Katherine Mansfieldin novelli "Carnation"

Eve + Katie

Voi jee, luopuisin vaikka loppuvuoden jälkkäreistä jos itseltä irtoais yhtä upeaa tekstiä!

Ihme kuinka joku voi saada kolmen sivun novelliin tyttökoulun ranskan tunnista eräänä lämpimänä kevätpäivänä noin hitonmoisen eroottisen latauksen...

9

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut käsiisi "Puutarhakutsut" -kokoelmaa? Siinä on joitakin todella upeita tuokiopaloja.

      • Eve + Katie

        Mansfield aivan loistava tavoittamaan ohikiitävät hetket valoineen ja varjoineen, äänineen ja tuoksuineen. Novelleja tullut luetuksi vuosien varrella monistakin kokoelmista, ja lähinnä englanniksi, mutta tämä Carnation-helmi oli jäänyt aikaisemmin jostain syystä pimentoon. ("Carnation" taitaa muuten taitaa viitata latinan sanaan liha?)

        Onko sinulla mielessäsi erityisesti jokin novelli? Esim. The Tiredness of Rosabel ja Honeymoon -kertomuksista pidän myös paljon.


      • Eve + Katie kirjoitti:

        Mansfield aivan loistava tavoittamaan ohikiitävät hetket valoineen ja varjoineen, äänineen ja tuoksuineen. Novelleja tullut luetuksi vuosien varrella monistakin kokoelmista, ja lähinnä englanniksi, mutta tämä Carnation-helmi oli jäänyt aikaisemmin jostain syystä pimentoon. ("Carnation" taitaa muuten taitaa viitata latinan sanaan liha?)

        Onko sinulla mielessäsi erityisesti jokin novelli? Esim. The Tiredness of Rosabel ja Honeymoon -kertomuksista pidän myös paljon.

        esimerkiksi juuri "Puutarhajuhlat " ("Antakaa hattuni anteeksi") Ja se pieni vanha nainen, joka nauttii niin kovin puistokonsertista, kunnes kuulee häijyn huomautuksen.


      • Eve + Katie
        sharyn kirjoitti:

        esimerkiksi juuri "Puutarhajuhlat " ("Antakaa hattuni anteeksi") Ja se pieni vanha nainen, joka nauttii niin kovin puistokonsertista, kunnes kuulee häijyn huomautuksen.

        Sunnuntaipäivän heleys musiikkeineen on siinä tavoitettu hienosti.

        Ms. Brill on tosin niitä K.M:n novelleja joita pidetään jo uhkaavasti sentimentaalisuuden rajoilla liikkuvana. Itse en kuitenkaan ajattele niin.


      • Eve + Katie kirjoitti:

        Sunnuntaipäivän heleys musiikkeineen on siinä tavoitettu hienosti.

        Ms. Brill on tosin niitä K.M:n novelleja joita pidetään jo uhkaavasti sentimentaalisuuden rajoilla liikkuvana. Itse en kuitenkaan ajattele niin.

        Novelli voi olla sentimentaalinen, mutta minusta siinä tavoitetaan iäkkään naisen pieni onni ja miten helposti sen voi sivullinen murskata. Yllättävää, että Mansfield, joka kuoli nuorena, ylti iän ongelmiin.


      • K+M
        sharyn kirjoitti:

        Novelli voi olla sentimentaalinen, mutta minusta siinä tavoitetaan iäkkään naisen pieni onni ja miten helposti sen voi sivullinen murskata. Yllättävää, että Mansfield, joka kuoli nuorena, ylti iän ongelmiin.

        eli nopeutettuna kaikki elämän vaiheet, ja pystyi näkemään aina vanhuuteen asti?

        Aivat viimeisissä teksteissä, kuten Honeymoon ja Her First Ball, nuoren neidon hehkuvalle onnelle käy hetkeksi tumma varjo, muistutus ajan kiidosta ja kaiken lakastumisesta.


    • järkyttynyt

      Kirjallisuuden lehtorimme yo:ssa pani meidät lukemaan Blissin seuraavaksi keskustelutunniksi. Olin luettuani aivan järkyttynyt (ihastumisen lisäksi). Kurjaa oli se, että tunnilla kävi ilmi, että olin ainut sen lukenut. Tietysti opettajamme lisäksi.

      Keskustele siinä...

      • E+K

        sanoitte siitä Bliss-novellista. Itse en ole koskaan oikein saanut siitä kiinni, Berthan ja kumppaneiden mielenliikeet arvoitus minulle.

        Claire Tomalin -niminen alan ekpertti sanoo aika tyrmäävästi:

        "Bliss was disliked by Wirginia Woolf and has worried many critics since: the satire on the conversation of London intellectuals is crudely done, and the point is obscure."


      • Minusta se oli hyvä.
        E+K kirjoitti:

        sanoitte siitä Bliss-novellista. Itse en ole koskaan oikein saanut siitä kiinni, Berthan ja kumppaneiden mielenliikeet arvoitus minulle.

        Claire Tomalin -niminen alan ekpertti sanoo aika tyrmäävästi:

        "Bliss was disliked by Wirginia Woolf and has worried many critics since: the satire on the conversation of London intellectuals is crudely done, and the point is obscure."

        B taisi olla vähän epäkypsä, avioliittoonsa ja oloihinsa tyytymätön nainen.

        Lapsikin heillä oli, mutta sillä oli hoitaja, minkä vuoksi B tunsi itsensä todella ulkopuoliseksi.

        Nainen kuitenkin vihdoin lämpeni eroottisessa mielessä miestään kohtaan, mutta teki sen selvästikin liian myöhään, kun mies jo oli valinnut viileän toisen naisen.

        Päärynäpuu kukki täysillä, mutta turhaan.

        Noin minä sen ymmärsin, nuo olivat mielestäni jutun pääpointit. En muista intelligentsijan keskustelusta oikein mitään, ehkä se olikin huonosti kokoonpantu. Tiedä häntä.

        Juttu oli mielestäni enemmänkin symboliikkaa sisältävä naisen tunne-elämän kuvaus.

        Eihän ole tavatonta, että ns. asiantuntijat ovat eri mieltä joistakin jutuista. Makuasioitahan nuo monesti ovat, eikä kaikkien ole pakko pitää samoja juttuja hyvinä tjsp.

        Tosin emme muistaakseni kovin syvällisesti keskustelleet novellista, koskapa muut eivät olleet sitä edes vaivautuneet lukemaan.

        Pitäisi sekä lukea ao. novelli että kaivaa muistiinpanot esiin, jotta voisin sanoa enemmän asiasta. Sorry.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe