Tarkoitus olisi tehdä laavu haapasta.Metsästä löytyis isoja haapoja ja miten pitäis toimia niiden kanssa että pystyis jossain vaihees käyttään niitä rakentamiseen.Pitäskö ne esim.kaataa nyt keväällä kuoria ja jättää maatavasten taivasalle ja ens kesänä alkaa kokoomaan laavua sekä sahata oikeen mittaseks siitten vasta.Onko jotain muuta tärkeää mitä pitäs ottaa huomioon ja yleensä soveltuuko haapa hyvin tähän tarkoitukseen?Kiitos vastauksista etukäteen!
HAAPAN KUORINTA
7
1745
Vastaukset
- annat
olla pystyssä kuivumassa ainakin vuoden, sitten kaadettuna ja sahattuna lankut eivät enää niin paljon vedä kieroon.
- dfgdfxgdcf
kiireesti kaatamaan!(paras aika olisi keväällä ennen veden nousua puuhun) nyt kuori lähtee melkein itsestään irti. ristikolle kuivamaan vähintään yhdeksi kesäksi, mieluummin kahdeksi. jos laavun koon tiedät niin kannattaa katkoa jo kaatovaiheessa sopivan mittaisiksi, että on helpompi käsitellä.
- kjhg
Haapa sopii erinomaisesti tarkoitukseen, mutta eihän laavua varten tarvitse isoja haapoja kaataa. Halkaisijaltaan 15 sentin puusta saa jo tukevan laavun.
- tehnyt
haapahirrestä erilaisia tuotteita ja siksi voin sanoa että jos tähän vuoden aikaan kaadat ja kuorit haavat niin homehtuvat varmasti. No , sehän on vain ulkonäköseikka ei heikennä lujuutta. Maata vasten ei ainakaan pidä jättää vaan irti maasta ja heti kuorimisen jälkeen käsiteltävä esim. Valtti pohjusteella tai Micropanilla.
- Anonyymi
Ei missään tapauksessa mitään Valtteja tai Micropaneja.
- ne ennen sitten
käsiteltiin kun ei ollut näitä "nienoja kyllästys aineta",eikä kosteaan puuhun mikään kyllästysaine tartu etes TERVA.
- ne puut
kaadettiin pakkasten aikaan ja ne ehtivät kuivassa ilmassa kuivaa ennenkuin homeitiöt ovat ilmassa. Sehän se on kieltämättä se paras konsti, mutta jos tähän vuodenaikaan on pakko kaataa ja kuoria on hometta pakko torjua jotenkin. Kokeilkoon se, joka ei muuten usko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849