Saako lehtikompostiin laittaa pihamaalta nostettua sammalta ( tulee paljon ) ja kuinka paljon. lehtikompostorini on n.500 l. Pohjalla on risuja ja kevät haravoinnissa tullutta lehtiä ja ruohoa. Onko kellään halpaa ja hyvää konstia sammaleen poistoon, lantaako, myrkkyä, ????
Tietämätön
4
612
Vastaukset
- juha123
Sammaleelle hyvä maa on tiivis ja hapan. "Myrkyksi" käy kalkki, lannoitteet ja maan kuohkeutus.
Kompostiin käy orgaaninen aines. Sammaleesta saa sopivan kuivassa turvetta... mutta silloin ei ole kyse pikakompostorista. - kokemusta on
Minä laitoin ja sammal alkoi viihtyä niin, että levitti rihmastoaan koko kompostiin ja kompostista tuli eräänlainen sammalkakku.
En vieläkään tiedä, miten irti revitty sammal kannattaisi hävittää. Ongelmajätettä!- qqqqqqqqqqq
Meillä on sammaleet kerätty tontin yhteen nurkkaan ja samaan paikkaan tyhjennettään tuhkat uuneista - ajan mittaan siitä tulee turvetta, kun ph tasaantuu.
- kokemusta on !
En tiedä, onko puutarhakaupoissa enää myytävänä niitä ns. ilmastointi-kenkiä. Niissä on piikit pohjassa.
Ne jalassa kun leikkaat nurmikkoa, ne tekevät reikiä sammaleeseen - sitten samalle alueelle tuhkaa ( tai kalkkia ) ja hiekkaa ja yrittää haravoida niihin reikiin nuo aineet .
Sammal syntyy, kun maa on liian hapanta ja tiivistä ja tolla konstilla ainakin meidän nurmikolta on sammaleet saatu pois ja maa on muuttunut ihan oikeaksi nurmikoksi.
Kaikki sammalsyöppö-yms. hömpät on kyllä ihan hömppää !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.855040- 473482
- 1053335
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342521- 1992503
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️252109- 1332059
- 201799
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51689- 1821668