Köynnöskrassi

Katte

Hei!

Ajattelin istuttaa köynnöskrassia siemenistä, onko kenelläkään antaa istusohjeita. Paljonko siemeniä yhteen kohtaan ja paljonko väliä? Millaista multaa, kastellaanko paljon? Milloinka kannattaa kylvää ulos ruukkuun? Kiitos jos joku viitsii vastata.

12

16076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lannoituksella

      kukkii runsaammin kuin lannoittaen, viihtyy köyhässä maassa.
      Ihan hyvin voi jo kylvää koska ei nämä yöpakkaet jäädytä sitä kylvöstä, vain pinnan kohmettavat ja siihenhän tulee n,sentti multaa päälle.
      Minä kylvän yleensä n.10-15 sentin välein niin tuloksena on aikamoinen pehko täynnä huikeita värejä.
      Ei hirvittävä vedentarve ole mutta kyllä minä kesällä päivittäin kastelen.

      • Katte

        Kiitos vastauksestasi! Paljonko laitan siemeniä yhteen kohtaan kun kuitenkaan joka siemen ei lähde itämään? Ilmeisesti sitten tavallinen puutarhan mustamulta käy...


      • ovat itämään
        Katte kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Paljonko laitan siemeniä yhteen kohtaan kun kuitenkaan joka siemen ei lähde itämään? Ilmeisesti sitten tavallinen puutarhan mustamulta käy...

        Ei siis tarvi montaa yhteen paikkaan.
        Toisaalta jos kylvät kourallisen samaan ruukkuun niin voithan pelastaa ylimääräiset taimet jos näyttää siltä että liian moni itää.

        Krassit ovat yksi suosikeistani yksivuotisissa, esimerkiksi se että samassa krassissa on valtaisasti eri värejä on mun mielestäni tosi hienoa.

        Kokeilen tänä kesänä "kukkapylvästä", mulla on nyt portinpielissä pystyssä vajaan metrin mittaiset 25 senttiä halkaisijaltaan olevat muoviputket, alimmaisena kivenmurikoita ettei kaadu ja mullalla täytetty. siihen olen kylvänyt sekä köynnös-että pensaskrassia.
        Teoriassa krassien pitäisi vyöryä putken yli maahan asti peittäen koko putken näkyvistä.
        Saas nähdä miten onnistuu.


      • idea!
        ovat itämään kirjoitti:

        Ei siis tarvi montaa yhteen paikkaan.
        Toisaalta jos kylvät kourallisen samaan ruukkuun niin voithan pelastaa ylimääräiset taimet jos näyttää siltä että liian moni itää.

        Krassit ovat yksi suosikeistani yksivuotisissa, esimerkiksi se että samassa krassissa on valtaisasti eri värejä on mun mielestäni tosi hienoa.

        Kokeilen tänä kesänä "kukkapylvästä", mulla on nyt portinpielissä pystyssä vajaan metrin mittaiset 25 senttiä halkaisijaltaan olevat muoviputket, alimmaisena kivenmurikoita ettei kaadu ja mullalla täytetty. siihen olen kylvänyt sekä köynnös-että pensaskrassia.
        Teoriassa krassien pitäisi vyöryä putken yli maahan asti peittäen koko putken näkyvistä.
        Saas nähdä miten onnistuu.

        Taidan matkia sinua :)
        Mies sanoo että autotallista löytyis 160 mm putkea mutta haitanneeko tuo mitään. Montako taimea sinulla on 250 mm putkessa?

        Itse esikasvattelen krasseja vielä sisällä. Kaupan pensaskrassit itivät 100%:sti, mutta itse kerätyt köynnöskrassit itivät todella huonosti. Paristakymmenestä siemenestä iti kaksi. No odottelen vielä, josko niitä itäisi lisää.


      • auta mua
        ovat itämään kirjoitti:

        Ei siis tarvi montaa yhteen paikkaan.
        Toisaalta jos kylvät kourallisen samaan ruukkuun niin voithan pelastaa ylimääräiset taimet jos näyttää siltä että liian moni itää.

        Krassit ovat yksi suosikeistani yksivuotisissa, esimerkiksi se että samassa krassissa on valtaisasti eri värejä on mun mielestäni tosi hienoa.

        Kokeilen tänä kesänä "kukkapylvästä", mulla on nyt portinpielissä pystyssä vajaan metrin mittaiset 25 senttiä halkaisijaltaan olevat muoviputket, alimmaisena kivenmurikoita ettei kaadu ja mullalla täytetty. siihen olen kylvänyt sekä köynnös-että pensaskrassia.
        Teoriassa krassien pitäisi vyöryä putken yli maahan asti peittäen koko putken näkyvistä.
        Saas nähdä miten onnistuu.

        Sulla varmasti aivan uskomattoman kaunis portin pieli viel kesällä,ja ehkä jo nyt Ostin valmiit köynnöskrassin taimet ja virittelin parvekkeen säleikön viereen,nyt epäilen et taitaavat olla pensaskrassia, pituutta vain noin 40cm ja nuppua työntää,mitä arvelet? Kaikki menee nyt pieleen mulla,mustasilmäsusannakin kuihtui pois, ja nyt tämäkään ei taida onnistua. Joka kesä ollut niin upeat kasvit mulla,mikä nyt mättääkään. Ylihoidankohan,annan lannoitettta ehkä liian usein ja tapan ne siihen. Kertokaa vinkkejä,että mullakin loistais tuo ansari. Hyvää kukkakesää kaikille.


    • Krassimato

      Aatteli kirjoittaa ja kysellä täältä vinkkejä kun en oikein muualta löytänyt tietoa. Katte, olet ollut ahkera ja viitseliäs kun olet kylvänyt ja istuttanut krassit itse.

      Mutta, ongelmani on seuraava. Mulla on parvekkeella ihanasti alkaneet köynnöskrassit. Ykskaks huomasin että lehdissä on reikiä. Tarkemmin tutkin, niin löysin lehdistä "miljoonia" pieniä vihreitä matoja. Nyt lehdet ovat ikävän näköisiä ja kohta on pelkät lehtiruodit jäljellä.

      Oisiko kellään antaa mulle vinkkiä millä saan madot häädettyä. Vielä olis kesää jäljellä ja haluaisin nähdä krassit kukkaloisteessa. Olisin todella kiitollinen vastauksistanne.

      • mäntysuopaliuoksella

        Kaikki pehmeäkuoriset, kuten juuri mainitsemasi madot, kirvat jne kuolevat mäntysuopaliuoksella. Laita 1 osa nestemäistä mäntysuopaa ja 10 osaa vettä. Sillä suihkuttelet köynnöskrassisi.


    • Pieni puutarhuri

      Kysäisenpäs, jos jollain olisi kokemusta köynnöskrassin tuottamista siemenistä.
      Eli nyt kesällä meillä oli parvekkeella köynnöskrassia, ei se mielestäni hirmuisesti kukkinut, mutta on sen jossain vaiheessa täytynyt kukkiakin tehdä kun juuri keräsin reilun kourallisen siemeniä kukkavarsista. Mitä noille vihreille siemenille pitäisi tehdä nyt? Kaupasta ostettuinahan ne on tosi kovia, kuivia ja vaaleanruskeita. Laitanko siis saamani siemensadon johonkin astiaan ja annan kuivua omassa rauhassaan? Voiko näistä keräämistäni siemenistä kylvää ensi kesänä uusia köynnöskrasseja?

      • hortusportus

        Heips! Itse otin viime vuonna talteen köynnöskrassin siemenet. Taittelin ihan ruutupaperista taskun ja kirjoitin päälle mitä siemeniä oli laitettu, siemenet taskuun ja laitoin parilla niitillä kiinni. Viime viikonloppuna avasin "kuoren" ja laitoin ne siemenet sitten multaan ja nyt vaan odotellaan =)

        Krassi on siitä kiva kasvi, että siitä saa aina hyvin siemeniä talteen eikä tarvitse joka vuosi olla uusia siemeniä ostamassa.


    • Mokgkjh

      Siemenet kannattaa kerätä vaikka tarjottimelle ja peitellä talouspaperilla talveksi. Keväällä isket multiin :)

    • tipitii..

      minä olen kuivattanut siemenet lautasella talouspaperin päällä. kun ovat kuivia, laitan ne SUODATINPUSSEIHIN. pussit teipillä kiinni ja tussilla siemenen nimi päälle.

      ja vaikka alkuperäinen viesti onkin *antiikkia*, niin kerronpa minäkin, että kun kylvän krassinsiemeniä maahan, laitan niitä parin sentin syvyyteen 5-10 cm:n välein koko riville.

    • outolintu*

      Voiko krassin lehtiä laittaa salaatteihin. Ensi kesäksi istutan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe