sienet nurmikolla

wilma

suuria ruskeita (ja kellanruskeita) limapintaisia sieniä valtavina rykelminä nurmikolla.
Mitä mahtavat olla nimeltään? En keksinyt sienikirjoja selaamalla.

9

3731

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auvo

Melkoisella varmuudella kyseessä on lahottajasieni. Sienien kohdalla nurmen alla on ilmeisesti jonkin kuolleen puun juuria, joita tämä lahottaja muokkaa. Sienien suuri koko viittaa siihen, että ne ovat vanhoja ja näinollen vaikeita tunnistaa. Olisin veikannut Mesisientä, mutta sen lakki ei ole limainen märkänäkään. Ryhminä kasvavia sieniä ei ole kovin monia, joten jos löydät nuoria yksilöitä luulisin tunnistamisen onnistuvan.

terveisin Auvo

• Nilla

Näitä on ennenvanhaan pidetty ruokasieninä, mutta ovatkin itse asiassa myrkyllisiä ja aiheuttavat eräänlaista anemiaa tuhoamalla veren punasoluja.

• wilma

Googlen kuvissa pulkkosienissä oli kuoppa keskellä, näissä pikemminkin päinvastoin.
      Varsi on ylhäältä pienen pätkän keltainen, mistä nopeasti muuttuu ihan tummaksi. Lakin alta kuin keltaista "pesusientä". Nuorina ruskeita, vanhennuttua muuttuvat kellertäviksi reunoilta. Ja kasvavat "röykkiöinä".
      En uskonutkaan että takapihalta löytyisi apaja herkullisia sieniä, mutta ihan uteliaisuudesta vaan kyselen... Kun en mistään kirjoista löytänyt vastaavaa..

• Auvo

Se on lahottajasieni ja tuntuisi vastaavan antamiasi tuntomerkkejä. Se kasvaa tavallisesti lehtipuiden tyvillä. Tässä tapauksessa ilmeisesti maassa olevista juurista, joita se lahottaa. Leppähelokasta ei ole ruuaksi.

Omalla nurmikollamme on huomattavan runsaasti mesisieniä, lahottaja sekin.

terveisin Auvo

• wilma

että ovat ihan voitatteja?! Selaamalla edelleen kirjoja, muistuttavat ehkä eniten niitä...

• juho

lakin alla pillit vai heltat..näin päästään asiassa etteenpäin. Tateilla on pillit ja muilla helttasienillä heltat. Voitatilla on lisäksi rengas jalassa ja limainen lakki, lisäksi se kasvaa mäntyjen alla. Sopiiko tuntomerkkeihin?

• wilma
        juho kirjoitti:

lakin alla pillit vai heltat..näin päästään asiassa etteenpäin. Tateilla on pillit ja muilla helttasienillä heltat. Voitatilla on lisäksi rengas jalassa ja limainen lakki, lisäksi se kasvaa mäntyjen alla. Sopiiko tuntomerkkeihin?

mutta... pillit on, ja jos se "riekale" on rengas niin sitten se on rengas... :) sen yläpuolelta varsi (pikku pätkä)on vaalea keltainen, ja alta varsi muuttuu ihan tummaksi. Limainen on, mutta vieressä on kuusikko (seassa harvakseltaan mäntyä, haapaa... ja jotain pientä)Taajamaalueella liikutaan.
        En meinaa syödä niitä, mutta joka vuosihan pitää opetella tunnistamaan uusi laji... ;)

• juho
        wilma kirjoitti:

mutta... pillit on, ja jos se "riekale" on rengas niin sitten se on rengas... :) sen yläpuolelta varsi (pikku pätkä)on vaalea keltainen, ja alta varsi muuttuu ihan tummaksi. Limainen on, mutta vieressä on kuusikko (seassa harvakseltaan mäntyä, haapaa... ja jotain pientä)Taajamaalueella liikutaan.
        En meinaa syödä niitä, mutta joka vuosihan pitää opetella tunnistamaan uusi laji... ;)

että suoraan pannuun

• japi48

Meillä on tuollainen keltainen, limainen, koskettaessa hajoava sieni nurmikolla, entisen koivun paikalla. Mikähän sieni mahtaa olla kyseessä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      216
      9242
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      6048
    3. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      103
      4908
    4. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      61
      4858
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3960
    6. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3500
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      58
      3457
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2926
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2911
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2701
    Aihe