onko Suomella oma peräkärrydirektiivi?

epäilee

Omatekoisten peräkärryjen valmistukseen tehdään jatkuvasti kaiken turhanpäiväisiä direktiivejä kuten jarrullisissa käytettävä vain tehdastekoisia jarruja ja siihen sopivaaa vetopaakaa ja toinen on tämä aisadirektiivi. Epäilen että direktiivit ovat kotitekoisia. Ruotsissakin on direktiivi että vain jarrullinen peräkärry on laillinen. Varmaan samaan tähdätään täälläkin. Joissakin Etelä-Euroopan maissa peräkärryjä näkee joissa ei ole minkään valtakunnan jousiakaan. Rekisterikilpi kuitenkin on. Ilmeisesti heilläkin on oma "prysseli".

5

1407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se olla taitaa

      Eiköhän EU maista Suomi noudata vähintä mahdollista määrää perävaunuja koskevista direktiiveistä. Meillä rakentaminen ja rekisteröinnin onnistuminen on varmasti vapaimmasta päästä.

      Meillä on kiellettyä hyvin paljon sellaista mikä kaikkialla muualla EU:ssa on sallittua, esimerkkinä vaikkapa sähköjarrut pick upin perään rakennetussa puoliperävaunussa.

      Samoin meillä katsotaan toisen EU maan suorittama tyyppihyväksyntä täysin arvottomaksi. Muualla EU:ssa noudatetaan tapaa, jonka mukaan tyyppihyväksyntä yhdessä maassa riittää kaikkiin maihin.

      Kaikissa maissa toki näkee perävaunuja, ja muita laitteita, jotka on hyväksytty ennen jonkun direktiivin voimaantuloa. Onhan Suomessakin julmettu määrä perävaunuja, joita tänä päivänä ei saisi kilpiin.

      Suomessa siis on omarakentajan elämä kaikkein helpointa, perävaunupuolella.

    • tällai..

      Tirektiivit ne on Norjassakin.

      Norjalasissa liikennesäännöissä määrätään jarruttoman perävaunun enimmäisnopeudeksi 60 km/h, jos se panaa 300kg kuormineen tai enemmän ja jarrullisen kärryn vastaavasti 80 km/h.

      Lienee selvää minkälasia kärryjä siellä hankitaan.

      Katso kuva. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1106732.jpg

      • Ei EU-maa olekaan.

        Direktiivien lisäksi terve järkikin suosii jarrullista kärryä, On se niin monta kertaa testeissä osoitettu että jarrullinen pysähtyy huomattavasti isommallakin massalla tommoset 15 - 20 % lyhyemmällä matkalla kun jarruton kärri.

        Meill Suomessa on aika yksoikosesti melkein kaikki jarruttomat kärrit 750 kg kokomassaisia. Euroopassa sorttimentti on laajempi, on 300 kg, 400 kg ja 500 kg kokomassoja jarruttomille, ja 750 kilosiin ne mieluusti jo tökkää jarrut.


      • tässäkin Suomi
        Ei EU-maa olekaan. kirjoitti:

        Direktiivien lisäksi terve järkikin suosii jarrullista kärryä, On se niin monta kertaa testeissä osoitettu että jarrullinen pysähtyy huomattavasti isommallakin massalla tommoset 15 - 20 % lyhyemmällä matkalla kun jarruton kärri.

        Meill Suomessa on aika yksoikosesti melkein kaikki jarruttomat kärrit 750 kg kokomassaisia. Euroopassa sorttimentti on laajempi, on 300 kg, 400 kg ja 500 kg kokomassoja jarruttomille, ja 750 kilosiin ne mieluusti jo tökkää jarrut.

        on joustava. Jarruton kärry max. 750 kg. Mutta läheskään kaikilla suomalaisilla h-autoilla sitä ei saa vetää täydessä kuormassa. Lainsäätäjä on ollut joustava, poliisi on laiska tai muuten ylityöllistetty, kun ei enempää pysäyttele tiellä liikkuvia hirmu kuormia ja jakele sakkoja.


      • frg

        Käyppä ajeleen Norjan Vuonojen mäet niin saatat todeta että siellä nuo kärryn omat jarrut on ihan tarpeelliset. Norjaan lähteviä varoitellaan että auton omat jarrut ei riitä edes sille autolle jos mennään mäkeä alas, pitää käyttää moottorijarrutusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe