Omakotitalo ensiasunnuoksi

yksityisyyttä arvostava

Onko omakotitalon hankinta ensiasunnoksi järkevää? Olemme pääasiassa etsineet rivitalokolmioita, mutta itse olen sen verran yksityisyyttä arvostava, että voisin haluta asua ennemmin omakotitalossa kuin rivitalossa tai kerrostalossa.

Mitä kaikkia asioita täytyy ottaa huomioon, jos on haaveilemassa omakotitaloa? Vastikkeitahan siitä ei makseta, mutta siihenhän tulee sitten kuvioihin kiinteistöverot ja jätevesimaksut. Mitähän vielä? Oma mielipiteeni on, että voisi olla kannattavamapaa hankkia omakotitalo, koska ensiasunnon ostajina emme joutuisi maksamaan varainsiirtoveroa.

15

5659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne talonyhtiöt

ole juuri sen takia että saadaan yksittäisen perheen asumiskustannukset kuriin.Omakotitalossahan ei ole vastikemaksua joten pitää olla ne tonnit lompakossa jatkuvasti.Siis mikäli jotain sattuu.

• se kannattaa

muistaa, että jonkinlaista Remontti-Reiskan piirrettä kannattaa olla. Nääs jos joku paikka talossa tarvitsee paikkausta, teette sen itse tai sitten maksatte ulkopuoliselle tekijälle. Taloyhtiössä kulut jakautuvat kaikkien kesken. Todellakin kannattaa yrittää pitää "hätävararahastoa", se on ikävä jos talvipakkasella öljypoltin hajoaa ja talo alkaa kylmenemään...

Maksatte tosiaankin itse kaiken sen, mikä as.oyssä yleisimmin menee vastikkeen kautta, siis: lämmitys (suorasähkö/öljy/pelletti/kaukolämpö tms.), vesi kulutuksen mukaan, jätevesi, jätehuolto, kiinteistövero, palovakuutus, mahdollisesti tiemaksut jos "landella", nuohous vuosittain jos tulisijoja tai öljy/pellettilämmitys jne. Kaikki ei tule mieleen just nyt...

Työtä omakotitalossa on paljon, varsinkin verrattuna sellaiseen rivariin missä huolto ei ole talkoilla vaan jokin huoltoyhtiö tekee. Eli lumityöt, ajoteiden hiekoitus, kesällä piha eli ruohonleikkuu, muu siivous, puutarhanhoito, pensaiden ja puiden leikkaaminen, rännien siivous syksyllä jne jne. Ostetaan ruohonleikkuria, siimuria, kottikärryä, multaa, maalia, nauloja, porakonetta yms. hilavitkuttimia.

Sanotaan, että ok-talossa on koko ajan remonttitarvetta, ja että siinä vaiheessa kun saa homman valmiiksi, pitää taas jostain päin aloittaa. Esim. puutalo pitää maalata (sijainnista ja luonnonvoimien kulutuksesta riippuen) ehkä 10 - 15 vuoden välein.

Oletteko kumpikaan lapsuuttanne eläneet ok-talossa? Jos olette, muistelkaa mitä vanhemmat ovat touhunneet (luultavasti uhkailleet/kiristäneet/lahjoneet myös lapset esim. leikkaamaan nurmikkoa tai kitkemään kukkapenkkejä) tai vaikka jutelkaa heidän kanssaan.

Ok-talo ensiasunnoksi on järkevää, jos olette realistisin mielin ja valmiita siihen, että omaa panosta tarvitaan paljonkin. Oma rauha on ihanaa, ja lapsille yleensä tosi kiva kun on ulkona tilaa enemmän. Ja yleensä ok-talot ovat asumistiloiltaan väljemmät kuin vastaavan suuruiselle perheelle tarkoitetut rivarit.

• mutta neliöitä enemmän

Omakotitalo on sekä halvempi ylläpitää että myös hankkia, jos puhutaan neliöhinnasta. Mutta koska omakotitalossa tuppaa olemaan enemmän neliöitä, niin se tulee sitä kautta kalliiksi.

Ei omakotitalossa ole mitään sellaista kulua mitä et joutuisi vastikkeen kautta maksamaan myös asunto-osakeyhtiössä.

Taloyhtiössä lähes kaikki työt ostetaan lumen aurauksesta kattoremonttiin ja työhän ei ole Suomessa halpaa, joten tuota kautta tulee kustannuksia, joissa omalla työllä ok-asuja säästää melkoisesti.

• yksityisyyttä arvostava

Itse olen asunut omakotitalossa, mutta vaimoke ei. Tiedän nuo tarpeet pihan hoitoon sekä talon remontointiin. Ainoa ongelma on vaan se, että en ole remonttimiehiä ;) Pihahommat ovat rattoista puuhaa, etenkin jos piha on sopivan kokoinen...

Mutta tässä tulikin jo paljon sellaista asiaa, joita emme ole vielä edes tajunneet selvittää. Eli siis nuo kaikki kustannukset, joita eräs ystävällinen vastaaja luetteli pitkässä viestissää. Kiitokset siitä!

• aloitin omistusasuminen

rivarikaksiolla, jonka myin viiden vuoden asumisen jälkeen tuplahinnalla. 12 vuoden avioliiton jälkeen asun uudessa velattomassa ok-talossa, koska lapsia on 3 ja edellinen rivarineliö olisi käynyt ahtaaksi (kullekin lapselle oman huoneen halusin).

• rivitalossa

mutta vaimoni veli (rakennusinssi) osto tiili omakotitalon vuodelta -72.Sai sen kohtuuhintaan koska edessä oli paljon peruskorjauksia.Sokkelinvesieristykset ja salaojat,takan uusiminen sekä saunatilojen uusiminen.Myös vähän kaikkea muuta koska asunto oli alkuperäiskunnossa.Lisänä tuli vielä toisena vuotena jahonnut öljypannu ja putkistojen uusiminen (havaittiin jälkeenpäin kelvottomiksi).Vaikka vaimoni veli on tarmokas ja osaava remppamies niin kyllä hänkin välillä on ollut läghellä antaa periksi.Rahaa korjauksiin,sisustuksien uusimiseen etc on jo mennut 60-70 tonnia yli hankintahinnan 133,000 eur(2003).Työmaa on kestänyt jo vuodesta 2004 ja jatkuu edelleen.Siististi ja maulla kylläkin kaikki tehty ja vastaavista pyydetään jo melkein 300,000.No tämä oli aika ääritapaus mutta kertoo ehkä mitä se edullisesti hankittu talo rempataan sitten itse ajatuksella saatta olla.
        Jos mahdollista niin ostakaa tuoreempi tai semmoinen missä kaikki perusparannukset jo tehty niin teillä jää sitten aikaa oppia itse talon korjausta.

• tekemistä aina

Aika joutavaa jorinaa nämä löperrykset täällä.
      Omakotiasuminen on elämäntapa. Sen asumismuodon valinneen on tiedettävä etukäteen että sen mukana tulee yksi asia takuuvarmasti : tekeminen. Se ei lopu koskaan.

Tämä on eräs suurimmista yksittäisistä syistä myös omakotiasumisen suosioon. Osa ihmisistä haluaa hyötypuuhastelua päivästä toiseen, tekeminen pitää mielen virkeänä ja kunnon korkeana. Samalla se varmasti myös vituttaa etenkin niinä aamuina kun pihalla on ajotiellä puoli metriä lunta ja töihin pitäisi lähteä autolla. Mutta maksaa itsensä takaisin niinä aamuina kun istahdat pihalle kahvikupin kanssa, linnut laulaa ja huomaat että viime viikolla istuttamasi kasvit alkavat itämään.

Jos ei ole valmis tälläiseen elämäntapaan ei omakotiasumista voi edes harkita. Jollei sitten ole todella paljon rahaa jolla maksaa kaiken teettäminen muilla, mutta sitten pitää olla tosi rikas : taloudenhoita, puutarhuri, autokuski...

• 1. asunto

ok-talo:-)

Velaton sellainen:-)

Tuularismi on ikävää, myöski evlutkuismi ja sosialismi. Näistä ryhmistä tulee pahimmat toisten tuomitsijat ja haukkujat.

• ensimmäinen...

Oma asunto oli, tai siis on omakotitalo. Ja vieläpä vanha sellainen, jossa tekemistä riittää vaikka joka päivälle. Reilut neljä vuotta tässä ollaan asuttu ja aina tänne ollaan hymyssä suin töistä palattu. Molemmat meistä on asunut lapsuutensa ja nuoruutensa omakotitalossa eikä kumpaan meistä ikinä tottunut siihen, että joku muu asuu meidän yläkerrassa. Opiskeluaika kuitenkin kerrostalossa sinniteltiin mutta alusta pitäen oli selvää, että omakotitalo hankitaan heti kun se on mahdollista. Toinen syy omakotitalon hankintaan ensiasunnoksi oli juurikin tuo mainitsemasi varainsiirtovero ja kolmas syy se, että ikää on kuitenkin jo hiukan kertynyt ja perheen lisäys tullut ajankohtaiseksi, eli ollut järkeä lähteä samanhintaiseen kerros/rivitalokolmioon. Nyt ainakin tila riittää kun neliöitä on käytössä 280. Saa muksut valloittaa yläkerran...

Eli, olet siis itse talkkari, rempparepa, hallituksen jäsen ellet peräti sen puheenjohtaja, omistaja ja ainoa rahoittaja. Toisin sanoen itse saat tehdä kaiken mutta kukaan ulkopuolinen ei tule sanomaan että ikkunaremppa alkaa ensi maanantaina. Mielestäni on paljon mukavampaa kun saa itse päättää suurien remonttien aikatauluista.

Kuluista vielä. Eli maksettavaksi tulee:
      -Lämmityskulut (meillä öljy, app 2700 l/v)
      -Vesi ja jätevesi (meillä menee noin 65 kuutiota/v)
      -Vakuutukset(en edes muista mitä maksavat)
      -Kiinteistövero. Vaihtelee kunnittain ja määräytyy hankintahinnan mukaan. (Meillä noin 250€/v)
      -Sähkö, ellei kuulu lämmityskuluihin. (Eipä ole tullut seurattua muuta kuin että perusmaksut ovat enemmän kuin itse sähkölasku)

Noista kuluista kun otat selvää ennen talokauppoja niin olet jo hyvinkin käryllä missä mennään. Muistappa sitten ,että jos vanhaa taloa ostat niin aivan varmasti jossakin asiassa tulee takaisku. Kuuluu asiaan vanhojen talojen kanssa.

• yksityisyyttä arvostava

Otimme selvää eräästä mielenkiintoisesta kohteesta ja nuo mainitsemasi asiat tulivat esille.

Kohde on 1-kerroksinen tiilitalo, -86 vuonna rakennettu. Sen myyjä ilmoitti heidän vuotuiseksi sähkönkulutukseksi n. 19500 kW/h. Se onkin sähkölämmityksellä. Nyt en tähän hätään muista noita vesi- ja jätevesimaksujen kuutiohintoja ja heidän mainitsemiaan kulutuksia. Kiinteistövero oli samaa luokkaa.

• minä vaan....

- kiinteistövero
      - jätemaksut
      - suuremmat sähkölaskut
      - vastaatte itse kaikesta, eli jos jotain tapahtuu niin voitte joutua maksamaan kalliisti
      - korkeammat vakuutusmaksut

Ota myös huomioon että ensimmäiset vuodet tulevat kalliiksi, koska joudut ostamaan aikamoisen määrän kaikenlaisia vempeleitä ja työkaluja.
      Ja kun alat laittamaan taloa mieleiseksi remontoiminen ja puutarhan laittaminen ei sitten olekkaan mitään ihan halpaa touhua.

Toivottavasti olet myös todella kätevä käsistäsi?
      Omakotitalo asuminen on myös harrastus. Koskaan ei et voi mennä sanomaan ettei ole mitään tekemistä! Aina on jotain korjattavaa tai kuntoon laitettavaa.

Se sitoo myös eri tavalla kuin rivitalohuoneisto. Taloa et voi vaan jättää tyhjilleen muutaman viikon lomareissun ajaksi. (tai ainakaan minä en uskaltaisi, muista en tiedä)

Mutta kaikekaikkiaan, minua ei kyllä enää saa asumaan rivitaloonkaan enää. Pikkasen jäi huono maku siitä.
      Mutta kyllä tämä oma rauha on sen arvoista.

• ei pidä paikkaansa

"- kiinteistövero "
        Asuinkiinteitöjen kiinteitövero on ihan sama sekä omakotitalossa, että kerrostalossa. Kerrostalossa sitä joutuu vaan oman asunnon lisäksi maksamaan kellaritiloista, käytävistä, pesutuvista jne. Omassa talossani kiinteistövero taitaa olla noin 200€ vuodessa.

"- jätemaksut "
        Kerrostalossa maksetaan jätemaksut ihan kuten omakotitalossakin. Toisekseen tämä on varsin pieni kuluerä, alle 200€ vuodessa.

"- suuremmat sähkölaskut "
        Huoneiston sähkölasku on tietysti pienmpi kuin kiinteitön sähkölasku, mutta kyllä ne kerrostalon yhteiset sähköt on vastikkeessa mukana.

"- vastaatte itse kaikesta, eli jos jotain tapahtuu niin voitte joutua maksamaan kalliisti "
        Kerrostalossa taas vastaatte muiden kanssa yhdessä kaikkien muidenkin aiheuttamista tapahtumista.

"- korkeammat vakuutusmaksut "
        Kerrostalon kiinteitövakuutukset ovat kylläkin kalliimpia, mutta ne maksetaan taas sen vastikkeen mukana.

Tosi asia on se että omakotitalossa ei joudu maksamaan mistään sellaisesta, mistä ei joutuisi maksamaan myös asunto-osakeyhtiössä. Ei edes työkaluista, sillä kyllä niiden hankinta on huoltoythiön taksoissa mukana.

Ainoa merkittvä ero on työssä säästäminen. Pientaloasukas on yleensä itse oma talkkarinsa ja säästää vuodessa mojovan summan työkustannuksissa.

• Valinta.

harkittiin vaihtoehtoa omakotitalo/rivitalo pitkään. Päädyimme rivitalohuoneistoon juuri tuon työmäärän takia. Olemme menevää sorttia, eikä omakotitaloa voi niin vain jättää, varsinkaan pitkäksi aikaa. Lisäksi vastuu kaiken toimivuudesta (lämmitystekniikka, ilmastointi, vesi- ja jätehuolto..) ei kiinnostanut. Rauhasta on ehkä liioiteltua puhua, varsinkaan uusilla omakotialueilla, jossa naapuri on melkein sylissä. Meillä se on rinnalla. Äänieristys on niin hyvä, että voisi kuvitella asuvansa omakotitalossa. Mitään ei kuulu läpi, puolin eikä toisin. Ja pihaa riittää, varsinkin näin päätyhuoneistossa, yhtiön järj.säännöt kun antavat päätypihat päätyasukkaiden käyttöön ja laitettaviksi hoitovastuuta vastaan. Eli kuin oma piha, joka rajoittuu puistoon, oma takapiha metsään. Nämä huomioon ottaen omaa rauhaa on kylliksi. Kaikki seikat tosin täytyy suhteuttaa toisiinsa. Omakotitalon rauha vs. työ ja vastuu.

Neliöitä on reilusti yli sata, 5 h ja keittiö, kahdessa kerroksessa. Talo on uusi, joten remonttihuolia esim. putkiremppa ei heti tule.

Varsinkaan vanhaan ok-taloon en lähtisi, sillä olen siskon kokemuksista viisastunut: loputon remppatyömaa yllätyksineen (alapohja homeessa -> tappelu myyjän kanssa kalliista korjauskuluista). Oli halpa ostaa, mutta helkutin kallis saada "asuttavaan" kuntoon. Ja vaikka hyvää työtä tekee, niin joistakin kohti kyllä näkee, että kyseessä on vanha talo -> ei vedä vertoja uudelle. Ja se työn määrä! Jotkut kai tykkää, mutta emme me.

• muuttamassa

Asuminen kerrostalossa ei oo napannu moneen vuoteen ja vihdoin muuttamassa omakotitaloon. Saatiin mielestäni edullisesti, 162 m2 asuintilaa, yhteistilaa 236 m2, hinta 70k€. Talo tosin rakennettu -68 ja laajennusoa -76 ja molemmat alkuperäisessä kunnossa joten remppaa riittää... Mutta jo pitkän aikaa kerrostalossa asuessa toivonut mielekästä tekemistä, nyt sitä sit riittää, toivottavasti ei nouse stressi yli äyräiden eikä tule ikäviä ylläreitä talon suhteen...

• Omakotitaloon !

Kyllä se on ihana illalla mennä nukkumaan omassa talossa. Vielä ihanampaa, jos tietää että tänään on tullut jotain tehtyä talon hyväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe