myös poliittista peliä.

        Tämä nykyinen meininki alkoi kun kokoomus pääsi ajamaan YRITYSTEN ja raharikkaiden asioita...


      • KotimaaniompiSuomi
        noita haastatteluja kirjoitti:

        niin näin ovat sanoneet ja kyllä muuten voi.

        Noh, ainahan toivomuksia voi esittää. Täytyyhän poliitikkojen näytellä äänestäjilleen, että jotain muka tehdään.

        AY:n suunnalta on monesti sanottu ettei heillä ole mitään velvoitetta lentää kotimaassa jokaiselle korpikentälle.


    • tyytyväinen..

      Olen aina ollut tyytyväinen Finnairin palveluihin. Lennän paljon Aasiaan eikä juolahtaisi mieleenkään käyttää enää mitään muuta lentoyhtiötä kuin Finnairia. Muitakin on tullut kokeiltua eivätkö ole olleet kovin kummoisia.

    • voit lentää sitte vaikka tupolevilla,kuulostaa nuo mainitsemasi yhtiöiden nimet niin epämääräisiltä....
      Turvallista matkaa!

      • wewewewe

        Tupoleveissä ei ole mitään vikaa. Niiden huonot turvallisuustilastot johtuvat vain siitä että niitä lennetään paljolti alueilla joilla koko yleinen lentoturvallisuus on huonoa konetyypistä riippumatta, kyllä siellä tapahtuu ihan yhtä paljon onnettomuuksia länsikoneillekin.


    • Reservissä

      Mä en ymmärrä miksi suomalaiset on aina haukkumassa Finnairia? Onko se oikeasti kateutta, tietämättömyyttä vai tyhmyyttä? Anyways, etsikääpä tutkimus jossa kerrotaan lento-onnettomuuksista. No, siellä ei montaa yhtiötä ole, joille ei ole sattunut kymmeniin vuosiin mitään. Sieltä löytyy kuitenkin tuo meidän kotimainen Finnair. Siitä päästäänkin asiaan... lentämisessä on ennenkaikkea kysymys turvallisuudesta ja sitä Finnair todellakin pystyy antamaan. Voisin sanoa, että turvallisuuden saralla Fisnki on nro 1 maailmassa. Ja se on koko miehistön ansiota, niin ohjaamon kuin kabiininkin. Kaikille lentoemojen haukkujille tiedoksi, että niiden ensisijainen tehtävä on taata turvallisuus ja pystyä toimimaan esim. evakoinnissa jne. Palvelu, hymyn määrä & sen kesto ja saamiesi oluttölkkien määrä tulee kakkosena. Onhan se tietty plussaa mutta ei suomalaisilta työntekijöiltä voi vaatia aasialaista nöyrää palveluasennetta. Eihän suomalaisia asiakkaitakaan voi verrata puheliaisiin & miellyttäviin jenkkeihin tai kuuliaisiin japanilaisiin. Vähän rajaa teille rankimmat arvostelijat. Itse olen ollut duunissa kolmessa eri lentoyhtiössä ja työntekijän näkökulmasta voin sanoa, että ei ole Finskin voittanutta. Nyt en tarkoita palkan tai etujen määrä, vaan koulutuksen tasoa ja ammattitaitoa. Hyvä AY!

      • ex finskiii

        kokoiset kääpiöyhtöt pois turvallisuus vertailuista.Ryynäri on lentänyt 2000 luvulla paljon enemmän asiakkaita ja lentoja kun finski/aero tähän mennes.Ja mikäs firma kunnostautu 60 luvul tontittamal kaks kertaa ja 50 ihmisen kuolemaan??No finski/aero ja toka KÄNNISSÄ


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe